Piwo w telewizji można reklamować dopiero w nocy. Programy erotyczne również wolno pokazywać dopiero po 22:00 czy po 23:00, nie znam szczegółów. Horrory też nie powinny być prezentowane zbyt wcześnie, a poza tym granicę wiekową odbiorców ustawia się dość wysoko. Niestety nie ma zakazów pokazywania przez całą dobę, ani nawet eksponowania na okładkach samochodów marki Škoda. A takim czymś przerażającym w swoim paskudztwie epatuje aktualny AUTO ŚWIAT. Myślałem, że to znowu Kodiaq, ale nie, to „następca Yeti”, o którym AUTO ŚWIAT już wie, że „to będzie kolejny rynkowy przebój z Czech”. Pewnie tak, zwłaszcza w takim kraju, jak Polska.
AUTO ŚWIAT nr 20 (1121) z 15.V.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Aixam, Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, 308, 3008, 5008, Megane
Na okładce, ale niżej i na malutkim zdjęciu pokazano też samochód jeżdżący, wyceniony, dostępny, a na pewno możliwy do zamówienia. I francuski. To Peugeot 5008, o którym wprawdzie napisano na tejże okładce, że to nowość, ale… No właśnie – może ja się czepiam, może jestem przewrażliwiony, ale skoro rynek kocha wszelkiego rodzaju SUV-u, to stwierdzenie, że to „rodzinny SUV w stylu vana” można odebrać deprecjonująco dla 5008-ki. Bo to znaczy, że to taki niepełny SUV. Taki jakiś pomieszany z czymś innym. Ale już ów Karoq (Boże, co za nazwa!!!), to SUV i basta. Wkurza mnie to.
Oczywiście ów Karoq musiał być pierwszym samochodem zaprezentowanym w tym tygodniu przez AUTO ŚWIAT. Trafił na strony 4-6 i z pewnością będzie tam częstym gościem. Przed premierą pewnie jeszcze kilka razy. Ja wiem jedno – ten model poraża mnie swoim designem. Poraża negatywnie. Gdyby Karoq istniał w dawnych czasach, to legendarnego bazyliszka nie trzeba byłoby podstępem zmuszać do patrzenia w lusterko. Wystarczyłoby mu pokazać ten czeski samochód, a bazyliszek padłby śmiercią natychmiastową i nieodwracalną.
AUTO ŚWIAT oczywiście chwali stylistykę Karoqa, choć nie wiem, czy stylistyka jest tu dobrym słowem. Oczywiście piszą tu, że „auto jest bardziej sportowe i dynamiczne”, ale jak dla mnie, to po prostu designerski badziewnik i nic poza tym. Ale tygodnik wydawany przez Ringier Axel Springer Polska chwali Škodę na każdym kroku. Przypuszcza wręcz, że zapowiadany Kodiaq coupe, to może być „atak na modele marek premium”! No proszę Was.
Bez sensu, że piszę o Škodzie, prawda? Ale popatrzcie – my, wortal jak by nie patrzeć stronniczy – nie jesteśmy tak bardzo na klęczkach przez Citroënem, Peugeotem, czy Renault, jak AUTO ŚWIAT przed Grupą Volkswagena! A poza tym o czymś musiałem napisać, skoro pierwszy samochód francuski pojawia się dopiero na stronie 14. To informacja o liftingu Peugeota.
Škoda, to ideał zawsze i wszędzie. AUTO ŚWIAT porównał Fabię z łatwym rywalem, z Suzuki Baleno. Škoda zdeklasowała japońskiego konkurenta.
Nie musicie tam, rzecz jasna, zaglądać, ale AUTO ŚWIAT może Wam się tam otworzyć, gdy będziecie szukać testu zamieszczonego na stronach 20-22. To tam opublikowano test zapowiadany na okładce. Peugeot 5008 podobno „pozytywnie zaskakuje”. A mnie zaskakuje, niezbyt pozytywnie, AUTO ŚWIAT. Bo niby dlaczego do SUV-ów się wsiada łatwiej, niż do minivanów? Niby dlaczego siedzi się w nich wyżej? Ja bym tak nie generalizował.
Żeby było ciekawiej Redaktor Burchard pisze, że „gdyby nie całkiem spory prześwit (23 cm) i offroadowe elementy nadwozia (nakładki na nadkolach, blendy na zderzakach imitujące terenowe osłony), drugą generację 5008 zakwalifikowalibyśmy jako vana”. Dlaczego??? Nie mam pojęcia, argumentacji nie znalazłem. Bo owszem, jest w 5008 parę rozwiązań znanych z minivanów, ale to trochę za mało, by go vanem określić.
Pochwalono za to wykończenie samochodu: „obok bratniego 3008, to obecnie najładniej wykończone we wnętrzu auto firmy”. Ja bym zaryzykował stwierdzenie szersze, np. w segmencie. Skrytykowano jednak fakt, iż zegary obserwuje się ponad wieńcem kierownicy, choć stwierdzono, że ona tych zegarów nie zasłania. To czemu się nie podoba? Bo jest francuskim rozwiązaniem?
AUTO ŚWIAT twierdzi, że Peugeot 5008 z 2-litrowym dieslem BlueHDi 150 jest cichy i oszczędny, ale „po pełnym »załadunku« auta (7 osób plus bagaż) motor wyraźnie traci wigor”. A niech mi pokażą auto w tym segmencie, które w takiej sytuacji wigoru nie straci. Owszem, warto o tym wspomnieć, ale nie w kategorii wady. A podkreślono to – jako jedną z dwóch pozycji – właśnie w sekcji „to nam się nie podoba”. Pochwalono za to precyzję prowadzenia lewarka skrzyni biegów.
Za to największą niespodzianką dla dziennikarzy tygodnika była praca zawieszenia i układu kierowniczego. Pełna pochwała granicząca z niedowierzaniem. A może przebłysk obiektywizmu?… ;-) Bo Nowy Peugeot 5008 uzyskał 4,5 gwiazdki w 5-gwiazdkowej skali. W materiale pojawiły się odniesienia do Peugeotów 308 i 3008 oraz do Citroëna C4 Picasso.
A skoro mowa o C4 Picasso, to wersję Grand oddano czytelnikom tygodnika. Ich wrażenia zaprezentowano na stronach 26-27. I tu ciekawostka – pięciogwiazdkowa nota maksymalna! Pochwalono francuskiego vana za praktycznie wszystko! Funkcjonalność, przestronność, doświetlenie wnętrza, wygląd, komfort, świetne zawieszenie, modułową budowę, silnik 1.6 THP 165, automatyczną skrzynię biegów, rozsądne spalanie, wyposażenie i dobrze skalkulowane ceny.
Jeden z modeli Aixama, a także skuter Peugeota pokazano w dziale Porady w artykule traktującym o tym, czym można jeździć posiadając prawo jazdy kategorii B. Oprócz oczywiście samochodów osobowych.
Zdjęcie Renault Megane Grandcoupe można znaleźć na stronie 35.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze