Marki Renault i Nissan sprzedały w sumie odpowiednio 2.433.372 i 3.477.799 egzemplarzy. W ogólnym ujęciu światowa sprzedaż modeli Renault spadła o 4%, natomiast Nissana o 3,3%. Najważniejsze rynki, na których Sojusz odnotował wzrost sprzedaży, to: Rosja (+96,9%), Kolumbia (+33,6%), Chiny (+22,5%) oraz Bliski Wschód i Afryka (+15,2%).
Wzrost sprzedaży Renault był widoczny w regionach poza Europą, choć wynik ten został osłabiony przez spadek sprzedaży w Europie. Ta tendencja wpłynęła również na roczny wynik finansowy Nissana, jako że wyniki sprzedaży tej marki różniły się na poszczególnych rynkach.
Koncern Renault sprzedał 2.115.176 samochodów marki Renault (- 6%), 121.855 marki Samsung (+2%) i 196.341 marki Dacia (+ 19,5%). W 2006 r. sprzedano w sumie na całym świecie 247.000 modeli Logan sygnowanych marką Dacia lub Renault.
Renault odnotował wzrost na rynkach poza Europą o 8,7%, a zawdzięczał to dużej popularności Logana, wynikom Samsunga i wzrostowi sprzedaży marki Renault na rynkach światowych. Na koniec 2006 r. sprzedaż w krajach pozaeuropejskich stanowiła ponad 30% wyników światowej sprzedaży koncernu Renault.
Spadek sprzedaży Renault o 8,8% w Europie tłumaczy się brakiem w ofercie nowych, znaczących produktów oraz prowadzeniem bardziej dynamicznej selektywnej polityki handlowej, która ma na celu ograniczenie nierentownej sprzedaży i która będzie miała istotny, pozytywny wpływ na działalność w segmencie samochodów używanych w przyszłości.
Nissan sprzedał 3.341.527 pojazdów pod marką Nissan, co stanowi spadek o 3,1% w stosunku do roku 2005. Wynik światowej sprzedaży modelu Infiniti, który wyniósł 136.272 egzemplarzy, został osiągnięty dzięki pojawieniu się pod koniec roku nowej wersji tego modelu – berline G.
To już drugi rok z rzędu, kiedy Nissan sprzedał ponad milion egzemplarzy na swym najważniejszym rynku – w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzenie na rynek nowych produktów, takich jak kompaktowy Nissan Versa, częściowo zrekompensowało spadek sprzedaży na rynku wersji pick-up. W Japonii sprzedaż Nissana (włącznie z pojazdami w wersji mini) spadła o 11,5% do poziomu 766.702 egzemplarzy. Roczny wynik sprzedaży w Europie pozostał stabilny i wyniósł 539.773 sprzedanych egzemplarzy. Nowe, zyskowne rynki takie jak Rosja, zrównoważyły spadek odnotowany na „starych” rynkach.
Jeśli chodzi o inne rynki światowe, skromne wyniki sprzedaży zarejestrowane w Tajlandii i na Tajwanie zrekompensowała utrzymująca się wzrostowa tendencja na rynku chińskim oraz na Bliskim Wschodzie.
Obaj partnerzy nadal czerpią znaczne korzyści z Sojuszu
Silnik Diesla M1D 2l „common-rail”, opracowany wspólnie przez obie strony, został zastosowany we wszystkich gamach modeli Renault i Nissana w 2006 r., po tym jak wcześniej wykorzystano go w modelach Renault Laguna w 2005 r. W samochodach Renault silnik benzynowy 2l (M1G), powstały w wyniku współpracy obu spółek, wprowadzono po raz pierwszy w modelu Clio w drugim półroczu 2006 r.
Renault Samsung Motors rozpoczął eksport swego modelu SM3 produkowanego w Korei pod marką Nissan. Eksport tego modelu wyniósł łącznie 38 000 egzemplarzy sprzedanych w 2006 r.
SOJUSZ RENAULT- NISSAN
Sojusz Renault-Nissan, ustanowiony na podstawie umowy z 27 marca 1999 r., stanowi jedyną tego rodzaju grupę dwóch przedsiębiorstw o zasięgu światowym, które połączyły się w celu osiągania jak najlepszych wyników poprzez spójną strategię, wspólne cele i zasady, synergię działań podyktowanych wynikami i dzielenie się najlepszymi praktykami. Jednocześnie obie firmy szanują i umacniają własną tożsamość i markę.
Renault, mający swą siedzibę w Paryżu, oraz Nissan z siedzibą w Tokio, posiadają oddzielne władze, a polityka operacyjna każdej firmy leży w gestii zarządu każdej ze spółek. Obie firmy odpowiadają przed swymi akcjonariuszami i zarządem, przy czym każda z nich posiada znaczny udział w drugiej firmie. W ten sposób Renault jest w posiadaniu 44,3% udziałów w kapitale Nissana, natomiast Nissan posiada 15% udziałów w Renault.
Sojusz wypracowuje na rzecz akcjonariuszy obu spółek atrakcyjny zysk i wykorzystuje najlepsze praktyki zarządzania przedsiębiorstwami. Od utworzenia Sojuszu w 1999 r. kapitalizacja Renault na giełdzie wzrosła o 17,5 miliarda euro (22,25 miliarda dolarów), a Nissana o 4 854 miliardów jenów (41,28 miliarda dolarów). Sojusz plasuje się na drugim miejscu wśród światowych producentów samochodowych pod względem kapitalizacji giełdowej oraz zyskowności.
Niżej prezentujemy zestawienie sprzedaży poszczególnych marek na światowych rynkach i w wybranych krajach.
2006 | 2005 | zmiana | ||||
Sprzedaż na świecie | ||||||
Grupa Renault | 2.433.372 | 2.534.691 | -4,0% | |||
– Renault | 2.115.176 | 2.250.839 | -6,0% | |||
– Renault Samsung Motors | 121.855 | 119.488 | 2,0% | |||
– Dacia | 196.341 | 164.364 | 19,5% | |||
Grupa Nissan | 3.477.799 | 3.597.851 | -3,3% | |||
– Nissan | 3.341.527 | 3.448.740 | -3,1% | |||
– Infiniti | 136.272 | 149.111 | -8,6% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 5.911.171 | 6.132.542 | -3,6% | |||
Sprzedaż w Europie Zachodniej | ||||||
Renault | 1.596.795 | 1.750.911 | -8,8% | |||
– Francja | 668.675 | 704.865 | -5,1% | |||
– Niemcy | 173.269 | 185.831 | -6,8% | |||
– Włochy | 142.134 | 162.663 | -12,6% | |||
– Hiszpania | 206.171 | 238.411 | -13,5% | |||
– Wielka Brytania | 160.286 | 197.366 | -18,8% | |||
Nissan | 417.412 | 451.717 | -7,6% | |||
– Francja | 44.809 | 48.388 | -7,4% | |||
– Niemcy | 59.335 | 53.050 | 11,8% | |||
– Włochy | 50.015 | 54.002 | -7,4% | |||
– Hiszpania | 62.741 | 70.796 | -11,4% | |||
– Wielka Brytania | 87.013 | 102.048 | -8,6% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 2.014.207 | 2.202.628 | -8,6% | |||
– Francja | 713.484 | 753.253 | -5,3% | |||
– Niemcy | 232.604 | 238.881 | -2,6% | |||
– Włochy | 192.149 | 216.665 | -11,3% | |||
– Hiszpania | 268.912 | 309.207 | -13,0% | |||
– Wielka Brytania | 247.299 | 299.414 | -17,4% | |||
Sprzedaż w Europie Środkowej i Wschodniej | ||||||
Renault | 408.787 | 391.793 | 4,3% | |||
– Rosja | 72.484 | 29.148 | 148,7% | |||
– Rumunia | 131.448 | 137.248 | -4,2% | |||
– Turcja | 92.366 | 116.511 | -20,7% | |||
Nissan | 118.284 | 83.203 | 42,2% | |||
– Rosja | 76.452 | 46.485 | 64,5% | |||
– Rumunia | 3.109 | 2.288 | -35,9% | |||
– Turcja | 9.140 | 10.511 | -13,0% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 527.071 | 474.996 | 11,0% | |||
– Rosja | 148.936 | 75.663 | 96,9% | |||
– Rumunia | 134.557 | 139.536 | -3,6% | |||
– Turcja | 101.506 | 127.022 | -20,1% | |||
Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce | ||||||
Renault | 102.531 | 89.544 | 14,5% | |||
Nissan | 216.692 | 187.528 | 15,6% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 319.223 | 277.072 | 15,2% | |||
Sprzedaż w Japonii | ||||||
Renault | 3.030 | 3.532 | -14,2% | |||
Nissan | 766.702 | 866.157 | -11,5% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 769.732 | 869.689 | -11,5% | |||
Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej i Południowej | ||||||
Renault | 185.518 | 164.591 | 12,7% | |||
– Brazylia | 51.682 | 47.528 | 8,7% | |||
– Argentyna | 48.223 | 37.376 | 12,7% | |||
– Meksyk | 20.274 | 24.086 | -15,8% | |||
– Kolumbia | 33.042 | 24.163 | 36,7% | |||
Nissan | 318.803 | 320.589 | -0,6% | |||
– Brazylia | 6.380 | 8.083 | -21,1% | |||
– Argentyna | 3.687 | 3.824 | -3,6% | |||
– Meksyk | 228.315 | 234.932 | -2,8% | |||
– Kolumbia | 6.813 | 5.658 | 20,4% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 504.321 | 485.180 | 3,9% | |||
– Brazylia | 58.062 | 55.611 | 4,4% | |||
– Argentyna | 51.910 | 41.200 | 26,0% | |||
– Meksyk | 248.589 | 259.018 | -4,0% | |||
– Kolumbia | 39.855 | 29.821 | 33,6% | |||
Sprzedaż w Ameryce Północnej | ||||||
Nissan | 1.086.004 | 1.147.653 | -5,4% | |||
– USA | 1.019.249 | 1.076.670 | -5,3% | |||
– Kanada | 66.755 | 70.983 | -6,0% | |||
Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku | ||||||
Renault | 136.711 | 134.320 | 1,8% | |||
– Chiny | 3.370 | 2.031 | 65,9% | |||
– Korea | 119.088 | 115.425 | 3,2% | |||
Nissan | 553.902 | 541.004 | 2,4% | |||
– Chiny | 363.252 | 297.270 | 22,2% | |||
– Korea | 1.714 | 531 | 222,8% | |||
Sojusz Renault-Nissan | 690.613 | 675.324 | 2,3% | |||
– Chiny | 366.622 | 299.301 | 22,5% | |||
– Korea | 120.802 | 115.956 | 4,2% |
Najnowsze komentarze