Zauważalnie rosła w marcu (w stosunku do lutego) sprzedaż francuskich marek (i Dacii) na polskim rynku. Dynamika ta była na tyle duża, że Peugeot wbił się na szóste miejsce w rankingu najpopularniejszych marek nad Wisłą, Renault zajmuje miejsce siódme, zaś Dacia i Citroën otwierają drugą dziesiątkę.
Po pierwszym kwartale handlowcy mogą być zadowoleni – sprzedaż szła nieźle, choć zapewne wpłynęły na tę sytuację niedoróbki w prawie podatkowym – przez trzy miesiące można było łatwiej odliczyć VAT od zakupionych pojazdów. Skorzystali na tym jednakże praktycznie wszyscy producenci aut, nie tylko marki francuskie.
Peugeot
Marka sygnowana kroczącym lwem już drugi miesiąc z rzędu wykazała sprzedaż wyższą, niż Renault. W marcu zarejestrowano 2.270 samochodów Peugeot, a od początku roku – 5.894 takich aut. Niekwestionowanym liderem marcowej sprzedaży był Partner – 677 sztuk, to naprawdę imponujący wynik, dobrze ponad dwa razy większy od tego, co udało się osiągnąć drugiemu pod względem popularności modelowi, Peugeotowi 208, który w marcu zanotował 286 nowych rejestracji. Trzecie miejsce w rankingu Peugeota zajmuje Boxer (285 nowych aut), który wyraźnie stracił na popularności w stosunku do lutego, kiedy to zarejestrowano 430 egzemplarzy tego modelu. Kolejne miejsca zajmują modele 3008 (222 egzemplarze), 508 (219 sztuk), 308 (192), 301 (163), 5008 (96), 2008 (85), Expert (20), Bipper (16), RCZ (7) i 107 (2 sztuki).
Dzięki takim wynikom Peugeot wykroił dla siebie niemal 5,70% polskiego rynku nowych aut w marcu i blisko 5,46% w ujęciu całego pierwszego kwartału. W ubiegłym roku pierwsze trzy miesiące zaowocowały 5.127 sprzedanymi samochodami Peugeota, co stanowiło prawie 6,01% udziału w rynku, ale wystarczyło wtedy jedynie na ósmą lokatę w rankingu najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce.
Renault
Wynik sprzedaży Renault po trzech kwartałach jest jedynie o 91 aut słabszy od rezultatu Peugeota, zaś w samym marcu o 96 samochodów. Marki idą więc niemal łeb w łeb. Marcowa sprzedaż Renault sięgnęła 2.174 aut, zaś w ujęciu całego kwartału było to 5.803 samochody. W przypadku tej marki jednak największym powodzeniem nie cieszy się kombivan, ale spore auto użytkowe, Renault Master. 518 sprzedanych egzemplarzy, to niewiele mniej, niż łączna sprzedaż tego samochodu w styczniu i lutym (237+297). Drugi wynik marcowej sprzedaży należy do przebojowego przedstawiciela segmentu B, czyli Renault Clio. To lider sprzedaży Renault w ujęciu kwartalnym. W marcu zarejestrowano w Polsce 445 takich samochodów, o 14 więcej, niż kompaktowego Megane, ale w obu przypadkach liczba rejestracji spadła w stosunku do lutego. Tuż za podium uplasował się zgrabny, designerski Captur (342 egzemplarze), a kolejne miejsca zajęły Scenic (113), Trafic (111), Fluence (93), Kangoo (61), Laguna (31), Twingo (14), Koleos (12), Maxity (2) i jeden egzemplarz Espace.
Renault uzyskało niemal 5,46% marcowego rynku nowych aut w Polsce. W ujęciu całego kwartału wynik sięga 5,37%. W stosunku do pierwszego kwartału roku ubiegłego oznacza to wzrost o 0,32 punktu procentowego – pierwsze trzy miesiące roku 2013 Renault miał raczej kiepski, notując wzrosty sprzedaży w drugiej połowie roku.
Citroën
Marka z szewronami jakoś nie może powrócić do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych marek, ale może wprowadzony właśnie na rynek C-Elysee z instalacją gazową pomoże w osiągnięciu tego celu. Póki co bowiem nie jest to najpopularniejszy model Citroëna, choć bliźniacza 301-ka sprzedaję się całkiem przyzwoicie. Citroën jako marka uzyskał w marcu dziesiąty wynik sprzedaży (1.684 samochody) nieznacznie wyprzedzając Dacię, ale skumulowana sprzedaż za cały kwartał (4.173 auta) plasuje go na pozycji dwunastej. Najpopularniejszym modelem w gamie wciąż pozostaje Berlingo (502 zarejestrowane auta w marcu i 1.185 od początku roku). Drugi stopień podium zajmuje miejskie C3 (293 w marcu w stosunku do 130 w styczniu i 276 w lutym), a trzecie – C4 Picasso (190 rejestracji w ubiegłym miesiącu). Kolejne pozycje przypadły modelom C4 (161), Jumper (143), C3 Picasso (116), C5 (76), C-Elysee (73), DS4 (42), C1 (28), DS5 (22), DS3 (21), Jumpy (13) i zamykający stawkę Nemo (4).
Udział rynkowy Citroëna w marcu sięgnął niemal 4,23%, zaś w ujęciu kwartalnym przekracza 3,86%. To więcej, niż w ubiegłym roku, kiedy to po trzech miesiącach Citroën miał niespełna 3,59% krajowego rynku nowych aut.
Dacia
Rumuńska marka wchodząca w skład Grupy Renault uzyskała wprawdzie lepsze wyniki kwartalne, niż Citroën, ale właśnie dlatego, że jest nie do końca francuska, prezentujemy te wyniki na końcu ;-) W marcu Dacia sprzedała o 7 samochodów mniej, niż Citroën, ale „zaliczka” ze stycznia wystarczyła, by utrzymać jedenaste miejsce w rankingu najpopularniejszych marek dzięki zarejestrowaniu w pierwszym kwartale 4.372 aut. Największą popularnością cieszy się wciąż Duster (662 egzemplarze), dla którego marzec był drugim – po marcu 2012 roku – najlepszym miesiącem w historii obecności na naszym rynku. Dwa lata temu zarejestrowano 821 Dusterów i potem sprzedaż kształtowała się na różnym, ale jednak niższym poziomie. Teraz Duster notuje drugi najlepszy wynik sprzedaży w Polsce! Kolejne miejsca przypadły modelom Sandero (367, najlepszy wynik w tym roku), Dokker (269, również tegoroczny rekord), Lodgy (210, wzrost w stosunku do stycznia, 100, i lutego, 151), a tabelę zamyka Logan (169 – spory spadek w stosunku do wyników ze stycznia, 369, i lutego, 380). W ujęciu kwartalnym to jednak Logan jest wiceliderem sprzedaży (918 aut), przed Sandero (836), Dokkerem (634) i Lodgy (461).
W marcu do Dacii należało niemal 4,21% polskiego rynku nowych aut, podczas gdy w całym kwartale marka ta wykroiła dla siebie prawie 4,05% tegoż rynku. W pierwszym kwartale roku 2013 Dacia miała nieco ponad 3,50% polskie rynku, widać więc, że jej sprzedaż dynamicznie rośnie.
Wraz z w dużym stopniu nową, bądź odnowioną gamą modelową francuskie marki powoli odzyskują należne im miejsce na polskim rynku nowych aut. Mądrze prowadzona polityka cenowa na pewno wspomoże odświeżoną ofertę, a Polacy pewnie z czasem nauczą się, że obraz motoryzacji jest nieco bardziej złożony, niż to wynika z prasy motoryzacyjnej… ;-)
na podstawie danych Carmarket.pl
KG
Najnowsze komentarze