Drugi co do wielkości w Europie producent samochodów, Grupa PSA, może mówić o pozytywnym zwrocie. Rok 2014 okazał się dla Francuzów przełomowy pod wieloma względami i zaowocował wzrostem globalnej sprzedaży o 4,3% do poziomu ponad 2,9 miliona nowych samochodów.
Największym rynkiem zbytu dla PSA, w tym dla dwóch z trzech wchodzących w skład Grupy marek, po raz kolejny okazały się Chiny. To nie powinno budzić zdziwienia – wszak Państwo Środka od kilku już lat jest największym rynkiem motoryzacyjnym świata, więc i Francuzi coś na nim ugrać zdołali. Wstępne dane mówią o wykrojeniu przez PSA 4,4% tamtejszego rynku (+0,8 punktu procentowego). Wzrost sprzedaży na chińskim rynku jest zaś dwucyfrowy i naprawdę imponujący – w stosunku do roku 2013 PSA sprzedało w Chinach o 31,9% samochodów więcej! To o tyle znaczące osiągnięcie, że cały chiński rynek wzrósł w tym czasie o 11,5%. Na Grupę PSA przypadło 734.119 samochodów – to o blisko 100.000 więcej, niż we Francji, gdzie zarejestrowano 637.682 samochodów marek Citroën, Peugeot i DS.
Zarówno Peugeot, jak i Citroën sprzedają się w Chinach lepiej, niż nad Sekwaną. Chińczycy kupili w minionym roku 386.565 Peugeotów, 320.813 Citroënów i 26.738 aut marki DS. I tylko ta ostatnia wciąż ma wyższą sprzedaż we Francji (31.371), niż w Chinach, ale podejrzewam, że był to już ostatni taki rok – wszak w Państwie Środka oferowane są modele, których na Starym Kontynencie oferować się nie będzie. W tym DS 6WR – ciekawy SUV, a to jest rodzaj samochodu, który zdobywa coraz więcej zwolenników w Chinach. Dodajmy przy okazji, że na Chiny przypadło w minionym roku 22% światowej sprzedaży marki DS, gdy rok wcześniej było to tylko 2%.
Świadczy o tym choćby sprzedaż Peugeota – co trzecie auto sygnowane kroczącym lwem, jakie sprzedano w minionym roku za Wielkim Murem było właśnie SUV-em! A biorąc pod uwagę, że sprzedaż Peugeota w tym kraju wzrosła rok do roku o 43,1%, to znaczy, że i segment SUV-ów rośnie bardzo dynamicznie. Spory wpływ na dynamikę wzrostu Peugeota miało też otwarcie w minionym roku w Chinach aż 100 nowych punktów dealerskich!
Najlepiej sprzedającym się modelem PSA w Chinach był z kolei Citroën C-Elysee, na który to model zdecydowało się ponad 100.000 klientów. Dużym zainteresowaniem cieszy się też Citroën C4L – w ubiegłym roku Chińczycy kupili 66.000 takich aut. W gamie Peugeota z kolei bardzo dobrze przyjęty został nowy model 408 – zanotowano prawie 31.000 rejestracji, a samochód ten miał swoją premierę podczas kwietniowego Salonu Samochodowego w Pekinie.
Pokazano tam także prototyp, a w zasadzie wersję przedprodukcyjną miejskiego SUV-a o nazwie Citroën C3-XR. Premiera wersji produkcyjnej miała miejsce w grudniu i należy się spodziewać, że ten samochód wkrótce będzie jednym z filarów sprzedaży Citroëna w Chinach.
Globalna sprzedaż Grupy PSA sięgnęła w minionym roku poziomu 2.938.372 samochodów. 1.634.666 przypadło na Peugeota (wzrost rok do roku o 5,36%), 1.185.234 na Citroëna (wzrost rok do roku o 3,67%), a pozostałych 118.472 aut nosiło miano DS. W gamie tej ostatniej koncern szykuje pewne zmiany, które mają odwrócić niezbyt korzystny trend (-3,44% sprzedaży), który jednak jest równoważony znaczącą zyskownością samochodów marki DS.
Europejska sprzedaż Grupy PSA sięgnęła ponad 1,76 miliona samochodów i okazała się wyższa, niż rok wcześniej o aż 8,1%. To dużo na rynku, który jako całość wciąż wykazuje raczej stagnację po kilku latach kryzysu. Na Peugeota przypadło na Starym Kontynencie 952.000 samochodów (+6,2%), zaś na Citroëna 689.000 aut (+7,2%). W minionym roku zarejestrowano w Europie także niemal 86.000 samochodów marki DS.
Problematyczne okazały się tak ważne rynki, jak Rosja, gdzie sprzedaż załamała się na skutek sankcji oraz gwałtownej deprecjacji rubla, oraz Brazylia, która boryka się ze stagnacją na rynku, choć jest to od kilku lat kraj bardzo perspektywiczny dla branży motoryzacyjnej. Za to w Ameryce Łacińskiej sytuację ratuje nieco Argentyna, gdzie w minionym roku Grupa PSA wykroiła dla siebie 15,1% tamtejszego rynku. Modele budzące duże zainteresowanie, to Peugeot 208, Citroën C3 i Citroën C4 Lounge.
Nieźle wygląda sytuacja na Środkowym Wschodzie i w Afryce, mimo niekorzystnej sytuacji walutowej. Grupa PSA jest liderem w Tunezji i w departamentach zamorskich Francji, zajmuje też drugie miejsce w Maroku oraz w Algierii. Znaczący wzrost sprzedaży (+77%) zaobserwowano w Egipcie. W tym regionie świata świetnie sprzedają się budżetowe sedany Peugeot 301 (30.400 sztuk) i Citroën C-Elysee (14.800 aut). W minionym roku wprowadzono tam także modele 2008 (sprzedano 8.400 egzemplarzy) i nowy 308 (sprzedano 7.400 sztuk). Ponownie wzrosła też sprzedaż lekkich samochodów użytkowych.
W Regionie Indii i Pacyfiku Grupa cieszy się z wyników nowo wprowadzonych modeli Peugeot 2008 (1.000 zamówień w trzy miesiące), Peugeot 308 (3.200 sprzedanych egzemplarzy) i Citroën C4 Picasso (1.450 sprzedanych aut).
KG
Najnowsze komentarze