Mamy październik, za nami już trzy kwartały bieżącego roku, pora więc sprawdzić, jak w tym czasie (oraz w samym wrześniu) kształtowała się sprzedaż francuskich marek na polskim rynku nowych aut. Sierpień był miesiącem mizernym, najgorszym w całym roku w ujęciu całego rynku, ale wrzesień powrócił na normalne tory przekraczając poziom 32.000 aut zarejestrowanych nad Wisłą. Niestety był to trzeci najgorszy miesiąc w tym roku, co może być pochodną miesięcy wakacyjnych – latem ludzie zwykle składają mniej zamówień na samochody.
Większość marek, a już na pewno tych z pierwszej dwudziestki rankingu, zanotowała we wrześniu wzrost sprzedaży w stosunku do sierpnia. W pierwszej dziesiątce nie uległo temu trendowi jedynie Renault. Wynik sierpniowy Francuzi mieli jednak bardzo dobry, był to ich czwarty najlepszy miesiąc w tym roku, a w sierpniu byli na czwartym miejscu w kraju pod względem wyników w ujęciu miesięcznym. Teraz, we wrześniu, zajęli miejsce szóste i takie samo zajmują w wynikach narastających, kumulujących rejestracje od początku roku.
Wrześniowy wynik Renault, to 2.015 nowo zarejestrowanych aut tej marki. Przełożyło się to na 6,3-procentowy udział we wrześniowych wynikach. Z kolei w ujęciu całorocznym Renault sprzedało już 18.874 samochody, czyli 6,4% tego, co wyjechało przez dziewięć miesięcy na polskie drogi.
W gamie Renault najlepiej sprzedającym się modelem we wrześniu i od początku roku było Clio – odpowiednio zarejestrowano ich 684 i 5.575 egzemplarzy. Kolejne miejsce należy do Mastera, dla którego wrzesień okazał się miesiącem rekordowym w tym roku (630 egzemplarzy), a i rok wygląda świetnie (4.162). Trzecie miejsce należy tradycyjnie do Megane (2.918 sztuk od początku roku), którym zainteresowanie ewidentnie spada (tylko 150 rejestracji we wrześniu), co nie dziwi – wszak właśnie pokazano Megane IV https://francuskie.pl/frankfurt-2015-renault/, które jawi się samochodem bardzo interesującym https://francuskie.pl/nagroda-dla-nowego-renault-megane/. Kolejne miejsca należały kolejno do Captura (140; 1.638), Kadjara (134; 487), Trafica (90; 1.278), Fluence’a (53; 666), Kangoo (38; 554), Scenic’a (34; 679), Espace’a (32; 201), Twingo (16; 434), Laguny (9; 223; tu klienci czekają na Talismana) i użytkowego Maxity (5; 8). W rankingu jest też Koleos, którego we wrześniu nie zarejestrowano ani sztuki, ale roczna sprzedaż zamknęła się liczbą 51 egzemplarzy.
Drugą pod względem popularności marką francuską w Polsce jest Peugeot. Po dziewięciu miesiącach bieżącego roku zajmuje lokatę dziesiątą z wynikiem 11.535 i tracąc do dziewiątego w stawce Hyundaia 87 samochodów. A wszystko to przez sprzedaż wrześniową, kiedy to – w stosunku do sierpnia – Hyundai zyskał dużo, a Peugeot nieznacznie i w efekcie spadł za koreańską markę.
Jak na Peugeota wynik miesięczny na poziomie wrześniowych 1.257 samochodów był przeciętny w tym roku – średnia miesięczna wynosi niespełna 1.281 aut. Francuska marka sygnowana kroczącym lwem wykroiła sobie 3,93% wrześniowego rynku i 3,91% w ujęciu skumulowanym za dziewięć miesięcy. No ale w całym ubiegłym roku było to 4,55%, a Kia i Hyundai były za Francuzami, a dziś są przed.
W gamie Peugeota najchętniej wybieranym modelem we wrześniu był Boxer – ewidentnie biznes się rozwija, skoro kupuje dostawczaki. We wrześniu zarejestrowano nad Wisłą 344 Boxery, a od początku roku już 2.154. Drugie miejsce we wrześniu zajmuje lider rankingu całorocznego, czyli Partner z wynikami odpowiednio 265 i 2.538 samochodów. Najniższy stopień podium należał we wrześniu do 308-ki, dla której był to drugi najlepszy miesiąc w tym roku (186, o jedną sztukę mniej, niż w marcu; 1.254). Kolejne miejsca zajęły 208 (165 i wyrównanie wyniku sierpniowego; 1.765), 508 (85; 1.102), 2008 (67; 843), 3008 (51; 611), 301 (50; 766), 5008 (29; 258), Expert (10; 166), RCZ (3; 43) oraz Bipper (2; 35).
Nissan, który zanotował ogromny przyrost w stosunku do sierpnia (1.649 vs 644 – gratulujemy!) zrzucił z jedenastego miejsca marką Dacia. Rumuńska marka wchodząca w skład Grupy Renault również zanotowała wzrost, ale nie aż tak spektakularny – zyskała 101 aut stosunku do sierpnia (czyli 10%) i uzyskała wynik 1.112 samochodów, co oznacza udział we wrześniowym rynku na poziomie 3,47%.
W ujęciu narastającym Dacia ma po dziewięciu miesiącach 3,72% udziału w rynku, co oznacza rejestrację nad Wisłą 10.971 aut. To jednocześnie ostatnia marka, która przekroczyła dotychczas poziom 10.000 zarejestrowanych w tym roku w Polsce samochodów.
W gamie Dacii żaden model nie zagraża Dusterowi. Rumuńsko-francusko-japońskiego SUV-a widzimy na szczycie rankingu modeli Dacii od początku roku, w każdym miesiącu. Podobnie było i we wrześniu – na polskie drogi wyjechało kolejnych 445 egzemplarzy, a od początku roku było ich już 4.506. Drugie miejsce zajmuje Dokker (295; 2.574), a trzecie Sandero (180; 1.694). Poza podium uplasowały się Logan (132; 1.289) i Lodgy (60; 908).
Trzynasty w stawce Mercedes-Banz ucieka coraz bardziej ostatniej marce francuskiej oferowanej w Polsce, która zajmuje czternaste miejsce w rankingu. To oczywiście Citroën, który owszem, zyskał w stosunku do sierpnia ponad 9,3%, ale to ciągle sporo poniżej oczekiwań. Wrześniowa liczba rejestracji tej nowatorskiej marki sięgnęła poziomu 844 samochodów, a to trzeci najgorszy wynik w tym roku. Niestety – raczej przestarzała gama modelowa nie zachęca zbyt wielu klientów. C4 Cactus i C4 Picasso nie zrobią całej roboty w salonach :-(
Wrześniowy udział Citroëna w polskim rynku wynosi więc tylko 2,64%, narastający po trzech kwartałach – 2,84%. Oznacza to, ze Polacy zarejestrowali w tym roku tylko 8.384 nowych Citroënów.
W gamie tej marki najlepiej sprzedającym się modelem zarówno we wrześniu, jak i od początku roku pozostaje kombivan Berlingo z wynikiem odpowiednio 282 i 2.288 aut. Drugie miejsce we wrześniu zajmuje trzeci w ujęciu całorocznym Jumper (138; 1.069), a trzecie C4 Picasso (drugi w klasyfikacji skumulowanej) z wynikiem odpowiednio 76 i 1.108. Kolejne modele, to C4 Cactus (67; 740), C-Elysee (64; 629), C3 Picasso (40; 451), C4 (38; 404), C3 (34; 493), C5 (31; 333), DS4 (30; 184), DS5 (14; 121), Jumpy (14; 119), Nemo (12; 170) oraz DS3 (4; 102). W rankingu są jeszcze trzy modele, które we wrześniu nie powiększyły swojej sprzedaży, ale w ujęciu całorocznym występują. To C4 Aircross (94 od początku roku), C1 (78 sztuk) i C8 (1).
na podstawie danych CarMarket
KG
Najnowsze komentarze