Peugeot pokazuje jednostki napędowe Euro 5 w swojej gamie w ostatnim kwartale 2009 roku dla osiągnięcia dwóch celów:
– wyprzedzenie o ponad rok europejskiej normy Euro 5, kontynuując zaangażowanie Peugeota w dziedzinie ochrony środowiska (pionier FAP, jeden z liderów w aspekcie emisji CO2 z już ponad 24 pojazdami emitującymi mniej niż 130g CO2 na kilometr)
– dążenie do znaczącego obniżenia zużycia paliwa, emisji CO2 i pozostałych zanieczyszczeń.
Gama Peugeot będzie odtąd wyposażona w następujące jednostki napędowe:
– 207 CC i SW 1.6 VTi 88 kW (120 KM) Euro 5, automat
– 308 berline i SW 2.0 HDi FAP 103 kW (140 KM) Euro 5, manual 6 biegów
– 308 CC 1.6 THP 115 kW (156 KM) Euro 5, manual 6 biegów (ten silnik jest również łączony z nowym 6-biegowym automatem) oraz nowy 1.6 HDi FAP 82 kW (112 KM) Euro 5, manual 6 biegów
– 3008 1.6 THP 115 kW (156 KM) Euro 5, manual 6 biegów
– 407 2.0 HDi FAP 120 kW (163 KM) Euro 5, automat 6 biegów
– Partner Arrivée 1.6 VTi 88 kW (120 KM) Euro 5, manual 5 biegów
Peugeot dąży więc do rozwoju i optymalizacji swojej technologii diesla HDi FAP oraz benzynowej VTi i THP, technologii znanych ze swoich osiągów i wydajności, które już pozwalają gamie na bardzo dobre pozycje w swoich segmentach (model 107 – 106 g CO2/km, 207 – 99 g, 308 – 120 g, 3008 – 130 g).
Dwa nowe podzespoły
Nowy silnik 1.6 HDi FAP 82kW (112KM) Euro 5 – (oznaczenie DV6C): przyjemność i szacunek dla środowiska
Wzrost przyjemności użytkowania
Nowy silnik 1.6 HDi FAP został zaprojektowany by wydajnie odpowiedzieć na nowe normy Euro 5. Skorzystało na tym także poprawienie wyników elastyczności i żwawości, ale także komfort akustyczny oraz optymalizacja zużycia paliwa i emisji CO2.
Stawką jest więc rozwiązanie tego równania zachowując cenę silnika serca gamy Peugeota.
Toteż dzięki swojej nowej zawartości technologicznej, ten czterocylindrowiec o pojemności 1560 cm3 może sobie pozwolić na dysponowanie wyjątkowo ośmioma zaworami, popisując się przyjemnością użytkowania oraz udoskonalonymi wynikami ekologicznymi.
A zatem jego maksymalny moment przy 1750 obr/min wzrósł z 240 do 270 Nm (+12,5%) podczas gdy overboost wzrósł z 260 do 285 Nm. Silnik posiada również bardzo szeroki zakres zastosowań, dzięki natychmiastowej reakcji na gaz zyskuje przyjemność z prowadzenia oraz średnie spalanie (użytkownik powinien korzystać z jazdy na niskich obrotach) – 135 Nm przy 1000 obr/min, 242 Nm przy 1500 obr/min, 270 Nm przy 1750-2000 obr/min i jeszcze 224 Nm przy 3500 obr/min.
Silnik ten osiąga moc maksymalną 82 kW (112 KM) przy 3600 obr/min.
Technologie nowej generacji
Liczne technologiczne kwestie całej wiedzy Grupy PSA Peugeot Citroen w dziedzinie silników HDi FAP pozwoliły podnieść techniczne wyzwanie. Pomiędzy nowym 1.6 HDi i jego poprzednikiem jest ponad 50% części które zostały całkowicie przeprojektowane.
A zatem tak jak nowy V6 3.0 HDi oraz 2.0 HDi które pojawiły się w tym roku z tymi samymi zaletami, została zastosowana technologia ECCS. Ten system nowej generacji komory spalania zrodził:
– bardzo niski stopień sprężania (16,0 względem 17,5 poprzednio) co poprawia osiągi oraz redukuje emisję zanieczyszczeń (w tym NOx)
– zwiększenie wymiaru komory spalania (+10%), co przyczynia się do zmniejszenia ilości paliwa niekompletnie spalanego dzięki mniejszemu kontaktowi ze ściankami
– zmniejszenie zawirowań mieszanki w komorze spalania o prawie 10% by ograniczyć straty termiczne naprzeciw ścianek
Ten system jest połączony z nowym „common railem” (Continental Automotive System), w którym ciśnienie wtrysku podniesiono do 1650 bar (względem 1600 poprzednio), jak również z nowymi piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o siedmiu dyszach (w miejsce wtryskiwaczy solenoidowych o sześciu dyszach w poprzednim 1.6 HDi).
Oprogramowanie sterownika silnika jest również całkowicie zmienione by pozwolić kompletnie obsłużyć ten schemat wtrysku (do pięciu wtrysków na cykl), poprawić jakość funkcjonowania czy także zwiększyć możliwość diagnostyki posprzedażnej.
To wszystko przyczynia się do homogeniczności mieszanki paliwowo-powietrznej dla maksymalnych osiągów, mniejszego zużycia paliwa, redukcji emisji zanieczyszczeń u źródła jak również cichszej pracy.
Silnik używa również turbosprężarki o zmiennej geometrii Honeywell Turbo Technology, której obróbkę zoptymalizowano. Bardzo mała, posiada bardzo małą bezwładność by zredukować do minimum czas reakcji.
W końcu, użycie systemu optymalizacji recyrkulacji gazów wydechowych (zawór EGR) czy jeszcze redukcji tarcia są wśród technologii pozwalających zwiększyć do maksimum sprawność silnika ograniczając całą stratę potencjalnej energii.
Tak jak w poprzedniku, 1.6 HDi jest oczywiście połączony seryjnie z filtrem cząstek stałych, którego okres międzyobsługowy wynosi 180 tys. km.
Nowa skrzynia biegów o sześciu przełożeniach – AT6: optymalna synteza przyjemności prowadzenia i zużycia paliwa
Nowa oferta koronując gamę benzynową dla 308 CC: skrzynia biegów o sześciu przełożeniach AT6 wzmacnia wizerunek pojazdu indywidualnego i dynamicznego.
Ta automatyczna skrzynia biegów nowej generacji została zaprojektowana przez Aisin AW według wytycznych Grupy PSA Peugeot Citroën.
Technicznie spokrewniona ze skrzynią AM6 (łączonej z napędami HDi o najwyższej mocy i momencie obrotowym Grupy – V6 HDi, 2.2 i 2.0 HDi), ta nowa skrzynia jest zaprojektowana by przenieść moment maksymalny do 300 Nm (450 Nm dla AM6).
Lżejsza i jeszcze bardziej zwarta niż jej większa siostra, AT6 integruje technologie pozwalające mu, przede wszystkim, powściągnąć emisję CO2 pojazdu (około -10g względem poprzedniej skrzyni biegów): optymalizacja konwertera momentu, znacząca redukcja strat tarcia w licznych elementach (tarczki sprzęgłowe o ograniczonym tarciu), wszystko opracowane dla zwiększenia efektywności przeniesienia napędu.
Tak samo, jakość i czas zmiany biegów (łagodność, synchronizacja, reakcja) były szczególnie dopracowywane (adaptacja bloku hydraulicznego na bezpośrednie polecenia, strategia elektroniki optymalizująca wielokrotne szybkie redukcje etc.).
Sześć przełożeń skrzyni biegów nadaje jej równocześnie żywiołowość startu, godną uwagi ciągłość przyspieszenia dzięki miękkiej zmianie biegów jak również ogólnej przyjemności leżącej w użyciu zoptymalizowanego przebiegu momentu obrotowego silnika – tak jak 1.6 THP 115 kW (156 KM) w modelu 308 CC, szczególnie hojnemu w tej kwestii. Zarządzanie sześcioma biegami faworyzuje również średnie spalanie, wybierając bardzo często niskie obroty jak i długość szóstego przełożenia poprawiając zużycie paliwa i komfort akustyczny na autostradzie.
Możliwe są dwa tryby jazdy: automatyczny podczas jazdy łagodnej, bezstresowej, adaptując się do stylu prowadzenia kierowcy, oraz drugi bardziej aktywny, dzięki sekwencyjnej zmianie biegów.
Źródło: Peugeot Presse
Tłumaczenie z francuskiego: Krzysztof Robert Mijal
Zabrakło Ci mocy? -> Vitesse.auto.pl
Najnowsze komentarze