Dwa i pół tygodnia temu zapowiadaliśmy już targi Retromobile skupiając się w tym tekście głównie na Peugeocie, dziś zaś – korzystając z okazji, że nadszedł dzień rozpoczynający to wielkie francuskie święto miłośników starych samochodów – skupimy się na marce Renault. A według zapowiedzi – będzie co oglądać…
Retromobile odbywa się w centrum targowym w paryskim Porte de Versailles, w tym samym miejscu, co paryskie targi motoryzacyjne, na których kolejną edycję przyjdzie nam czekać jeszcze przeszło 1,5 roku. Renault tym razem skupi się w dużej mierze na 20. rocznicy wprowadzenia do sprzedaży nowatorskiego Twingo. No właśnie – nowatorskiego, czy ukradzionego Polakom, jak głosi pewna spiskowa teoria dziejów? Świetnie z tym tematem rozprawił się Złomnik, którego to tekstu lekturę szczerze Wam przy okazji polecam.
Warto przy okazji napisać, że Renault Classic zapowiedział utworzenie w tym roku Francuskiej Federacji Klubów Renault i Alpine oraz powstanie nowej strony www.renaultclassic.com. Federacja oficjalnie rozpocznie działalność właśnie podczas tegorocznego Retromobile i pozwoli na zacieśnienie współpracy marki z około pięćdziesięcioma klubami zrzeszającymi miłośników Renault i Alpine. Powstawał będzie także specjalny biuletyn. Inne korzyści dla członkowskich klubów, to m.in.:
– stworzenie Dni Entuzjastów Pojazdów Klasycznych Renault;
– wizyty w warsztatach konserwatorskich Renault Classic we Flins;
– wycieczki po muzeum marki (z przewodnikiem);
– specjalne eventy podczas wyścigów World Series by Renault;
– preferencyjne stawki podczas Dni Entuzjastów Pojazdów Klasycznych Renault;
– preferencyjne stawki za wystawianie certyfikatów zgodności pojazdów;
– priorytet w dostępie do eventow organizowanych przez Renault Classic (np., Le Mans Classic);
– wsparcie dla głównych imprez organizowanych przez każdy klub członkowski.
A na samym Retromobile warto będzie oczywiście zajrzeć na stoisko Renault zajmujące 700 metrów kwadratowych, gdzie można będzie obejrzeć wiele ciekawych konstrukcji dokumentujących dziesiątki lat produkcji samochodów tej marki. Na stoisku pojawić się ma aż czternaście aut, w tym trzy ciekawe modele Twingo: „Lecoq” i „Coupe” oraz „Cabinet of Curiosity” zaprojektowany przez Jean-Charlesa de Castelbajaca.
Twingo „Lecoq”, to luksusowa odmiana miejskiego samochodu, powstała w jednym tylko egzemplarzu i jest dziełem André Lecoq’a – pasjonata marki Renault. Auto jest hołdem dla marki czerpiącym inspirację ze słynnej marki Bugatti.
Twingo Coupe, to prototyp z 1995 roku wykonany przez pasjonata Christiana Contzena.
Presidential Renault Twingo, to projekt z ubiegłego roku autorstwa Jean-Charlesa de Castelbajaca, projektanta mody, zaproszonego do wyrażenia własnej wizji Twingo. Designer stworzył wersję prezydencką.
Renault Typ DM, w wersji zamiatarki ulic, pochodzi z roku 1913 i jest prekursorem dzisiejszych samochodów służących do porządkowania miast.
Renault Typ DG Victoria Rothschild jest samochodem zbudowanym na potrzeby egipskiego dygnitarza Abou Shanaba Fadaha. To auto także obchodzi w tym roku setne urodziny.
Six-wheel Renault Type MH pochodzi z roku 1924, acz debiut tego modelu sięga roku 1920, kiedy to powstał zamysł ułatwienia komunikacji między Algierią, a Francuską Afryką Zachodnią, z pokonaniem Sahary. Samochód ten utorował drogę afrykańskim wyprawom podejmowanym w latach 1923-1925.
Renault Nerva Grand Sport zbudowany w roku 1937, to jeden z ostatnich modeli marki stworzonych przed wybuchem II wojny Światowej. Podczas Retromobile zaprezentowany zostanie jeden z nielicznych egzemplarzy, jakie przetrwały wojenną zawieruchę, oczywiście pieczołowicie odrestaurowany.
Renault 4CV 1063 z 1952 roku prezentowany na Retromobile pochodzi z prywatnej kolekcji. Wyprodukowano jedynie 80 egzemplarzy tej wersji, a ten egzemplarz jest jedynym zachowanym, który przygotował dział sportu Renault. Ścigał się w Le Mas w latach 1952 i 1953, w 1953 roku brał udział w Rajdzie Monte Carlo, a rok później finiszował na trzeciej pozycji w Rajdzie Mille Miglia i drugie w wyścigu Liège-Rzym-Liège.
Renault Frégate Limousine pochodzi z roku 1957 i w tej unikatowej wersji został przygotowany dla prezydenta de Gaulle’a. Samochód nigdy nie był jednak częścią oficjalnej floty prezydenckiej, ale posłużył m.in. generałowi Eisenhowerowi podczas jego wizyty w Paryżu. Auto woziło także innych VIP-ów.
Renault Alpine A220 jest prototypem opracowanym z myślą o rajdach długodystansowych. Do dziś zachowały się jedynie dwa takie samochody z silnikami V8, a ten prezentowany na Retromobile pochodzi z prywatnej kolekcji.
Renault 8 ‘Landon’ był tanim samochodem wyczynowym zbudowanym na bazie „ósemki”. Założenie było proste – minimum kosztów, minimum 155 km/h. Projekt Françoisa Landona został odrzucony, a ostatecznie wdrożono do seryjnej produkcji samochód zaprojektowany przez Amédée Gordiniego. Pokazywany na Retromobile samochód pochodzi z 1963 roku.
Alpine-Renault A110 nie trzeba nikomu przedstawiać. Prezentowany od dziś egzemplarz jest jednym z pięciu, które startowały w tegorocznym Rajdzie Monte Carlo Historique.
Renault RS01 Formula 1 z roku 1978, to pierwszy bolid tej marki w królowej wyścigów samochodowych. Był bardzo innowacyjny, bo posiadał turbosprężarkę i utorował drogę dla jedenastu tytułów marki Renault w Formule 1.
Renault Alliance Cabriolet jest stosunkowo młodym autem – wyprodukowano go w roku 1986, w USA, i również pochodzi z prywatnej kolekcji. W roku 2009 sprowadzono go z Kalifornii do Europy ale wciąż posiada oryginalne wyposażenie wymagane przez prawo Stanów Zjednoczonych.
Tegoroczne Retromobile potrwa od dziś do 10. lutego.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze