Pierwszy kompaktowy MPV w europejskiej historii motoryzacji, Renault Scénic, obchodzi w 2016 r. swoje 20. urodziny. Z generacji na generację stworzony przez Renault pojazd, sprzedany w prawie 5 milionach egzemplarzy, przeszedł liczne modyfikacje, zachowując przy tym swoje wyjściowe zalety: wygodne wnętrze, użyteczne technologie, bezpieczeństwo i odpowiednie osiągi.
1996-2003: „zaproszenie do podróży”
Pierwsza generacja Renault Mégane Scénic została zaprezentowana jako samochód koncepcyjny w 1991 r. podczas wystawy Frankfurt Motor Show. Po Espace, wysokiej klasy minivanie, wypuszczonym na rynek w 1984 r. oraz Twingo, samochodzie miejskim o jednobryłowym nadwoziu, wprowadzonym w 1993 r., Renault potwierdza swoją przewagę nad konkurencją dzięki Mégane Scénic. Oficjalnie wprowadzony na rynek w 1996 r., został uznany za najlepszy pojazd w kategorii kompaktowych MPV.
Już w 1988 r. Patrick Le Quément, dyrektor Projektu Renault, miał wizję gamy rodzinnych minivanów.
Nazwa samochodu koncepcyjnego Scénic to skrót od Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, co można przetłumaczyć jako koncepcja samoistnego bezpieczeństwa w nowym innowacyjnym samochodzie. Mniejszy od Espace, wywodzący się z koncepcji jednobryłowców, Mégane Scénic wpisuje się w erę „samochodów do życia”. W segmencie M1 Mégane Scénic udało się połączyć zalety małego samochodu (Twingo) i usługi wysokiej klasy (Espace). Renault Mégane Scénic swoimi okrągłymi i łagodnymi kształtami wpisuje się w ducha epoki. Stworzenie tego nowego segmentu kompaktowych MPV, który stał się niezbędny w Europie, ożywi działalność większości producentów obecnych na Starym Kontynencie.
Przeznaczony dla klientów – rodzin, przyciągniętych wizją samochodu kokonu – samochód koncepcyjny Renault Scénic zawiera w sobie przestronność, modułowość i bezpieczeństwo. Najważniejszy atut: wiele funkcji o charakterze zabawowym, przeznaczonych dla wszystkich pasażerów.
Mégane Scénic jest mniejszy od Espace, ale potwierdza swoje rodzinne powołanie, pozostając autem wygodnym i przyjaznym. Oba pojazdy – samochód koncepcyjny Scénic i Mégane Scénic – były opracowywane „z udziałem” dzieci pracowników. Stąd tyle w nich zabawnych schowków kryjówek.
Trzy tylne miejsca są niezależne, a pasażerowie mają do swojej dyspozycji stoliki zamontowane z tyłu przednich foteli, a także schowki pod podłogą. Przestronny, sześcienny bagażnik Mégane Scénic zapewnia dużą przestrzeń ładunkową, a tylna półka z regulacją wysokości umożliwia optymalne ułożenie bagażu.
Pierwotnie przewidywano inny kolor tapicerki dla każdego fotela, aby zaoferować pasażerom osobistą przestrzeń do stworzenia własnego wszechświata. Koncepcja ta została wykorzystana w limitowanej serii Kaléido, gdzie obicia zostały dopasowane do koloru nadwozia.
Liczne innowacje samochodu koncepcyjnego Renault Scénic gwarantują pasażerom przeżywanie podróży w zupełnie nowy sposób, stąd tytuł „zaproszenie do podróży”.
Budowa wnętrza Mégane Scénic oraz jego wyposażenie gwarantują przyjemne podróżowanie zarówno rodzicom, jak i dzieciom. Podwójny, otwierany elektrycznie dach zapewnia dużą ilość światła oraz pozwala odkrywać świat zewnętrzny z poczuciem wolności i otwartości…
Wreszcie wysoko obsadzone fotele pasażerów oraz kierowcy gwarantują lepszą widoczność, zwiększając czynne i bierne bezpieczeństwo.
W Mégane Scénic wdrożono wiele innowacji technologicznych, które później zostały przejęte przez modele seryjne Renault: optymalne wykorzystanie surowców wtórnych, ABS połączony z automatyczną skrzynią biegów itd.
Renault Mégane Scénic I zostało wybrane na Europejski Samochód Roku 1997, a dwa lata później zostało unowocześnione.
2003-2009: pionier potwierdza swoją pozycję lidera
Po sukcesie pierwszej generacji inni producenci samochodów zaczęli masowo wprowadzać koncepcję kompaktowego jednobryłowca, a Scénic musi odtąd stawić czoło konkurencji, zwłaszcza takim rywalom jak Opel Zafira czy Citroën Xsara Picasso.
Dzięki modelowi Scénic II firma Renault utrzymała przewagę w segmencie, w którym stanowi wzór od 1996 r. i w którym nigdy nie utraciła pozycji lidera.
Z wyglądu Scénic II przypomina sedana Renault Mégane II oraz swojego poprzednika Renault Scénic. Od sedana Mégane II przejął kompaktowość oraz zdecydowane, ustrukturyzowane i geometryczne linie. Z modelu Scénic zachował układ ciepłego i przyjaznego wnętrza.
Scénic II potwierdza swoją orientację prorodzinną oraz przewagę w segmencie jednobryłowców: jako jedyny jest dostępny w 3 wersjach: krótkiej, o długości 4,30 m z 5 miejscami oraz dwóch wersjach długich o długości 4,50 m oferujących 5 lub 7 miejsc.
Scénic drugiej generacji wyposażony został w charakterystyczną deskę rozdzielczą, która odróżnia go od modeli Mégane.
W kwestii modułowości i użyteczności Scénic II rozwinął się jeszcze bardziej, udostępniając nowe funkcje, takie jak przesuwany środkowy schowek, wewnętrzne lusterko komunikacyjne, umożliwiające kontakt wzrokowy z pasażerami czy przedni fotel, który po złożeniu pełni funkcję stolika.
Scénic II, wykorzystując każde wolne miejsce na schowek, potwierdza swoją wiodącą pozycję w zakresie wygody. Oferuje schowki o łącznej pojemności 91 litrów. Technologia nie pozostaje w tyle: Scénic II otrzymał automatyczny hamulec postojowy, biksenonowe reflektory, kartę hands free, system monitorujący ciśnienie w ogumieniu, ogranicznik prędkości oraz wspomaganie parkowania.
Dążąc nieustannie do zagwarantowania spokojnej podróży, Scénic II łączy przestronność minivana z przyjemnością z jazdy sedanem.
Fotel kierowcy zachowuje korzystne położenie dzięki wydłużonemu stanowisku kierowcy oraz obsadzonej prawie pionowo kierownicy, co poprawia komfort jazdy. Główną nowością jest zamocowanie dźwigni zmiany biegów na płycie połączonej z deską rozdzielczą. To bardziej ergonomiczne położenie umożliwia również szybką i precyzyjną zmianę biegów.
Silniki Scénic II mają swój wkład w przyjemność z jazdy, zapewniając większą precyzję, optymalne zużycie paliwa i komfort akustyczny.
W 2003 r. Scénic II otrzymał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, dzięki czemu uznano go za najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie.
2009-2016: nacisk na wygodę wewnątrz pojazdu
Nowy Scénic i Nowy Grand Scénic, przedstawione przedpremierowo w marcu 2009 r. podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, reprezentują trzecią generację jednobryłowców Renault. W zmieniającym się świecie Nowe Renault Scénic i Grand Scénic dostosowują się do oczekiwań klientów, oferując większy komfort i przyjemność z ich użytkowania.
Główna nowość: inny wygląd Scénic i Grand Scénic.
Scénic, podobnie jak Mégane Coupé, posiada centralny wlot powietrza z chromowanym satynowym wykończeniem. Tylne światła Grand Scénic mają kształt bumerangu i zakręcają do przodu pojazdu. W Scénic natomiast są one skierowane do tyłu. Te zmiany podkreślają osobowość i dynamizm Renault Scénic i Grand Scénic.
Nowy Scénic i Grand Scénic skupiają się na wygodzie: lepszy widok do przodu, promień na poziomie kolan „najlepszy w swojej klasie” w drugim i trzecim rzędzie, największy wśród kompaktowych jednobryłowców.
Nowy Scénic i Grand Scénic (podobnie jak ich pierwsza generacja) oferują największą ilość schowków na rynku (do 92 litrów rozmieszczonych w całej kabinie). Modułowość została maksymalnie dopracowana – siedzenia z drugiego rzędu oraz przedni fotel pasażera można złożyć, tak aby mogły pełnić funkcję stolika. Konsola środkowa zawiera główne elementy sterowania oraz strefę multimedialną, ułatwiającą dostęp do najnowszych technologii, takich jak dźwiękowa i wizualna pomoc przy parkowaniu.
W kampanii reklamowej z 2009 r. Renault wykorzystało Szalone Króliki z gry firmy Ubisoft© do przetestowania funkcjonalności Renault Grand Scénic. Przestronność, modułowość i technologie zostały poddane różnym wyszukanym testom i zdały je śpiewająco!
Główne założenia zostały zachowane, a przyjemność i komfort jazdy wzrastają
O ile bezpieczeństwo jest priorytetem dla Renault, to w Scénic jest ono oczywistością. Scénic III uzyskał maksymalną ocenę – pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Komfort jazdy został poprawiony dzięki zmianom w podwoziu, które gwarantują właściwe i przewidywalne zachowanie na drodze. Jakość nieustannie wzrasta. Nowy Scénic i Grand Scénic korzystają z postępów, które osiągnęła w zakresie niezawodności i trwałości cała gama Renault.
Nowy Scénic i Grand Scénic mają do dyspozycji szeroki i odnowiony zestaw silników benzynowych i wysokoprężnych, które są wydajne i jednocześnie przyjazne dla środowiska (dla przykładu Grand Scénic Energy dCi 110 emituje jedynie 105 g CO2/ km, co daje 15 g na jednego pasażera!).
Trzecia generacja Renault Scénic zmieniła jednak atrybuty przypisane temu pojazdowi.
Scénic i Grand Scénic zachowują swoją funkcjonalność, ale porzucają styl figlarny na rzecz bardziej eleganckiego i poprawnego designu.
Czy to z dziećmi, czy bez nich, Renault Scénic ma być synonimem wygody i przyjemności.
Dowodem tego jest kampania reklamowa z 2011 r. limitowanej serii Bose® Edition, w której wokalistka jazzowa, Melody Gardot, eksponuje siłę czystego dźwięku, sprawiającego, że można zapomnieć o niedogodnościach związanych z zewnętrznym hałasem.
W kolekcji z 2012 r. trzecia generacja Scénic oferuje nowy przód i nowe silniki. Cel: maksymalne uwiedzenie. Rok 2013 odznaczył się wejściem na rynek ikony nowej generacji pojazdów Grupy i przyjęciem nowej tożsamości marki.
Od R-Space do… Nowego Renault SCÉNIC
W 2011 r. Renault przedstawia podczas Salonu w Genewie R-Space: ten samochód koncepcyjny wprowadza kompaktowe MPV w nową erę, w której potrzeby rodziny połączone są ze zmysłowością, a funkcjonalność ze sportowym charakterem. Erę nowoczesnej, licznej rodziny, która chce mieć piękny i praktyczny samochód. Linie są napięte, a szyby zwężone, ale wnętrze jest przestronne i przyjazne: przednie siedzenia pasażerów są jakby splecione, natomiast tylna część to miejsce do zabawy, elastyczne, z 27 kolorowymi kostkami dla dzieci. Silnik Energy TCe to wydajny trzycylindrowiec o pojemności skokowej 900 cm3 i mocy 110 KM, połączony ze skrzynią z podwójnym sprzęgłem EDC, emitujący zaledwie 95 g CO2/km.
R-Space na nowo interpretuje koncepcję „samochodów do życia…” i daje początek czwartej generacji Renault Scénic, która zostanie zaprezentowana podczas Salonu w Genewie na początku marca 2016 r.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze