Renault ZOE wyznacza poczÄ tek nowej ery â ery dostÄpnych dla wszystkich samochodĂłw elektrycznych. To wielki krok dla caĆej motoryzacji i samej firmy Renault, ktĂłra w swojej 115-letniej historii zawsze umiaĆa wprowadzaÄ innowacyjne rozwiÄ zania dÄ ĆŒÄ c do udostÄpniania technologii jak najszerszej grupie odbiorcĂłw. ZOE jest symbolem planu strategicznego firmy Renault, âDrive The Change 2016â i flagowym modelem w gamie Renault Z.E. ĆÄ czy perfekcyjne opanowanie technologii elektrycznej Renault z kompaktowym i atrakcyjnym designem po przystÄpnej cenie. Zaprezentowane po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku, Renault ZOE, trafiĆo do sprzedaĆŒy we Francji pod koniec 2012 roku, a sprzedaĆŒ na szerszÄ skalÄ rozpoczÄĆa siÄ w marcu 2013 roku. Wprowadzenie modelu na rynki pozostaĆych krajĂłw europejskich nastÄ pi w ciÄ gu 2013 i 2014 roku.
GENEZA DESIGNU ZOE
Zaprojektowane jako samochĂłd wyĆÄ cznie elektryczny, Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem o pĆynnych i czystych liniach. Charakterystyczny dla nowej stylistyki marki przĂłd wyrĂłĆŒnia siÄ sympatycznym i pociÄ gajÄ cym wyglÄ dem. Niebieskawe zabarwienie logo, ĆwiateĆ przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb sygnalizuje, ĆŒe mamy do czynienia z samochodem elektrycznym. RelaksujÄ ca kabina nawiÄ zuje do Ćwiata czystoĆci i emanuje kojÄ cym spokojem, miÄdzy innymi poprzez zastosowanie delikatnych w dotyku materiaĆĂłw.
Designerskie wyzwanie podjÄte pod koniec 2008 roku
Pod koniec stycznia 2008 roku Carlos Ghosn, na zakoĆczenie forum w Davos, oznajmiĆ, ĆŒe firma Renault zamierza wprowadziÄ do sprzedaĆŒy gamÄ czterech pojazdĂłw elektrycznych. Modelem flagowym miaĆ byÄ projekt X10, kompaktowy hatchback zaprojektowany jako samochĂłd wyĆÄ cznie elektryczny, z przeznaczeniem na rynek masowy. To ambitne zadanie powierzono zespoĆom projektĂłw wstÄpnych, ktĂłre 16 grudnia 2008 roku potwierdziĆy jego techniczno-ekonomicznÄ wykonalnoĆÄ. Taki byĆ punkt startu dla designerĂłw: rozpoczÄ Ć siÄ konkurs na projekt. Zaprezentowane 21 stycznia 2009 roku zaĆoĆŒenia wspominaĆy o âprzyjaznym i stwarzajÄ cym poczucie bezpieczeĆstwa designie dla samochodu w 100% elektrycznego, innowacyjnego i odpowiedzialnegoâ.
ZOE â samochĂłd inny niĆŒ wszystkie Â
Na poczÄ tku propozycje kreatywne obieraĆy bardzo radykalne kierunki. Nowa epoka samochodu elektrycznego byĆa dla kaĆŒdego designera wymarzonÄ sposobnoĆciÄ wymyĆlenia samochodu na nowo. Jednak krok po kroku prace wrĂłciĆy na bardziej racjonalne tory. PrzejĆcie z napÄdu spalinowego na napÄd elektryczny i tak stanowi mocny przeĆom w przyzwyczajeniach klientĂłw, wobec czego uznano, ĆŒe samochĂłd ZOE nie powinien ich dodatkowo niepokoiÄ zbyt odwaĆŒnÄ stylistykÄ . Trzeba byĆo zaprojektowaÄ samochĂłd – owszem inny, ale o liniach i proporcjach zgodnych z formalnymi kanonami motoryzacji, aby uĆatwiÄ jego akceptacjÄ.
ChcÄ c wyraziÄ zwiÄ zek ze Ćrodowiskiem, designerzy czerpali inspiracjÄ z energii przyrody i jej ĆŒywioĆĂłw. SamochĂłd nie mĂłgĆ sprawiaÄ statycznego wraĆŒenia. MiaĆ byÄ dynamiczny, tchnÄ cy jednoczeĆnie naturalnÄ i czystÄ siĆÄ . Biura dziaĆu designu zdobiĆy panele majÄ ce inspirowaÄ projektantĂłw z obrazami przedstawiajÄ cymi burzliwe niebo, rozszalaĆe morze bÄ dĆș czysty zimowy krajobraz. Agneta Dahlgren-Hermine â kierownik projektu stylistycznego ZOE
Linie przesycone czystoĆciÄ i duĆŒym Ćadunkiem emocjonalnym
Konkurs na projekt wygraĆ Jean SĂ©mĂ©riva. SzkicujÄ c cyfrowy projekt, kierowaĆ siÄ dwoma kluczowymi pojÄciami: czystoĆÄ i emocje. CzystoĆÄ wyraĆŒa siÄ liniami, ktĂłre zdajÄ siÄ mknÄ Ä wzdĆuĆŒ nadwozia, a emocje odzwierciedla zgrabny i dynamiczny wyglÄ d. Kompaktowe, wprost rzeĆșbione ksztaĆty, duĆŒy rozstaw osi â 2.588 mm i podniesiona linia boczna nadajÄ samochodowi dynamiczny i stwarzajÄ cy poczucie bezpieczeĆstwa wyglÄ d.
ZapragnÄliĆmy narysowaÄ samochĂłd stworzony z ruchu i dla ruchu. Gdzie koĆczy siÄ jedna linia, tam zaczyna siÄ nastÄpna. Design ZOE pomyĆlano caĆoĆciowo, niczym kroplÄ wody. Nie ma kantĂłw, nie ma rozgraniczeĆ.- Jean SĂ©mĂ©riva, designer odpowiedzialny za wyglÄ d zewnÄtrzny Renault ZOE.
Znakami rozpoznawczymi przynaleĆŒnoĆci do Ćwiata samochodĂłw elektrycznych jest niebieskawa barwa logo, ĆwiateĆ przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb w caĆej gamie. Jak na samochĂłd seryjny, ZOE wyrĂłĆŒnia siÄ przezroczystymi tylnymi ĆwiatĆami z niebieskimi koncentrycznymi krÄgami, ktĂłre stajÄ siÄ czerwone dopiero podczas hamowania czy wĆÄ czenia ĆwiateĆ nocnych. DziÄki temu efektowi barwa nadwozia wydaje siÄ bardziej jednolita na caĆym pojeĆșdzie.
Â
Sympatyczne i miĆe wraĆŒenie
Laurens Van Den Acker przystÄ piĆ do projektu w 2009 roku i wniĂłsĆ znaczÄ cy wkĆad, zmieniajÄ c przĂłd zgodnie z nowÄ stylistykÄ marki. DziÄki temu ZOE posiada bardzo wydĆuĆŒone reflektory dwuhalogenowe i powiÄkszone logo kontrastujÄ ce z czarnym tĆem osĆony chĆodnicy. DuĆŒy, âuĆmiechniÄtyâ wlot powietrza obramowany dwoma wgĆÄbieniami ze ĆwiatĆami dziennymi nadaje ZOE sympatyczny i miĆy wyglÄ d.
28. lipca 2009 roku, w duĆŒej sali Technocentrum w Guyancourt, Jean SĂ©mĂ©riva zaprezentowaĆ swojÄ pracÄ zespoĆowi kierujÄ cemu projektem, ktĂłry byĆ pod wraĆŒeniem jego koncepcji. DzieĆo opatrzone jest jego podpisem w postaci odcisku kciuka na zewnÄtrznej klamce tylnych drzwi, schowanej w sĆupku tylnej szyby.
Testy z klientami rozpoczÄĆy siÄ w marcu 2010 roku. Zaprezentowany wĂłwczas prototyp wyglÄ da zupeĆnie tak samo jak samochĂłd, ktĂłry trafi do sprzedaĆŒy pod koniec 2012 roku. Reakcje byĆy wiÄcej niĆŒ entuzjastyczne.
RelaksujÄ cy i kojÄ cy wystrĂłj kabiny
Design kabiny ZOE powierzono natomiast Dominiqueâowi Marzolfowi, ktĂłry takĆŒe w pierwszych swoich rysunkach nawiÄ zywaĆ do pojÄcia czystoĆci. PowierzchniÄ deski rozdzielczej uksztaĆtowano z jednej bryĆy, a linie sÄ powĆciÄ gliwe i napiÄte. W tym duchu narysowano listwÄ deski rozdzielczej, nawiÄ zujÄ cÄ do Ćopaty wirnika elektrowni wiatrowej. W tym elemencie, po raz pierwszy w historii motoryzacji, zastosowano nowy materiaĆ, bardzo delikatny, inspirowany Ćwiatem wnÄtrz mieszkalnych. Â AtmosferÄ czystoĆci i relaksu podkreĆlajÄ dobĂłr jasnych, harmonijnych tonacji w kabinie â w wersjach Life i Zen â oraz wszechobecnoĆÄ zaawansowanych technologii. Siedmiocalowy ekran konsoli Renault R-Link zdaje siÄ unosiÄ przed deskÄ rozdzielczÄ i ekranem TFT (Thin Film Transitor) tablicy rozdzielczej, wskazujÄ c na wysoki poziom zaawansowania technologicznego ZOE.
Fotele z wbudowanymi zagĆĂłwkami pokryte sÄ jasnÄ tkaninÄ (w wersji ZEN) i zabezpieczone TeflonemÂź zapobiegajÄ cym plamieniu i uĆatwiajÄ cym czyszczenie. Na zerowÄ emisjÄ samochodu ZOE wskazuje znaczek Z.E. na gaĆce dĆșwigni zmiany biegĂłw i na zagĆĂłwku fotela kierowcy. Poza tym na wykĆadzinie dachu i na desce rozdzielczej znajduje siÄ piktogram przedstawiajÄ cy ukĆad scalony.
Â
Oficjalna prezentacja: Genewa 2012
W lipcu 2010 roku sfinalizowano projekt designu samochodu ZOE. ZostaĆ on zaprezentowany w dwĂłch etapach. Pierwszym byĆo pokazanie samochodu koncepcyjnego ZOE Preview, takĆŒe autorstwa Jeana SĂ©mĂ©riva, podczas miÄdzynarodowego Salonu Samochodowego w ParyĆŒu w 2010 roku. Wzornictwo podobne w 90% do docelowego modelu seryjnego podbiĆo serca klientĂłw i pracownikĂłw firmy.
Drugi etap stanowiĆ ukoronowanie tej designerskiej przygody â byĆa to prapremierowa prezentacja ostatecznego designu ZOE podczas salonu w Genewie w 2012 roku. SamochĂłd spotkaĆ siÄ z doskonaĆym przyjÄciem â publicznoĆci i prasie szczegĂłlnie spodobaĆo siÄ podobieĆstwo stylistyczne miÄdzy ZOE a show-carem ZOE Preview.
INNOWACYJNE ROZWIÄZANIA UMOĆ»LIWIAJÄCE WSZYSTKIM JAZDÄ Z ZEROWÄ EMISJÄ
Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu ZOE, Renault sprawia, ĆŒe samochody elektryczne stajÄ siÄ dostÄpne dla wszystkich. To pierwszy samochĂłd zaprojektowany od podstaw jako w 100% elektryczny, dostÄpny dla kaĆŒdego za cenÄ od 13.700 EUR brutto (cena we Francji po odliczeniu zachÄty podatkowej, z wynajmem baterii od 79 EUR brutto miesiÄcznie dla przebiegu 12.500 km rocznie przez 3 lata). Jest idealny do uĆŒytku codziennego. Uosabia perfekcyjne opanowanie technologii elektrycznych przez Renault i zawiera najbardziej zaawansowane rozwiÄ zania. Podczas projektowania samochodu ZOE zĆoĆŒono ponad szeĆÄdziesiÄ t patentĂłw â w tym 6 Ćwiatowych premier rozwiÄ zaĆ zwiÄ zanych z zasiÄgiem, prostotÄ uĆŒytkowania i ĆÄ cznoĆciÄ ze Ćwiatem.
Â
6 premier Ćwiatowych Renault ZOE: Pierwszy wielkoseryjny samochĂłd elektryczny w cenie od 13 700 EUR brutto (cena we Francji po odliczeniu bonusu ekologicznego w wysokoĆci 7.000 EUR, z wynajmem akumulatora od 79 EUR brutto miesiÄcznie dla przebiegu 12.500 km rocznie przez 3 lata). Pierwszy wielkoseryjny samochĂłd elektryczny o homologowanym zasiÄgu przekraczajÄ cym 200 km (210 km) (w cyklu znormalizowanym NEDC). W zaleĆŒnoĆci od stylu jazdy i warunkĂłw pogodowych samochodem ZOE moĆŒna przejechaÄ od 100 do 150 km. To najwiÄkszy zasiÄg w tej klasie. UmoĆŒliwia to system âRange OptimiZErâ (optymalizator zasiÄgu), ktĂłry poprawia zasiÄg niezaleĆŒnie od warunkĂłw drogowych. Pierwszy samochĂłd elektryczny ĆadujÄ cy siÄ w czasie od 30 minut do 9 godzin w zaleĆŒnoĆci od dostÄpnej mocy terminala (od 3 do 43 kW), dziÄki ukĆadowi Ćadowania CamĂ©lĂ©on za pomocÄ jednego gniazda samochodu. ZOE Ćaduje siÄ w trybie szybkim  (przy 43 kW â 80% akumulatora w 30 minut) z terminali czterokrotnie taĆszych od istniejÄ cych dotychczas ukĆadĂłw szybkiego Ćadowania. Pierwszy pojazd seryjnie wyposaĆŒony we wbudowany tablet multimedialny z dostÄpem do usĆug on-line Renault R-Link. |
Â
ZOE pierwszym wielkoseryjnym samochodem elektrycznym o homologowanym zasiÄgu powyĆŒej 210 km w cyklu NDEC
W zaleĆŒnoĆci od stylu jazdy i warunkĂłw pogodowych samochodem Renault ZOE moĆŒna przejechaÄ od 100 do 150Â km. To najwiÄkszy zasiÄg w tej klasie. Najlepszym dowodem na to jest fakt, ĆŒe Renault ZOE jest jedynym dotychczas samochodem elektrycznym, ktĂłrego zasiÄg podczas homologacji w cyklu znormalizowanym (NEDC) przekroczyĆ 200 km (210 km). Taki wynik moĆŒliwy jest dziÄki systemowi âRange OptimiZErâ bÄdÄ cym na wyposaĆŒeniu standardowym samochodu ZOE, ktĂłry zwiÄksza zasiÄg pojazdu o niemal 25%.
System âRange OptimiZErâ obejmuje 3 zasadnicze innowacje technologiczne, z ktĂłrych kaĆŒda przyczynia siÄ w okoĆo jednej trzeciej do zwiÄkszenia zasiÄgu ZOE:
- nowej generacji system odzyskiwania energii podczas hamowania
- pompa ciepĆa,
- opony MICHELIN Energy TM E-V.
Nowej generacji system odzyskiwania energii podczas hamowania Ćaduje akumulator podczas zwalniania i hamowania
System odzyskiwania energii podczas hamowania zamienia silnik w prÄ dnicÄ. Kiedy kierowca zwalnia pedaĆ gazu, system wykorzystuje energiÄ kinetycznÄ hamowania zamieniajÄ c jÄ na energiÄ elektrycznÄ , ktĂłrÄ Ćaduje akumulator. W standardowych ukĆadach hamulcowych po wciĆniÄciu pedaĆu hamulca energiÄ hamowania wytracano w postaci ciepĆa podczas zaciskania klockĂłw hamulcowych.
Dla zmaksymalizowania odzysku energii elektrycznej, firma Renault we wspĂłĆpracy z firmÄ Bosch opracowaĆy nowÄ generacjÄ tego systemu. SygnaĆ hamowania podlega inteligentnemu przetwarzaniu. System rozdziela hamowanie miÄdzy zaciskanie klockĂłw hamulcowych a hamowanie silnikiem, z preferencjÄ dla hamowania silnikiem z jednoczesnym doĆadowaniem akumulatora. DziaĆanie obu tych ukĆadĂłw jest tak rozĆoĆŒone, by zapobiec szarpaniu czy odczuciu wyraĆșnego hamowania silnikiem podczas jazdy.
Pompa ciepĆa zapewnia wiÄkszy zasiÄg ZOE podczas uĆŒywania ogrzewania i klimatyzacji
TÄ innowacyjnÄ technologiÄ zaczerpniÄtÄ ze Ćwiata mieszkalnictwa zastosowano po raz pierwszy w samochodzie wielkoseryjnym. Zasada dziaĆania pompy cieplnej jest znana, ale zastosowanie jej w samochodzie nie byĆo Ćatwe. Opracowano specjalne algorytmy sterujÄ ce, uwzglÄdniajÄ ce specyfikÄ bezwĆadnoĆci i mocy cieplnych w kabinie samochodu.
- Przy chĆodzeniu kabiny ukĆad pracuje jak zwykĆa klimatyzacja elektryczna.
- Natomiast w trybie ogrzewania dziaĆanie ukĆadu ulega odwrĂłceniu. Pobiera ciepĆo z powietrza na zewnÄ trz pojazdu, podnosi temperaturÄ poprzez sprÄĆŒanie i oddaje ciepĆo wewnÄ trz samochodu.
System pozwala kierowcy ogrzewaÄ kabinÄ bez zmniejszenia zasiÄgu samochodu. Ogranicza on zuĆŒycie energii na ogrzewanie i znacznie zmniejsza rĂłĆŒnicÄ zasiÄgu samochodu ZOE miÄdzy porÄ zimnÄ a porÄ ciepĆÄ . Przy zapewnieniu podobnego ogrzewania kabiny, pompa ciepĆa zuĆŒywa nawet do trzech razy mniej energii niĆŒ konwencjonalny ukĆad ogrzewania.
PoĆŒÄ danÄ temperaturÄ w kabinie osiÄ ga siÄ szybciej i pozostaje ona stabilniejsza niĆŒ w samochodzie z napÄdem spalinowym, ktĂłrego ogrzewanie czerpie ciepĆo z silnika.
Opony MICHELIN ENERGY TM E-V zwiÄkszajÄ zasiÄg ZOE
Renault ZOE jest pierwszym samochodem seryjnym stosujÄ cym w standardzie opony o wysokiej efektywnoĆci energetycznej opracowane przez firmÄ Michelin. JednoczeĆnie energooszczÄdne, bezpieczne i trwaĆe, opony te opracowano z myĆlÄ o redukcji bardzo energochĆonnego oporu toczenia, z jednoczesnym przenoszeniem dynamicznych przyspieszeĆ charakterystycznych dla pojazdu elektrycznego.
W samochodzie elektrycznym opony mogÄ byÄ przyczynÄ zuĆŒycia nawet 30% energii elektrycznej. Przy kaĆŒdym obrocie koĆa opona pod wpĆywem ciÄĆŒaru samochodu odksztaĆca siÄ, przylegajÄ c do jezdni. Podczas odksztaĆcania materiaĆy skĆadowe opony nagrzewajÄ siÄ i rozpraszajÄ energiÄ. ZmniejszajÄ c ich nagrzewanie moĆŒna ograniczyÄ zuĆŒycie energii. Dla ograniczenia zuĆŒycia energii opona MICHELIN ENERGY™ E-V nagrzewa siÄ w niewielkim stopniu podczas jazdy, niemniej jednoczeĆnie potrafi szybko siÄ nagrzaÄ w miejscu styku z jezdniÄ podczas hamowania, skracajÄ c drogÄ hamowania.
Â
Kierowca ma wpĆyw na zasiÄg swojego auta
Kierowca w jeszcze wiÄkszym stopniu niĆŒ w samochodzie z napÄdem spalinowym moĆŒe wpĆywaÄ na zasiÄg ZOE prostymi sposobami:
- DziÄki nawykom ekojazdy (przewidywaÄ sytuacjÄ na drodze, hamowaÄ silnikiem, prowadziÄ rozsÄ dnie itd.). StosujÄ c te zasady zyskuje siÄ Ćrednio 16% zasiÄgu.
- Tablica rozdzielcza i multimedialny system z dostÄpem do usĆug on-line R-Link dostarczajÄ wszystkich informacji niezbÄdnych kierowcy, by zarzÄ dzaÄ trasÄ , zasiÄgiem i Ćadowaniem akumulatora (patrz rozdziaĆ R-Link poniĆŒej)
- Uruchomienie trybu Eco – zwiÄkszenie zasiÄgu nawet o 10%.
- UĆŒywanie funkcji wstÄpnego nagrzewania lub chĆodzenia kabiny (patrz czÄĆÄ 3: âZOE dba o kierowcÄ i pasaĆŒerĂłwâ)
Â
Tablica rozdzielcza asystentem kierowcy
Na ekranie TFT tablicy rozdzielczej ZOE, kierowca moĆŒe w kaĆŒdej chwili poznaÄ parametry zwiÄ zane z jego sposobem prowadzenia i zasiÄgiem samochodu. Obejmuje ona:
- wskaĆșnik pokazujÄ cy stan naĆadowania akumulatora i pozostaĆy zasiÄg wyraĆŒony w km. ZasiÄg jest obliczany w oparciu o parametry jazdy z ostatnich 200 przejechanych kilometrĂłw. Funkcja resetu pozwala ograniczyÄ podstawÄ obliczeĆ do ostatnich 30 przejechanych kilometrĂłw, aby zaktualizowaÄ oszacowanie pozostaĆego zasiÄgu z uwzglÄdnieniem bieĆŒÄ cych warunkĂłw drogowych,
- wskaĆșnik oszczÄdnej jazdy informuje, czy samochĂłd zuĆŒywa, czy odzyskuje energiÄ,
- prÄdkoĆÄ pokazywana jest w formacie cyfrowym, a poĆoĆŒenia dĆșwigni sÄ podobne do automatycznej skrzyni biegĂłw (Neutral, Drive, Reverse, Parking),
- informacje z komputera pokĆadowego, takie jak: dotychczasowy przebieg, Ćrednie zuĆŒycie (kWh/100Â km) ĆÄ czne i chwilowe (kWh), czas, temperatura zewnÄtrzna itd.
Funkcja wskaĆșnika stylu jazdy zmienia kolor tĆa ekranu TFT w zaleĆŒnoĆci od stylu jazdy kierowcy: zielony w razie ekojazdy, niebieski przy prowadzeniu neutralnym, fioletowy przy bardziej energochĆonnej jeĆșdzie dynamicznej.
Funkcja ta wspomaga zasiÄg ZOE obniĆŒajÄ c wydajnoĆÄ klimatyzacji bÄ dĆș ogrzewania oraz moc silnika. WĆÄ cza siÄ jÄ za pomocÄ przycisku na Ćrodkowej konsoli. Podstawa ekranu TFT staje siÄ zielona i wyĆwietla siÄ napis ECO. W przypadku silniejszego przyspieszenia, na przykĆad podczas wyprzedzania, tryb eco wyĆÄ cza siÄ automatycznie, kiedy kierowca naciĆnie mocno pedaĆ gazu.
Â
Dwa pakiety usĆug Z.E. zapewniajÄ ce informacje i zdalnÄ interakcjÄ w ZOE
Kierowca Renault ZOE moĆŒe byÄ informowany, a nawet wchodziÄ w interakcjÄ ze swoim pojazdem, korzystajÄ c z dwĂłch pakietĂłw usĆug: âMy Z.E. Connectâ (w standardzie w ZOE) oraz âMy Z.E. inter@ctiveâ (opcjonalnie w wersji Life i w standardzie w wersjach Zen i Intens).
Â
ZapewniajÄ cy zdalnÄ informacjÄ pakiet âMy Z.E. Connectâ
Kierowca moĆŒe otrzymaÄ nastÄpujÄ ce informacje na smartfonie czy komputerze:
- Poziom naĆadowania, pozostaĆy zasiÄg oszacowany na podstawie najnowszych parametrĂłw jazdy, godzinÄ ostatniego Ćadowania, status Ćadowania, jeĆli pojazd jest podĆÄ czony (w trakcie albo nie), czas pozostaĆy do peĆnego naĆadowania oraz historiÄ[1] Ćadowania za ostatni miesiÄ c,
- lokalizacjÄ terminali Ćadowania w poszczegĂłlnych miastach,
- praktyczne porady dla lepszego korzystania z samochodu elektrycznego i zwiÄkszenia jego zasiÄgu, na przykĆad: korzystanie ze wstÄpnego nagrzewania lub chĆodzenia kabiny, pĆynna jazda itd.
- uĆŒytkownik moĆŒe takĆŒe otrzymywaÄ komunikaty informujÄ ce o rozpoczÄciu lub zakoĆczeniu Ćadowania (pocztÄ elektronicznÄ ), o niskim stanie naĆadowania akumulatora czy ewentualnym przerwaniu Ćadowania (pocztÄ elektronicznÄ bÄ dĆș SMS-em).
Â
Dla zdalnej interakcji z pojazdem: pakiet âMy Z.E. Inter@ctiveâ
Przy pomocy smartfonu czy komputera kierowca moĆŒe:
- uruchomiÄ lub zaprogramowaÄ uruchomienie wstÄpnego nagrzewania lub chĆodzenia kabiny,
- zdalnie zaĆÄ czyÄ Ćadowanie,
- zaprogramowaÄ tygodniowy harmonogram Ćadowania wybierajÄ c przedziaĆ czasowy1,
- zoptymalizowaÄ harmonogram Ćadowania z uwzglÄdnieniem kosztu energii elektrycznej i jej emisyjnoĆci CO2 (wyĆÄ cznie z komputera osobistego).
Â
Szybsze Ćadowanie za pomocÄ ukĆadu CamĂ©lĂ©on
Opatentowany przez Renault rewolucyjny ukĆad Ćadowania dostosowuje siÄ do mocy dostÄpnej w gnieĆșdzie zarĂłwno jednofazowym, jak i trĂłjfazowym, aĆŒ do 43 kW. DziÄki temu Renault ZOE jest w stanie naĆadowaÄ akumulator do poziomu 80% w ciÄ gu 30 minut. JedynÄ w swoim rodzaju zaletÄ ukĆadu Ćadowania CamĂ©lĂ©on jest takĆŒe moĆŒliwoĆÄ Ćadowania ZOE ze stacji Ćadowania o rĂłĆŒnej mocy: na przykĆad 11 kW (okoĆo 2 godzin Ćadowania) albo 22 kW (naĆadowanie do poziom 80% w ciÄ gu 1 godziny Ćadowania). Takie poziomy mocy sÄ korzystniejsze dla utrzymania ĆŒywotnoĆci akumulatora i majÄ mniejszy wpĆyw na sieÄ elektroenergetycznÄ niĆŒ tzw. szybkie Ćadowanie (43 kW). Na terenie Europy powstaĆo dotychczas ponad 4.000 publicznych terminali Ćadowania o mocy 11 lub 22 kW, zwanych âterminalami przyspieszonego Ćadowaniaâ. WiÄkszoĆÄ terminali publicznych (tryb 3) zainstalowanych w Niemczech to terminale Ćadowania przyspieszonego.
Â
CamĂ©lĂ©on – innowacyjne rozwiÄ zanie Renault sprzyjajÄ ce rozwojowi samochodĂłw elektrycznych
CamĂ©lĂ©on jest opracowanym przez Renault ukĆadem Ćadowania nadajÄ cym siÄ do zamontowania w pojeĆșdzie elektrycznym â niedrogim, ale o duĆŒej mocy. PodstawÄ koncepcji jest wykorzystanie silnika i falownika nie tylko do napÄdu, lecz takĆŒe do Ćadowania akumulatora. Nowy podzespĂłĆ opracowany przez Renault, tzw. skrzynka ĆÄ czÄ ca (inaczej âjunction boxâ), zapewnia nadzĂłr nad caĆym procesem Ćadowania, prostuje prÄ d przemienny na staĆy i komunikuje siÄ z terminalem. Wymiary i masa skrzynki ukĆadu Ćadowania CamĂ©lĂ©on sÄ niewiele wiÄksze od ukĆadu Ćadowania 3 kW (w ktĂłry wyposaĆŒone siÄ pozostaĆe samochody elektryczne na rynku), ale wykorzystanie falownika i uzwojeĆ silnika pozwala osiÄ gnÄ Ä moc Ćadowania do 43 kW.
UkĆad Ćadowania CamĂ©lĂ©on jest wbudowany pod maskÄ ZOE. Znacznie upraszcza technologiÄ terminali duĆŒej mocy (43 kW). Skoro nie bÄdÄ juĆŒ potrzebne prostowniki, infrastruktura do szybkiego Ćadowania stanie siÄ czterokrotnie taĆsza i Ćatwiejsza w uĆŒyciu. Innowacja ta przyczyni siÄ do rozwoju motoryzacji elektrycznej.
Â
100% wersji ZOE wyposaĆŒonych w Renault R-Link
Wbudowany multimedialny system z dostÄpem do usĆug on-line, Renault R-Link, znajduje siÄ na wyposaĆŒeniu 100% wersji ZOE od poczÄ tku sprzedaĆŒy. Renault R-Link ĆÄ czy wszystkie funkcje multimedialne: nawigacjÄ, radio, telefoniczny zestaw gĆoĆnomĂłwiÄ cy i audiostreaming BluetoothÂź, odtwarzanie muzyki, podĆÄ czania urzÄ dzeĆ przenoĆnych oraz dostÄp do usĆug on-line (w zaleĆŒnoĆci od wersji) itd.
ObsĆuga istotnych funkcji za pomocÄ ekranu dotykowego albo gĆosem
Kierowca steruje systemem R-Link za pomocÄ 7-calowego ekranu dotykowego albo intuicyjnego w obsĆudze systemu rozpoznawania mowy, aby na przykĆad przedyktowaÄ adres do nawigacji albo wydaÄ polecenia takie jak âzadzwoĆâ, âpokaĆŒ moje aplikacjeâ, âwyĆlij e-mailaâ, itd. Funkcja Text To Speech (TTS) zapewnia automatyczne przejĆcie na gĆosowe odczytywanie tekstĂłw i innych strumieni informacji w formacie RSS z niektĂłrych aplikacji, gdy tylko pojazd ruszy z miejsca.
Â
Funkcje R-Link dedykowane dla prowadzenia samochodu
W samochodzie ZOE Renault R-Link wdraĆŒa szereg funkcji dedykowanych prowadzeniu samochodu elektrycznego. System nawigacji TomTomÂź Z.E. LIVE wyĆwietla okrÄg bÄdÄ cy wizualizacjÄ strefy odpowiadajÄ cej zasiÄgowi auta. Po wyborze punktu docelowego informuje kierowcÄ, czy auto bÄdzie w stanie do niego dotrzeÄ. Gdy jest to niemoĆŒliwe, nawigacja moĆŒe poprowadziÄ kierowcÄ do terminala Ćadowania. Potrafi on rĂłwnieĆŒ wytyczyÄ najbardziej oszczÄdnÄ energetycznie trasÄ (âekotrasaâ), wyĆwietlajÄ c przy tym terminale Ćadowania zlokalizowane na mapie przez nawigacjÄ TomTomÂź (zaleĆŒnie od poĆoĆŒenia geograficznego pojazdu lub punktu docelowego).
System Renault R-Link jest powiÄ zany z moduĆami elektronicznymi ZOE, co umoĆŒliwia wprowadzenie nowych funkcji zwiÄ zanych z pojazdem. Kierowca moĆŒe podglÄ daÄ w czasie rzeczywistym histogram zuĆŒycia energii elektrycznej oraz przepĆywy energii miÄdzy akumulatorem a podzespoĆami zuĆŒywajÄ cymi energiÄ, takimi jak: silnik, klimatyzacja i ogrzewanie, system R-Link itd.
Po zakoĆczeniu pojazdu kierowca moĆŒe siÄ zapoznaÄ ze swoimi osiÄ gami w zakresie ekojazdy wybierajÄ c funkcjÄÂ âDriving ecoÂČâ. Kierowcy zaprezentowana zostanie analiza jego jazdy i spersonalizowane porady, zapewniajÄ ce oszczÄdniejszÄ jazdÄ. PorĂłwnania miÄdzy kolejnymi trasami pomagajÄ kierowcy stawiaÄ sobie nowe wyzwania i doskonaliÄ umiejÄtnoĆci ekojazdy.
Â
R-Link z dostÄpem do Internetu
System Renault R-Link jest takĆŒe poĆÄ czony ze Ćwiatem zewnÄtrznym i z Internetem poprzez wbudowane ĆÄ cze EDGE 2.75G. UsĆugi on-line, w tym TomTomÂź LIVE i alarmy Coyote Series, w czasie rzeczywistym informujÄ kierowcÄ o warunkach ruchu, pozwalajÄ c skrĂłciÄ czas przejazdu.
âTomTomÂź LIVEâ pomaga kierowcy zoptymalizowaÄ trasÄ:
- HD TrafficÂź to najlepsze na rynku rozwiÄ zanie informujÄ ce o warunkach ruchu drogowego. Analizuje ruch drogowy na odcinkach zaledwie kilkudziesiÄciu metrĂłw. JuĆŒ w chwili wyjazdu dokĆadnie informuje kierowcÄ, w jakim czasie dojedzie do celu.
- TomTomÂź Places to najwiÄksza baza danych lokalizacji (aktualizowana w czasie rzeczywistym przez Internet), dziÄki ktĂłrej moĆŒna Ćatwo znaleĆșÄ lokalizacjÄ czy adres jakiejĆ usĆugi w danym mieĆcie czy w pobliĆŒu pojazdu.
- âPrognoza pogodyâ podaje prognozÄ pogody na 3 dni.
- âMiejsca zagroĆŒeniaâ [2]przekazuje w czasie rzeczywistym ostrzeĆŒenia o zagroĆŒeniach na drodze.
Wspomaganie prowadzenia âCoyote Seriesâ1 zwiÄksza bezpieczeĆstwo, z wyprzedzeniem informujÄ c kierowcÄ o przeszkodach w ruchu. Informuje w czasie rzeczywistym o strefach podwyĆŒszonego ryzyka zgĆoszonych i zatwierdzonych w czasie rzeczywistym przez spoĆecznoĆÄ uĆŒytkownikĂłw Coyote i o strefach niebezpiecznych, w tym o lokalizacji radarĂłw stacjonarnych. Ostrzega teĆŒ o zakĆĂłceniach ruchu, takich jak wypadki czy przedmioty na jezdni.
Renault R-Link Store â jedyny w swoim rodzaju sklep z aplikacjami motoryzacyjnymi
R-Link Store oferuje bezkonkurencyjnÄ paletÄ aplikacji i usĆug. JuĆŒ od chwili wprowadzenia do sprzedaĆŒy dostÄpnych jest okoĆo piÄÄdziesiÄciu aplikacji (w zaleĆŒnoĆci od kraju). Katalog R-Link Store szybko siÄ rozbudowuje. Aplikacje obejmujÄ rĂłĆŒnorodne dziedziny, od informacji ogĂłlnych czy tematycznych poczÄ wszy (turystyka, sport, dla kobiet, kulturaâŠ), poprzez aplikacje zwiÄ zane z samochodem (Renault Assistance, interaktywna e-instrukcja obsĆugi), po aplikacje funkcjonujÄ ce dziÄki spoĆecznoĆciom uĆŒytkownikĂłw, pocztÄ elektronicznÄ czy sieci spoĆecznoĆciowe. Bazuje on zarĂłwno na duĆŒych partnerach i firmach rozwijajÄ cych nowe technologie, jak i na firmach dopiero startujÄ cych, ale wnoszÄ cych innowacyjne pomysĆy w zakresie usĆug ĆÄ cznoĆci ze Ćwiatem, aby rozwijaÄ aplikacje samochodowe.
Aplikacje R-Link Store
|
Na poczÄ tek Renault daje w prezencie nabywcom ZOE przepustkÄ do Ćwiata on-line pomagajÄ cÄ w pierwszych krokach na R-Link:
- NieodpĆatny dostÄp przez okres 3 miesiÄcy do usĆug on-line TomTomÂź LIVE i Coyote Series.
- NieodpĆatne aplikacje przez okres 3 lat (w wersjach Zen i Intens, opcjonalnie w wersji Life): poczta elektroniczna, R-Link Tweet, pogoda i Renault Assistance. Oferta ta bÄdzie stopniowo rozszerzana.
- DostÄp do R-Link Store na 3 lata (w wersjach Zen i Intens), umoĆŒliwiajÄ cy pobranie z pokĆadu samochodu ponad 50 aplikacji dostÄpnych juĆŒ od wprowadzenia do sprzedaĆŒy, w zaleĆŒnoĆci od kraju.
ZOE DBA O KIEROWCÄ I PASAĆ»ERĂW
Renault ZOE oferuje bogate wyposaĆŒenie podnoszÄ ce komfort. Kierowca moĆŒe wsiÄ ĆÄ do juĆŒ ogrzanej kabiny (22°C) i oddychaÄ czystszym powietrzem, gdyĆŒ klimatyzacja utrzymuje odpowiedni poziom wilgotnoĆci powietrza. Poza tym samochĂłd ZOE otrzymaĆ certyfikacjÄ Toxproof.
ZOE zapewnia wĆaĆciwÄ temperaturÄ
DziÄki wstÄpnemu ogrzewaniu kabina ZOE przyjmuje wĆaĆciwÄ temperaturÄ (zadana domyĆlnie temperatura to 22 °C) o godzinie wskazanej przez kierowcÄ. FunkcjÄ tÄ programuje siÄ z tabletu R-Link pojazdu albo na odlegĆoĆÄ z komputera albo smartfona. Podgrzewa ona albo ochĆadza kabinÄ ZOE, podczas gdy pojazd jest podĆÄ czony do terminala Ćadowania. Energia niezbÄdna dla osiÄ gniÄcia poĆŒÄ danej temperatury pobierana jest wtedy bezpoĆrednio z gniazda, a nie z akumulatora, nie ograniczajÄ c w ten sposĂłb zasiÄgu samochodu ZOE.
DziÄki temu juĆŒ w momencie ruszenia, klimatyzacja czy ogrzewanie ma za zadanie tylko utrzymywaÄ temperaturÄ, bez koniecznoĆci pracy z peĆnÄ mocÄ by dogrzaÄ czy ochĆodziÄ samochĂłd.
Kiedy samochĂłd ZOE nie jest podĆÄ czony, mimo wszystko moĆŒna uruchomiÄ funkcjÄ wstÄpnego ogrzewania lub chĆodzenia w trybie pracy natychmiastowej przez czas ograniczony do 5 minut, na dwa moĆŒliwe sposoby:
- po prostu naciskajÄ c na dedykowany przycisk karty hands free,
- za poĆrednictwem smartfona lub komputera osobistego.
PasaĆŒerowie ZOE oddychajÄ czystszym powietrzem
Filtr przeciwpyĆkowy z wÄglem aktywnym oczyszcza powietrze w kabinie pochĆaniajÄ c wiÄkszÄ czÄĆÄ zapachĂłw i zanieczyszczeĆ. Filtr skĆada siÄ z warstw elektrostatycznych i warstw z wÄglem aktywnym. Wychwytuje ozon, dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, toluen, benzen i czÄ stki organiczne (pyĆ, pyĆki roĆlin). Zatrzymuje takĆŒe drobiny o Ćrednicy kilku mikronĂłw, takie jak pyĆki roĆlin i sadze.
Inteligentna klimatyzacja, ktĂłra nie wysusza skĂłry
DĆuĆŒsze stosowanie tradycyjnej klimatyzacji moĆŒe doprowadziÄ do uczucia wysuszenia skĂłry. Klimatyzacja ZOE automatycznie dostosowuje poziom wilgotnoĆci w kabinie dla wiÄkszego komfortu skĂłry podrĂłĆŒnych.
Â
Kabina ZOE ma certyfikat Toxproof
Atestu zgodnoĆci udzieliĆa znana i niezaleĆŒna instytucja TUV Rheinland. Gwarantuje, ĆŒe wszystkie materiaĆy zastosowane przy produkcji kabiny ZOE ĆciĆle przestrzegajÄ kryteriĂłw âTĂV Rheinland TOXPROOF opracowane dla kabin pojazdĂłw przez TĂV Rheinland LGA Products GmbHâ. Kryteria te opracowano z myĆlÄ o ograniczeniu ryzyka reakcji alergicznych.
Kontrolowane sÄ miÄdzy innymi nastÄpujÄ ce skĆadniki chemiczne:
- lotne skĆadniki organiczne,
- substancje chemiczne mogÄ ce spowodowaÄ alergie skĂłrne i oddechowe,
- nieprzyjemne zapachy.
JednoczeĆnie certyfikacja TOXPROOF gwarantuje skutecznoĆÄ filtru przeciwpyĆkowego ZOE, eliminujÄ cego czÄ stki mogÄ ce wpĆywaÄ niekorzystnie na czystoĆÄ i na jakoĆÄ powietrza.
Â
WyposaĆŒenie âTake care by Renaultâ (dostÄpne jedynie w wersji ZOE ZEN)
OprĂłcz omĂłwionych powyĆŒej funkcji wstÄpnego ogrzewania lub chĆodzenia i filtra, pakiet âTake Careâ obejmuje:
- Czujnik zanieczyszczenia powietrza wykrywa nagĆy wzrost zanieczyszczeĆ w powietrzu i automatycznie wĆÄ cza zamkniÄty obieg powietrza w kabinie.
- Jonizator powietrza o podwĂłjnym dziaĆaniu oczyszczajÄ co-relaksujÄ cym. Funkcja oczyszczajÄ ca eliminuje bakterie***, grzyby, alergeny i zarazki obecne w powietrzu kabiny. W trybie relaksujÄ cym urzÄ dzenie generuje jony ujemne w celu przywrĂłcenia rĂłwnowagi z jonami dodatnimi, obecnymi w nadmiarze w zamkniÄtych przestrzeniach.
- Rozpylacz aktywnych zapachĂłw o wĆaĆciwoĆciach relaksujÄ cych lub stymulujÄ cych. DostÄpne sÄ dwa zapachy: âCocooning flowerâ i âCalming ylangâ. NatÄĆŒenie zapachu moĆŒna regulowaÄ w trzech poziomach. Zapachy wydzielane sÄ okresowo, by zapobiec przesyceniu powietrza. SkutecznoĆÄ dziaĆania wybranych zapachĂłw udowodniono w badaniu przeprowadzonym przez niemiecki instytut Psyrecon. Badanie wykonano z udziaĆem 60 osĂłb w grudniu 2011 roku. Psyrecon jest niemieckim instytutem wyspecjalizowanym w badaniach naukowych w dziedzinie psychofizjologii http://www.renault.fr/ Poza tym w sprzedaĆŒy dostÄpnych jest 6 innych zapachĂłw aktywnych opracowanych przez firmÄ FirmenichÂź, dostawcÄ koncentratĂłw dla najwiÄkszych Ćwiatowych producentĂłw perfum (w postaci wymiennych wkĆadĂłw) i na stronie www.renault.fr (w dziale Renault Boutique), gdzie bÄdzie moĆŒna je zamawiaÄ on-line.
- Fotele pokryte TeflonemÂź uĆatwiajÄ czyszczenie. DziÄki tej niewidocznej i bezwonnej powĆoce, tapicerka siedzeĆ jest nieprzemakalna i odporna na zaplamienia.
Renault wprowadziĆo takĆŒe innowacje w zakresie utrzymania czystoĆci pojazdu. PoniewaĆŒ na jasnych kolorach bardziej widaÄ brud, samochĂłd ZOE dostarczany jest razem z zestawem do Ćatwego czyszczenia (jedynie w wersji Zen). Zawiera on specjalny Ćrodek czyszczÄ cy przystosowany do tworzyw sztucznych i do faktury materiaĆĂłw uĆŒytych w kabinie samochodu ZOE.
TAKE CARE BY RENAULT – znak Renault wyrĂłĆŒniajÄ cy samochody zapewniajÄ ce wyjÄ tkowy poziom komfortu i dobrego samopoczucia UĆŒyty po raz pierwszy w modelu Renault Latitude znak âTake careâ gwarantuje bardzo wysoki poziom dobrego samopoczucia i komfortu w kabinie. Znakiem takim oznaczono rĂłwnieĆŒ wersjÄ âZENâ samochodu ZOE. |
SPRAWIAJÄCE RADOĆÄ I BEZSTRESOWE PROWADZENIE POJAZDU
Renault ZOE to dynamiczny, zwrotny i przyjemny w prowadzeniu samochĂłd, dziÄki podwoziu przystosowanemu do specyfiki napÄdu elektrycznego i wysiĆkowi wĆoĆŒonemu w dopracowanie ukĆadu kierowniczego, opon i amortyzatorĂłw. ZOE jest samochodem zapewniajÄ cym poczucie bezpieczeĆstwa, bardzo harmonijnym, niezaleĆŒnie od rodzaju trasy: zarĂłwno w mieĆcie, jak i na drogach w obszarze podmiejskim i na autostradzie. NapÄd elektryczny zapewnia takĆŒe bardziej relaksujÄ cy, spokojny styl jazdy, miÄdzy innymi przez brak haĆasu pracy silnika i drgaĆ.
Architektura pojazdu opracowana dla potrzeb napÄdu elektrycznego
SamochĂłd Renault ZOE zbudowany jest na pĆycie podĆogowej âBâ, wykorzystywanej w blisko 20 rĂłĆŒnych modelach Aliansu, w tym w nowym Renault Clio. Przednie zawieszenie typu MacPherson, takie same jak w Clio IV, wspĂłĆpracuje z dolnym wahaczem prostokÄ tnym. Rama i dolne wahacze zawieszenia pochodzÄ z segmentu wyĆŒszego (z MĂ©gane) dla zwiÄkszenia komfortu i precyzji prowadzenia. Zawieszenie tylne z osiÄ sprÄĆŒystÄ i programowanÄ charakterystykÄ pracy jest najbardziej wytrzymaĆym w grupie Renault, ze wzglÄdu na masÄ akumulatora wbudowanego w podwozie. Dla poprawienia komfortu zawieszenie zoptymalizowano poprzez dodanie ogranicznikĂłw z poliuretanu, zapewniajÄ cych lepszÄ amortyzacjÄ.
Dynamiczne osiÄ gi ĆșrĂłdĆem nowych przyjemnoĆci
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem odznacza siÄ doskonaĆÄ sprawnoĆciÄ energetycznÄ we wszystkich fazach pracy. Moc wynosi 65Â kW (88 KM). BĆyskawicznie, bo w czasie poniĆŒej setnej sekundy, dostarcza on maksymalnego momentu obrotowego 220 Nm, co umoĆŒliwia dynamiczne przyspieszenia nawet na niskich obrotach. Przyspieszenie z 0 do 50Â km/h â czÄste w ruchu miejskim â trwa jedynie 4 sekundy.
Umiejscowienie akumulatora pod podĆogÄ sprzyja zrĂłwnowaĆŒeniu masy miÄdzy przodem a tyĆem (59%/41% na postoju), co poprawia wĆaĆciwoĆci trakcyjne samochodu ZOE. W porĂłwnaniu z platformÄ Clio 3 Ćrodek ciÄĆŒkoĆci obniĆŒono o 35Â mm, rozstaw poszerzono o 16 mm, a sztywnoĆÄ skrÄtnÄ platformy zwiÄkszono o 55%, co poprawia stabilnoĆÄ i zachowanie na drodze Renault ZOE.
UkĆad kierowniczy jest precyzyjny i uĆatwia manewrowanie. Renault ZOE jest wyposaĆŒone w drÄ ĆŒki z Clio 3 RS, znanego ze Ćwietnego ukĆadu kierowniczego. Gumowe klocki mocujÄ ce ukĆad do ramy sprzyjajÄ bardziej dynamicznemu zachowaniu na drodze. Zmniejszone przeĆoĆŒenie (2,71 obrotĂłw kierownicy) wraz z silniczkiem wspomagania ukĆadu kierowniczego przejÄtym z wyĆŒszego segmentu poprawiajÄ zwrotnoĆÄ i sprawiajÄ , ĆŒe prowadzenie samochodu  jest jeszcze przyjemniejsze.
Spokojniejsze, bardziej relaksujÄ ce prowadzenie auta
DziÄki reduktorowi, ktĂłry przekazuje obroty silnika na koĆa bez poĆrednictwa sprzÄgĆa samochĂłd przyspiesza pĆynnie, idealnie liniowo, bez ĆŒadnego szarpania. Kierowca ma takie wraĆŒenie, jakby jeĆșdziĆ autem z najlepszÄ z moĆŒliwych skrzyni automatycznych na rynku.
Cicha praca i brak jakichkolwiek wibracji sprzyjajÄ zrelaksowaniu kierowcy. Do prÄdkoĆci 40 km/h samochĂłd jest szczegĂłlnie cichy. Przy wyĆŒszych prÄdkoĆciach dominujÄ cymi ĆșrĂłdĆami haĆasu sÄ odgĆosy toczenia i szum powietrza przepĆywajÄ cego wzdĆuĆŒ nadwozia. NatÄĆŒenie haĆasu mierzone w kabinie przy prÄdkoĆciach od 40 do 75 km/h ksztaĆtuje siÄ w przedziale od 60 do 65 dB, czyli dwa do trzech razy niĆŒszym niĆŒ w samochodzie z napÄdem spalinowym o podobnej mocy.
SpokĂłj w kabinie auta pozwala kierowcy w peĆni cieszyÄ siÄ jakoĆciÄ dĆșwiÄku systemu audio. SamochĂłd Renault ZOE jest wyposaĆŒony w technologiÄ 3D Sound by ArkamysÂź w wersjach Zen i Intens. DziÄki programowi cyfrowego przetwarzania sygnaĆu, system ten zapewnia wyjÄ tkowÄ gĆÄbiÄ i fakturÄ dĆșwiÄkĂłw, wywoĆujÄ c efekt uprzestrzennienia sceny dĆșwiÄkowej. Kierowca moĆŒe rĂłwnieĆŒ wybraÄ strefy nagĆoĆnienia: wyĆÄ cznie miejsce kierowcy, przednie miejsca lub caĆy samochĂłd.
Model jest rĂłwnieĆŒ wyposaĆŒony w Z.E. Voice, umoĆŒliwiajÄ cy spokojnÄ i bezstresowÄ jazdÄ na terenie zabudowanym: auto emituje na zewnÄ trz dĆșwiÄk ostrzegajÄ cy pieszych o nadjeĆŒdĆŒaniu pojazdu i pozwalajÄ cy oceniÄ prÄdkoĆÄ na podstawie jego czÄstotliwoĆci. Z.E. Voice emituje dĆșwiÄk w przedziale prÄdkoĆci od 1 do 30 km/h. Kiedy pojazd stoi, jest idealnie cichy. DĆșwiÄk zostaĆ specjalnie zaprojektowany i jest charakterystyczny dla stylu ZOE. ZostaĆ opracowany we wspĂłĆpracy z zespoĆem percepcji i projektowania dĆșwiÄkĂłw instytutu IRCAM (Instytut ds. BadaĆ i Koordynacji Akustycznej/Muzycznej). Kierowca ma moĆŒliwoĆÄ wyboru jednego spoĆrĂłd 3 rĂłĆŒnych dĆșwiÄkĂłw: âPureâ, âGlamâ i âSportâ oraz ich wyĆÄ czenia pojedynczym wciĆniÄciem wyĆÄ cznika. DĆșwiÄk wĆÄ cza siÄ automatycznie po wĆÄ czeniu zasilania w samochodzie.
Wszystkie samochody Renault ZOE sÄ wyposaĆŒone w ukĆad Hill start assist, ktĂłry uĆatwia ruszanie pod gĂłrÄ. UkĆad ten stabilizuje samochĂłd na podjeĆșdzie przez kilka sekund potrzebnych kierowcy na spokojne puszczenie hamulca i przyspieszenie.
Silnik elektryczny jest âbezobsĆugowyâ, idealnie szczelny i nie wymaga smarowania. Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego sÄ niĆŒsze niĆŒ w przypadku samochodu z napÄdem spalinowym. Nie ma paska rozrzÄ du, filtra powietrza czy filtra paliwa do wymiany, ani oleju.
Klienci mĂłwiÄ
: Auto prowadzi siÄ elastycznie i pĆynnie. Nie trzeba kombinowaÄ z dĆșwigniÄ zmiany biegĂłw. No i jest ciche. Po powrocie do zwykĆego samochodu odnosi siÄ wraĆŒenie, ĆŒe prowadzi siÄ ciÄĆŒarĂłwkÄ. –  StĂ©phanie, kierowniczka dziaĆu jakoĆci centrum Leclerc w Mosty lâAbbĂ© (FinistĂšre, Francja). Samochodem ZOE jeĆșdzi mi siÄ spokojniej i wygodniej â Maryvonne, kierowniczka dziaĆu kas centrum Leclerc w Mosty lâAbbĂ© (FinistĂšre, Francja). |
Ć»ADNYCH KOMPROMISĂW W KWESTII JAKOĆCI I BEZPIECZEĆSTWA
ZOE ma w genach caĆe doĆwiadczenie i know-how Renault w zakresie bezpieczeĆstwa i jakoĆci. Marka ta plasuje siÄ wĆrĂłd najlepszych producentĂłw masowych pod wzglÄdem niezawodnoĆci i cieszy siÄ powszechnym uznaniem ze wzglÄdu na doskonaĆy poziom jakoĆci. W fazie rozwojowej samochĂłd ZOE przeszedĆ przez te same testy, co auta z napÄdem spalinowym, a dodatkowo przez testy opracowane specjalnie dla  samochodĂłw elektrycznych.
JakoĆÄ postrzegana czynnikiem atrakcyjnoĆci
JakoĆÄ postrzegana, czyli to, co sprawia, ĆŒe samochĂłd jest postrzegany jako atrakcyjny i solidny, byĆa jednym z gĆĂłwnych celĂłw firmy Renault w caĆym procesie konstrukcyjnym samochodu Renault ZOE. ZespoĆy designerskie i zespoĆy zajmujÄ ce siÄ jakoĆciÄ postrzeganÄ pracowaĆy wspĂłlnie nad zapewnieniem atrakcyjnego designu ZOE. ĆwiatĆa dzienne LED, gniazdo do Ćadowania z przodu z diodami âZ.E.â, peĆne ksztaĆty, technologia ukĆadĂłw optycznych to tylko niektĂłre elementy poprawiajÄ ce ogĂłlnÄ jakoĆÄ postrzeganÄ samochodu. Linia wyciÄcia maski podkreĆla stylistykÄ przodu i reflektorĂłw. Pod wzglÄdem jakoĆci wykoĆczenia wymieniÄ moĆŒna:
- szczegĂłlnie starannie wykonane spasowania elementĂłw karoserii,
- poĆÄ czenia elementĂłw nadwozia o szerokoĆci poniĆŒej 2 mm,
- znacznie mniejsza przestrzeĆ miÄdzy koĆem a nadkolem.
Dopracowano teĆŒ jakoĆÄ wykoĆczenia i ĆÄ czeĆ we wnÄtrzu. Stylistyka przyczynia siÄ do ogĂłlnego wraĆŒenia solidnoĆci. Na desce rozdzielczej znajduje siÄ listwa z delikatnego w dotyku, szlachetnego materiaĆu.
Wysoka jakoĆÄ produkcji w zakĆadzie we Flins
Renault ZOE produkowane jest w zakĆadzie we Flins wraz z Nowym Renault Clio, z zachowaniem tych samych wysokich standardĂłw jakoĆci produkcji. Dla uzyskania wyĆŒszej jakoĆci postrzeganej wdroĆŒono w zakĆadzie jeszcze bardziej rygorystyczne standardy w zakresie poprawiania drobnych wad.
ZOE – auto przetestowane pod kaĆŒdym wzglÄdem
ĆÄ cznie samochodami Renault ZOE przejechano 850.000 km w celu przetestowania osiÄ gĂłw, dopracowania regulacji i sprawdzenia niezawodnoĆci i trwaĆoĆci we wszystkich warunkach drogowych. Nie oszczÄdzono samochodowi niczego â skrajnych temperatur, suszy, wilgoci, zĆych nawierzchni, kurzu ani ĆŒwiru. PoĆrĂłd punktĂłw kontrolnych ze szczegĂłlnÄ uwagÄ badano osiÄ gi akumulatora i silnika elektrycznego. Testy na niskie temperatury (do -20°C) przeprowadzone w szwedzkiej Kirunie potwierdziĆy wytrzymaĆoĆÄ akumulatora na tak niekorzystne warunki.
Podobnie jak pozostaĆe samochody Renault, samochĂłd ZOE poddano programowi testĂłw wytrzymaĆoĆci estetycznej i uĆŒytkowej EDAU (Essai DurabilitĂ© dâAspect et dâUsage). Wprowadzone w 2010 roku testy te odtwarzajÄ poszczegĂłlne czynnoĆci codziennego uĆŒytkowania, powtarzane w czasie dwĂłch miesiÄcy z intensywnoĆciÄ odpowiadajÄ cÄ 3 letniej eksploatacji pojazdu. Wyniki tych testĂłw plasujÄ ZOE poĆrĂłd najlepszych samochodĂłw na rynku pod wzglÄdem trwaĆoĆci wyglÄ du.
Testy szczelnoĆci
Elementami wspĂłlnego programu testĂłw Renault sÄ takĆŒe testy szczelnoĆci: mycie pod ciĆnieniem, prĂłby w kabinie natryskowej symulujÄ cej wszystkie rodzaje opadĂłw atmosferycznych do 800 mm/h (fabryczna kabina natryskowa, najwiÄksza intensywnoĆÄ opadĂłw spotykana na Ćwiecie). Pojazd testowano nawet przy przejeĆșdzie z prÄdkoĆciÄ 10 km/h przez wodÄ o gĆÄbokoĆci 40 centymetrĂłw, czyli z caĆkowicie zanurzonym akumulatorem, ĆŒeby upewniÄ siÄ, ĆŒe niczym to nie grozi.
Testy silnika elektrycznego
Silnik elektryczny samochodu Renault ZOE opracowano i przetestowano w OĆrodku Technologicznym w Lardy (Francja). Wszystkie prĂłby elektrotechniczne, charakterystyki (prÄdkoĆci, momentu obrotowego), symulacje cyklĂłw drogowych, wytrzymaĆoĆci (cieplnej i wibracyjnej) przeprowadzono na silniku â5A drugiej generacjiâ, w ktĂłry jest wyposaĆŒone ZOE. 8 do 12 tygodni takiego testowania odpowiada 20-letniemu normalnemu uĆŒytkowaniu..
Testy akumulatorĂłw do pojazdĂłw elektrycznych Renault prowadzi siÄ na wydziale prĂłb elektrycznych w budynku o powierzchni 2.500Â mÂČ w oĆrodku w Lardy. Ocenia siÄ ich wytrzymaĆoĆÄ mechanicznÄ i chemicznÄ , niezawodnoĆÄ i osiÄ gi w czasie.
Testy infrastruktury do Ćadowania
Firma Renault przeprowadziĆa kampaniÄ testĂłw publicznej infrastruktury Ćadowania, ktĂłra istnieje w juĆŒ 11 krajach europejskich. Celem tej kampanii byĆo zewidencjonowanie terminali Ćadowania, poinformowanie o ewentualnych nieprawidĆowoĆciach w ich dziaĆaniu i sprawdzenie, czy przygotowanie w terenie jest odpowiednie dla wprowadzenia Renault ZOE do sprzedaĆŒy.
Gwarancje korzystniejsze niĆŒ na samochody z napÄdem spalinowym
Podobnie jak dla samochodĂłw z napÄdem spalinowym, gwarancja na samochĂłd ZOE wynosi 2 lata z nieograniczonym przebiegiem albo 3 lata do 100.000 kilometrĂłw (w zaleĆŒnoĆci od kraju, z uwzglÄdnieniem oferty dla pojazdĂłw z napÄdem spalinowym w danym kraju).
Jednak w gamie Renault Z.E. oferowane sÄ nastÄpujÄ ce dodatkowe gwarancje:
- Gwarancja na elektryczny zespĂłĆ napÄdowy: 5 lat/100.000 km
- Gwarancja âdoĆŒywotniaâ na akumulator â umowa najmu zapewnia zawsze sprawny akumulator i pojemnoĆÄ Ćadowania nie niĆŒszÄ niĆŒ 75% pojemnoĆci katalogowej. JeĆli jeden z tych dwĂłch punktĂłw nie bÄdzie speĆniony, akumulator zostanie wymieniony (lub naprawiony) bezpĆatnie.
Ć»adnych kompromisĂłw w kwestii bezpieczeĆstwa
Renault ZOE dziedziczy caĆe know-how i technologiÄ Renault w zakresie bezpieczeĆstwa. W celu ochrony uĆŒytkownikĂłw i akumulatora w razie zderzenia wzmocniono konstrukcjÄ samochodu ZOE, ze szczegĂłlnym uwzglÄdnieniem akumulatorĂłw. Dla optymalnego bezpieczeĆstwa zastosowano ukĆad elektroniczny, ktĂłry stale monitoruje sprawnoĆÄ kaĆŒdego ogniwa (podstawowej jednostki akumulatora) i w razie potrzeby natychmiast odcina zasilanie.
90 samochodĂłw ZOE poddano testom zderzeniowym
Podczas fazy konstrukcyjnej 90 samochodĂłw ZOE poddano crash testom wszelkiego rodzaju, aby zweryfikowaÄ zwymiarowania i opcje technologiczne majÄ ce wpĆyw na bezpieczeĆstwo – przeprowadzono zderzenia czoĆowe, boczne, tylne itd. Podczas czoĆowego testu zderzeniowego samochĂłd wytraca prÄdkoĆÄ z 64 km/h do zera na odcinku 120 cm, co odpowiada przyspieszeniu ujemnemu 35 G. Celem testĂłw jest sprawdzenie, czy konstrukcja skutecznie chroni kabinÄ i podrĂłĆŒnych i czy nie dopuĆci do uszkodzenia akumulatora. Po takim teĆcie kabina pozostaje nienaruszona, a drzwi moĆŒna nadal otworzyÄ. Manekiny wychodzÄ z testu bez powaĆŒniejszych obraĆŒeĆ, a akumulator pozostaje nienaruszony. Na wszelki wypadek procesor poduszki powietrznej powoduje natychmiastowe odĆÄ czenie akumulatora.
Zderzenie z pieszym
Wymogi zwiÄ zane ze zderzeniem z pieszym uwzglÄdniono juĆŒ od samego poczÄ tku projektowania pojazdu. Design i materiaĆy, z ktĂłrych wykonane sÄ maska, przedni zderzak i reflektory zoptymalizowano w celu ograniczenia ryzyka obraĆŒeĆ u pieszego. Wprowadzono wiele stref zgniotu w przedniej czÄĆci samochodu, miÄdzy innymi w okolicach gniazda Ćadowania, ktĂłrych zadaniem jest rozĆoĆŒenie siĆy uderzenia, osĆabienie miejsc twardych i uĆatwienie odksztaĆcania. Ponadto w samochodzie ZOE na zĆÄ czeniu przedniej szyby z maskÄ znajduje siÄ sprÄĆŒysta belka, ktĂłra lepiej tĆumi energiÄ uderzenia.
Ekstremalne testy akumulatora  Akumulator, bÄdÄ cy szczegĂłlnie istotnym elementem pojazdu, poddano wymyĆlnym torturom podczas ekstremalnych testĂłw w oĆrodku testowym w Lardy. Test ogniowy, zatapianie, spalanie, przeciÄ ĆŒenie elektryczne, zwarcie na obwodzie zewnÄtrznym, poluzowanie, test gwoĆșdzia (wbitego w Ćrodek ogniwa), zgniatanie, upadek, nadciĆnienie â nie oszczÄdzono akumulatorom niczego. Testy miaĆy jeden cel â ĆŒadnych kompromisĂłw w kwestii bezpieczeĆstwa. |
BezpieczeĆstwo bierne
WyposaĆŒenie podnoszÄ ce bezpieczeĆstwo bierne dostÄpne w ZOE:
- Poduszki powietrzne czoĆowe dla kierowcy i pasaĆŒera
- Poduszki powietrzne boczne na przednich miejscach (chroniÄ ce gĆowÄ i klatkÄ piersiowÄ )
- Poduszki powietrzne âPassenger Restraint Cushionâ w przednich fotelach
- Fotele przednie o sprawdzonej w testach konstrukcji pozwalajÄ cej ograniczyÄ ryzyko urazĂłw krÄgĂłw szyjnych przy zderzeniu tylnym
- Trzypunktowe pasy bezpieczeĆstwa z napinaczami z przodu
- Trzypunktowe pasy bezpieczeĆstwa z ogranicznikami napiÄcia z tyĆu
- Fotele przednie i tylne z systemem zapobiegajÄ cym tzw. nurkowaniu âFix4Sureâ
- System mocowania fotelikĂłw dzieciÄcych Isofix na 2 tylnych bocznych siedzeniach i na fotelu pasaĆŒera z przodu
BezpieczeĆstwo czynne
WyposaĆŒenie podnoszÄ ce bezpieczeĆstwo czynne dostÄpne w ZOE:
- ABS z ukĆadem wspomagania nagĆego hamowania
- UkĆad dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) z funkcjÄ zapobiegajÄ cÄ poĆlizgowi kĂłĆ pÄdnych ASR i ukĆadem kontroli podsterownoĆci
- Elektroniczny korektor siĆy hamowania (EBD)
- Regulator/ogranicznik prÄdkoĆci w standardzie
- WyĆwietlanie dozwolonej przepisami prÄdkoĆci na ekranie nawigacji
- Automatycznie wĆÄ czane ĆwiatĆa awaryjne w przypadku nagĆego hamowania
- Automatyczna blokada drzwi podczas jazdy
Â
BezpieczeĆstwo po wypadku rĂłwnieĆŒ wĆrĂłd priorytetĂłw
Dla Renault priorytetem jest takĆŒe bezpieczeĆstwo podrĂłĆŒnych po wypadku. Renault wspĂłĆpracuje ze sĆuĆŒbami ratowniczymi podczas akcji ratowniczych oraz wczeĆniej, prowadzÄ c odpowiednie szkolenia. OsiemnaĆcie miesiÄcy przed wprowadzeniem do sprzedaĆŒy pierwszych samochodĂłw elektrycznych Renault, PaĆstwowa StraĆŒ PoĆŒarna regionu paryskiego uczestniczyĆa w opracowaniu zbioru zaleceĆ firmy Renault przeznaczonych dla sĆuĆŒb ratowniczych prowadzÄ cych akcjÄ przy wypadkach z udziaĆem samochodĂłw elektrycznych (sprawdzenie stanu ukĆadu zasilania, odĆÄ czenie ukĆadu 400 V, odĆÄ czenie akumulatora 12 V, techniki wydobywania podrĂłĆŒnych zakleszczonych w samochodzie, akcje na pĆonÄ cym lub zatopionym pojeĆșdzie). Renault kontynuuje wspĂłĆpracÄ ze straĆŒÄ poĆŒarnÄ .
Ponadto na stronie www.infotech.renault.com, Renault bezpĆatnie publikuje swoje âPrzewodniki dla sĆuĆŒb ratowniczychâ dla kaĆŒdego pojazdu z gamy Renault Z.E.
PrĂłby gaĆnicze prowadzone przez PaĆstwowÄ StraĆŒ PoĆŒarnÄ regionu paryskiego wykazaĆy, ĆŒe skuteczne sÄ zwykĆe Ćrodki gaĆnicze: woda gasi poĆŒar bez niepoĆŒÄ danych efektĂłw ubocznych.
ZOE UOSABIA ZAANGAĆ»OWANIE RENAULT W OCHRONÄ ĆRODOWISKA
Program pojazdĂłw elektrycznych, ktĂłrego ZOE jest flagowym modelem, jest elementem polityki na rzecz ochrony Ćrodowiska objÄtej znakiem Renault ecoÂČ. Przyczynia siÄ do realizacji zobowiÄ zania podjÄtego przez GrupÄ Renault w planie strategicznym âRenault 2016 â Drive The Changeâ, dotyczÄ cego zmniejszenia o 10% swojego Ćladu wÄglowego na caĆym Ćwiecie do roku 2013 oraz o kolejne 10% w latach 2013-2016.
Â
Zero emisji podczas uĆŒytkowania
Podobnie jak wszystkie samochody elektryczne, ZOE charakteryzuje siÄ zerowÄ emisjÄ CO2, NOx, czÄ stek drobnych CO, nieprzyjemnych zapachĂłw i haĆasu silnika podczas jazdy (nie dotyczy czÄĆci eksploatacyjnych). Pojazd elektryczny jest wiÄc korzystny dla otoczenia miejskiego i przyczynia siÄ do poprawy jakoĆci powietrza i ograniczenia haĆasu w mieĆcie.
JakoĆÄ powietrza w miastach poprawia siÄ dziÄki zmianie przepisĂłw o emisji zanieczyszczeĆ (Euro 1 aĆŒ do Euro 6), ale postÄp ten jest zaleĆŒny od wymiany jeĆŒdĆŒÄ cych samochodĂłw na nowe. Stopniowy wzrost udziaĆu pojazdĂłw elektrycznych przyspieszy poprawÄ jakoĆci powietrza. 20-procentowy udziaĆ samochodĂłw elektrycznych w parku samochodowym w miastach pozwoliĆby osiÄ gnÄ Ä redukcjÄ emisji w zakresie od 20 do 40% w zaleĆŒnoĆci od sytuacji.
Ćlad wÄglowy samochodu elektrycznego bÄdzie coraz mniejszy
Emisja CO2 Â âwell to wheelâ (od szybu wiertniczego do koĆa)Â zaleĆŒy od sposobu produkcji energii elektrycznej w danym kraju. Przy zaĆoĆŒeniu obecnej struktury ĆșrĂłdeĆ energii w Europie emisja ZOE wynosi 58Â g CO2/km – do porĂłwnania z 89Â g w przypadku nowej Toyoty Prius. We Francji produkcja energii elektrycznej jest w duĆŒym stopniu oparta na ĆșrĂłdĆach nieemitujÄ cych dwutlenku wÄgla, wiÄc bilans âwell-to-wheelâ wynosi jedyne 15 g de CO2/km.
W 2010 roku juĆŒ 18% produkcji energii elektrycznej w Europie pochodziĆo ze ĆșrĂłdeĆ odnawialnych, a ten udziaĆ jeszcze wzroĆnie wraz z rozpowszechnianiem siÄ ĆșrĂłdeĆ odnawialnych wytwarzajÄ cych energiÄ elektrycznÄ . Stowarzyszenie Europejskich ProducentĂłw Energii Elektrycznej âEurelectricâ zakĆada dalszy spadek emisyjnoĆci CO2 (CO2/kWh) energii elektrycznej we Francji i w Europie o 15% w latach 2010-2020. PostÄp w tej dziedzinie bÄdzie bezpoĆrednio korzystny dla wszystkich uĆŒytkowanych samochodĂłw elektrycznych, w przeciwieĆstwie do samochodĂłw z napÄdem spalinowym, ktĂłrych technologia nadal siÄ doskonali, ale bez bezpoĆrednich korzyĆci dla juĆŒ jeĆŒdĆŒÄ cych samochodĂłw.
WskaĆșnik wykorzystania komponentĂłw produkowanych lokalnie dla ZOE wyniesie 55%, kiedy model otrzyma silnik elektryczny Renault produkowany w zakĆadzie w ClĂ©on. Wzrost tego wskaĆșnika z upĆywem lat przyczyni siÄ do zmniejszenia Ćladu wÄglowego zwiÄ zanego z logistykÄ .
âCharging ecoÂČâ dla zmniejszenia kosztu i emisyjnoĆci Ćadowania
UsĆuga on-line âCharging ecoÂČâ jest innowacyjnym rozwiÄ zaniem Renault, ktĂłre umoĆŒliwia inteligentne Ćadowanie samochodu we wĆaĆciwym momencie. Asystent planowania Ćadowania pozwala wybraÄ pory, w ktĂłrych energia elektryczna jest taĆsza i niskoemisyjna, poza godzinami szczytu w sieci elektroenergetycznej.
UsĆuga ta jest dostÄpna w ramach pakietu âMy Z.E. inter@ctiveâ za poĆrednictwem strony https://www.services.renault-ze.com. Kierowca na swoim tygodniowym harmonogramie Ćadowania wyĆwietla pasek, na ktĂłrym rĂłĆŒne kolory z dokĆadnoĆciÄ godzinowÄ przedstawiajÄ poziomy cen, godziny szczytu i emisyjnoĆÄ CO2 energii elektrycznej. Kierowca ustawia swoje ograniczenia czasowe i wĆasne taryfy wynikajÄ ce z jego umowy z dostawcÄ energii elektrycznej, a takĆŒe podaje poĆŒÄ dany przez siebie wskaĆșnik waĆŒenia miÄdzy âcenÄ â a âemisjÄ CO2â. Odpowiedni algorytm oparty na bazach danych opracowanych przez Renault dla poszczegĂłlnych krajĂłw proponuje wĂłwczas zoptymalizowane pory dnia i podaje roczne oszczÄdnoĆci w euro, w przeliczeniu na kg CO2 i w liczbie godzin szczytu, ktĂłrych udaĆo siÄ uniknÄ Ä.
RozwĂłj ofert handlowych we wspĂłĆpracy z dostawcami âzielonejâ energii elektrycznej Â
We Francji w najbliĆŒszej przyszĆoĆci bÄdzie moĆŒna ĆadowaÄ samochĂłd elektryczny âczystÄ â energiÄ elektrycznÄ . Renault podpisaĆo porozumienie partnerskie z firmÄ CNR (Compagnie Nationale du RhĂŽne), drugim co do wielkoĆci dostawcÄ energii elektrycznej we Francji po EDF, ktĂłra zarzÄ dza i dostarcza energiÄ odnawialnÄ pochodzÄ cÄ z przyrody: wodnÄ , wiatrowÄ i fotowoltaicznÄ . DziÄki swojemu systemowi âMove in Pureâ firma ta moĆŒe zdalnie uruchamiaÄ Ćadowanie samochodĂłw elektrycznych we wĆaĆciwych porach z uwzglÄdnieniem uwarunkowaĆ sieciowych, lecz takĆŒe aktualnie dostÄpnej produkcji energii odnawialnej.
Recykling akumulatora integralnÄ czÄĆciÄ ekosystemu samochodu elektrycznego
Firma Renault wdroĆŒyĆa organizacjÄ obejmujÄ cÄ wszystkie kraje, w ktĂłrych sprzedawane sÄ samochody elektryczne, ktĂłrej zadaniem jest utylizacja kaĆŒdego wycofanego z eksploatacji akumulatora z poszanowaniem Ćrodowiska naturalnego i zgodnie z obowiÄ zujÄ cymi przepisami. Elementem tego podejĆcia jest zawarcie pierwszej umowy z firmÄ UMICORE, ktĂłra prowadzi dziaĆalnoĆÄ na skalÄ ĆwiatowÄ i jest liderem w zakresie recyclingu akumulatorĂłw litowo-jonowych. Uszkodzone bÄ dĆș wycofane z eksploatacji akumulatory sÄ przedmiotem zbiĂłrki i trafiajÄ do punktĂłw diagnostycznych, skÄ d kierowane sÄ albo do ponownego wykorzystania poza sektorem motoryzacyjnym, albo do peĆnego recyclingu. JeĆli akumulatora nie da siÄ wymontowaÄ, caĆy pojazd trafia do akredytowanego zakĆadu demontaĆŒowego.
Recycling rozpoczyna siÄ od rozmontowania akumulatora na podzespoĆy aĆŒ do pojedynczego moduĆu. Czasami z akumulatora o masie 250 kg wycofywanych jest jedynie 10 kg, a pozostaĆe 240 kg moĆŒna wtĂłrnie wykorzystaÄ. OprĂłcz moduĆĂłw wszystkie pozostaĆe elementy poddaje siÄ recyklingowi technologiami klasycznymi (stal, tworzywa sztuczne itd.). ModuĆy zĆoĆŒone z poĆÄ czonych ogniw sÄ przetwarzane przez firmy specjalizujÄ ce siÄ w recyklingu akumulatorĂłw. Od 2011 roku utylizacjÄ akumulatorĂłw z samochodĂłw elektrycznych Renault zajmuje siÄ firma UMICORE. Stosuje ona pirometalurgiczny proces przetwarzania moduĆĂłw i ogniw poĆÄ czony z hydrometalurgicznym procesem odzyskiwania metali. Technologia ta speĆnia cele wyznaczone w przepisach europejskich: stopieĆ recyklingu i utylizacji przekraczajÄ cy 85% samochodu elektrycznego i powyĆŒej 50% dla akumulatora.
MAĆY PRAKTYCZNY PRZEWODNIK SAMOCHODĂW ELEKTRYCZNYCH
Â
Gdzie kupiÄ i serwisowaÄ samochĂłd ZOE?
SprzedaĆŒÄ i serwisem samochodĂłw Renault ZOE zajmujÄ siÄ wszystkie punkty sieci Renault (koncesjonerzy i agenci). NiektĂłre z tych placĂłwek ĆwiadczÄ dodatkowe usĆugi techniczne specyficzne dla pojazdĂłw elektrycznych. RozpoznaÄ je moĆŒna po nastÄpujÄ cym oznakowaniu:
- Centrum Renault Z.E.: Sprzedawcy wyspecjalizowani w zakresie pojazdĂłw elektrycznych doradzajÄ klientom przy zakupie. Oferowana jest jazda prĂłbna, podczas ktĂłrej moĆŒna siÄ przekonaÄ, jak przyjemna jest jazda samochodem elektrycznym.
- Ekspert Renault Z.E.: OprĂłcz CentrĂłw Z.E. istniejÄ jeszcze punkty oznaczone jako Ekspert Z.E., dysponujÄ ce wyspecjalizowanym serwisem RENAULT Z.E., gdzie moĆŒliwa jest naprawa samochodĂłw elektrycznych w peĆnym zakresie. W razie koniecznoĆci punkty Renault, nieposiadajÄ ce statusu Eksperta Z.E., we wĆasnym zakresie zajmÄ siÄ przetransportowaniem samochodu elektrycznego do naprawy do Eksperta Z.E., co oszczÄdzi klientowi zwiÄ zanych z tym niedogodnoĆci.
Obecnie w Europie jest juĆŒ 219 CentrĂłw Renault Z.E. i 642 EkspertĂłw Renault Z.E.
KompatybilnoĆÄ âZ.E.â
Sprzedawca sieci Renault przeprowadzi z potencjalnym klientem ankietÄ na temat jego tzw. kompatybilnoĆci Z.E. Chodzi o ustalenie, czy samochĂłd elektryczny nadaje siÄ do zapewnienia jego codziennych przejazdĂłw oraz czy w jego miejscu zamieszkania istniejÄ odpowiednie warunki dla zaĆoĆŒenia stacji naĆciennej Wall-box do Ćadowania akumulatora. JeĆli te warunki nie bÄdÄ speĆnione, sprzedawca zaproponuje zakup samochodu z napÄdem spalinowym. Dla Renault priorytetem jest bowiem zadowolenie klientĂłw.
DziÄki Z.E. Box przejĆcie na elektrykÄ jest proste
Z.E. Box to oferta âwszystko w jednymâ firmy Renault, ktĂłra maksymalnie upraszcza przejĆcie na samochĂłd elektryczny. Obejmuje 4 elementy:
- Z.E. Â Â Car: Zakup pojazdu z opcjami i akcesoriami wybranymi przez klienta.
- Z.E. Akumulator: Aby jak najlepiej speĆniÄ zrĂłĆŒnicowane potrzeby kierowcĂłw, oferowanych jest kilka rodzajĂłw formuĆ wynajmu akumulatora (rĂłĆŒniÄ cych siÄ przebiegiem rocznym i okresem).
- Z.E. Ćadowanie:Â SamochĂłd ZOE Ćaduje siÄ gĆĂłwnie z Wall-Boxa (3 kW minimum), czyli maĆego, naĆciennego terminala, przy pomocy ktĂłrego moĆŒna naĆadowaÄ akumulator ZOE w czasie od 6 do 9 godzin. Sprzedawca Renault skontaktuje klienta z autoryzowanym monterem Z.E. Ready, ktĂłry zainstaluje Wall-Box w jego domu. PrzewĂłd do Ćadowania dostarczany wraz z samochodem moĆŒna podĆÄ czyÄ zarĂłwno do tej instalacji, jak i do publicznych terminali Ćadowania (z Ćadowaniem standardowym albo przyspieszonym). GĆĂłwnymi zaletami takiego terminala sÄ szybkoĆÄ Ćadowania, zgodnoĆÄ z normami i ergonomia.
- Z.E. UsĆugi:
- Gwarancja mobilnoĆci na dĆugich trasach: nawet 25% zniĆŒki w wypoĆŒyczalniach samochodĂłw Renault Rent, Avis i Europcar na krĂłtkoterminowy wynajem samochodu z napÄdem spalinowym.
- Rozszerzenie gwarancji i serwisowania do 7 lat/175Â 000 km (oprĂłcz elektrycznego zespoĆu napÄdowego).
- UsĆuga âplanowanych przeglÄ dĂłwâ, w ramach ktĂłrej klient moĆŒe wybraÄ odpowiedniÄ dla siebie formuĆÄ (w latach albo w kilometrach) z uwzglÄdnieniem swojego profilu uĆŒytkowania i rodzaju umowy najmu akumulatora.
- Poza tym RCI Banque oferuje ubezpieczenia.
Jak ĆadowaÄ Renault ZOE?
W 90% przypadkĂłw klienci bÄdÄ Ćadowali swoje samochody w miejscu zamieszkania przy pomocy skrzynki naĆciennej Wall-Box. Jest to rozwiÄ zanie preferowane przez klientĂłw, gdyĆŒ Ćadowanie trwa przede wszystkim w nocy i pozwala uniknÄ Ä koniecznoĆci Ćadowania w dzieĆ. Eksperymenty prowadzone w 9 krajach Ćwiata wykazaĆy, ĆŒe po oswojeniu siÄ z zasiÄgiem samochodu klienci ĆadujÄ samochĂłd Ćrednio tylko dwa do trzech razy w tygodniu.
Jednak jeĆli kierowca zechce ĆadowaÄ swĂłj samochĂłd poza miejscem codziennego Ćadowania, moĆŒe to uczyniÄ w publicznym terminalu Ćadowania. Terminale takie powstajÄ stopniowo na ulicach, parkingach centrĂłw handlowych, parkingach pĆatnych, stacjach benzynowych itd. ZasiÄg uzyskany po Ćadowaniu zaleĆŒy od mocy dostarczanej przez terminal (od 3 do 43 kW). DziÄki wbudowanemu ukĆadowi Ćadowania Cameleon, ZOE wykorzystuje caĆÄ moc terminala i Ćaduje siÄ w czasie od 30 minut do 9 godzin wykorzystujÄ c to samo gniazdo znajdujÄ ce siÄ Â z przodu samochodu.
Terminale sÄ stopniowo instalowane we wszystkich krajach Europy. Pod koniec 2012 roku w Europie moĆŒna byĆo naliczyÄ 20.000 publicznych punktĂłw Ćadowania, czyli 50% wiÄcej niĆŒ pod koniec 2011 roku. Aby wesprzeÄ ich rozwĂłj, firma Renault nawiÄ zaĆa wiele umĂłw o wspĂłĆpracy, miedzy innymi z supermarketami E. Leclerc, z Vinci Park i z Unibail Rodamco (centra handlowe w Europie).
We Francji rozwĂłj publicznych punktĂłw Ćadowania staje siÄ priorytetem |
We Francji, na przykĆad, zainstalowano okoĆo 4.700 terminali, w tym terminale Autolibâ dostÄpne dla pojazdĂłw elektrycznych innych niĆŒ Bluecar. Poczyniono takĆŒe znaczÄ ce wysiĆki w departamentach Seine Aval, w Alzacji, w regionie Prowansji i na Lazurowym WybrzeĆŒu, w regionie Nord Pas de Calais, w obszarach metropolitarnych Rennes i Rouen, w AngoulĂȘme, itd.
W ramach projektu Hirtzman, podjÄtego w paĆșdzierniku ubiegĆego roku, przyznano dodatkowe dofinansowanie w wysokoĆci 50 milionĂłw euro, przyjÄte podczas porozumieĆ Ćrodowiskowych Grenelle, przy jednoczesnym uproszczeniu zasad rozdziaĆu tych ĆrodkĂłw dla podmiotĂłw. Celem pozostaje oczywiĆcie finansowanie do 50% projektĂłw tworzenia terminali w miastach i aglomeracjach powyĆŒej 200 000 mieszkaĆcĂłw. Teraz rĂłwnieĆŒ regiony mogÄ wnioskowaÄ o Ćrodki z programu inwestycji przyszĆoĆciowych. CaĆy ten system, prowadzony wspĂłlnie przez francuskie Ministerstwo OĆŒywienia Gospodarczego oraz Ekologii, ZrĂłwnowaĆŒonego Rozwoju i Energii, powinien umoĆŒliwiÄ utworzenie kilkuset terminali w nadchodzÄ cych miesiÄ cach.
Â
Unikalna korzyĆÄ: doĆŒywotnie Assistance na wszelkie usterki
UsĆuga Assistance w ramach najmu akumulatora obowiÄ zuje w caĆym okresie trwania umowy i jest dostÄpna 24 godziny na dobÄ i 7 dni w tygodniu. Pokrywa wszystkie rodzaje usterek: przerwy zasilania, usterki zwiÄ zane z elektrycznym zespoĆem napÄdowym, z akumulatorem i z pojazdem, a takĆŒe wyĆadowanie siÄ akumulatora.
- ZasiÄg przekraczajÄ cy 2- lub 3-krotnie wiÄkszoĆÄ codziennych potrzeb powinien sprawiÄ, ĆŒe wyczerpanie  akumulatora pozostanie rzadkoĆciÄ . JeĆli jednak kierowcy zdarzy siÄ rozĆadowanie akumulatora na trasie, wystarczy zadzwoniÄ po Assistance, ktĂłre doholuje go do terminala w promieniu 80 km.
- W razie awarii technicznej uniemoĆŒliwiajÄ cej dalszÄ jazdÄ, pojazd zostanie odholowany do punktu Ekspert Z.E., natomiast kierowcy zaproponowane bÄdzie rozwiÄ zanie zastÄpcze pozwalajÄ ce na dotarcie do celu (samochĂłd zastÄpczy, taksĂłwka, nocleg itd.).
ĆșrĂłdĆo: Renault Polska
[1] DostÄpne z komputera osobistego i smartfona za poĆrednictwem strony internetowej www.services.renault-ze.com albo portalu My Renault, ale nie z aplikacji dedykowanej Z.E. services
[2] FunkcjonalnoĆci dostÄpne w zaleĆŒnoĆci od kraju
Najnowsze komentarze