„Auto-Świat” nr 50 (547) z 12.XII.2005
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 1,90 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,5 grosza
Warto kupić: tak
O jakich markach francuskich piszą, lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisane: C5, C6, 207, Clio, Megane
Na okładce – Peugeot 207. Dla nas zdjęcia tego samochodu, to nie nowina, ale „Auto-Świat” twierdzi, że tylko u nich można obejrzeć pierwsze fotografie małego Lwiątka… No ale niech im będzie – może faktycznie na rynku prasowym, to tylko u nich ;-) W dolnej części okładki zobaczyć zaś możecie najnowsze Renault Clio w otoczeniu dwóch innych autek – to zapowiedź testu porównawczego.
Strona trzecia, to oprócz spisu treści także najważniejsze wydarzenie tygodnia, za jakie uznano prezentację Citroëna C6. Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko się zgodzić ;-) Po czym poszukać wzmianki o mniejszym bracie flagowej limuzyny Citroëna na stronie następnej – w wypowiedziach cytowanych z forum internetowego. Otóż jeden z internautów w C5 się zakochał. Cóż – miłość jest ślepa… Żartuję, oczywiście, choć trudno ukryć kontrowersje, jakie wywołało w cytrynowym światku pojawienie się modelu C5…
Zapowiadane zdjęcia Peugeota 207 zobaczyć możecie nad artykułem Redaktora Burcharda. Tuż obok – historia modelu, a całość do odszukania na stronach 6-7. Upodobniono małego Lwa do starszych braci – 307 i 407, co widać zarówno z przodu, jak i z tyłu (tu widać analogie oczywiście jedynie do 307). Oprócz zmian stylistycznych odnowiona zostanie paleta silników. Odnowiona poprzez… likwidację silników 1.1 i 1.4 (75 KM), które są za słabe i w dodatku nie spełniają obowiązującej od przyszłego roku normy Euro4.
Dwa francuskie akcenty odnajdziecie też na stronach 16-17. To notki (okraszone zdjęciami) o liftingu Renaulta Megane oraz o cenach Citroëna C6 na polskim rynku.
Kolejne dwie strony, to doniesienia sportowe, wśród których nie brakuje informacji o Rajdzie Barbórki oraz Race of Champions. Jak widzicie – my o tym już dawno pisaliśmy ;-)
Na stronach 20-24 zamieszczono porównawczy test najnowszego Punto, Polo i Clio. Jak wypadł samochód francuski na tle włoskiej i niemieckiej konkurencji? Tradycyjnie już dostaje cięgi za niepełną regulację kierownicy (ale rzadko kto wspomina, że tylko w najtańszej wersji!), a zbiera pochwały za wygodne fotele. Clio ma największy rozstaw osi, ale nie jest to widoczne w kabinie pasażerskiej. Odbija się dopiero w bagażniku – największym z testowanej trójki – choć jego pojemność nie jest jakaś specjalnie szokująca. To tylko 8 litrów więcej, niż w Saxo sprzed – bądź co bądź – niemal 10 lat! Bagażnik Clio jest najszerszy wśród testowanych aut, a po złożeniu kanapy – także najdłuższy. Niestety – na podłodze pozostaje poprzeczny próg, który nieco ogranicza funkcjonalność.
Deska rozdzielcza VW jest – jak zwykle – po prostu nudna. Więcej finezji jest w Fiacie, ale to nie dziwne – Włosi słyną z doskonałej stylistyki. Renault też się nie ma czego wstydzić.
Silniki testowanych aut dobrano pod kątem mocy – na poziomie 75 KM. Rywale mają pojemność 1.4, Clio natomiast zadowala się 1149 ccm. Dzięki temu jest najoszczędniejsze (wg danych producenta), a najgorzej w teście pod tym względem wypadło Polo. Inna sprawa, że motorek Volkswagena jest najdynamiczniejszy, ale w dzisiejszych czasach, to ekonomia odgrywa sporą rolę w wyborze auta…
A jak wygląda porównanie „tabelkowe” trzech niewielkich autek? Wyposażenie VW, to tradycyjnie plaża naturystów w zimny jesienny dzień – nie ma w standardzie prawie nic! Jedynie Clio ma seryjnie boczne poduszki powietrzne. ABS w Polo wymaga wysupłania dodatkowo niemal 3,5 tys. zł – u konkurencji jest w standardzie. ESP u Renaulta kosztuje niemal 3 tys. zł, zaś w Polo wymaga prawie 8 tys. zł dopłaty! Ludzie – dlaczego Wy kupujecie Volkswageny??? Także klimatyzacja manualna w VW jest o niemal 50% droższa, niż w dwóch pozostałych koncernach. Cena klimy automatycznej, którą można zamówić jedynie do Polo, to już w ogóle kosmos – 7,5 tys. zł. Elektrycznie sterowane przednie szyby wraz z centralnym zamkiem, to w Polo znowu dopłata – przeszło 3 tys. zł! Pozostałe auta centralny zamek mają w serii, a Clio w podstawowej wersji nie posiada elektrycznego sterowania szyb. Zakup felg ze stopów lekkich, to u VW znowu horrendalne pieniądze. A dodać przy tym należy, że z trzech testowanych aut tylko VW wyposażono w 14-calowe koła – konkurencja daje o cal większe… W dodatku standardowa wersja Trendline jest droższa od konkurencji o niemal 3,5 tys. zł, a więc już na starcie VW daje ciała…
Szczegółowa punktacja w tabelce mimo wszystko tam, gdzie to możliwe, promuje Polo. Clio dostało najmniej punktów za przestronność wnętrza. Dziwne troszkę… Szokujący jest też fakt, iż francuskie Clio przegrało z niemieckim Polo pod względem komfortu jazdy! Co ciekawe – Polo uzyskało najmniej punktów za jakość wykończenia! Dziwnie mało punktów przyznano Clio w kategorii spalanie/zasięg – w teście wyszło, że jest w stanie na jednym baku pojechać o 90 km dalej, niż Punto i aż 150 km dalej, niż Polo, a i spalanie ma na naprawdę niezłym poziomie. Skąd więc jedynie 12 punktów – jak w znacznie bardziej paliwożernym VW?
Summa summarum Clio zebrało 201 punktów na 300 możliwych. Polo oceniono o cztery oczka wyżej, a zwyciężyło w teście Punto z dorobkiem 207 punktów. Wybaczcie, ale mi się wydaje, że test nie był zbyt obiektywny, co wykazałem powyżej.
Warto wspomnieć o liście Czytelnika – nabywcy Citroëna C5, który zamieszczono w Interwencjach na stronie 35. Usterki, o których pisze ów czytelnik, to pasmo udręk i to dość bolesnych, wśród których wymienia się nawet trzykrotną wymianę turbosprężarki! A wszystko to w samochodzie z przebiegiem 32 tys. km!
Ciągle w „Auto-Świecie” możecie wziąć udział w plebiscycie na najbezpieczniejszy samochód roku 2006. Polecam Waszej uwadze zwłaszcza Citroëna C6 słynącego z pierwszego przypadku przyznania aż 4 gwiazdek EuroNCAP za ochronę pieszych.
Na stronie 50. informacje o sprzedaży nowych samochodów w pierwszych 11 miesiącach 2005 roku. Jedynie Citroën wciąż zwyżkuje – w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego sprzedał o 16,2% nowych samochodów więcej!
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze