O kontynencie południowoamerykańskim piszemy dość regularnie, ale o Chile specjalnie jeszcze nie wspominaliśmy. Okazja ku temu właśnie się nadarzyła – na chilijski rynek wjeżdża Renault Duster Adventure – limitowana seria SUV-a, którego początki sięgają Europy, konkretnie Rumunii i Francji, ale który szybko wzniósł się ponad Stary Kontynent i dziś Dustera pod różnymi markami znają ludzie na czterech kontynentach.
Tak – poza Europą są to Afryka, Azja oraz Ameryka Południowa. A na tym ostatnim kontynencie, zwłaszcza w Brazylii i Argentynie, Renault radzi sobie nieźle, zaś Duster jest jednym z chętniej kupowanych modeli w swoim segmencie. Teraz wersja specjalna Adventure trafia do Chile – kraju ciągnącego się przez 4,3 tys. km zachodniego wybrzeża kontynentu południowoamerykańskiego. Powierzchnia tego kraju jest nieco ponad dwa razy większa od Polski, ale kształt zupełnie nie przystaje do naszego kraju. W najwęższym miejscu kraj ma zaledwie 90 km, w najszerszym – około 300 km.
Duster, zwłaszcza z napędem na cztery koła, to samochód idealny do tego górskiego kraju. Wszak życie w Andach do najłatwiejszych nie należy. Jednocześnie Chile, ojczyzna świetnych win, wydaje się krajem idealnym do przeżycia niejednej przygody, więc Duster Adventure zdaje się świetnie wpasowywać w tamtejszy rynek.
No właśnie – jak wygląda chilijski rynek samochodowy? W ostatnim czasie, co jest dość charakterystyczne dla całego kontynentu, dołuje, sprzedaż nowych samochodów generalnie spada. Ale Renault radzi sobie coraz lepiej. Sprzedaż rośnie – w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy br. udział marki w rynku sięgnął rekordowego poziomu 3%, a w samym lipcu nawet 4%. W efekcie Renault trafiło do dziesiątki najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Chile i mamy nadzieję, że tendencja wzrostowa się utrzyma. Trudno będzie zapewne uzyskać takie tempo wzrostu, jak ostatnio (+37,6% w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. w odniesieniu do takiego samego okresu roku ubiegłego), ale nawet przy dwukrotnie mniejszej dynamice można będzie mówić o sukcesie.
„Chcieliśmy uczcić świetne wyniki sprzedaży, tak naprawdę najlepsze w naszej historii w Chile, i stąd pomysł wprowadzenia na tutejszy rynek Dustera Adventure. Duster, to auto, które na całym świecie sprzedało się już w ilości ponad miliona egzemplarzy i wszyscy podkreślają jego świetne właściwości terenowe, jak na SUV-a. A z nową wersją Adventure liczymy na jeszcze większe sukcesy” – powiedział Nicolás García, dyrektor generalny Renault w Chile.
Znany u nas pod marką Dacia, a oferowany w wielu krajach jako Renault Duster jest samochodem wciąż stosunkowo prostym, choć nowoczesnych rozwiązań w nim nie brakuje. Stosuje się w tym samochodzie np. silniki z gamy TCe, czy napęd na cztery koła pochodzący od Nissana, który wraz z Renault od kilkunastu już lat tworzy świetnie działający Alians. Jednakże Duster Adventure na rynku chilijskim napędzany jest silnikiem 1.6 16v o mocy maksymalnej 110 KM. Manualna skrzynia przenosi napęd jedynie na przednie koła, ale w Chile dostępne są też odmiany 4×4. Najtańsza jest droższa od wersji Adventure jedynie o 200.000 peso (po uwzględnieniu aktualnych rabatów). A ile to jest? Nie mam pojęcia, może Waldek na Cargo będzie się orientował, albo chociaż Iks. Ale cenę Dustera Adventure skalkulowano na poziomie 9.790.000 peso chilijskich.
Duster jest chętnie wybieranym modelem, bo za rozsądne pieniądze oferuje niezłe wyposażenie i trwałą budowę. Standardem jest ABS elektronicznie sterowanym rozdziałem siły hamowania oraz wspomaganiem hamowania awaryjnego. Seryjnie oferowane są także czołowe poduszki powietrzne i centralny zamek ryglujący się automatycznie przy prędkości 10 km/h. Standardowo instaluje się także immobiliser, elektryczne szyby i komputer pokładowy. Na chilijskim rynku seryjna jest klimatyzacja, a także radioodtwarzacz CD/mp3 ze złączami USB i Bluetooth® oraz ze sterowaniem przy kierownicy.
Duster Adventure wyposażony został także w stylistyczny pakiet off-roadowy, relingi dachowe, mocowanie do nart oraz reflektory przeciwmgłowe. Nie bez znaczenia jest prześwit Dustera wynoszący 21 cm.
Duster Adventure objęty jest 3-letnią gwarancją z limitem 100.000 kilometrów.
Inne modele Renault oferowane w Chile, to Nowy Symbol, Fluence, Megane III, Megane R.S., Clio R.S. 200 EDC, Captur, Koleos, Dokker, Kangoo, Master, a także elektryczne Zoe, Kangoo Z.E. oraz Fluence Z.E. Dla Waszej ciekawości ten ostatni wyceniany jest na 19.990.000 peso. Podstawowa cena Captura, to 12.490.000 peso. Megane III kosztuje od 7.990.000 peso. Za Clio R.S. trzeba zapłacić 15.990.000 peso, a za Megane R.S. 2.0 Turbo Trophy 20.490.000 peso.
KG; zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze