W SKRÓCIE
Sprzedaż
– Wzrost udziału w rynku samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w 30 krajach Europy o 0,6% (do 7,8%) oraz w rejestracjach nowych pojazdów do 9,6% (651.000 sztuk).
– Awans o 2 miejsca (z 6. na 4.) w rankingu największych europejskich producentów samochodów.
– Wzrost sprzedaży o 10,3% w Ameryce Łacińskiej i o 32,7% w Chinach.
– Umocnienie międzynarodowej pozycji Peugeot: 42% samochodów sprzedanych na rynkach pozaeuropejskich.
Produkty
– Rynek potwierdza sukces modeli 3008 (65.000 sprzedanych samochodów) oraz 5008 (40.000 sprzedanych samochodów): plany sprzedaży zostały przekroczone odpowiednio o 25% oraz o 10%.
– Zakończone sukcesem wejście na rynek modelu RCZ (5.000 sprzedanych sztuk)
– Udany debiut rynkowy w kwietniu modelu 408 w Chinach (17.000 sprzedanych samochodów) oraz w maju modelu Hoggar na rynkach Ameryki Łacińskiej.
Nowe usługi mobilne
– Wprowadzenie alternatywnego rozwiązania transportowego "Mu by Peugeot" w wybranych aglomeracjach Europy: Paryżu, Berlinie, Madrycie, Mediolanie, Barcelonie, Bristolu, Brukseli i Londynie.
– Prezentacja Peugeot iOn – samochodu w 100% elektrycznego: 15 listów intencyjnych podpisanych z dostawcami energii działającymi w największych miastach europejskich.
Nowe spojrzenie na Markę: 200 lat Peugeot.
– Nowe międzynarodowe hasło Marki: Peugeot, Motion&Emotion.
Plany na drugie półrocze 2010 roku
– Prezentacja modeli 5 by Peugeot oraz 3008 HYbrid4 podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.
– Wprowadzenie do sprzedaży modelu 408 w krajach Ameryki Łacińskiej w listopadzie 2010.
– Wprowadzenie do sprzedaży modelu iOn po Salonie w Paryżu.
– Dalszy rozwój programu Mu by Peugeot w Europie.
PRZEGLĄD SYTUACJI NA RYNKACH
Wyraźny wzrost sprzedaży na całym świecie
W pierwszym półroczu 2010 roku Peugeot zanotował znaczący wzrost sprzedaży na świecie (+16.7 %), uzyskując wynik 1.093.000 sprzedanych samochodów i wyprzedzając dynamikę wzrostu całej branży (+13%). Było to najlepsze półrocze w historii firmy Peugeot, co jest wynikiem ofensywy rynkowej i nowych produktów oraz usług wprowadzonych do oferty w tym roku.
Tak znakomity wynik zapewnił Marce Peugeot pierwsze miejsce wśród francuskich producentów samochodów przy udziale w światowym rynku wynoszącym 3,4% (+0,1% w porównaniu do całego roku 2009).
Peugeot uzyskał stabilny wzrost sprzedaży w 30 państwach Europy (+15,7%) już za czwarte kolejne półrocze. W 30 krajach Europy (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe) udział rynkowy wzrósł o 0,6 % w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku i osiągnął 7,8%.
Na rynkach pozaeuropejskich sprzedano 42% wyprodukowanych samochodów Peugeot, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku i o 3% w porównaniu do całego roku 2009.
Sprzedaż wzrosła na priorytetowych rynkach Ameryki Łacińskiej o 10,3% i w Chinach o 32,7%. Mniej stabilnie kształtowała się sytuacja w Rosji, gdzie po gwałtownym załamaniu rynku samochodowego w pierwszym kwartale ponownie uzyskano znaczący wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku (+40,6%).
Sukcesy w Europie, ofensywa w Chinach i Ameryce Łacińskiej
Atrakcyjność oferowanych samochodów, zarówno tych ostatnio wprowadzonych do oferty, jak i tych dobrze już znanych na rynku, zaowocowały wzrostem sprzedaży samochodów Marki Peugeot zarówno w Europie, jak i na innych kluczowych dla firmy rynkach. Dwa przebojowe modele (3008 oraz 5008) pozwoliły na poszerzenie wpływów Peugeot w segmencie aut kompaktowych. Model 3008 znalazł 65.000 nabywców, natomiast 5008 kupiło 40.000 klientów. Oznacza to przekroczenie planów sprzedaży tych modeli odpowiednio o 25% oraz 10%. Dzięki popularności obu modeli sprzedaż aut kompaktowych znacząco wzrosła (+51%) i stanowi obecnie 30% (+7%) światowej sprzedaży samochodów Peugeot.
Model RCZ, ikona nowego stylu Peugeot, 5.000 nabywców, prawie o 50% więcej niż zakładano, już po dwóch miesiącach po wprowadzeniu do sprzedaży. Samochód oferowany w 10 krajach wyjątkowo dobrze radzi sobie w Niemczech, gdzie zamówień jest dwukrotnie więcej niż przewidywano, oraz we Francji, gdzie już zamówiono ponad 2.400 samochodów spośród planowanych 4.000. RCZ został wyjątkowo dobrze oceniony za swój styl, szczególnie we Francji, gdzie otrzymał nagrodę dla Najładniejszego Samochodu Roku. W Niemczech samochód otrzymał nagrodę Red Dot Design, a jego dynamikę i osiągi zademonstrowano w czasie wyścigu 24 Godziny Nürburgring, który RCZ wygrał w swojej kategorii.
Na bardzo konkurencyjnym rynku europejskim, napędzanym ulgami podatkowymi zależnymi od poziomu emisji CO2, popularność modeli 207 (195.000 sprzedanych samochodów) oraz 206+ (240.000 szt.: +34%) pozwoliła Marce Peugeot na utrzymanie swojej pozycji w Europie.
Poza Europą Peugeot wprowadził do sprzedaży dwa nowe modele, które świadczą o jego silnej pozycji także na rynkach innych kontynentów.
Model 408, sprzedawany od kwietnia tego roku, szybko znalazł swoje miejsce na rynku, co zaowocowało sprzedażą 17.000 sztuk. Samochód zaprojektowano przy ścisłej współpracy z oddziałem badawczo-rozwojowym i stylistycznym firmy w Chinach tak, aby precyzyjnie trafić w oczekiwania miejscowej klienteli. Spore rozmiary lokują ten model w górnej części segmentu rodzinnych sedanów klasy średniej, a segment ten jest kluczowy na największym rynku motoryzacyjnym świata.
W Ameryce Łacińskiej zadebiutował Hoggar, opracowany w Brazylii i sprzedawany od maja z zamiarem opanowania 10% rynku kompaktowych pick-upów w tym roku. Z modelem Hoggar Peugeot potwierdza swoją pozycję w tym rozwijającym się i wspierającym wizerunek segmencie.
W czołówce firm dbających o środowisko
Ważną częścią strategii Peugeot jest redukcja emisji CO2, czego dowodzi szeroka oferta 56 modeli oznaczonych plakietką Blue Lion. Plakietka ta identyfikuje wersje modelowe, które wyróżniają się najniższą emisją zanieczyszczeń spośród wszystkich wersji danego modelu zasilanych tym samym rodzajem paliwa. Pozwala to Marce Peugeot skutecznie spełniać wymagania proekologicznych klientów, oferując im nie tylko model 207 (99g), ale też większe samochody, jak rodzinny sedan 407 (129 g), a także 3008 (129 g).
Pod koniec pierwszej połowy 2010 roku sprzedaż samochodów emitujących mniej niż 130 g CO2 na każdy przejechany kilometr wzrosła o 10,1%, osiągając udział 9,3% sprzedaży w 15 krajach Europy. Wzrost był szczególnie znaczący wśród samochodów emitujących najmniej zanieczyszczeń i wynosił 13,9% dla samochodów z emisją nie przekraczającą 120 g CO2 oraz 20,7% dla samochodów emitujących poniżej 110 g CO2.
EUROPEJSKA OFENSYWA (EU + EFTA + CHORWACJA)
W 30 krajach Europy (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe), Peugeot kontynuował ofensywę rynkową, poprawiając swój udział w rynku o 0,6% do 7,8%, dzięki wyraźnemu wzrostowi liczby zarejestrowanych nowych pojazdów (+9,6%), która wyniosła 651.000 sztuk. Wynik ten odpowiada aktualnym trendom na rynkach europejskich wykazujących wzrost o 1,1%.
W rankingu największych europejskich producentów samochodów w pierwszym półroczu 2010 roku Peugeot awansował o 2 miejsca w ciągu 12 miesięcy i zajmuje obecnie czwartą pozycję, co w skali europejskiej jest najlepszym wynikiem osiągniętym dotychczas w historii firmy.
Udział Peugeot w rynku samochodów osobowych osiągnął 7,5%, co oznacza wzrost o 0,6% w porównaniu do roku 2009 oraz wzrost sprzedaży o 8,9% (do 563.000). W tym samym czasie wzrost udziału Peugeot w rynku lekkich pojazdów użytkowych był większy niż wzrost całego rynku (14,5% w porównaniu do średniej 9,4%). Marka osiągnęła rekordowy wynik 10,9% udziału w tym rynku, ze wzrostem o 0,5% wyższym niż w roku 2009.
Europa Zachodnia (18 krajów)
W Europie Zachodniej Peugeot wyraźnie umocnił swoją pozycję, zwiększając liczbę zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych o 10,9%, przy wzroście całego rynku o 2,4%.
Przy wzroście liczby zarejestrowanych nowych pojazdów o 62.000 sztuk (do 627.000 szt.) w porównaniu do pierwszego półrocza 2009, udział Peugeot w rynku wzrósł o 0,6% i wyniósł 8%.
Ofensywne podejście do rynku samochodów firmowych z nową strukturą organizacyjną, pakietem usług skierowanych do klientów biznesowych, ofertą samochodów o niskiej emisji CO2 oraz centrami biznesowymi dedykowanymi obsłudze klientów firmowych, pozwoliło Marce Peugeot znacząco podnieść skuteczność działań na tym rynku. Przy wzroście rejestracji o 35.000 sztuk w porównaniu do roku 2009, udział w rynku samochodów firmowych zwiększył się prawie o 1%.
We Francji liczba zarejestrowanych nowych samochodów Peugeot w pierwszej połowie roku wzrosła o 10,2% (do 217.300 szt.) w porównaniu z rokiem 2009, przy wzroście wszystkich nowych rejestracji o 5,4%. Udział Peugeot wzrósł o 0,8% (do 17,9%). Taki wynik należy wiązać z sukcesem modeli 3008 oraz 5008 – lidera wśród kompaktowych minivanów, będącego motorem tego wzrostu, a także modelom 206+ i 207, liderom francuskiego rynku z 8,3% udziałem w ogólnej sprzedaży.
Najefektowniejszy wzrost udziału w rynku Peugeot zanotował dzięki klientom indywidualnym. Uzyskano tu wzrost sprzedaży o 3,5%, przy spadku całego rynku (-1%), dzięki czemu udział Peugeot wzrósł o 0,7%, osiągając 17,8%.
We Włoszech (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe), będących obecnie drugim największym rynkiem Peugeot w Europie, liczba rejestracji nowych samochodów Marki wzrosła o 17,8% (do 71.000 szt.), co było zasługą modeli z segmentu B, a ogólny udział w rynku włoskim wyniósł 5,6% (+0,7%).
W Wielkiej Brytanii (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe) Peugeot notował wyższe wzrosty niż cały dynamiczny rynek brytyjski (+ 23,6%), zwiększając swój udział w tym rynku do 5,6% (w porównaniu do 5,4% rok wcześniej).
W Hiszpanii (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe), na rynku odzyskującym dopiero siły, udział Peugeot wzrastał w ciągu ostatniego półrocza z końcowym wynikiem 9,4% (+ 0,6%), przy bardzo znacznym przyroście liczby nowych rejestracji (+ 48,1%, 63.000 samochodów).
W Niemczech (samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe) na rynku przeżywającym zgodnie z przewidywaniami ostre załamanie sprzedaży (-27%), Peugeot uzyskał udział wynoszący 3,2%.
Na pozostałych rynkach Europy Zachodniej notujących dość stabilny wzrost sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych, Peugeot zwiększył sprzedaż o 22,3%, odnotowując udział w rynku na poziomie 6,9%, co oznacza przyrost o 0,2% w stosunku do pierwszej połowy 2009 roku. Największe przyrosty udziałów uzyskano na rynkach Belgii, Holandii, Portugalii, Norwegii i Szwajcarii.
W Europie Centralnej i Środkowej rynek samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów użytkowych wciąż wykazuje spadek popytu (-16,3%), a Peugeot utrzymał na nim swój udział z pierwszej połowy 2009 roku wynoszący 5,1%, przy nieco większym udziale w drugiej połowie ubiegłego roku (5,3%). W Polsce, która jest największym rynkiem tego regionu, Peugeot zwiększył nieco swój udział rynkowy (4,9%, poprzednio 4,6%).
OFENSYWA POZA EUROPĄ
Konsekwentne działania Marki na rynkach pozaeuropejskich spowodowały, że 42% samochodów Peugeot trafiło na te właśnie rynki (459.000 szt. w porównaniu do 389.000 szt. w pierwszej połowie 2009 roku). Tak wyraźny wzrost należy przypisać nowym modelom dostosowanym do potrzeb konkretnych rynków, lepiej spełniających oczekiwania klientów z innych rejonów świata.
W Chinach Peugeot zwiększył sprzedaż o 32,7% znajdując tam 69.000 klientów w pierwszej połowie 2010 roku. Wprowadzony ostatnio na rynek model 408 znalazł 17.000 nabywców, znacząco przyczyniając się do osiągnięcia takiego wyniku. Umacniając swoją pozycję na największym dziś rynku motoryzacyjnym świata, Peugeot realizuje ambitny plan rozbudowy swojej sieci dealerskiej, przewidując zwiększenie liczby punków sprzedaży i obsługi samochodów do 370 na koniec 2010 roku. Udział Peugeot w chińskim rynku pozostaje dość stabilny w porównaniu z rokiem 2009 i wynosi 1,3%, ale koniec ostatniego półrocza wskazuje na obiecujący wzrost dynamiki sprzedaży.
Ameryka Łacińska przyniosła Marce Peugeot wzrost sprzedaży o 10,3%, do 75.000 sztuk samochodów, czyli o niemal 10 000 samochodów więcej, niż w pierwszej połowie 2009 roku. Mimo tego ogólny udział Peugeot w rynku tego regionu zmniejszył się o 0,3% i wyniósł 3,1%. Z kolei w Brazylii i Argentynie udziały w rynku nowych samochodów utrzymały się na dotychczasowym poziomie, wynosząc odpowiednio 2,3% oraz 0,8%.
W Rosji Peugeot odnotował spadek sprzedaży o 1.000 samochodów. W ciągu pierwszego kwartału 2010 roku na słabnącym rynku skoncentrowano się na sprzedaży najbardziej dochodowych modeli. Ogólny udział w rynku rosyjskim spadł do1,7% (-0,5%), czyli do poziomu z drugiej połowy 2009 roku. Lepsze wyniki uzyskano w drugim kwartale tego roku, sprzedając o 50% więcej samochodów i zamykając półrocze ze sprzedażą 15.000 samochodów. Uruchomienie w kwietniu linii montażowej modelu 308 w fabryce w Kałudze pozwoli Marce Peugeot na skuteczniejsze działania na rosyjskim rynku.
W czerwcu Peugeot utworzył filię Marki na Ukrainie z zamiarem wykorzystania szans, jakie powstaną na tym bardzo obiecującym rynku. Tworzona właśnie sieć dealerska otrzyma do sprzedaży samochody atrakcyjne dla ukraińskich klientów. Oprócz modelu 308 montowanego w Kałudze, największe zainteresowanie ukraińskiego rynku powinien wzbudzić Peugeot 3008.
Ważnym rynkiem dla Peugeot jest również Iran, gdzie sprzedano 233.000 samochodów, uzyskując wzrost o 20,1%, głównie dzięki sukcesowi modelu 206, którego sprzedaż wzrosła o 47%. Restylizowany model Peugeot 206+ osiągnął tam znaczący sukces, czego dowodem jest 8.000 zamówień zebranych jeszcze przed wprowadzeniem samochodu do sprzedaży.
NOWE USŁUGI
Program usług mobilnych Mu by Peugeot został już wprowadzony do oferty w kilku wielkich aglomeracjach europejskich. Po Paryżu przyszła kolej na Berlin, Madryt i Mediolan, a ostatnio dołączyły Barcelona, Bristol, Bruksela oraz Londyn. We Francji, poza Paryżem, wdrożono go również w pięciu innych miastach. Przy 2.300 aktywnych użytkownikach na koniec ostatniego półrocza, Mu by Peugeot już teraz przekroczył założenia rynkowe.
Otwarcie pierwszego Peugeot City w Paryżu pokazuje, jak Peugeot zamierza budować relacje ze swoimi klientami w wielkich aglomeracjach, zabiegając o to, by były one bliższe i mocniejsze.
Peugeot zaprezentował swój nowy zestaw usług łączności elektronicznej Peugeot Connect, podzielony na trzy pakiety usługowe oferowane w 10 państwach Europy: Peugeot Connect SOS obsługuje połączenia alarmowe, Peugeot Connect Assistance pozwala na kontakt z pomocą drogową, a Peugeot Connect Fleet jest narzędziem ułatwiającym klientom flotowym zarządzanie parkiem samochodów. System Peugeot Connect, początkowo dostępny dla modeli 207 oraz 308 i będący w wyposażeniu standardowym modelu RCZ, stanowi potwierdzenie wiodącej roli, jaką wypracował sobie Peugeot w dziedzinie szeroko rozumianego bezpieczeństwa, zapewniając dodatkową opiekę użytkownikom 400.000 samochodów objętych tym systemem.
OFENSYWA WIZERUNKOWA
8. stycznia 2010 roku Peugeot ogłosił nowy plan dla całej Marki i związaną z nim bezprecedensową ofensywę produktową, obejmującą 14 modeli samochodów (2010-2012). Celem tego działania jest skok o trzy miejsca na liście największych producentów w branży motoryzacyjnej na świecie do roku 2015.
Ofensywa ta została doceniona i zaowocowała wieloma prestiżowymi nagrodami:
– dla Peugeot: tytuł Najbardziej Pożądanej Francuskiej Marki we Francji,
– dla modeli:
– 3008: "What car?" Car of the Year w Wielkiej Brytanii,
– iOn: Grand Prix auto environnement 2010 we Francji,
– 5008: Autoflotte 2010 (Flotowy Samochód Roku 2010) oraz Firmenauto des Jahres 2010 (Firmowy Samochód Roku 2010),
– RCZ: Red Dot Design Award w Niemczech…,
– dla programu Mu by Peugeot: Europejska nagroda L.E.A.D.E.R. Award.
Peugeot odsłonił częściowo nowy kierunek stylistyczny, który ma uczynić z tej marki wzór i punkt odniesienia w zakresie projektowania samochodów. Zostało to zilustrowane stworzeniem pojazdu koncepcyjnego SR1, a także 5 by Peugeot, który pozwala domyślać się, co Peugeot zaoferuje już wkrótce na rynku dużych samochodów rodzinnych.
PERSPEKTYWY NA DRUGIE PÓŁROCZE 2010
Zdając sobie sprawę z wciąż niepewnej sytuacji ekonomicznej, Peugeot będzie kontynuował swoje ofensywne działania, umacniając pozycję rynkową w Europie, a jednocześnie przyspieszając wzrost poza Europą, szczególnie w Chinach, Rosji i w Ameryce Łacińskiej.
Osiągnięcie tych celów będzie możliwe do osiągnięcia poprzez zaproponowanie oferty modelowej dostosowanej do specyficznych wymogów różnych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem modeli 3008, 5008, RCZ, 408 oraz Hoggar.
W Europie druga połowa roku przyniesie rynkowy debiut modelu iOn, pierwszego całkowicie elektrycznego samochodu w ofercie.
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu zostaną pokazane dwa nowe modele, odkrywając atutowe karty, którymi Peugeot posłuży się u progu 2011 roku.
Pierwszym będzie następca 407, którego linii można się było domyślać podziwiając w Genewie i w Pekinie koncepcyjny samochód 5 by Peugeot. Jego zadaniem będzie potwierdzenie ambicji i przywiązania Marki Peugeot do jednego ze swoich historycznych terytoriów – segmentu dużych samochodów rodzinnych.
Następną nowością będzie 3008 HYbrid4, który jako pierwszy na świecie połączy hybrydowy napęd dieslowsko-elektryczny i przeniesienie go na 4 koła. Będzie to następny po modelu iOn samochód Marki Peugeot, będący jasnym sygnałem aktywności ekologicznej Peugeot.
* Kompletne samochody i zestawy do montażu
DODATEK
Sprzedaż na świecie (w tysiącach sztuk, samochody osobowe i lekkie użytkowe)
2009 |
I półrocze 2009 |
I półrocze 2010 |
zmiana I półrocze 2009/I półrocze 2010 |
|
Europa |
1.116 |
548 |
634 |
+15,7% |
Rosja |
28 |
16 |
15 |
-9,8% |
Ameryka Łacińska |
140 |
68 |
75 |
+10,3% |
Chiny |
112 |
52 |
69 |
+32,7% |
Pozostałe kraje |
119 |
58 |
67 |
+14,5% |
łączna sprzedaż samochodów |
1.515 |
743 |
860 |
+15,8% |
zestawy do montażu |
327 |
194 |
233 |
+20,1% |
samochody + zestawy do montażu |
1.842 |
937 |
1.093 |
+16,7% |
Udziały w rynkach (samochody osobowe i lekkie użytkowe)
2009 |
I półrocze 2009 |
I półrocze 2010 |
zmiana I półrocze 2009/I półrocze 2010 |
|
Europa 30 |
7,3% |
7,2% |
7,8% |
+0,6% |
Rosja |
2,0% |
2,2% |
1,7% |
-0,5% |
Ameryka Łacińska |
3,1% |
3,4% |
3,1% |
-0,3% |
Chiny |
1,3% |
1,4% |
1,3% |
-0,1% |
Peugeot
Peugeot jest jedyną marką, która opracowała system transportu zintegrowany ze swoimi samochodami osobowymi i użytkowymi, skuterami, rowerami i całą gamą związanych z tym usług. Obecny w 160 krajach i w 10.000 punktów firmowych, Peugeot łączy praktyczne potrzeby z emocjami w każdym zakątku świata. W roku 2009 Peugeot sprzedał 1.842.000 samochodów, stając się największą francuską marką samochodową, licząc nowo zarejestrowane pojazdy oraz zajmując 10 miejsce w rankingu największych światowych producentów. 50 % samochodów Peugeot sprzedawanych na świecie emituje mniej, niż 140g CO2/km. Uzbrojony w 200 lat inspiracji, w roku 2010 Peugeot idzie naprzód z nowymi liniami nadwozi, znakami graficznymi, wzmacnia swoją alternatywę transportową i potwierdza międzynarodowe ambicje. Peugeot kontynuuje rozwój, czego przykładami są RCZ, model będący ikoną marki, iOn, będący w 100% samochodem elektrycznym, 408 w Chinach, Hoggar Ameryce Łacińskiej oraz wprowadzony w Europie własny system transportowy "à la carte", Mu by Peugeot.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze