Taka miała być stylowa, nowatorska, śliczna… A wyszło, jak zwykle – nudy, proste linie, przewidywalne przetłoczenia i uzębiony, wyszczerzony przód – tak wygląda samochód wyczekiwany przez motogazetki od kilku lat. Być może wkrótce się wreszcie pojawi na rynku i skończą się te spekulacje, wizualizacje, a na drogi wyjedzie kolejne bezpłciowe auto z kurą na masce, srebrną już od jakiegoś czasu. Ale na pewno w prasie motoryzacyjnej nie skończą się ekscytujące artykuły. Nie, AUTO ŚWIAT i reszta mainstreamowej motoprasy będzie porównywać Škodę Kodiaq ze wszystkim, z czym się tylko da, i będzie ona wygrywać z każdym rywalem. Zapewne nawet z Bentaygą i innymi SUV-ami od marek słynących z zupełnie innych aut. Czekają nas niełatwe czasy…
AUTO ŚWIAT nr 29 (1080) z 18.VII.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2008, 307, Clio, Fluence, Megane, Laguna, Talisman
A wszystko to w świetle jęczenia prezesa wydawnictwa Ringier Axel Springer na temat tego, jak to trzeba walczyć o niezależne dziennikarstwo, które ów koncern medialny niby chroni i reprezentuje. Jeśli nie widzieliście jeszcze tego filmiku, to poświęćcie kwadrans i zobaczcie, jak obłuda i hipokryzja wznoszą się na swoje wyżyny ;-)
https://youtu.be/CNr4waojbx4
Zapewne Pan Prezes nie ma pojęcia o istnieniu naszego wortalu, ale my się niejako wpisujemy w te niezależne media internetowe. Tyle, że nie czerpiemy z cudzej własności intelektualnej – tworzymy masę własnych materiałów, a jeśli wrzucamy coś nie swojego, to albo za zgodą Autora, albo są to informacje prasowe importerów. Podejrzewam, że taki np. AUTO ŚWIAT nie tworzy więcej autorskiego kontentu, niż my. A robi to za pieniądze. Sam płacę co tydzień 2,5 zł za AUTO ŚWIAT. My udostępniamy nasze łamy za darmo – czytać nas może każdy. Tak, mamy reklamy, bo z czegoś trzeba wortal utrzymać, ale czyż AUTO ŚWIAT nie publikuje reklam?
Zresztą co ja Wam będę podpowiadał – każdy z naszych Czytelników potrafi się odnieść do tego, co opowiada Pan Mark Dekan.
Ale wróćmy do przeglądu aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Oczywiście gwiazdą numeru jest wspomniany Kodiaq. Nie zapomnę, jak po raz kolejny pokazano na targach jakiś koncept zapowiadający to cudo na kółkach – jak się dziennikarze rozpływali nad wnętrzem. AUTO ŚWIAT pokazał zdjęcie kierownicy i deski rozdzielczej, dokładnie to samo, które niemal dwa tygodnie temu pojawiło się na portalu IndianAutosBlog. Miałem już wówczas ponatrząsać się z tego, ale czasu mi zabrakło, więc dziś parę słów. Ja wiem, że z konceptów przejmowanych jest do produkcyjnych modeli niewiele. No ale tamten Visio S, czy jak tam się ów koncept nazywał, był taki piekny, amerykański ;-) A w wersji produkcyjnej co? Typowa czeska nuda, kokpit zupełnie nienowoczesny, nie wnoszący nic nowego, a do tego – w moim odczuciu – z potężną wpadką ergonomiczną. Popatrzcie na umiejscowienie przycisku Start/Stop. Sięganie do niego na pewno nie jest wygodne, chyba że ma się ręce szympansa! Trzeba je bowiem włożyć za kierownicę, wygiąć, wcisnąć przycisk. Nie – to mi nie wygląda na element, który byłby wygodny w użytkowaniu.
Oczywiście tę nudną stylistykę AUTO ŚWIAT tłumaczy po swojemu twierdząc, że jest ona ponadczasowa, jak w markach premium. I zastanawia się, czy Škoda zamierza „podbierać klientów” markom z tego segmentu? Tak, z pewnością. Już widzę te tłumy zastanawiające się nad zakupem jakiegoś BMW, czy Mercedesa, albo chociaż Audi, które opuszczają swój komitet kolejkowy i pędzą do Škody po Kodiaqa.
No ale zajmijmy się wreszcie samochodami francuskimi, bo cóż można napisać o Škodzie? ;-) Za to na stronach 8-9 pojawił się artykuł poświęcony Renault Megane Sedan. To kolejna nowość francuskiego koncernu, która – to przyznaje nawet AUTO ŚWIAT – wygląda bardzo dobrze i ma „szanse na rynkowe powodzenie”. A to dlatego, że auto będzie wyposażane tak samo, jak Megane hatchback i Grandtour, ma atrakcyjną stylistykę przywołującą na myśl Talismana, a skierowane będzie na rynki, gdzie kompaktowe sedany sprzedają się dobrze. Mnie osobiście cieszy fakt, że Megane Sedan trafi też do Polski. W tekście wspomniano też model Fluence, który najprawdopodobniej wypadnie z gamy Renault – marka wraca z kompaktowym sedanem do nazwy Megane.
Na stronie 10. pojawiła się krótka informacja o limitowanej serii dwóch modeli Renault – teraz Captur i Kadjar dostępne są w odmianach Night & Day, o czym pisaliśmy przed dziesięcioma dniami.
Z kolei na stronie 11. AUTO ŚWIAT zaprasza na swoją stronę z materiałami video, gdzie można znaleźć materiały z testu poliftingowego Peugeota 2008.
Na stronach 13-17 zamieszczono drugą część raportu pod nazwą Wielki Test Salonów, w którym to materiale znajdziecie też informacje o dealerach marek nas interesujących – Citroëna, Peugeota, Renault i Dacii.
Renault Clio II można dostrzec na małym zdjęciu zamieszczonym na stronie 28.
Laguna III była dość mocno krytykowana w wielu artykułach. Dziś, kiedy nie można jej już kupić w salonie jako nowego auta (zastąpił ją Talisman), oceny coraz częściej okazują się dobre. Kolejny przykład potwierdzający tę tezę znajdziecie na stronach 38-41 aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT, gdzie Lagunę III zestawiono z Oplem Insignia i Volkswagenem Passatem. Porównano wersje kombi napędzane turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności rzędu dwóch litrów.
I cóż takiego się okazuje? Opel uzyskał 3,5 gwiazdki na pięć możliwych. Volkswagen – gwiazda motogazetek – tylko trzy! Renault Laguna, którą można mieć za najmniejsze pieniądze w stosunku do rocznika auta, wygrała porównanie zbierając cztery gwiazdki. Przy czym pochwalono nie tylko relację ceny do wieku, ale i spory wybór aut na rynku wtórnym, dobre silniki 2.0 (zarówno benzyniaki, jak i diesle) i rozsądne ceny napraw. Krytyce poddano jedynie dużą utratę wartości (co akurat dla kupującego jest zaletą), przeciętne walory użytkowe wersji kombi oraz „problemy jakościowe wnętrza”.
W dziale Z drugiej ręki znajdziecie też – na stronach 42-45 – dziesięć samochodów w atrakcyjnych cenach i o niskich kosztach napraw. Wśród nich pojawiły się Peugeot 307 i Renault Megane II. W tym pierwszym wnętrze uznano za minus z uwagi na słabą jakość, doszukano się też problemów z elektryką i z tylną belką („droga regeneracja”). AUTO ŚWIAT poleca przede wszystkim benzyniaki w wersji po liftingu doceniając atrakcyjne ceny aut i niskie ceny części zamiennych. W przypadku Megane II AUTO ŚWIAT odradza diesle 1.5 dCi, krytykuje kapryśną elektronikę i nietrwałe zawieszenie, ale chwali dużą liczbę wersji nadwoziowych, niskie ceny części zamiennych i atrakcyjne ceny zakupu aut. Nawet stylistyka im się spodobała!
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze