Koncern PSA Peugeot Citroën nie przestaje zaskakiwać. Mylą się jednak ci, którzy od dawna wieszczą koniec Grupy. Co więcej – francuski producent szuka nowych nisz, gdzie mógłby wykorzystać swoje wieloletnie doświadczenie. A że świetnie czuje się zwłaszcza w segmencie niewielkich samochodów, nic więc dziwnego, że mamy szansę na ciekawe autko, choć w Polsce raczej nie będzie ono oferowane.
Okazuje się bowiem, że Grupa PSA podpisała strategiczne porozumienie z Bolloré Group. Tak, z tym samym Bolloré, o którym pisaliśmy niedawno przy okazji porozumienia z Renault, na mocy którego jeden z Bluecarów będzie produkowany w Dieppe. Inna wersja, o wiele bardziej rekreacyjna, przywodząca na myśl legendarne Mehari, opuszczać będzie bramy fabryki PSA w Rennes. Koncern produkujący samochody marki Citroën, DS i Peugeot zajmie się nie tylko wytwarzaniem tego autka, ale i jego dystrybucją.
Umowa obejmuje, jak się dowiadujemy w PSA, zarówno produkcję, dystrybucję oraz wynajem takich samochodów. PSA Peugeot Citroën i Bolloré Group przyjęły bowiem wspólne zobowiązanie mające na celu zrównoważony rozwój i ekologiczną mobilność. Obie spółki chcą przy tym zająć pozycję lidera na rynku współużytkowania pojazdów. To usługa stanowiąca alternatywę dla komunikacji zbiorowej.
Pojazd, który widzicie na zdjęciach, jest czteromiejscowym kabrioletem zaprojektowanym przez Bolloré Group. Nazywa się Bluesummer i to właśnie takie auto produkowane będzie w Rennes. Zasięg tego elektrycznego samochodziku w ruchu miejskim sięga 200 kilometrów – nieźle!
Produkcja aut Bluesummer w Rennes ruszy we wrześniu bieżącego roku. Dziennie wytwarzanych ma być piętnaście takich autek, rocznie – nie więcej, niż 3.500 sztuk.
Jeśli chodzi o usługę carsharingu, czyli współużytkowania pojazdów, poligonem doświadczalnym będzie Europa, a docelowo – cały świat. PSA i Bolloré planują utworzenie z czasem spółki joint venture mającej wdrażać tego typu usługi na wszystkich kontynentach w oparciu o samochody elektryczne (osobowe i dostawcze) oraz i auta spalinowe, ale o bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń. Czyżby chodziło także o hybrydy powietrzne? PSA ma wszak gotową technologię i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami takich samochodów możemy się spodziewać już w roku przyszłym.
Bolloré jest obecny na rynku mobilności elektrycznej już od dość dawna. Firma zaprojektowała kilka pojazdów elektrycznych – Bluecar, Bluesummer, Bluebus oraz Bluetram. Działa także na rynku współużytkowania samochodów w takich miastach, jak Paryż, Lyon czy Bordeaux oraz na ich przedmieściach. Operuje także poza granicami Francji, za pomocą dedykowanych spółek.
PSA Peugeot Citroën również ma doświadczenie w usługach carsharingu. We Francji od 2013 oferuje taką usługę na bazie samochodów Citroën, w Niemczech działa Multicity Berlin. Z kolei już od 2009 funkcjonuje usługa Mu by Peugeot.
Carlos Tavares, prezes PSA Peugeot Citroën, powiedział przy okazji podpisania porozumienia: „Podpisana dziś przez nasze firmy umowa jest odzwierciedleniem wizji Vincenta Bolloré oraz mojej na temat czystych i zrównoważonych rozwiązań mobilności, które pozwolą naszym Klientom na dużą swobodę, na wolność, co uważamy za jedno z podstawowych praw człowieka w dzisiejszych czasach”.
Z kolei Vincent Bolloré, prezes i dyrektor generalny Bolloré, dodał: „Jesteśmy bardzo dumni z tej współpracy, opartej na przemyśle, innowacyjności i mądrym zarządzaniu środowiskiem naturalnym. To duży krok naprzód w rozwoju pojazdów elektrycznych masowego rynku”.
KG; zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze