Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 01/2017

2
403

Renault Kadjar i Nowy Citroën C3 zagościły na małych zdjęciach umieszczonych na okładce przez aktualny AUTO ŚWIAT. Oba zdjęcia są jednak w dolnej części strony tytułowej. Za to AUTO ŚWIAT na samej górze zapowiada „Wielki raport jakości”. Ciekawe, jak w nim wypadna marki francuskie.

 

AUTO ŚWIAT nr 01 (1103) z 2.I.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia, Alpine
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: AX, Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, 7, 107, 207, 208, 308, 3008, 508, 5008, Partner, Captur, Clio, Espace, Fluence, Kadjar, Kangoo, Koleos, Megane, Modus, Scenic, Talisman, Twingo, Zoe, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero

 

Redaktor Sewastianowicz pisze we wstępniaku o „całkiem niezłych limuzynach”, którymi wożeni są państwowi dygnitarze. Zalicza do nich także Škodę Superb. A co w niej takiego wspaniałego? Zwykłe auto segmentu D.

Porównanie dwóch aut segmentu B – Nowego Citroëna C3 i Hyundaia i20 – znajdziecie na stronach 8-9. Już na początku pojawia się dziwne podejście. Nie rozumiem bowiem, jaki wpływ na „przydatność na co dzień” mają szerokie możliwości personalizacyjne – wybór kolorów nadwozia, dachu, czy wersji wyposażeniowych. Owszem, te ostatnie jeszcze tak, ale to dotyczy każdego samochodu.

Niepodpisany niemiecki Autor (najwyraźniej materiał pochodzi z „Auto Bilda”) zauważa oryginalną stylistykę nawiązującą do C4 Cactusa. Podoba mu się też wnętrze, ale nie całkiem. Do wad zalicza brak „wystarczającego podparcia z boku” (testują raptem 82-konnego benzyniaka, a to nie jest samochód wyczynowy), a wyprofilowanie foteli „nie zachęca do długich podróży”. Nie wiem, co to jest długa podróż, ale ja tym autkiem miejskim pokonywałem podczas testu odcinki po ponad 200 km i nie narzekałem na fotele. Z jednym wyjątkiem. Ale to przeczytacie już w teście, który jest w opracowaniu. Na kanapie AUTO ŚWIAT też dostrzegł oznaki ciasnoty. Noż do cholery – przecież to samochód segmentu B! Ale oni jedynie w Fabii widzą przestrzeń z tyłu, choć ja jakiejś wielkiej kubatury tam nie dostrzegam.

No, Hyundaia AUTO ŚWIAT też lubi od jakiegoś czasu. Uznano, że na kanapie jest tu więcej miejsca, a pokrycia siedzeń są wygodniejsze, niż w C3.

Silnik Hyundaia miła turbodoładowanie i 100 KM mocy maksymalnej. Czemu zestawiono go z 82-konnym wolnossącym PureTechem, skoro w gamie jest 110-konny, również doładowany? Okazało się jednak, że jednostka „koreańczyka” jest bardzo paliwożerna – spaliła w teście średnio aż 8,3 l/100 km, a to niemal dwa razy więcej od obietnic producenta! I to przy pojemności skokowej zaledwie 998 cm³! Citroën zużył tylko 6 l/100 km. Pochwalono też pracę skrzyni biegów Citroëna za precyzyjne działanie.

W efekcie AUTO ŚWIAT ogłosił remis – każde z autek otrzymało cztery gwiazdki.

Krótka notatka o pewnym wydarzeniu związanym z pierwszą generacją Twingo pojawiła się na stronie 10. Znacznie więcej możecie przeczytać u nas. I to od przeszło dwóch tygodni. No ale doceniamy, że i AUTO ŚWIAT o tym wspomniał.

Kolejna strona przynosi krótkiego newsa o tym, że Volkswagen musi wypłacić dwa miliardy dolarów klientom w Kanadzie odbierając od nich samochody, które wyposażono w zatruwające powietrze silniki. W Stanach kary będą jeszcze wyższe, a i w Niemczech robi się coraz goręcej, bo Europejczycy nie chcą być gorsi i nie podoba im się to, że Volksgauner próbuje ich wydymać. Cóż – skoro nadstawili tyłka kupując samochody od firmy, która nieraz już pokazała swój brak rzetelności, to mają problem. Ale fakt – powinni się domagać zwrotu kasy, bo kupowali samochody, które miały być ekologiczne. A że okazali się łatwowierni? No cóż…

Pochodzące z „Auto Bilda” porównanie czterech kompaktowych SUV-ów z napędem na cztery koła i z silnikami wysokoprężnymi AUTO ŚWIAT zamieścił na stronach 12-19. Jednym z tych aut jest Renault Kadjar, który stanął w szranki z Hyundaiem Tucsonem, Nissanem Qashqaiem i Seatem Atecą. Chyba wszyscy bez problemu wskażemy zwycięzcę, prawda? ;-) Tak, macie rację – wygrała Ateca.

Jak przystało na AUTO ŚWIAT – Ateca ma „zdumiewającą przestronność kabiny”, choć jest krótsza od np. Hyundaia aż o 11 cm! Czy aż tyle trzeba było, żeby w Tucsonie uzyskać o 28 litrów większy bagażnik? Śmiem wątpić. Ale to na pewno doskonałe niemieckie rozwiązania sprawiły, że przestrzeń się powiększyła. Wszak Einstein był Niemcem (żydowskiego pochodzenia), ale z przestrzenią, czy raczej czasoprzestrzenią, czynił cuda ;-)

Kadjar okazał się nieco przestronniejszy od Nissana, ale w obu autach skrytykowano siedzenia. W Renault uznano też za naprawdę dużo za twarde zawieszenie. Ja tam się nie znam, ale żeby tak koszmarnie twardo było, to nie zauważyłem, a przecież jeździłem kilkoma wersjami Kadjara. Po prostu twardość zawieszenia jest zaletą w markach niemieckich, wadą we francuskich. Zresztą co się będziemy ograniczać – wadą we francuskich jest wszystko. Tak wynika z lektury fotogazetek takich, jak AUTO ŚWIAT.

Doszukano się zresztą „nieprzyjemnego tłuczenia” zawieszenia Kadjara, ale też pochwalono układ jezdny francuskiego SUV-a za zwinność i poręczność prowadzenia.

W materiale wspomniano Renault Megane, a Kadjar przegrał test z dwoma rywalami marek hołubionych przez AUTO ŚWIAT – Seatem (496 punktów) i Hyundaiem (478 punktów). Renault uzbierało tylko 467 oczek i pokonało – o 3 punkty – aliansowego brata.

Peugeota 208 GTi wspomniano w teście Forda Fiesty ST200 na stronie 23.

Z kolei Renault Talisman pojawił się w teście Kii Optimy (strony 24-25).

Na „rozkładówce”, czyli na stronach 26-27, opublikowano kalendarz spodziewanych premier. Idąc chronologicznie i wyłuskując to, co nas interesuje, mamy:
– Citroëna C3 w styczniu (premiera rynkowa);
– Dacię Logan w styczniu (premiera rynkowa);
– Renault Koleosa w marcu (premiera rynkowa);
– Peugeota 5008 w marcu (premiera rynkowa);
– Dacię Duster we wrześniu (premiera rynkowa);
– Citroëna C3 Picasso we wrześniu (premiera rynkowa);
– Renault Alpine w październiku (premiera rynkowa);
– DS 7 w październiku (premiera rynkowa);
– Peugeota 308 po liftingu w grudniu (premiera rynkowa).

Okazuje się też, że Škoda Kodiaq jeszcze nie miała premiery rynkowej (naprawdę tego nie śledzę), a już tyle o niej pisano od lat!

Renault Megane i Twingo oraz Peugeota 3008 wspomniano w tekście traktującym o rozbieżnościach między realnym, a podawanym przez producentów spalaniem. Szkoda, że nie zająknięto się o inicjatywie Grupy PSA.

AUTO ŚWIAT postanowił sprawdzić, jakie zachowania użytkowników mogą być naprawdę groźne dla samochodów. Na obiekt doświadczeń wybrano Citroëna AX. Pierwszy artykuł z tej serii znajdziecie na stronie 33.

Raport jakości marek AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 35-43. Brano pod uwagę typowe usterki, akcje naprawcze (z roku 2016), raport TÜV, testy na dystansie 100.000 km, oceny ASO i gwarancje. Z tymi akcjami naprawczymi, to naprawdę trudno mi uznać, że ich ogłaszanie ma obniżać pozycję marki. To dbałość o klienta, uczciwość, chęć rozwiązania wykrytych problemów na własny koszt, a nie zrzucanie tematów na klienta. Poświęciłem temu parę słów w tekście „Akcje serwisowe – budują, czy podważają pozycję firmy”.

Citroën w rankingu tygodnika AUTO ŚWIAT uzyskał 60 punktów, Dacia 51, Peugeot 59, a Renault 52. Dobre wyniki np. Seata czy Škody opierają się m.in. na nieogłaszaniu akcji serwisowych i to od wielu lat. Volksgauner wprawdzie ogłosił jedną w 2016 roku, ale dotyczyła tylko 89 aut zasilanych CNG. Czyli taka polityka pozwala na uzyskanie dobrych not w rankingu. Choć Volksgauner tak naprawdę nie wypadł najlepiej – zanotował gorsze noty od Citroëna i Peugeota, acz Renault pokonał. No ale Renówkę dotknęła słaba nota właśnie za akcje przywoławcze.

W materiale wspomniano modele: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, 107, 207, 208, 508, 5008, Partner, Captur, Clio, Espace, Fluence, Kadjar, Kangoo, Megane, Modus, Scenic, Talisman oraz Zoe.

I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat

Galeria

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 01/2017"

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Maruda
Gość

Wygodne pokrycia siedzeń w Hyundaiu? Serio tak napisali ?? :D

wpDiscuz