Zgodnie z zapowiedziami Grupa PSA opublikowała dane dotyczące spalania paliwa w rzeczywistym ruchu dla niemal 30 modeli produkowanych przez siebie aut. Testy przeprowadzono we współpracy z organizacjami pozarządowymi Transport & Environment (T&E) oraz France Nature Environment (FNE), a audytu prawidłowości pomiarów dokonało Bureau Veritas.
Wraz z organizacjami Transport & Environment oraz France Nature Environment Grupa PSA opracowała metodologię testu. Było to konieczne, by można było uznać pomiary za wiarygodne i powtarzalne, a całość oparto na projekcie unijnym w zakresie metodologii pomiaru rzeczywistego spalania. Pomiar zużycia paliwa mierzy się pośrednio – dokonuje się pomiaru emisji spalin dzięki przenośnemu systemowi montowanemu na samochodzie, i na tej podstawie określa się ile paliwa zużył samochód. Bureau Veritas, niezależne i uznawane na całym świecie, zapewnia o poprawności całej procedury, jej zgodności ze specyfikacją oraz gwarantuje wiarygodność uzyskanych wyników spalania.
Pomiary wykonano na publicznych drogach. 25 km prowadziło w ruchu miejskim, 39 kilometrów poza obszarem zabudowanym i 31 km po autostradach. W samochodach znajdowali się pasażerowie, w kufrach bagaże, a urządzenia klimatyzacyjne w samochodach były oczywiście włączone. Wszystko po to, by uzyskać naprawdę realne wyniki spalania. W przypadku wszystkich modeli PSA poddanych w ostatnim czasie testom okazało się, że otrzymane rezultaty są zbliżone do wyników spalania uzyskanych przez klientów Grupy PSA uzyskanych w niezależnych badaniach! To dowodzi, że procedury organizacji Transport & Environment oraz France Nature Environment są nie tylko osadzona na realnych podstawach oraz powtarzalne, ale też pozwalają na uzyskanie wyników spalania podobnych do rezultatów przeciętnego kierowcy.
W listopadzie 2015, kiedy to runęło – po wybuch afery Volkswagena – zaufanie klientów do producentów samochodów, Grupa PSA szybko zareagowała zapowiedzią publikacji realnych, uzyskanych w ruchu rzeczywistym, danych dotyczących spalania produkowanych przez siebie samochodów. Wszystko po to, by zapewnić maksymalną transparentność swoich działań i udowodnić, że nie pozwala sobie na żadne przekręty, a już na pewno nie na takie oszustwa, jakich dopuścił się koncern VAG w dieselgate. Grupa PSA zobowiązała się przy tym współpracować z niezależnymi organizacjami proekologicznymi i certyfikowanymi partnerami w zakresie pomiarów tego typu. To pierwsza tego typu inicjatywa na świecie!
Do końca 2016 roku marki wchodzące w skład Grupy PSA (Peugeot, Citroën, DS) zamieszczą na swoich stronach internetowych kalkulatory pozwalające na szacunkowe obliczenie spalania poszczególnych modeli w oparciu o styl jazdy, dominujące środowisko jazdy, obciążenie pojazdu itp. Jednocześnie mają zostać opublikowane wskazówki dotyczące eko-jazdy, co ma pomóc kierowcom w nauczeniu się jazdy ekonomicznej i ekologicznej.
„Grupa PSA opublikowała dziś dane dotyczące rzeczywistego spalania dla prawie 30 modeli Peugeot, Citroën i DS, zgodnie ze zobowiązaniem do zachowania przejrzystości podjętym jesienią 2015. W ramach dążenia do ciągłego zapewnienia klientom dostępu do informacji, Grupa opublikuje dane dla kolejnych 20 modeli do końca bieżącego roku oraz wprowadzi do użytku kalkulator pozwalający klientom na zmniejszenie zużycie paliwa w zależności od warunków jazdy, a tym samym obniżenie ich emisji dwutlenku węgla. W 2017 roku Grupa PSA przejdzie do następnego etapu rozszerzając pomiary o substancje zanieczyszczające spaliny, konkretnie o tlenki azotu (NOx), oczywiście w warunkach drogowych klienta” – zapowiedział wczoraj Gilles Le Borgne, wiceprezes PSA odpowiedzialny za badania i rozwój.
„Ten test spalania rzeczywistego zawiera dużo więcej reprezentatywnych informacji dla klientów, niż nowe testy laboratoryjne, pomagając tym samym dokonać lepszego wyboru przy zakupie aut nieskoemisyjnych i spalających niewiele paliwa” – dodał Greg Archer, dyrektor Działu Czystych Samochodów w Transport & Environment.
KG; zdjęcia i grafiki: PSA
Najnowsze komentarze