Ani jedno francuskie auto nie pojawiło się na okładce aktualnego wydania tygodnika „Auto Świat”, ale to nic dziwnego – miejsca musiało wystarczyć na aż pięć modeli pochodzących z koncernu VAG, co przy dziesięciu pokazanych samochodach stanowi całkiem spory procent… Aż siedem z tych dziesięciu aut wyprodukowały koncerny niemieckie. No sorry, ale naprawdę trudno mi uwierzyć w obiektywizm redakcji, która robi takie rzeczy. Może to za mało, by przemianować tygodnik na „VAG Świat”, ale na „Auto Niemcy”, to już by można było ;-)
Zapraszamy na pierwszy w tym tygodniu przegląd prasy na łamach naszego wortalu.
„Auto Świat” nr 08 (909) z 18.II.2013
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C4 Picasso, C5, C8, DS5, Saxo, Xsara, Xsara Picasso, 106, 206, 307, 406, 5008, Partner, Captur, Clio, Fluence, Kangoo, Megane, Laguna, Scenic, Twingo, Twizy, Duster, Logan, sportowe
W materiale poświęconym małym SUV-om (strony 4-7) znalazły się wzmianki o Dacii Duster.
W kolejnym artykule, zamieszczonym na stronach 8-10, zatytułowanym „Emocji nie zabraknie” pokazano m.in. Renault Captura i Scenic’a XMOD, a także kilka innych naprawdę interesujących projektów, a całość okraszono… Škodą Octavią Combi. Faktycznie – emocjonujący samochód…
Kolejne interesujące nas auta pojawiły się na stronie 14. To koncept zapowiadający nowe C4 Picasso (w tekście pojawiła się wzmianka o Xsarze Picasso), a także Dacia Logan, dla której podano podstawowe ceny.
Na tej samej stronie znajdziecie też króciutką notatkę o tym, że koncern PSA Peugeot Citroën został uhonorowany nagrodą Autobest za proekologiczne rozwiązania motoryzacyjne.
Na stronie 17. pewnie zdołacie wypatrzyć krótką notatkę poświęconą bardzo dobremu występowi Michała Sołowowa i Macieja Barana w Rajdzie Szwecji. Kielecko-krakowska załoga jechała Peugeotem 207 S2000 i zajęła dwunaste miejsce w generalnej klasyfikacji i drugie w swojej klasie.
Przepraszam, ale nie mogę o tym nie wspomnieć. Z reguły zautomatyzowane skrzynie „Auto Świat” „zjeżdżał” dość mocno, zwłaszcza w przypadku rozwiązań stosowanych przez PSA. Dziwnym trafem „system zastosowany w Citigo ma jednak swoje niepodważalne zalety”, a całe auto w takiej konfiguracji oceniono na „5”. Chyba skoczę do salonu Škody pojeździć takim czymś, bo ciekawy jestem, jak to znowu inżynierowie koncernu VAG zrobili coś, z czym zupełnie nie mogli sobie poradzić ich francuscy rywale. Ech, tłumoki znad Sekwany…
Testom długodystansowym poświęcono materiał zamieszczony na stronach 34-35. Jakoś nie jestem przekonany, że którykolwiek z nich przeprowadzono w Polsce, choć napisano w artykule, że „wspólnie z kolegami z Niemiec robimy to jako jedyni nie tylko w Polsce, lecz również w Europie”. Dotychczas oceniono w ten sposób blisko 100 aut, a kolejnych 26 jest poddawanych próbie przebiegu 100.000 km w chwili obecnej. Wspomniano w tekście o Citroënach C5 i C8, Peugeotach 307, 5008 i Partnerze, Renault Clio, Fluence, Kangoo, Megane, Lagunie, Twizy i Scenic’u oraz Daciach Duster i Logan.
Raport TÜV dotyczący samochodów 10-11-letnich opublikowano na stronach 36-37. Wynika z niego, że kierowcy mający samochody zarejestrowane w Niemczech przyjeżdżający na przeglądy diagnostyczne w różnym stopniu dbają o swoje auta. Wyniki samochodów nas interesujących przedstawiają się następująco:
23. Citroën C5 – 25,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 135 tys. km;
31. Renault Megane – 26,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 117 tys. km;
36. Citroën Saxo – 27,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 104 tys. km;
38. Peugeot 406 – 28,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 152 tys. km;
41. Citroën Xsara – 28,6% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 131 tys. km;
45. Peugeot 206 – 29,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 109 tys. km;
45. Renault Twingo – 29,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 107 tys. km;
47. Peugeot 106 – 29,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 108 tys. km;
50. Peugeot 307 – 31,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 120 tys. km;
55. Citroën Berlingo – 32,3% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 132 tys. km;
55. Renault Clio – 32,3% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 107 tys. km;
59. Renault Scenic – 35,1% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 124 tys. km;
64. Renault Laguna – 37,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 125 tys. km;
66. Renault Kangoo – 37,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 149 tys. km;
Zadziwiające, że przyrost średniego przebiegu dla C5-tki 10-11-letniej w stosunku do 8-9-letniej wyniósł tylko 5.000 km. W przypadku Peugeota 307 przybyło jedynie 6.000 km. Jeszcze mniej – tylko 2.000 km – przejeżdża w ciągu średnio 2 lat Renault Laguna, ale pewnie dlatego, że stoi w warsztacie… Z kolei Meganka im starsza, tym lepsza, bo tylko 26,1% tych 10-11-letnich ma poważne usterki, a wśród 8-9-letnich ten odsetek sięgał aż 28,2%. Podobnie rzecz się ma z Twingo.
I ponownie w rankingu zabrakło Peugeota Partnera.
Dacia Duster była jednym z jedenastu samochodów, którym przetestowano światła. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 38-43 i muszę przyznać, że dobór aut był zastanawiający. Jak wiele sprzedaje się w Polsce Lexusów GS 450h, Mercedesów CLS, BMW serii 6, czy Jaguarów XJ? Czy nie lepiej byłoby porównać tak przecież wciskane przy wielu okazjach modele szalenie popularnej Škody? Jakoś niewiele się pojawiło w zestawieniu modeli z Top20 powiedzmy polskiej sprzedaży. Czy to dlatego, że materiał stworzyli Niemcy z „Auto Bilda”? Wolałbym, aby w tego typu porównaniach pojawiały się auta popularne, a nie wynalazki, na które stać wybrańców. Bo skoro postawiono obok siebie BMW za przeszło 375.000 zł, Jaguara za 339.000 zł, Lexusa za 280.100 zł, czy Mercedesa za 287.500 zł i Dacię za 39.900 zł, to czy może dziwić ostatnie miejsce rumuńsko-francuskiego SUV-a? A może o to chodziło, żeby mu „dokopać”, bo sprzedaje się rewelacyjnie, a kto kupi auto z najgorszymi światłami w porównaniu? Może przesadzam, ale taki test, to sobie można w buty wsadzić, Panowie Redaktorzy.
Grafikę Renault Megane II sedan znajdziecie na stronach 44-45. Tutaj mam podobne, choć nie aż tak mocne zarzuty – dlaczego w podanych cenach napraw wybranych modeli nigdzie nie pojawiła się żadna Škoda? To przecież tak popularne w Polsce samochody, że aż prosiłoby się choć w jednym miejscu wstawić koszty naprawy. Może jednak wychodzą one za wysokie, więc lepiej o tym potencjalnych płatników nie informować?…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze