Peugeoty 2008 i 308 GTi można dostrzec na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Ten drugi porównany został z dwoma innymi hot hatchami i coś mi mówi, że nie wyszedł z tego starcia zwycięsko. No ale nie uprzedzajmy faktów, nie zgadujmy, bo może akurat stanie się cud i AUTO ŚWIAT zafunduje nam niezłe zaskoczenie?
AUTO ŚWIAT nr 21 (1072) z 23.V.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Saxo, 106, 2008, 308, RCZ, Espace, Megane
Marka Renault została wspomniana na stronie 3. we „wstępniaku” Redaktora Sewastianowicza przy okazji wymieniania najchętniej sprowadzanych do Polski marek samochodów używanych.
Miejski crossover Peugeota poddany został niedawno delikatnym modyfikacjom, które, jak mi się wydaje, pozytywnie wpłynęły na jego design. 2008-ka stała się bardziej rasowa, agresywniejsza z wyglądu. AUTO ŚWIAT zaprezentował poliftingowy model na stronie 10. aktualnego wydania. Zmiany dotknęły przede wszystkim przedniego pasa oraz tylnych reflektorów, które są teraz podobne, jak w poliftingowej 208-ce. AUTO ŚWIAT nieźle ocenił przestronność francuskiego crossovera, pochwalił dynamikę i wyciszenie najmocniejszego w gamie, 130-konnego benzyniaka PureTech, stabilne prowadzenie, dobre tłumienie nierówności i rozsądne ceny startujące w Polce z poziomu 54.900 zł. Za „wymagające przyzwyczajenia” uznano zegary, na które patrzy się ponad wieńcem niedużej kierownicy. Kurczę – Peugeot to rozwiązanie stosuje od kilku lat, a AUTO ŚWIAT wciąż nie może się do tego przyzwyczaić ;-)
Peugeot 308 GTi jest autem o najniższej mocy (272 KM) w porównaniu trzech hot hatchy zamieszczonym przez AUTO ŚWIAT na stronach 14-19. Seat Leon Cupra ma o 18 KM więcej, a Honda Civic Type R jest w stanie wygenerować aż 310 KM. Czy to znaczy, że Peugeot przegrał to porównanie? Wśród „wielkich nieobecnych” wspomniano też Renault Megane R.S.
Honda jest najmocniejsza, ale i najcięższa, choć od Seata tylko o 22 kg. Peugeot najbardziej bezkompromisowo podszedł do kwestii masy własnej i jest lżejszy od Hondy o 88 kg i to jest już różnica odczuwalna. Do tego ładowność Hondy, to tylko 293 kg, gdy Peugeot może zabrać na pokład 471 kg, a Seat nawet 485 kg.
308-ka GTi uległa w przyspieszaniu do setki o 0,4 sekundy Hondzie, ale o 0,8 sekundy pokonała Seata. Podobnie w kwestii elastyczności – Peugeot uplasował się w środku stawki, choć tu różnice były już mniejsze.
Przednie tarcze hamulcowe o największej średnicy skutkują najkrótszą drogą hamowania 308-ki, ale choć zakreślano generalnie najkorzystniejsze dane w tabelce, tutaj podkreślono najdłuższą drogę hamowania – u Seata. To może na pierwszy rzut oka sprawiać wrażenie, że to Seat jest najlepszy. Nic z tego!
Może w tego typu aucie spalanie nie jest najważniejsze, ale to Peugeot zużywa najmniej benzyny. Różnice są spore – o 0,8 l/100 km mniej od Seata i o 1,3 l/100 km mniej od Hondy.
Honda jest dużo droższa od europejskich rywali, choć nic nie wymaga dopłat. W Peugeocie doliczono 2.000 zł za kamerę cofania, a najwięcej opcji wymagających dopłaty pojawiło się w Seacie. Choć więc jest najtańszy bazowo, to by zrównać go, czy choćby zbliżyć do poziomu rywali, jego cena rośnie przy tej operacji praktycznie do poziomu Peugeota.
Żeby nam się jednak w głowach nie poprzewracało, skrytykowano fotele 308-ki GTi. Za wadę uznano też fakt, iż kanapa po złożeniu oparć nie tworzy z bagażnikiem równej płaszczyzny. Nie spodobała się też mała kierownica, choć układ kierowniczy uznano za bezpośredni i komunikatywny. Stwierdzono, że fotel powinien lepiej podtrzymywać kierowcę, zamiast oferować mu „jakiś pseudomasaż”. Uznano też za poważny błąd brak prawdziwie ręcznego hamulca.
Pochwalono za to silnik Peugeota – ma najmniejszą pojemność skokową, ale mnóstwo wigoru i chętnie wkręca się na obroty niezależnie od ich wartości – aż do odcięcia. Spodobała się też skrzynia biegów, którą jednak skrytykowano za długie drogi prowadzenia lewarka. Niezłe noty zebrało też zawieszenie, proste w budowie (belka skrętna z tyłu), ale świetnie zestrojone.
Ostatecznie Peugeot uplasował się w środku stawki – uległ Hondzie, ale wygrał z Seatem. W opisie francuskiego hot hatcha pojawiły się odniesienia do Peugeota RCZ.
Renault Espace IV został wspomniany na stronie 39. w roli rywala do opisywanego przez AUTO ŚWIAT w dziale Z drugiej ręki Forda Galaxy.
Wśród dziesięciu używanych aut dobrych jako pierwsze dla młodego kierowcy wymieniono tylko jeden samochód francuski – Peugeota 106 (strona 42.). Przy okazji napisano, że 106-tka miała też bliźniaka – Citroëna Saxo – co jest bzdurą, bo Saxo było zauważalnie większe, choć stylistycznie rzeczywiście podobne. Napisano, że mały Peugeot nie był zbyt bezpieczna konstrukcją, choć doceniono jego oszczędne silniki.
I to już wszystko o naszych ulubionych samochodach w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO ŚWIAT
Najnowsze komentarze