W ostatni wtorek, 12. kwietnia 2016 roku, dwa samochody Grupy PSA przejechały ponad 300 kilometrów w trybie autonomicznym, by pojawić się dwa dni później na ważnej europejskiej imprezie, która odbywała się w Amsterdamie. Imprezą to było spotkanie unijnych ministrów transportu oraz przedstawicieli kilkunastu firm z branży samochodowej. Spotkanie zorganizowano w Amsterdamie, m.in. dlatego, że Holandia przewodniczy w tym półroczu Unii Europejskiej.
Dla aut PSA taka wyprawa, to nie problem. Pokonały już w normalnym ruchu znacznie większy dystans poruszając się w trybie autonomicznym. Teraz cały przejazd odbył się w trybie „eyes off” odpowiadającym trzeciemu poziomowi autonomicznej jazdy. Trybów bowiem jest pięć: „hands on”, „hands off”, „eyes off”, „mind off”, oraz „driverless”, czyli kolejno – ręce na kierownicy, jazda bez kierowania przez człowieka, brak działań ze strony kierowcy poza kontrolą, czy systemy działają prawidłowo, brak kontroli ze strony człowieka, brak kierowcy na pokładzie.
Dwa samochody PSA pojechały na konferencję w trybie autonomicznym z podparyskiego Vélizy do Amsterdamu, co mogli docenić na nieformalnym szczycie transportowym ministrowie transportu krajów unijnych. Rada Europy w trakcie przygotowań do tego szczytu wydała bowiem oświadczenie wzywające producentów i rządy państw unijnych do ścisłej współpracy w celu zintensyfikowania badań i rozwoju w dziedzinie autonomicznej jazdy, wprowadzenia regulacji prawnych sankcjonujących ruch w trybie autonomicznym oraz wprowadzenie zaawansowanej infrastruktury wspomagającej tego typu projekty komunikacyjne.
Nic więc dziwnego, że Grupa PSA skorzystała z okazji, by zaprezentować uczestnikom szczytu rozwiązania pozwalające na jazdę z poziomem trzecim w trybie autonomicznym. Ministrowie mogli zresztą osobiście przekonać się podczas kilkukilometrowych tras, jak wygląda podróżowanie w trybie autonomicznym w rzeczywistych warunkach drogowych.
Przypomnijmy, że w lipcu 2015 roku Grupa PSA jako pierwszy europejski producent samochodów uzyskała niezbędne zgody, na mocy których może samodzielnie prowadzić testy aut w trybie autonomicznym na drogach publicznych. Od tamtej pory cztery prototypowe Citroëny C4 Picasso pokonały przeszło 20.000 km w trybie autonomicznym pokonując m.in. trasy z Paryża do Bordeaux i z powrotem, czy z Paryża do hiszpańskiego Vigo.
Grupa PSA będzie od 2018 roku oferować w seryjnych samochodach funkcje jazdy autonomicznej monitorowane przez kierowcę, a od roku 2020 funkcje pełnej jazdy autonomicznej, oczywiście z możliwością przejęcia pełnej kontroli nad samochodem przez kierowcę w każdym momencie.
KG; video i zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze