AUTO ŚWIAT na okładce aktualnego wydania pokazał na małym zdjęciu – acz umieszczonym w górnej części strony tytułowej – Renault Megane GT, ale wprawne oko wyłuska też Peugeota 308 pierwszej generacji. Sprawdzimy niniejszym, w jakim świetle przedstawiono każdy z tych samochodów, poszukamy też innych artykułów i wzmianek poświęconych francuskim markom.
AUTO ŚWIAT nr 04 (1106) z 23.I.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 308, 404, Megane
Peugeota wspomniano w artykule poświęconym nowościom i planom modelowym Opla. W gruncie rzeczy powinni wspomnieć o PSA, ale co tam. Artykuł ów znajdziecie na stronach 4-7.
Z kolei opisując nowego Hyundaia i30 AUTO ŚWIAT wśród rywali i wzorców stylistycznych koreańskiego modelu wymienił Peugeota 308. natraficie na tę wzmiankę w materiale zamieszczonym na stronach 8-10. Warto przy okazji zauważyć, że i30 przestał być tanim kompaktem. Bazowa cena wersji Premiere Comfort ze 100-konnym benzyniakiem wyceniana jest (tak podaje AUTO ŚWIAT) na 73.900 zł. Za podobną kasę (71.500 zł) można mieć Peugeota 308 Active ze 110-konnym silnikiem PureTech, a nie jest to najtańsza wersja 308-ki! Wprawdzie AUTO ŚWIAT zapowiada, że od marca będzie można kupić i30 z tym samym 100-konnym silnikiem już za 65.700 zł, ale pamiętajmy, że najtańszy Peugeot 308 kosztuje 59.900 zł. Ma wówczas wprawdzie tylko 82-konny silnik, ale jeszcze niedawno Kia, czy Hyundai oferowały auta naprawdę zauważalnie tańsze od europejskiej konkurencji przy dobrym z reguły poziomie wyposażenia. To się jednak kończy.
Zestawienie sprzedaży nowych aut w podziale na marki, koncerny, a nawet na kraje Europy opublikował AUTO ŚWIAT na stronie 15. Grupa Renault jest drugim producentem na Starym Kontynencie, a PSA trzecim.
Test Renault Megane GT znajdziecie na stronach 20-21 tygodnika. To niesamowite, ale samochód otrzymał maksymalną notę pięciogwiazdkową! Redaktor Sękalski stwierdził, że ta wersja Megane „nie tylko świetnie wygląda, lecz także imponuje właściwościami jezdnymi, gdyż łączy komfort ze sportowymi osiągami”. Jestem w szoku – nie sądziłem, że AUTO ŚWIAT potrafi tak napisać o francuskim samochodzie! A zgadzam się z Autorem, bo niedawno sam testowałem Megane GT, tyle, że Grandtour, i naprawdę trudno się przyczepić do układu jezdnego. Zanim jednak ten test się u nas ukaże, spodziewajcie się opisu innego Renault…
Redaktor Sękalski pochwalił stylistykę, fotele o świetnym trzymaniu bocznym, przestronność i 434-litrowy bagażnik. Jego uwadze nie umknęła też „dobra jakość materiałów”, choć najwięcej zachwytu wzbudził 205-konny silnik 1.6 TCe. Setkę auto uzyskuje po… No właśnie – i tu jest problem. Bo w tekście napisano, że trwa to niewiele ponad 7 sekund, ale w tabelce z osiągami dołączonej do artykułu wartość ta zmniejszyła się do 5,1 sekundy. Spodziewam się, że realna jest ta pierwsza wartość, albo kombi jest dużo mniej dynamiczne od hatchbacka ;-)
Dwusprzęgłową skrzynia EDC AUTO ŚWIAT uznał za szybką, gdy zmienia się przełożenia łopatkami przy kierownicy, ale w trybie automatycznym „zdarza się jednak skrzyni zamarudzić”. No cóż – zawsze można wybrać tryb sportowy, w którym przekładnia pracuje nieco inaczej ;-)
Wprawdzie AUTO ŚWIAT twierdzi, że różnice pomiędzy poszczególnymi trybami są niewielkie, ale dodałbym, że zależy w jakiej kwestii. Za to cieszę się, że Redaktor Sękalski docenił układ 4Control, zauważył też „precyzyjny układ kierowniczy”, bogate wyposażenie i sporą radość z jazdy oferowaną przez ten samochód. Który w dodatku – jak na tego typu auto – nie szokuje ceną. Testowany egzemplarz kosztuje 122.820 zł i to z opcjami, bo na bazową wersję wystarczy 103.100 zł.
Jeśli poszukujecie kompaktowego kombiaka i macie zamiar przeznaczyć na niego ok. 25.000 zł, to AUTO ŚWIAT ma dla Was artykuł. W dziale Z drugiej ręki porównał sześć takich aut, w tym dwa z koncernu VAG. Jednym z porównanych modeli jest Peugeot 308 SW pierwszej generacji. Uwzględniano auta z benzyniakami o mocy rzędu 120 KM, czyli w przypadku Peugeota 308 była to jednostka VTi. Już w śródtytule uwypuklono, że ten silnik „bywa zawodny”. Za to funkcjonalnie auto jest bez zarzutu, może mieć nawet siedem miejsc, oferuje potężny bagażnik i do tego wciąż wygląda świetnie. Pochwalono też dobre wykończenie, z reguły bogate wyposażenie, świetną relację ceny do wieku i jakości, a także bogatą ofertę części zamiennych w rozsądnych cenach. Peugeot 308 SW uzyskał 3,5 gwiazdki na pięć możliwych, podobnie, jak Ford Focus, Opel Astra i Škoda Octavia (choć ta ostatnia nie wiem za co…). Hyundaia i30 i Volkswagena Golfa „wyceniono” na trzy gwiazdki.
Ciekawy artykuł pojawił się w dziale Fascynacje na stronach 46-49. Opisano tam najstarszą berlińską taksówkę, którą jest Peugeot 404. Wprawdzie w tej roli auto występuje dopiero od siedmiu lat (a ma już 54!), ale jest naprawdę zadbane i robi duże wrażenie.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze