Koncern PSA Peugeot Citroën siódmy rok z rzędu jest liderem patentowym we Francji. Wynika tak z ogłoszonego w piątek rankingu Narodowego Instytutu Własności Intelektualnej Francji (INPI), który poinformował, że w ostatnim „roku obrachunkowym” Grupa PSA opublikowała 1.378 zgłoszeń patentowych.
Okres, o którym mowa, to czas od lipca 2012 do czerwca 2013 roku. Dowodzi on wielkiego zaangażowania w badania i rozwój i to mimo trudności, jakie w tym okresie dotykały Grupę PSA Peugeot Citroën.
Przewidywania, badania i rozwój są kluczem do zaspokojenia oczekiwań w zakresie mobilności jutra. To cecha charakterystyczna Citroëna i Peugeota, zdecydowana zaleta koncernu PSA, która od lat znajduje odzwierciedlenie w produktach obu marek. Ostatnie przykłady, to chociażby znakomicie przyjęty Nowy Peugeot 308, czy nowa rodzina trzycylindrowych silników benzynowych PureTech, czy najnowsza Turbo PureTech. Niedawno Peugeot 308 wyposażony w tego typu jednostkę napędową uzyskał rekordowo niskie spalanie wynoszące jedynie 2,85 l/100 km.
Wśród dobrze ponad tysiąca zgłoszeń patentowych kilka ważnych dotyczyło Citroëna C4 Cactus. Warto wymienić przede wszystkim te:
– Magic Wash – prosta, ale innowacyjna metoda spryskiwania szyby przedniej tak, by nie ograniczać widzenia kierowcy;
– Airbump®, czyli system elastycznych paneli wypełnionych powietrzem mocowany na drzwiach w celu ich ochrony przed zniszczeniem podczas zdarzeń parkingowych; co więcej – ten system poprawia też bezpieczeństwo pasażerów w razie wypadku przy uderzeniach bocznych;
– poduszka powietrzna pasażera instalowana w dachu, co sprawia, że można zwolnić miejsce w desce rozdzielczej, oraz zastosować lepszą poduszkę powietrzną.
Łączność (sprzęt multimedialny, sieci, okablowanie, elektronika i interfejs człowiek-maszyna) oraz systemy wspomagania jazdy są bardzo ważnymi obszarami, nad którymi Grupa PSA prowadzi intensywne badania rozwojowe. W tym zakresie również głoszono wiele patentów. Przykłady, to chociażby takie rozwiązania, jak Driver Assistance Pack, Emergency Collision Alert System czy Emergency Collision Braking System w Nowym Peugeocie 308 stanowiące ważny krok w kierunku opracowania autonomicznego samochodu przyszłości.
PSA nie ustaje też w badaniach nad zmniejszeniem zużycia paliwa, a więc i ograniczenia emisji związków niekorzystnych dla środowiska. Pod koniec 2013 roku koncern zrobił kolejny duży krok wprowadzając do oferty silniki BlueHDi, w których stosuje się system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z technologią filtracji cząstek stałych. SCR umożliwia wyeliminowanie ze spalin ok. 90% tlenków azotu, a FAP (filtr cząstek stałych, diesel particulate filter, DPF) wychwytuje 99,9% pyłów będących produktem spalania oleju napędowego. Tylko w tym zakresie zgłoszono przeszło 100 patentów!
Ta aktywna strategia patentowa pozwala na utrzymanie przewagi technologicznej (acz nie zawsze przekłada się ona na bezpośrednią sprzedaż samochodów) oraz kontrolowanie wykorzystania własnych innowacji. Sprawia też, że Grupa PSA jest interesującym partnerem technologicznym dla innych producentów, w ostatnich latach także chińskich, które w ekologii coraz częściej upatrują szans na wzrosty sprzedaży na własnym rynku.
KG
Najnowsze komentarze