Po wprowadzonym w 2011 r. prestiżowym modelu FLUENCE Z.E. i dostawczej wersji Kangoo Z.E. oraz oryginalnym pojeździe miejskim Twizy, Renault sprawia dzięki ZOE, że auta elektryczne stają się dostępne dla szerokiej grupy użytkowników, zgodnie ze zobowiązaniem zawierającym się w nowym haśle marki Renault Drive The Change.
Poprzez wprowadzenie samochodów elektrycznych i opracowanie nowych silników spalinowych marka realizuje swoje zobowiązanie określone w planie Renault 2016 – Drive The Change, dotyczące zmniejszenia o 10% swojego śladu węglowego na całym świecie do roku 2013 oraz o kolejne 10% w latach 2013-2016. Efekty przyjętej strategii są już widoczne na ulicach. W zakresie silników genewski salon będzie dla RENAULT okazją do zaprezentowania nowego etapu w strategii podzespołów mechanicznych marki. Rodzina silników Energy wzbogaci się o dwie nowe jednostki spalinowe: benzynowy silnik Energy TCe 90 i jednostkę wysokoprężną Energy dCi 90. Gama silników Renault Energy reprezentuje innowacyjne rozwiązania zapewniające wysokie parametry użytkowe przy niskim zużyciu paliwa i emisji CO2.
Dysponująca trzema nowymi silnikami łączącymi przyjemność jazdy z niskim zużyciem paliwa i uznaną niezawodnością, niezwykle atrakcyjna gama Nowego Mégane jest doskonałą wizytówką wysokiej jakości samochodów Renault. Symbolizuje know-how Grupy w tej dziedzinie – od fazy projektowej do sprzedaży wszystkich modeli marki.
Po 4 samochodach koncepcyjnych nadszedł czas na wprowadzenie strategii designu marki w seryjnie produkowanych samochodach – Nowym Twingo i ZOE, w których pojawia się nowy, charakterystyczny dla marki przód. Nie zapominając o Twizy, które wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji.
ZOE, którego wersja produkcyjna jest prezentowana na Salonie w Genewie, będzie przebojem gamy Renault Z.E. Ten samochód to kwintesencja doskonałości technologicznej Renault w dziedzinie samochodów elektrycznych oferowanych po przystępnej cenie, wspartej kompaktowym i atrakcyjnym designem. Wyznacza początek nowej ery – ery dostępnych dla wszystkich samochodów elektrycznych, potwierdzając nasze zaangażowanie w projekt samochodów elektrycznych.
To również nowy etap z punktu widzenia technologii RENAULT – marki, której zawsze w ciągu 110-letniej historii udawało się udostępnić ważne innowacje szerokiej grupie odbiorców. Dążenie do udostępniania innowacyjnych rozwiązań wszystkim klientom przejawia się również w naszej gamie silników Energy. Gama, obejmująca obecnie osiem silników, z których dwa są prezentowane w dniu dzisiejszym, wykorzystuje nasze doświadczenie i sukcesy w F1, łącząc wysokie osiągi z przyjemnością jazdy i niskim zużyciem paliwa oraz emisji CO2.
Carlos Ghosn, Prezes RENAULT
1 Cena na rynku francuskim, po odliczeniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro
INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA DLA WSZYSTKICH: PO PROSTU REWOLUCYJNY DZIĘKI ZOE; UZNANY KONSTRUKTOR ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGICZNIE SILNIKÓW
ZOE ZAPOCZĄTKOWUJE EPOKĘ DOSTĘPNYCH DLA WSZYSTKICH SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu ZOE, Renault sprawia, że samochody elektryczne stają się dostępne dla wszystkich. ZOE jest pierwszym modelem zaprojektowanym od podstaw jako auto w 100% elektryczne, dostępnym dla wszystkich za cenę od 15.700 euro brutto2 i idealnie nadającym się do codziennego użytku. W ZOE zastosowano po raz pierwszy na świecie 6 nowych zaawansowanych technologii, zwiększających prostotę jego użytkowania, zasięg oraz ułatwiających łączność ze światem.
Po raz pierwszy spełnione zostały wszystkie warunki niezbędne do masowego rozwoju produkcji samochodów elektrycznych. Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Genewie 2012 Renault ZOE trafi do sprzedaży na jesieni bieżącego roku. Jego wprowadzenie na rynek stanowi początek nowej epoki: samochodu elektrycznego dla wszystkich.
Światowe premiery
1. Pierwszy produkowany na wielką skalę samochód elektryczny w cenie od 15.700 euro brutto. |
Design o niezwykłym ładunku emocjonalnym i czystych liniach
Ostateczny design ZOE został zaprezentowany podczas światowej premiery modelu na Genewskim Salonie Samochodowym 2012. Zaprojektowany jako samochód wyłącznie elektryczny, Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem o płynnych i czystych liniach. Jego zwinny i dynamiczny wygląd stanowi zapowiedź nietuzinkowej przyjemności prowadzenia. ZOE wyróżnia się również charakterystycznymi światłami – włączonymi na stałe diodami LED oświetlającymi dwa wgłębienia okalające przedni wlot powietrza. Podobnie jak Twingo i Twizy, również ZOE posiada design charakterystyczny dla nowych modeli marki Renault.
Od zewnątrz
Chcieliśmy, aby design ZOE kojarzył się z przełomem technologicznym przy zachowaniu pewnych stałych kanonów stylistycznych. Ekologiczny charakter auta wyraża się w czystych liniach. Współczesne proporcje w połączeniu z wyprofilowaniem nadwozia sprawiają, że ZOE daje poczucie bezpieczeństwa i przykuwa uwagę.
Agneta Dahlgren-Hermine – kierownik projektu stylistycznego ZOE
We wnętrzu
Stylistyka wnętrza odzwierciedla ekologiczny i nowoczesny charakter ZOE, z jednej strony poprzez kojarzące się z czystością jasne kolory, z drugiej zaś poprzez zaawansowane, interaktywne technologie w postaci tabletu Renault R-Link. Kształt listwy na desce rozdzielczej nieodparcie kojarzy się z łopatą śmigła elektrowni wiatrowej.
Dominique Marzolf – projektant wnętrza
Elektryczne auto dla wszystkich za cenę od jedynie 15.700 euro4
Po raz pierwszy w historii w krajach oferujących zachęty podatkowe, samochód elektryczny jest oferowany za cenę porównywalną z ceną miejskiego auta z silnikiem wysokoprężnym. I tak na przykład we Francji Renault ZOE jest dostępne – po odliczeniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro – za cenę od 15.700 euro brutto.
Miesięczny koszt wynajmu akumulatora wynosi od 79 euro i obejmuje pomoc drogową dla wszelkiego rodzaju awarii, łącznie z awarią zasilania (cena dla 12.500 km rocznego przebiegu/36 miesięcy).
Od 6 marca br. będzie można składać rezerwacje na zakup ZOE w 11 krajach za pośrednictwem strony Renault-ZE.com. Rezerwującym będą proponowane jazdy próbne ZOE i będą oni obsługiwani w pierwszej kolejności po wejściu tego modelu do sprzedaży.
ZOE – pełna gama innowacyjnych rozwiązań dla aut nowej generacji
Podczas opracowywania Renault ZOE złożonych zostało ponad sześćdziesiąt wniosków patentowych. Innowacje dotyczyły głównie zasięgu auta, systemów interaktywnych i komfortu w kabinie.
ZOE – pierwszy produkowany na wielką skalę samochód elektryczny o zasięgu 210 km w cyklu NEDC (New European Driving Cycle)
Po raz pierwszy w historii produkowany na wielką skalę samochód elektryczny może wykazać się zasięgiem 210 km (NEDC). Podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach, w zależności od warunków jazdy (prędkość, rodzaj trasy, temperatura otoczenia), zasięg samochodu elektrycznego może wahać się w znacznie większym zakresie niż w przypadku aut spalinowych. Jednak dzięki systemowi Range OptimiZEr, łączącym w sobie trzy najistotniejsze innowacje, czyli: układ odzyskiwania energii podczas hamowania nowej generacji, pompę ciepła i opony MICHELIN EnergyTM E-V – faktyczny zasięg ZOE można zwiększyć nawet o 25% i jest on znacznie mniej podatny na wahania. Na przykład na trasach podmiejskich, przy temperaturze otoczenia 13°C rzeczywisty zasięg ZOE może sięgać 140 km, z czego 30 km zawdzięczamy bezpośrednio systemowi Range OptimiZEr.
Układ odzyskiwania energii podczas hamowania nowej generacji wychwytuje niemal całą energię normalnie traconą podczas hamowania i to bez wyczuwalnego wpływu na zachowanie ZOE podczas jazdy, bez szarpnięć czy wyczuwalnego hamowania silnikiem.
Jest to system o podwójnym działaniu:
– przy wytracaniu prędkości, podobnie jak we Fluence Z.E. i Kangoo Z.E., silnik odzyskuje energię kinetyczną pojazdu, przetwarzając ją na energię elektryczną wykorzystywaną do doładowania akumulatora.
– z chwilą wciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę, system dokonuje inteligentnego rozdziału polecenia hamowania na dociskanie klocków hamulcowych i hamowanie silnikiem, tak aby maksymalnie wykorzystać działanie tego ostatniego w celu doładowania akumulatora.
Pompa ciepła zapewnia doskonały poziom komfortu cieplnego w kabinie przy zachowaniu niezmienionego zasięgu pojazdu. System ten, działający na zasadzie odwróconej klimatyzacji zużywa niewiele prądu.
Wytwarza ciepło lub zimno poprzez zwykłe odwrócenie kierunku działania układu. Oddaje około 2 kW zimna lub 3 kW ciepła, zużywając w tym celu zaledwie 1 kW energii elektrycznej. Temperatura w kabinie jest dzięki temu bardziej stabilna, ponieważ nie zależy od ciepła wytwarzanego przez silnik.
Opony MICHELIN EnergyTM E-V to innowacja firmy Michelin, opracowana wspólnie z Renault i zastosowana po raz pierwszy na świecie w modelu ZOE. Te opony o podwyższonej efektywności energetycznej zwiększają zasięg pojazdu. Bieżnik, rzeźba i boki zostały szczególnie starannie dopracowane pod kątem przenoszenia znacznego momentu obrotowego właściwego dla ZOE i dostosowania do specyficznego sposobu użytkowania samochodu elektrycznego. Zapewniają one ten sam poziom bezpieczeństwa i dobre trzymanie się drogi co wszystkie pozostałe opony Michelin. Są dostępne w rozmiarach 15” i 16” i montowane fabrycznie we wszystkich wersjach ZOE.
Cameleon – rewolucyjny układ ładowania samochodów elektrycznych
ZOE jest jedynym pojazdem wyposażonym w układ ładowania Cameleon. Ten opatentowany przez Renault układ jest kompatybilny ze źródłami o dowolnej mocy w przedziale do 43 kW. Umożliwia doładowanie akumulatora z terminalu ładowania w czasie od 30 minut do 9 godzin. I tak na przykład ZOE można naładować w jedną godzinę z gniazda 22 kW. Ten pośredni poziom mocy źródła jest korzystniejszy dla utrzymania żywotności akumulatora i ma mniejszy wpływ na sieć elektryczną niż szybkie ładowanie ze źródła o mocy 43 kW.
Układ ładowania Cameleon umożliwia szybkie ładowanie akumulatorów z czterokrotnie tańszych terminali. Aktualnie terminale ładowania są wyposażone w układy szybkiego ładowania o dużej mocy. Dzięki wbudowanemu w pojeździe układowi ładowania Cameleon układy ładowania w terminalach stają się zbędne. Dzięki temu mogą zostać wprowadzone nowe, prostsze i tańsze terminale ładowania akumulatorów. Ich cena nie przekroczy 3.000 euro, czyli będzie czterokrotnie niższa od ceny aktualnie dostępnych na rynku terminali szybkiego ładowania. Zostaną one zaprezentowane w ramach prapremiery na stoisku Renault w Genewie.
Całkowicie nowy system multimedialny Renault R-Link, montowany w ZOE
ZOE jest pierwszym prezentowanym przez Renault modelem wyposażonym w Renault R-Link, najnowszy pokładowy system multimedialny Renault łączności ze światem. W skład R-Link wchodzi duży, 7-calowy, ekran dotykowy oraz zespół przełączników pod kierownicą i system rozpoznawania mowy, które umożliwiają sterowanie wszystkimi funkcjami bez odrywania wzroku od drogi. Jest to również zintegrowany system łączności, umożliwiający korzystanie z usług samochodowych oraz aplikacji za pośrednictwem R-Link Store.
Dzięki współpracy z deweloperami, R-Link Store będzie oferował już w dniu wprowadzenia ZOE na rynek ponad pięćdziesiąt aplikacji specjalnie przeznaczonych dla potrzeb kierowców, do bezpośredniego pobrania w samochodzie lub na konto My Renault.
Nowa wersja R-Link uwzględnia nowe „elektryczne” funkcje przydatne w zarządzaniu zasięgiem pojazdu: historia przebiegu zużycia energii, wizualizacja strumieni energii i programowanie ładowania akumulatora. System nawigacji wyposażono w szereg specyficznych funkcji, takich jak: zasięg, wytyczanie najbardziej oszczędnych tras przejazdu czy lokalizacja terminali ładowania wraz z informacją o ich dostępności – terminal wolny lub zajęty (zależnie od kraju). R-Link to również możliwość wizualizacji własnych wyników w zakresie ekojazdy oraz doskonalenia swych umiejętności dzięki funkcjom eko-wyników i eko-porad (ogólnych i indywidualnych dla danego kierowcy).
Usługi w czasie rzeczywistym umożliwiające zdalne komunikowanie się z pojazdem i sterowanie różnymi funkcjami
Kierowca ZOE będzie mógł za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego lub komputera:
* przeglądać informacje dotyczące ładowania akumulatora dzięki dostępnemu w standardzie w ZOE pakietowi My Z.E. Connect.
* zdalnie sterować różnymi funkcjami pojazdu dzięki pakietowi My Z.E. inter@ctive. Pakiet ten obejmuje:
– zdalne włączanie lub wyłączanie ładowania akumulatora w przypadku, gdy auto jest podłączone do terminala ładowania;
– zdalne programowanie ładowania (tylko z komputera) z możliwością korzystania z preferencyjnych taryf oferowanych przez dostawców energii elektrycznej;
– uruchamianie – niezwłoczne lub w wybranym momencie – wstępnej klimatyzacji kabiny.
We wnętrzu – przyjemność prowadzenia, bezstresowa jazda i dobre samopoczucie
Prowadzenie ZOE to całkiem nowy rodzaj doświadczenia i źródło przyjemności. Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 65 kW (88 KM) wytwarza bezzwłocznie po ruszeniu z miejsca maksymalny moment obrotowy 220 Nm. Przyspieszenia są dynamiczne już od najniższych obrotów silnika. Bezgłośna jazda i idealnie płynne przyspieszenia dzięki brakowi skrzyni biegów sprawiają, że prowadzenie auta jest o wiele bardziej bezstresowe.
Aby zapewnić bezpieczną jazdę po mieście, ZOE wyposażono w system Z.E. Voice, generator zewnętrznego sygnału dźwiękowego ostrzegającego pieszych o zbliżaniu się auta. Z.E. Voice jest słyszalny przy prędkościach od 1 do 30 km/godz. Dźwięk jest charakterystyczny dla modelu ZOE. Kierowca ma możliwość wyboru jednego spośród 3 różnych dźwięków oraz ich wyłączenia pojedynczym wciśnięciem wyłącznika.
ZOE zapewnia właściwą temperaturę
Programowana funkcja wstępnej klimatyzacji umożliwia ogrzanie lub schłodzenie powietrza w kabinie ZOE, gdy auto jest podłączone do źródła ładowania. Dzięki temu w kabinie ZOE panuje właściwa temperatura, kiedy kierowca siada za kierownicą, a energia zużyta na zapewnienie odpowiedniego komfortu cieplnego nie jest pobierana z akumulatora.
Powietrze wdychane przez pasażerów ZOE jest czystsze
Filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym pochłania większą część nieprzyjemnych zapachów i szkodliwych gazów. Wychwytuje on także drobiny o średnicy kilku mikronów, takie jak pyłki kwiatów i sadze.
Wersja Zen – kwintesencja świata ZOE
Biel, błękit, chrom, deska rozdzielcza z powłoką „soft” – dobór kolorów i materiałów wersji Zen przywołuje na myśl czystość i dobre samopoczucie. ZOE Zen jest oferowany w standardzie z wyposażeniem Take Care by Renault.
Użyty po raz pierwszy w modelu Renault Latitude znak Take Care gwarantuje bardzo wysoki poziom dobrego samopoczucia i komfortu w kabinie. Oprócz wstępnej klimatyzacji i filtra przeciwpyłkowego z węglem aktywnym obejmuje on również:
– rozpylacz aktywnych zapachów o właściwościach relaksujących lub stymulujących. Skuteczność działania wybranych zapachów została udowodniona w badaniu przeprowadzonym przez niemiecki instytut Psyrecon5.
– jonizator powietrza o podwójnym działaniu oczyszczająco-relaksującym. Funkcja oczyszczania usuwa bakterie z powietrza w kabinie. W trybie relaksującym urządzenie generuje jony ujemne w celu przywrócenia równowagi z jonami dodatnimi, obecnymi w nadmiarze w zamkniętych przestrzeniach.
– czujnik zanieczyszczenia powietrza. Wykrywa nagły wzrost zanieczyszczeń w powietrzu i automatycznie włącza zamknięty obieg powietrza w kabinie.
– znacznie łatwiejsza do czyszczenia, pokryta powłoką z Teflonu® tapicerka siedzeń. Dzięki tej niewidocznej i bezwonnej powłoce, tapicerka siedzeń jest nieprzemakalna i odporna na zabrudzenia.
ZOE uosabia zaangażowanie Renault w ochronę środowiska
Podobnie jak wszystkie pojazdy elektryczne, ZOE charakteryzuje się zerową emisją CO2, NOx, CO, cząstek stałych, zapachów i hałasów silnika podczas jazdy. Emisja CO2 „well to wheel” (od szybu wiertniczego do koła) zależy od sposobu produkcji energii elektrycznej w danym kraju. Wynosi ona średnio 62 g CO2/km dla całej Europy, czyli znacznie mniej od nowej Toyoty Prius (89 g). Wynik ten jest jeszcze korzystniejszy na terenie Francji i wynosi zaledwie 12 g CO2/km.
W 2013 roku wskaźnik wykorzystania komponentów produkowanych lokalnie dla modelu ZOE wzrośnie do 55% dzięki rozpoczęciu produkcji silnika elektrycznego Renault w fabryce w Cléon. Wzrost tego wskaźnika przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego w zakresie logistyki.
ZOE spełnia nowe kryteria Renault eco²:
– jest produkowany w zakładzie we Flins, spełniającym wymogi ISO 14001.
– jego bilans emisji CO2 wynosi znacznie poniżej progu 120 g/km wymaganego dla pojazdów ze znakiem ekologicznym.
– 85% masy ZOE nadaje się do wtórnego wykorzystania po wycofaniu z eksploatacji. ZOE zawiera 9% tworzyw pochodzących z recyklingu.
ZOE – doskonały samochód elektryczny Made in France
– Centrum badawczo rozwojowe Technocentre Gyuancourt: projekt ZOE.
– Ośrodek badawczy w Lardy: centrum testowe silników elektrycznych i akumulatorów.
– Zakład we Flins (Francja): produkcja ZOE, a w przyszłości również akumulatorów.
– Zakład w Cléon (Francja): od 2013 roku miejsce produkcji silnika elektrycznego ZOE.
DANE TECHNICZNE
WYMIARY
Długość (mm) 4.084
Szerokość całkowita (mm) 1.730
Wysokość pojazdu nieobciążonego (mm) 1.568
Rozstaw osi (mm) 2.588
Pojemność bagażnika (l) 338
Ilość miejsc 5
Zwis przedni / tylny (mm) 836/661
Rozstaw kół przednich (mm)/ tylnych (mm) 1.506/1.489
SILNIK
Typ elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem
Moc (kW) / (KM) 65/88
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 220
Przeniesienie napędu reduktor
AKUMULATOR
Typ litowo-jonowy
Pojemność (kWh) 22
Zasięg (NEDC) 210 km
Prędkość maksymalna (km/h) 135
ŁADOWANIE
Typ prąd jedno lub trójfazowy do 43 kW
Czas ładowania
– 3 kW (wall box jednofazowy 16 A) = 9 h
– 22 kW (terminal trójfazowy 32 A) = 1 h
– 43 kW (terminal trójfazowy 63 A) = 30 minut
2 Cena na rynku francuskim, po odliczeniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro
3 Optymalizator zasięgu
4 Cena na rynku francuskim, po odliczeniu ulgi podatkowej w wysokości 5000 euro
5 Badanie to zostało przeprowadzone w grudniu 2010 roku na grupie 60 uczestników. Działający od 25 lat niemiecki instytut Psyrecon specjalizuje się w badaniach w dziedzinie psychofizjologii.
DWA NOWE SILNIKI ENERGY
Renault zaprezentuje w Genewie dwa nowe silniki z rodziny Energy: całkowicie nowy silnik benzynowy turbo, 3-cylindrowy Energy TCe 90 oraz silnik wysokoprężny Energy dCi 90, opracowany na bazie Energy dCi 110, pokazanego po raz pierwszy na Salonie we Frankfurcie w 2011 roku. Ostatnie dwie nowości zwiększają do ośmiu liczbę silników tworzących rodzinę Energy, wprowadzonych na rynek w ciągu zaledwie szesnastu miesięcy.
Silniki Energy: doskonałe rozwiązania technologiczne rodem z F1 wykorzystane w samochodach seryjnych, dostępnych dla wszystkich
Zdobycie dziesięciu tytułów mistrza świata konstruktorów w Formule 1 potwierdza bardziej niż kiedykolwiek, że marka Renault jest liczącym się producentem silników zdolnym do rywalizacji na torze z najwybitniejszymi specjalistami w tej dziedzinie. Począwszy od konstrukcji Voiturette typu K z 16-zaworowym silnikiem o podwójnym bloku dwucylindrowym – zwycięzcy rajdu Paryż–Wiedeń w 1902 roku, do udziału w Formule 1, na przestrzeni 110 lat swojej historii marka Renault wykazywała się stałym dążeniem do innowacji, by oferować mocne, niezawodne silniki spełniające podwójny cel: zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i niskiego zużycia paliwa. |
Renault Energy TCe 90: 3-cylindrowy silnik benzynowy turbo, mistrz oszczędnej jazdy
Renault przedstawia swój pierwszy silnik 3-cylindrowy: Energy TCe 90 – niewielką, ale bardzo udaną jednostkę korzystającą z najnowszych technologii, której ambicją jest zrewolucjonizowanie rynku.
Jest to zupełnie nowa konstrukcja turbodoładowanego silnika 3-cylindrowego z aluminiowym blokiem o pojemności skokowej 899 cm³. Podczas prac konstrukcyjnych, inżynierom przyświecał jeden cel: zapewnienie pełni przyjemności z jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa, i to w każdych warunkach, by obniżyć koszty użytkowania samochodu. Dzięki zastosowaniu turbo-kolektora o bardzo małej bezwładności (najmniejszej na rynku) w połączeniu ze zmiennymi fazami rozrządu w układzie dolotowym (VVT), silnik Energy TCe 90 zapewnia najkorzystniejszą na rynku relację komfortu jazdy do zużycia paliwa. Energy TCe 90 będzie po raz pierwszy zastosowany w modelu Clio i stopniowo zastąpi obecnie montowany silnik TCe 100, przy jednoczesnym utrzymaniu tego samego poziomu osiągów mimo zmniejszenia pojemności skokowej o 25%.
O 25% mniejsze zużycie paliwa i emisja CO26
W celu zoptymalizowania zużycia paliwa, konstruktorzy wykorzystali cały potencjał drzemiący w tej nowej, 3-cylindrowej jednostce. Doprowadzili Energy TCe90 do pracy na idealnie dobranej mieszance paliwowo-powietrznej, również przy pełnym obciążeniu silnika (w zakresie od 2.000 do 4.000 obr/min), aby uzyskać niskie zużycie paliwa. W efekcie spalanie i emisja CO2 spadły o 25% (w cyklu mieszanym NEDC) w porównaniu do poprzedniego silnika w ofercie.
90 KM, 135 Nm i tylko 899 cm³
Osiągający moc 90 KM przy 5.000 obr./min oraz moment obrotowy 135 Nm dostępny w szerokim zakresie obrotów silnik ten zapewnia komfort jazdy porównywalny z silnikiem wolnossącym o pojemności 1,4 l.
Moment obrotowy może być wykorzystywany w 90% już od 1.650 obr./min, co pozwala na dynamiczne przyspieszenia na niskich obrotach bez potrzeby rozpędzania silnika. Umożliwia on elastyczną jazdę bez częstej zmiany biegów w ruchu miejskim. Temperament tej jednostki pozwala również na szybkie zwiększenie obrotów w razie potrzeby i wykorzystanie pełnej mocy do 5.500 obr./min.
Doświadczenia konstruktorów silników z F1
Silnik Energy dCi 130 został skonstruowany przez Philippe’a Coblence’a, a opracowanie nowych silników Energy TCe 3 i 4-cylindrowych powierzono Jean-Philippe’owi Mercierowi. Posiada on dwudziestoletnie doświadczenie w budowie silników F1 w Viry-Châtillon, gdzie był kierownikiem biura projektowego w latach 2004–2007. W silniku Energy TCe 90 wykorzystano jego doświadczenie głównie w trzech dziedzinach:
– znajomość budowy silników o tzw. kwadratowej konstrukcji.
– zmniejszenie oporów tarcia: w Energy TCe 90 zastosowano materiały o niskim współczynniku tarcia używane w F1, takie jak powłoka DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach, grafitowa warstwa na płaszczach tłoków czy technika PVD (Physical Vapor Deposition) wykorzystana w konstrukcji pierścieni tłokowych.
– uzyskanie niezawodności: Energy TCe osiąga moc jednostkową 100 KM/litr, co jest dotychczas niespotykanym wynikiem w silnikach o podobnej pojemności skokowej.
Ale również…
– Technologia Stop&Start z czujnikiem położenia tłoka ułatwiającym ponowny szybki rozruch silnika. Urządzenie to współpracuje z systemem odzyskiwania energii przy hamowaniu poprzez sterowanie pracą alternatora: pobiera on energię głównie i przede wszystkim wtedy, gdy jest ona niewykorzystywana, czyli w fazach zwalniania i hamowania.
– Silne zawirowanie mieszanki: optymalizacja właściwości aerodynamicznych komory spalania w celu uzyskania szybkiego i stabilnego procesu spalania mieszanki.
– Kontrola temperatury pracy: skrócenie czasu osiągania przez silnik optymalnej temperatury pracy średnio o 15%.
– Dodatkowe ograniczenie oporów tarcia poprzez zastosowanie pompy oleju o zmiennej pojemności skokowej, a także użycie powłoki z Teflonu® w układzie łańcucha rozrządu.
– Warto również podkreślić bardzo głęboki i harmonijny tembr pracującego silnika, który niektórym przypomni dźwięk pracującego silnika 6-cylindrowego.
Sprawność na poziomie najlepszych silników benzynowych
Wysokie osiągi silnika są owocem bardzo precyzyjnego dopracowania wszystkich szczegółów konstrukcyjnych. Ruch wirowy powietrza w cylindrach osiąga najwyższą prędkość wśród silników oferowanych obecnie na rynku (zjawisko „tumble”). Dzięki temu proces spalania jest niemalże natychmiastowy, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał downsizingu tej 3-cylindrowej jednostki:
– Downsizing: zmniejszenie pojemności skokowej silnika w celu uzyskania niższego zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu jego wysokich osiągów dzięki turbodoładowaniu. Wynikający z tego zabiegu spadek zużycia paliwa jest szacowany na 5%.
– Wyeliminowanie jednego cylindra: przy tej samej pojemności skokowej następuje ograniczenie oporów tarcia o 20% w porównaniu do konstrukcji bloku 4-cylindrowego. Powoduje to zmniejszenie spalania o 4%.
– Cykl pracy układu dolotowego charakterystyczny dla jednostki 3-cylindrowej: w połączeniu z wydłużonym suwem wydechu naturalne „pulsowanie” powietrza w cylindrach silnika jest dwa razy silniejsze niż w odpowiednim silniku 4-cylindrowym. Dzięki temu naturalnemu doładowaniu turbo jest mniej obciążone, zwiększa się sprawność silnika, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Dzięki Energy dCi 90, Kangoo staje się najbardziej oszczędnym kombivanem w swojej kategorii
Salon Samochodowy w Genewie będzie dla Renault okazją do zaprezentowania silnika Energy dCi 90. Ten opracowany na bazie jednostki Energy dCi 110 silnik pojawi się w pierwszej kolejności pod maską modeli Kangoo i Kangoo Express. Zgodnie z filozofią rodziny Energy, silnik ten charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i pozwala na znaczne obniżenie kosztów użytkowania samochodu przy zachowaniu optymalnego komfortu jazdy. Kangoo prezentuje rekordowo niskie zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym NEDC oraz emisję CO2 wynoszącą 115 g/km7, czyli spadek o 16%. Jeśli chodzi o koszty użytkowania warto podkreślić, że częstotliwość wymiany oleju ustalono na 40.000 km/2 lata (do spełnienia pierwszego z tych dwóch warunków).
Silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM wyposażony w system Stop&Start i turbo o stałej geometrii łopat uległ dodatkowej przemianie poprzez zastosowanie rozwiązania technologicznego ADN z silnika Energy dCi 110 oferowanego w modelach Mégane i Scénic z gamy 2012. Moment o wartości 200 Nm dostępny już od 1750 obr./min gwarantuje wygodną jazdę i mocne przyspieszenie nawet przy niskich obrotach silnika. Wersja o mocy 90 KM pojawi się na rynku w maju, natomiast w czerwcu gamę uzupełni odmiana Energy dCi 75 osiągająca moc 75 KM i moment obrotowy 180 Nm.
Spełnienie norm przewidzianych w przyszłości
Już na etapie projektu i zatwierdzania rozwiązań, konstruktorzy silników Energy przyjęli kryteria związane ze spełnieniem normy czystości spalin Euro 6. W połowie 2012 roku, Renault wprowadzi do sprzedaży wersję silnika Energy dCi 130 Euro 6 na rynkach, na których oferowane są zachęty podatkowe. |
Bezprecedensowy rozwój rodziny Energy: osiem silników w szesnaście miesięcy
Sześć silników wysokoprężnych, dwa silniki benzynowe8
Nowe Renault Mégane i Scénic 2012
Silnik | Typ | Mégane Gama 2012 | Scénic Gama 2012 | Różnica w porównaniu do zastępowanego silnika | |
Energy dCi 110 | Diesel | 1.5 Common Rail | 90 g/km 3,5 l/100 km* |
105 g/km 4,0 l/100 km* |
-15% |
Energy dCi 130 | Diesel | 1.6 Common Rail | 104 g/km 4,0 l/100 km* |
114 g/km 4,4 l/100 km* |
-20% |
Energy TCe 115 | Benzyna | 1.2 Turbo wtrysk bezpośredni |
119 g/km 5,3 l/100 km* |
135 g/km 5,9 l/100 km* |
-25% |
*w cyklu mieszanym NEDC
Laguna
Silnik | Typ | Laguna / Laguna Coupé | Laguna Grandtour | Różnica w porównaniu do zastępowanego silnika | |
2.0 Energy dCi 130 i 150 | Diesel | 2.0 Common Rail | 118 g/km 4,4 l/100 km* |
120 g/km 4,5 l/100 km* |
-12% |
*w cyklu mieszanym NEDC
Kangoo
Silnik | Typ | Kangoo | Kangoo Express | Różnica w porównaniu do zastępowanego silnika | |
Energy dCi 75 i 90 | Diesel | 1.5 Common Rail | 115 g/ km 4,4 l/100 km* |
115 g/km 4,4 l/100 km* |
-16% |
*w cyklu mieszanym NEDC
Clio IV*
Silnik | Typ | Różnica w porównaniu do zastępowanego silnika | |
Energy TCe 90 | Benzyna | 0.9 Turbo | -25* |
* Dane szacunkowe w oparciu o model Clio IV w porównaniu do Clio III; w cyklu mieszanym NEDC
6 Zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 692/2008 po ostatniej nowelizacji
7 Zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 692/2008 po ostatniej nowelizacji
8 Zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 692/2008 po ostatniej nowelizacji, dostępność silników zależnie od kraju.
REWOLUCJI ELEKTRYCZNEJ CIĄG DALSZY – TWIZY, ENFANT TERRIBLE GAMY RENAULT Z.E.
Stało się: Twizy jest już gotowe, by zelektryzować miasto! Ten nieprawdopodobny pojazd będzie dostępny w całej francuskiej sieci Renault od 15 marca 2012, oraz na innych rynkach w zależności od kraju. Po przystępnej cenie 6.990 euro brutto . Zapowiada ono prawdziwą rewolucję w świecie pojazdów przeznaczonych do jazdy po mieście, dostępnych dla każdego.
SAMOCHÓD CZY MOTOCYKL? ANI JEDNO, ANI DRUGIE – JEST TO CAŁKOWICIE NOWA KONCEPCJA MIEJSKIEGO POJAZDU
Zalety kompaktowej budowy pojazdu…
Pod względem wymiarów Twizy jest pojazdem niewiele większym od trójkołowego skutera. Kompaktowe i dynamiczne dzięki swemu elektrycznemu silnikowi, jest także znacznie zwinniejsze od samochodu. W mieście pozwala skrócić o 25% czas spędzony za kółkiem w porównaniu do małego auta miejskiego, w szczególności dzięki czasowi zaoszczędzonemu na szukaniu wolnego miejsca do zaparkowania. Twizy jest jedynym czterokołowcem mogącym parkować prostopadle do chodnika. Wyciągnij ręce w bok: mniej więcej tyle wolnego miejsca potrzeba wzdłuż chodnika, by móc zaparkować!
…w połączeniu z wysokim poziomem jakości i bezpieczeństwa
Mimo, że Twizy przypomina pod wieloma względami motocykl, zapewnia jednak poziom bezpieczeństwa godny samochodu: dzięki 4 kołom jest bardzo stabilne i posiada szereg zaawansowanych samochodowych technologii, takich jak pasy bezpieczeństwa czy poduszka powietrzna kierowcy… Ponadto skutecznie chroni pasażerów przed złymi warunkami pogodowymi.
W 100% ZABAWNE, W 100% ELEKTRYCZNE
Jeden silnik elektryczny i cztery wersje
Twizy z silnikiem elektrycznym o niższej mocy nie wymaga posiadania prawa jazdy (Twizy 45 – zależnie od przepisów obowiązujących w danym kraju). Dla każdej z wersji klient ma możliwość wyboru między konstrukcją całkowicie otwartą lub z zamontowanymi drzwiami. W obydwu wypadkach Twizy dostarcza użytkownikom unikalnych wrażeń!
Szybkie ładowanie w dowolnym miejscu
Z przodu Twizy znajduje się pokrywa, pod którą umieszczony jest przewód ładowania. Wystarczy podłączyć go do dowolnego gniazdka 220 V. Już po upływie 3,5 godziny akumulator będzie w pełni naładowany. Przy zasięgu wynoszącym 100 km Twizy może swobodnie krążyć po mieście we wszystkich kierunkach. Wystarczy kilka minut ładowania akumulatora, by zyskać zapas energii pozwalający na powrót do domu.
POJAZD OPRACOWANY W BIURACH PROJEKTOWYCH RENAULT SPORT TECHNOLOGIES!
Zwinne, łatwe w prowadzeniu i pomysłowe
Przy wadze zaledwie 450 kg, Twizy jest co najmniej dwukrotnie lżejsze od samochodu. Bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego sprawia, że Twizy prowadzi się jak samochód, ale z jeszcze większą frajdą. Przy 2,34 m długości i 1,23 m szerokości to jest właśnie to, czego potrzeba, by swobodnie poruszać się po mieście.
Doskonałe trzymanie się drogi dzięki RST
Twizy to sama przyjemność… Niemniej jest równie skuteczne co samochód. Jego zawieszenie zostało opracowane przez konstruktorów z Renault Sport Technologies. Wystarczy powiedzieć, że Twizy jest równie zabawne co stabilne na drodze dzięki zoptymalizowanemu układowi jezdnemu oraz bardzo nisko położonemu środkowi ciężkości.
Niespotykany w czterokołowcach poziom bezpieczeństwa
Przepisy dotyczące czterokołowców nie są równie rygorystyczne co przepisy dotyczące samochodów. Pomimo tego w Twizy wykorzystano bogate doświadczenie Renault w zakresie bezpieczeństwa samochodów. Jest ono jak wielki kask motocyklowy skutecznie chroniący pasażerów.
JEST TYLKO JEDNO TWIZY: TWOJE!
Trzy rodzaje wykończenia, cztery kolory… ale to jeszcze nie wszystko
Twizy oferowane jest w trzech wersjach wykończenia: Urban, Color i Technic. Nadwozie dostępne jest w kolorze białym, czarnym, szarym, czerwonym, a nawet w wersjach dwubarwnych. Drzwi, pokrywa schowka w desce rozdzielczej oraz tapicerka siedzeń mogą być wykończone w kolorze czarnym, niebieskim, czerwonym lub zielonym. Tak samo jest w przypadku obręczy kół, które są kolorystycznie dopasowane do elementów nadwozia. Każdy może wybrać swój własny styl.
Nadaj Twizy swój własny styl
Renault idzie o krok dalej i oferuje każdemu użytkownikowi możliwość dodatkowej personalizacji Twizy. Na naszym stoisku na Salonie w Genewie prezentowane będą dwa zestawy naklejek, które znajdą się w ofercie z chwilą wprowadzenia Twizy na rynek.
Bogata oferta akcesoriów
Zestaw audio, telefoniczny zestaw głośnomówiący, wyjmowana 50-litrowa torba na zakupy, fartuch zwiększający komfort cieplny, radar cofania… Twizy dostosowuje się do wszelkich potrzeb i upodobań. Prostota nie wyklucza pomysłowości!
Oprócz wprowadzenia samochodów elektrycznych, stanowiących główny element polityki Renault eco², firma postanowiła zaostrzyć w tym roku kryteria przyznawania znaku eco².
Obecnie znak Renault eco² będą mogły otrzymać wyłącznie samochody produkowane w zakładach spełniających wymagania normy ISO 14 001, emitujące poniżej 120 g CO2/km lub napędzane biopaliwami i zawierające ponad 7% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie jest okazją do zaprezentowania trzech samochodów Renault eco² osiągających najlepsze wyniki.
Flagowe modele z gamy Renault pod względem niskiej emisji CO2:
Najlepsze samochody Renault eco² |
Twingo dCi 75 FAP 90 g |
Nowe Mégane Energy dCi 110 |
Kangoo dCi 90 |
ZAKŁAD PRODUKCYJNY (ISO 14 001) |
Novo Mesto (Słowenia) |
Palencia (Hiszpania) |
Maubeuge (Francja) |
EKSPLOATACJA Emisja CO2 (g/km) |
85 (w ciągu 2012 roku) |
90 |
115 |
RECYKLING Masa tworzyw z odzysku |
12,5% |
12,2% |
11,9% |
Przyjęta przez Renault polityka ochrony środowiska opiera się na zmniejszeniu niekorzystnego oddziaływania na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia produktu: produkcji, dystrybucji, eksploatacji i recyklingu.
Renault podtrzymuje swój ambitny projekt zdobycia pozycji europejskiego lidera w zakresie obniżania emisji CO2. Średnia emisja CO2 dla samochodów marki sprzedawanych w Europie wynosi 134 g CO2/km, co plasuje Renault w ścisłej czołówce producentów (średnia ACEA: 140 g CO2/km). W 2013 r. powinna wynieść 120 g, a następnie poniżej 100 g w 2016 roku dzięki strategii opartej na zmniejszeniu zużycia paliwa przez silniki spalinowe i wprowadzeniu samochodów elektrycznych.
Renault bez problemu spełni wymóg ograniczenia emisji CO2 do 90 g/km w 2020 r. postawiony przez Komisję Europejską producentom samochodów.
9 Cena na terenie Europy, bez uwzględnienia ulg podatkowych
NOWE MÉGANE – WIZYTÓWKA WYSOKIEJ JAKOŚCI MARKI
Dysponująca trzema nowymi silnikami łączącymi przyjemność jazdy z niskim zużyciem paliwa i uznaną niezawodnością, niezwykle atrakcyjna gama Nowego Mégane jest doskonałą wizytówką wysokiej jakości samochodów Renault. Symbolizuje know-how Grupy w tej dziedzinie – od fazy projektowej do sprzedaży wszystkich modeli marki.
Dzięki swojej wyjątkowej niezawodności oraz coraz powszechniej uznawanej – w miarę kolejnych udoskonaleń pojazdu – jakości postrzeganej, Renault Mégane jest wiarygodną wizytówką jakości Renault. Wszędzie na świecie Mégane powinno pełnić rolę wyznacznika jakości dla wszystkich modeli marki Renault – Jean-Pierre Vallaude, dyrektor ds. jakości.
ADAC ocenił niezawodność Mégane jako „doskonałą”
Ten najlepiej sprzedający się model marki Renault (235 000 egzemplarzy, bez Scénica, sprzedanych w samym 2011 roku i 730.000 od jego wejścia na rynek pod koniec 2008 roku), stał się obecnie jednym z liderów niezawodności w swoim segmencie. Jego niezawodność została doceniona w fachowej prasie np. przez Automobile Magazine oraz przez ADAC, renomowany niemiecki Automobilklub, a także inne zewnętrzne, niezależne instytucje plasujące ten model w czołówkach rankingów. Dzięki polityce ciągłych udoskonaleń, zapoczątkowanej przez Renault w 2003 roku, w Mégane III udało się obniżyć o 40% liczbę usterek podczas jazdy w porównaniu do jego poprzednika. |
ZMODERNIZOWANY PRZÓD POJAZDU: NACISK NA SOLIDNOŚĆ I JAKOŚĆ WYKOŃCZENIA
Ceniona przez klientów stylistyka Nowego Mégane została nieco zmieniona, co zapewniło autu jeszcze bardziej nowoczesny wygląd. Przód samochodu zdobią reflektory z dziennymi światłami opartymi na technologii LED, tworzącymi jego nowy świetlny znak rozpoznawczy. Przedni zderzak otrzymał wykończenie w czarnym, błyszczącym kolorze z chromowanymi elementami ozdobnymi. Całkowicie zmieniona została także gama obręczy kół. Wszystkie te zmiany dowodzą wielkiej wagi, jaką Renault przywiązuje do jakości postrzeganej. Wnętrze wzbogacone zostało o nowe rodzaje tapicerki, w tym oferowany w trzech tonacjach dwukolorowy pakiet łączonej tapicerki skóra/alcantara. Limitowana Seria Bose® Edition podniesiona została do rangi oddzielnego poziomu wyposażenia. Oferta obejmuje również wersje GT i GT-Line (w zależności od kraju): tworzące specyficzny znak rozpoznawczy w kształcie bumerangu światła LED, tapicerka z czerwonymi przeszyciami, sportowa kierownica z oparciem na kciuki, nakładki na progi drzwi i listwa ozdobna na desce rozdzielczej z napisem Renault Sport – GT i GT-Line z dumą obnoszą swoją przynależność do rodziny Renault Sport.
SILNIK: NAJBARDZIEJ OSZCZĘDNY MODEL W SWOJEJ KATEGORII
Nowe Mégane – pierwszy model wyposażony w najnowszy silnik wysokoprężny Energy dCi 110 z systemem Stop&Start – wykazuje się najniższym spalaniem w swojej kategorii. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 3,5 l/100 km w cyklu mieszanym NEDC. Emisja CO2 została obniżona o 15% do poziomu 90 g/km. Jeśli weźmiemy pod uwagę silnik benzynowy Energy TCe 115 (115 g CO2/km) i wysokoprężny Energy dCi 110 (115 g/km), Nowe Mégane jest pierwszym modelem oferującym trzy nowe silniki Energy, łączące przyjemność prowadzenia z niskim zużyciem paliwa. W oparciu o koncepcję downsizingu nowej generacji wykorzystującą doświadczenia Renault z F1, wszystkie trzy silniki są wyposażone w rozwiązania technologiczne niespotykane dotychczas w jednostkach tej klasy. Zastosowano w nich system Stop&Start z układem odzyskiwania energii podczas hamowania. Dzięki starannemu dopracowaniu pod względem akustycznym, silniki Energy charakteryzują się niezwykle cichą i dyskretną pracą. Poziom emisji hałasu jest w ich przypadku dwukrotnie niższy w porównaniu do silników poprzedniej generacji. Pod względem niezawodności silniki Energy dCi 110 i Energy TCe 115 spełniają te same standardy jakości, co jednostki 1,9 dCi 130 i TCe 130, w przypadku których ilość usterek technicznych w pierwszym roku eksploatacji została dwukrotnie zmniejszona w ciągu trzech lat, a w okresie dwóch lat spadła o 40%.
WIELE PRAKTYCZNYCH TECHNOLOGII ZAPEWNIAJĄCYCH WYŻSZY KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO
Zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na co dzień, ułatwianie prowadzenia i maksymalizacja komfortu jazdy są dziś bardziej niż kiedykolwiek priorytetami Renault. Visio System® – z kamerą umieszczoną za przednią szybą na tylnej stronie lusterka wstecznego – poprawia widoczność podczas jazdy w nocy oraz pozwala kierowcy zachować pełną czujność dzięki automatycznemu przełączaniu świateł drogowych na światła mijania oraz funkcji ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu. Nie zapomniano także o komforcie, wprowadzając nowy system wspomagania przy ruszaniu (utrzymujący przez kilka sekund ciśnienie w układzie hamulcowym uniemożliwiając cofnięcie się pojazdu na czas potrzebny do ruszenia pod górę, bez konieczności korzystania z hamulca postojowego) i kamerę cofania jako dodatkowy element systemu wspomagania parkowania.
NOWY DESIGN RENAULT NABIERA KSZTAŁTU
Po 4 samochodach koncepcyjnych, w oczekiwaniu na Nowe Clio, nadszedł czas na wprowadzenie nowej strategii w dziedzinie designu marki w seryjnie produkowanych samochodach – Nowym Twingo, już widocznym na naszych drogach, i prezentowanym w Genewie ZOE. Nie zapominając o Twizy, które wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji…
Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu Renault:
W ramach planu „Renault – Drive The Change 2016” wprowadził Pan nową strategię designu opartą na ważnych etapach w życiu użytkowników. Czy może Pan przypomnieć główne linie tej strategii?
Marka Renault jest skoncentrowana na potrzebach człowieka, dlatego też strategia Renault w dziedzinie designu jest zainspirowana trzema kluczowymi pojęciami: prostota, zmysłowość i ciepło. Chciałem więc naturalnie, by odwoływała się do pewnych etapów w życiu naszych klientów, symbolizowanych przez kolejne samochody koncepcyjne: zakochania (DeZir), odkrywania świata (CAPTUR), założenia rodziny (R-Space), pracy (Frendzy), aktywnego trybu życia i rozrywek oraz osiągania mądrości życiowej.
Na kiedy przewidziano dwa ostatnie samochody koncepcyjne, reprezentujące dwa ostatnie etapy życia?
Na razie za wcześnie o tym mówić. Ale nasza strategia w zakresie designu jest już widoczna nie tylko na przykładzie samochodów koncepcyjnych. Jest już zauważalna w naszych wielkoseryjnych samochodach, w których stopniowo wprowadzamy nowy design przodu wspólny dla różnych modeli. Nowe Twingo, które zyskało na charakterze, jest tego pierwszym przykładem. ZOE potwierdza tę tendencję. Pozostaje nam teraz czekać na prezentację Nowego Clio.
Co charakteryzuje nowy przód samochodów Renault?
Duże logo marki, dumnie wyeksponowane i dobrze widoczne. Poza tymi charakterystycznymi elementami wspólnymi dla wszystkich modeli, każdy samochód będzie miał własną osobowość, na przykład Nowe Twingo stawia na siłę ekspresji, dzięki temu wnosi więcej ciepła i radości. Chcieliśmy, żeby było również bardziej zmysłowe i pociągające, zgodnie z pierwotnym charakterem tego modelu. W przypadku Nowego Clio pójdziemy jeszcze dalej – model ten będzie w całości zainspirowany samochodem koncepcyjnym DeZir. To dopiero początek długiej i pięknej przygody z nowym obliczem gamy Renault, które, mam nadzieję, spodoba się licznym odbiorcom.
Czy nowy przód dobrze wpisuje się w linię modelu ZOE, gwiazdy tego Salonu?
Wprost idealnie! Wyraziste „spojrzenie” współtworzy wrażenie sympatycznego auta dobrze rozumiejącego potrzeby swojego użytkownika.
Doskonale komponuje się również z gniazdem ładowania ukrytym pod logo. Logo zostało wykonane z niebieskawego chromu, który będzie znakiem rozpoznawczym samochodów elektrycznych. ZOE to kwintesencja doskonałości technologicznej Renault w dziedzinie samochodów elektrycznych „opakowanych” w wyrazisty design o nowoczesnych proporcjach dających poczucie bezpieczeństwa. Kojarzy się z czystą energią: design zewnętrzny tchnie naturalną siłą i zachwyca niezwykłą płynnością, podobnie jest z jasną kolorystyką wnętrza i deską rozdzielczą przypominającą kształtem łopatę wiatraka z farmy wiatrowej.
Renault Twizy jest niezwykle oryginalnym samochodem. W jaki sposób wpisuje się w nową strategię designu?
Design Twizy jest podyktowany jego funkcjonalnością. Kabina stanowi coś na kształt ochronnej kapsuły. Twizy można opisać jako kask zamontowany na podwoziu zajmujący jak najmniej miejsca na nawierzchni. Linia tego kasku zaprojektowanego „wokół” pasażera zapewnia lepszą widoczność pojazdu w ruchu ulicznym. Cztery koła wysunięte poza obrys podwozia nadają mu bardzo nietypowe proporcje. Okrągłe światła wkomponowane w przód zgodny z nowym designem marki sprawiają niezwykle sympatyczne wrażenie. Szeroki dach i szklana szyba przednia zapewniają bezpieczeństwo i doskonałą widoczność. Renault Twizy jest samochodem otwartym na świat.
Zobacz najważniejsze wydarzenia Renault na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 2012:
na żywo na TWITTERZE @renault_live http://twitter.com/renault_live
codziennie na FACEBOOKU http://www.facebook.com/renault
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze