Renault Laguna 3 to najnowsza propozycja marki. Producent przygotował wiele nowości.
W poniedziałek Renault zaprezentował pierwsze zdjęcia trzeciej fazy aktualnej Laguny. Czas więc pokazać ją i naszym Czytelnikom, tym bardziej, że się tego domagacie. Niestety miałem w tym tygodniu mocno ograniczony czas, dlatego mogę się tematem zająć dopiero teraz. Mam jednak nadzieję, że choć trochę uda mi się przybliżyć Wam samochód, którego prowadzenie sprawia sporo radości, rozwiązania technologiczne stawiają go na wysokim poziomie, a całość skomponowana jest tak, że i osoby o nastawieniu proekologicznym nie patrzą na Lagunę wilkiem.
Na pierwszy rzut oka w Lagunie dużo się z zewnątrz nie zmieniło. Wprawne oko dojrzy oczywiście lampy LED-owe do jazdy dziennej, czy lekko zmienioną, usportowioną, zdynamizowaną stylistykę nadwozia. Bardziej interesujący dla klientów może być jednak fakt, że już w całej gamie Laguny dostępna będzie teraz dwusprzęgłowa skrzynia EDC.
W gamie silnikowej dominują jednostki wysokoprężne, co mnie osobiście nie bardzo przekonuje. Podstawowy silnik, to motor 1.5 dCi o mocy 110 KM (średnie spalanie na poziomie tylko 4,2 l/100 km), również w wersji ze skrzynią dwusprzęgłową, potem zaś mamy jednostki 2.0 dCi o mocach 130 i 150 KM i szczytowy 2.0 dCi 175 KM oferowany ze skrzynią automatyczną. Dla zwolenników benzyny pozostawiono silnik 2.0 16v z manualną skrzynią sześciobiegową oraz motor TCe 180 KM łączony z sześciobiegowym automatem (tylko dla Coupe).
Nie brakuje flagowych aktualnie dla Renault rozwiązań technologicznych – systemu R-Link, zestawu audio Bose® oraz układu czterech skrętnych kół 4Control.
Klienci mogą też liczyć na nowe felgi, nowe tapicerki i wykończone na wysoki połysk (efekt lakieru fortepianowego) facje konsoli środkowej (zależnie od wersji).
Europejscy dealerzy rozpoczną przyjmowanie zamówień na fazę trzecią pod koniec miesiąca. Pierwsze egzemplarze trafiać będą do odbiorców w połowie czerwca.Ze wspomnianym silnikiem 1.5 dCi Laguna jest jednym z najczystszych pod względem emisji dwutlenku węgla samochodów w swojej klasie. W wersjach liftback i Coupe emisja ta wynosi jedynie 113 g/km (ze skrzynią EDC), zaś Grandtour emituje o 2 g/km więcej. Ze skrzynią manualną emisja jest jeszcze niższa – wynosi średnio 109 g/km dla liftbacka i Coupe oraz 112 g/km dla kombi.
Jeśli wolicie mocniejsze jednostki wysokoprężne, to też nie będziecie obciążać środowiska zbyt mocno – wersje 2.0 dCi Energy dla mocy 130, 150 i 175 KM emitują od 118 do 150 g/km.
Liftbacka i kombi zamówić można też z 2-litrowym benzyniakiem i manualną skrzynią sześciobiegową, bądź 180-konnym motorem TCe łączonym z sześciobiegowym automatem.
W gamie Laguny Coupe dostępny jest też 240-konny silnik V6 dCi łączony z automatyczną skrzynią biegów. Mniejsze diesle, to czterocylindrowe jednostki 2.0 dCi o mocach 150 i 175 KM. Klienci mogą tu zamówić także 180-konny motor benzynowy z rodziny TCe.
W Lagunie III fazy trzeciej pojawił się system R-Link łączący w sobie wiele cech funkcjonalnych: nawigację, radioodtwarzacz, obsługę Bluetooth® i streamingu audio z urządzeń przenośnych. Można też zainstalować szereg przydatnych w podróży aplikacji (część jest bezpłatna). System wyposażono w siedmiocalowy ekran dotykowy, ale możliwa jest też obsługa sterownikiem zlokalizowanym przy kierownicy, a nawet głosem.
W wybranych wersjach dostępny jest też system audio firmy Bose® składający się z cyfrowego wzmacniacza z sześciokanałowym korektorem oraz 10 głośników, opracowany z myślą o Lagunie. Można się więc nie obawiać o jakość dźwięku z tego zestawu.
Wielką przyjemność i znaczącą poprawę bezpieczeństwa uzyskuje się zamawiając wersję z systemem 4Control. Cztery skrętne koła w połączeniu z dobrze zestrojonym podwoziem zapewniają wspaniałe wrażenia z jazdy, choć nie ukrywam – przez pierwsze kilometry, zwłaszcza szybkiej jazdy, trzeba się do tego przyzwyczajać. Zdecydowanie jednak warto! Na parkingu auto ma promień skrętu charakterystyczny raczej dla aut segmentu B, a nie D, zaś przy wyższych prędkościach samochód prowadzi się, jak po szynach – pewnie i przewidywalnie, choć macie wrażenie, jakby jechał trochę bokiem ;-)
System 4Control nie będzie oferowany dla wersji napędzanych silnikami dCi 110 KM.
Laguna III zaprezentowana w 2007 roku miała za zadanie zerwać z niechlubną opinią poprzedniej wersji, zwłaszcza modeli z roczników przed 2005. To się udało, jak pokazują badania jakości i niezawodności ostatnich lat, podstawowy cel został więc osiągnięty. Teraz atrakcyjność modelu została jeszcze poprawiona, należy więc liczyć, że ten przyjemny samochód zdobędzie serca kolejnych zadowolonych użytkowników.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze