Zawody przebiegały przy pięknej pogodzie i licznie zgromadzonej publiczności, wśród której dało się zauważyć bardzo wesołą grupę Norwegów kibicujących „swoim kierowcom” :-). Okrążenie słomczyńskiego toru ma 1093m, długość prostej startowej wynosi 210 metrów, a szerokość waha się od 12 do 16 metrów. Nie jest to najszybszy obiekt w cyklu Mistrzostw Europy, ale jest postrzegany przez zawodników jako jeden z bardziej technicznych.
Tor pokryty jest trzema rodzajami nawierzchni. Na prostej startowej jest wylany asfalt, natomiast reszta, to przeplatanka szutru i betonu. Do Słomczyna zjechało całkiem sporo kierowców w samochodach francuskich. Oprócz Kennetha Hansena w Citroënie C4, przybyły Xsary, C2, Peugeoty 106, 206, 306, kilka Renault Clio i Megane.
Zawody rozpoczęły się w sobotę od pierwszego treningu. W Dywizji 1 dopiero piąte miejsce zajął Szwed Kenneth Hansen (47,88s), siódmy był Jean-Luc Pailler w Peugeocie 206 T16 (47,99s), trzynasty Kristian Ole Nottvelt (Xsara) (49,50s), a dziewiętnasty Morten Bermingrud (Xsara) 57,13s.
W Dywizji 1A pierwszy najlepszy czas treningu uzyskał Morten Jespersen w Peugeocie 106 Maxi (50,11s), czwarty był Magnus Hansen (Citroën C2) (51,48), a z ósmym czasem zakończył trening Pavel Vimmer w Peugeocie 206 (53,66s).
W Dywizji 2 błysnął Adam Kozak w Renault Clio zajmując drugie miejsce z czasem 52,36s, piąty był Werner Penhauser (także Clio) (53,63). Na kolejnych miejscach plasowali się wyłącznie kierowcy samochodów francuskich. I tak:
6. Gabor „Junior” Bankuti, Peugeot 306 S16 (55.45)
7. Vitezslav Chval, Peugeot 306 S16 (55.57)
8. Peter Freinberger, Renault Megane (55.90)
9. Istvan Csernyik, Peugeot 206 RC (56.02)
10. Marcel Snoeijers, Renault Clio RS (58.37)
11. Mogens Terkelsen, Renault Megane Coupe (1:00.62)
Zwieńczeniem pierwszego dnia zawodów był pierwszy bieg kwalifikacyjny. W Dywizji 1 wygrał go Lars Larsson Skodą Fabią, ale z lepszej strony niż na treningu pokazał się Kenneth Hansen, który swoją C4-ką wykręcił drugi czas (3:18,92). Trzeci był Jean-Luc Pailler (3:19.77) a trzynasty Kristian Ole Nottvelt (3:50,82). Morten Bermingrud, niestety, ze względu na awarię swojej Xsary, biegu nie ukończył, co oznaczało, że żeby wejść do finałów (C, B lub A) musiał ukończyć 2 pozostałe biegi kwalifikacyjne.
W Dywizji 1A niepodzielnie rządził polski kandydat na Mistrza Europy Krzyszof Groblewski w VW Polo. Tuż za nim uplasował się Morten Jespersen w Peugeocie 106 (3:33,97), czwarty był Magnus Hansen w Citroënie C2 (3:36,41), ósmy Pavel Vimmer (Peugeot 206) (3:42,46).
W Dywizji 2 miejsca od czwartego do trzynastego (z wyjątkiem 12. :-)) zajęły auta francuskie :-):
4. Adam Kozak, Renault Clio (3:42.23)
5. Werner Panhauser, Renault Clio (3:47.42)
6. Gabor „Junior” Bankuti, Peugeot 306 S16 (3:48.21)
7. Martynas Padgurskis, Renault Clio (3:48.59)
8. Marcel Snoeijers, Renault Clio RS (3:49.68)
9. Vitezslav Chval, Peugeot 306 S16 (3:50.49)
10. Istvan Csernyik, Peugeot 206 RC (3:51.78)
11. Peter Freinberger, Renault Megane (3:52.79)
13. Mogens Terkelsen, Renault Megane Coupe (4:11.67)
Niedziela ciepło i słonecznie przywitała zarówno publiczność jak i zawodników. O godzinie 10.00 rozpoczął się drugi bieg kwalifikacyjny. Najlepszy czas w Dywizji 1 osiągnął w nim po raz kolejny Lars Larsson. Na trzecie miejsce wskoczył Jean-Luc Pailler (3:20.90), a o jedno miejsce niżej sklasyfikowany został Kenneth Hansen (3:23,46).Na ósmym i dziewiątym miejscu dojechały Xsary – Mortena Bermingruda (3:25,02) i Kristiana Ole Nottvelta (3:28,10).
W Dywizji 1A ten bieg ukończyło tylko jedno francuskie auto – Peugeot 206 Pavla Vimmer z czasem 3:59,35, co dało mu zaledwie 9. miejsce. Dywizja 2 ponownie została liczebnie zdominowana przez auta francuskie :-):
1. Adam Kozak, Renault Clio (3:44)
3. Martynas Padgurskis, Renault Clio (3:45.03)
6. Gabor „Junior” Bankuti, Peugeot 306 S16 (3:48.19)
8. Werner Panhauser, Renault Clio (3:50.22)
9. Istvan Csernyik, Peugeot 206 RC (3:58.83)
10. Vitezslav Chval, Peugeot 306 S16 (3:59.25)
11. Mogens Terkelsen Renault Megane Coupe 4:08.24 +23.92
Trzeci bieg kwalifikacyjny miał ostatecznie ustalić kolejność startową w poszczególnych finałach. Dywizji 1 przewodził Kenneth Hansen (3:19.54) – niestety czas ten nie wystarczył do zajęcia pierwszego miejsca startowego, ponieważ był gorszy od tego, jaki uzyskał Lars Larsson w pierwszym biegu kwalifikacyjnym. Czwarty pojawił się na mecie Jean-Luc Pailler (3:21.28). Tuż za nim uplasował się Morten Bermingrud (3:22,42) a dwa miejsca dalej, następną Xsarą Kristian Ole Nottvelt (3:23,24).
W Dywizji 1A Morten Jespersen uzyskał swoim 106 Maxi drugi czas (3:36,66), a na kolejnej pozycji zameldowało się czerwone C2 Magnusa Hansena (3:37.71). Szósty był natomiast Pavel Vimmer (P206) z czasem 3:46,06.
W Dywizji 2 najmocniejsze okazały się być trzy Ople Astry OPC, ale tuż za nimi, przeplatana japońsko-niemiecką konkurencją, plasowała się cała plejada aut francuskich:
4. Martynas Padgurskis, Renault Clio (3:46.20)
5. Marcel Snoeijers, Renault Clio RS (3:46.64)
7. Gabor „Junior” Bankuti, Peugeot 306 S16 (3:47.55)
9. Werner Panhauser, Renault Clio (3:49.59)
10. Vitezslav Chval, Peugeot 306 S16 (3:53.65)
11. Mogens Terkelsen, Renault Megane Coupe (4:03.62)
Po uroczystym otwarciu zawodów przyszedł czas na rozegranie biegów finałowych. To najbardziej ekscytująca część zawodów, ponieważ każdy jedzie tam na 100% możliwości swoich i samochodu, a rallycross należy do sportów kontaktowych i mogliśmy spodziewać się wielu ciekawych zdarzeń.
W Dywizji 1 rozegrano trzy finały. Zasada jest taka, iż najlepszy z finału C wchodzi do finału B, a najlepszy z B do A. W finale C nie zobaczyliśmy żadnego auta znad Sekwany, co nas niezmiernie cieszyło :-). W finale B auta francuskie reprezentowały dwie Xsary T16 4×4. Jedna prowadzona przez Mortena Bermingruda, druga przez Kristiana Ole Nottvelta. Niestety Bermigrud nie będzie dobrze wspominał tej części zawodów. W wyniku kontaktu z jednym z zawodników awarii w jego samochodzie uległo przednie zawieszenie i układ kierowniczy i Norweg nie mógł kontynuować jazdy.
Tylko odrobinę lepiej spisał się drugi z kierowców Xsary, Kristian Ole Nottvelt – zajął on w finale B trzecie miejsce i tym samy zakończył swój udział w zmaganiach. Do finału A przeszedł Tommy Rustad w Focusie, który wygrał wcześniej Finał C! W finale B Dywizji 1A czwarty był Pavel Vimmer w Peugeocie 206. Finał B Dywizji 2 padł łupem Tommiego Slastada w Oplu Astrze OPC. Miejsca „francuskie” były następujące:
2. Marcel Snoeijers, Renault Clio RS, 5:35.32
4. Gabor „Junior” Bankuti, Peugeot 306 S16, 5:39.20
5. Werner Panhauser, Renault Clio, 5:43.98
6. Vitezslav Chval, Peugeot 306 S16, 6:00.09
Pierwszy z finałów A rozegrano w Dywizji 2. Zaciętą walkę stoczyli ze sobą Martynas Padgurskis w Renault Clio i Roman Castoral w Oplu Astrze OPC. Niestety wygrał kierowca Opla (5:44.31), ale małe Clio przyjechał tylko 0,45s za nim! Na czwartym miejscu zameldował się na mecie „nasz” Adam Kozak, także w Renault Clio (5:48,76).
W Dywizji 1A mieliśmy polskie święto :-) Poprzez samo zapewnienie sobie występu w finale A tytuł Mistrza Europy zapewnił sobie Krzysztof Groblewski (VW Polo). Mimo, iż teoretycznie nie musiał walczyć, a tylko dojechać do mety, wygrał finał A, a tym samym całe zawody w Dywizji 1A z czasem 5:27,66. Najlepsze auto francuskie przyjechało na trzecim miejscu, a był to Peugeot 106 Maxi prowadzony przez Mortena Jespersena (5:29,46).
Niestety dopiero na piątym miejscu linię mety przekroczył Magnus Hansen w Citroënie C2 z czasem 5:35,25. Tymczasem największe emocje były jeszcze przed nami…
Na starcie do finału A Dywizji 1 w sumie mieliśmy ponad 3000 koni mechanicznych. Wyścig nie ułożył się po myśli Kennetha Hansena :-( Kierowca czerwonego Citroëna C4 nie dość, że nie miał najlepszego startu, to jeszcze stracił pozycję w pierwszym wirażu, gdzie został niejako wzięty „w kleszcze” przez swoich konkurentów. Potem odzyskał jedną pozycję i jechał czwarty. Jednak na trzecim okrążeniu Hansen uderzył mocno w tył auta Tommiego Rustada, uszkadzając poważnie przód swojego C4. Sympatyczny Szwed spadł na ostatnią pozycję, a niezagrożony Lars Larsson dojechał na pierwszym miejscu z czasem 5:04,84.
Jako czwarty przyjechał Jean Luc Pailler w Peugeocie 206 T16 4×4 5:12,14. Sytuacja w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy mocno się skomplikowała dla Kennetha Hansena. Ma on już tylko 4 punkty przewagi nad Lasem Larssonem i będzie mu dość ciężko walczyć o czternasty tytuł Mistrza Europy. Ale trzymamy za niego kciuki i wierzymy w końcowy sukces.
Niestety dla kierowców aut francuskich słomczyńskie zawody wypadły zaledwie średnio. Miejmy nadzieję, że w przyszłorocznym cyklu będzie o wiele lepiej. Poniżej przedstawiamy dokładne wyniki z wczoraj oraz klasyfikację generalną po dziesięciu rundach Mistrzostw. Do rozegrania pozostała jeszcze jedna eliminacja w Niemczech.
DYWIZJA 1
1. Lars Larsson (S) Skoda Fabia T16 4×4 5.04,87
2. Sverre Isachsen (N) Ford Focus T16 4×4 +2,51
3. Michael Jernberg (S) Ford Focus T16 4×4 +4,64
4. Jean-Luc Pailler (F) Peugeot 206 T16 4×4 +7,27
5. Tommy Rustad (N) Ford Focus T16 4×4 +13,77
6. Kenneth Hansen (S) Citroën C4 T16 4×4 +56,81
KLASYFIKACJA GENERALNA:
1. K. Hansen 139,
2. Larsson 135,
3. Rustad 120,
4. Isachsen 114,
5. Bermingrud 110,
6. Jernberg 100,
25. Ptaszek 8,
31. Wicik 4,
36. M. Ludwiczak 1.
DYWIZJA 1A:
1. Krzysztof Groblewski (PL) VW Polo 5.27,66
2. Zdenek Cermak (CZ) Skoda Fabia +1,48
3. Morten Jespersen (DK) Peugeot 106 +1,80
4. Tomasz Nowak (PL) Skoda Fabia +5,20
5. Magnus Hansen (S) Citroën C2 +7,59
6. Michał Guranowski (PL) VW Golf +21,17
KLASYFIKACJA GENERALNA:
1. Groblewski 161,
2. Jespersen 123,
3. Pinomäki 110,
4. Cermak 103,
5. Kalny 102,
6. Veverka 80,
21. Nowak 13,
24. Guranowski 11,
26. Grigorjew 9,
36. Miazga 5.
DYWIZJA 2
1. Roman Castoral (CZ) Opel Astra OPC 5.43,86
2. Martynas Padgurskis (LT) Renault Clio RS +0,45
3. Mattias Thörjesson (S) Opel Astra OPC +3,45
4. Adam Kozak (PL) Renault Clio RS +4,90
5. Tommy Slaastad (N) Opel Astra OPC +12,07
6. Łukasz Tyszkiewicz (PL) Opel Astra OPC
KLASYFIKACJA GENERALNA:
1. Castoral 162,
2. Thörjesson 146,
3. Kotek 118,
4. Slaastad 88,
5. Snoeijers 77,
6. Ericsson 63,
7. Kozak 56,
29. Ł. Tyszkiewicz 11
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze