Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 13/2017

20
781

MOTOR porównał w tym tygodniu dwa kompaktowe minivany w siedmioosobowych wersjach. To Citroën Grand C4 Picasso oraz Volkswagen Touran. Oj, chyba skry będą szły, bo francuskie auto jest praktycznie idealne, ale motogazetki na pewno będą robiły wszystko, by je zdyskredytować i wepchnąć na zwycięski stopień podium pancerne pudełko.

 

MOTOR nr 13 (3327) z 27.III.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron:
56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C4 Picasso, C5, C-Elysee, DS5, Spacetourer, 4, 206, 207, 208, 2008, 301, 307, 308, 3008, 508, Captur, Clio, Kadjar, Megane, Scenic, Talisman, Trafic, Vel Satis, Duster, Logan, Sandero

 

Pierwsza wzmianka o francuskim samochodzie, a w zasadzie o francuskich samochodach, pojawiła się na stronie 4. Jest to list czytelnika tygodnika MOTOR, który wymienia przestronne samochody w rozsądnych cenach. To m.in. Citroën C-Elysee, Peugeot 301 i Dacie Logan i Sandero.

Na tej samej stronie opublikowano też wyniki sondy  na najciekawszy model w cenie do 10.000 zł będącej nawiązaniem do artykułu z poprzedniego wydania pisma. Peugeot 206 GTi uplasował się na miejscu czwartym, a Renault Vel Satis na dziesiątym.

W dziale Przyszłe premiery (tym razem margines strony 11.) MOTOR zapowiada Renault Clio, Peugeota 508, Dacię Duster i Peugeota 2008.

Ale pierwszy artykuł naprawdę warty uwagi znajdziecie dopiero na stronach 22-25. To wspomniane na wstępie porównanie Citroëna Grand C4 Picasso z Volkswagenem Touranem. Ten drugi wystąpił ze 180-konnym silnikiem TSI, auto francuskie dysponuje „jedynie” 165 KM. Volkswagen jest jednak o niemal 150 kg cięższy, a do tego oferuje zauważalnie niższą ładowność – tylko 664 kg, co nie jest niczym szczególnym na siedmioosobowy samochód. Citroën może zabrać na pokład aż 782 kg, a to już naprawdę duża różnica!

Różnica w cenie też jest niebagatelna – wynosi aż 17.300 zł! Owszem – Citroëna MOTOR trochę „doposażył”, ale i tak zatrzymał się na 108.990 zł, co wciąż jest ofertą o 6.300 zł lepszą. I nie jestem przekonany, że Volkswagen będzie lepszą propozycją, bo wciąż nie będzie miał np. czujników martwego pola, złącza USB i Bluetooth®, nawigacji, kamery cofania, czujników parkowania z przodu i z tyłu, asystenta parkowania, półskórzanej tapicerki, podgrzewanych foteli, czy elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika. Za to będzie górował nad Citroënem w zakresie poduszki kolanowej, kamery czytającej znaki i czujnika koncentracji, klimatyzacji (trzystrefowa w stosunku do dwustrefowej w C4 Grand Picasso), odtwarzacza CD oraz aktywnego tempomatu.

MOTOR napisał, że Touran sprzedaje się nieznacznie lepiej od C4 Picasso. Nie podano jednak, gdzie tak jest – czy to w Polsce, czy w Europie, czy jeszcze na innym obszarze.

Stylistyka Volkswagena jest bardzo zachowawcza, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. C4 Picasso kusi nowoczesnością i dwoma dużymi ekranami na konsoli centralnej. Citroën jest przestronniejszy i lepiej doświetlony dzięki panoramicznej szybie. Dzięki podwójnym, za to cienkim słupkom A zapewnia też lepszą widoczność. Grand C4 Picasso ma też większy bagażnik.

MOTOR jednakże walczył o Volkswagena ;-) Doszukał się odrobinę lepszej dynamiki w sprincie do setki (to raptem pomijalne 0,6 sekundy) i zauważalnie lepszego wyciszenia. Kurczę, aż trudno mi w to uwierzyć, by różnica sięgała tu nawet 4,3 dB przy 50 km/h! A potem spadała przy 100 km/h do 1,5 dB.

Citroën za to spalił wyraźnie mniej – tu różnice wynosiły średnio 0,7 l/100 km. Volkswagen też bardziej rozminął się z prawdą w zakresie spalania. „Pikuś” ma do tego większy zasięg, choć jego bak mieści o litr mniej od zbiornika Volkswagena.

Jako się rzekło – MOTOR walczył o Volkswagena. Napisał m.in., że „Citroen ma klasyczną skrzynię automatyczną, która biegi zmienia dość niespiesznie”. Akurat przekładnia stosowana przez PSA jest chwalona za szybkość i kulturalną pracę. Ale MOTOR uważa, że w Volkswagenie skrzynia DSG „działa błyskawicznie”. Nie neguję tego, jest szybka, ale czy dla przeciętnego kierowcy ma to jakiekolwiek znaczenie???

Również zawieszenie Volkswagena uznano za lepsze. To w „Pikusiu” rzekomo „dudni na wybojach”. Nic więc dziwnego, że Touran wygrał porównanie. Pięcioma punktami, ale jednak. Przynajmniej do czasu, w którym do głosu doszły koszty. Ceną zakupu MOTOR jeszcze nie zmienił lidera, ale wyposażeniem Citroën rozłożył Volkswagena na łopatki. Próbowano jeszcze walczyć wyposażeniem dodatkowym, ale to bzdura i nawet dwa dodatkowe punkty dla Tourana nie zmieniły wyniku:

CITROËN WYGRAŁ PORÓWNAWCZY TEST Z VOLKSWAGENEM!

Test Peugeota 2008 PureTech 110 z automatyczną skrzynią biegów opublikowano na stronach 28-29. Pomarudzono trochę, że to jedyna wersja tego modelu dostępna z tą skrzynią, ale za to dopłata do niej wymaga dołożenia jedynie 5.000 zł, a to atrakcyjna oferta. Nie dość, że otrzymuje się automat, to w dodatku sześciobiegowy (manual ma pięć przełożeń). MOTOR docenia komfort użytkowania samochodu z automatem. Co ciekawe tutaj zmienia ona biegi „wystarczająco szybko”, choć parę stron wcześniej, w C4 Grand Picasso, dokonywała tego „niespiesznie”. Ja pierniczę – mogliby uzgadniać zeznania!

No ale jeśli nawet skrzynia jest wystarczająco szybka, to i tak szarpie na zimnym silniku, a pod kierownicą nie ma łopatek do zmiany przełożeń. Na szczęście zauważono, że automat w niewielkim stopniu „tępi” temperament silnika, który „jest dynamiczny i cechuje go zdecydowana reakcja na gaz”. Do tego spalanie pozostaje na bardzo dobrym poziomie, a auto jest wygodne i się przy tym pewnie prowadzi. Dobrze wypada także wyposażenie (testowano wersję Allure, ale taki zespół napędowy można mieć także w odmianach Active i Style).

Wśród rywali pokazano Renault Captura Xmod, który z dwusprzęgłową skrzynią EDC jest minimalnie tańszy (o 1.000 zł).

Od pewnego czasu pojawiają się artykuły o tym, że dostęp bezkluczykowy jest sporym ułatwieniem dla nowoczesnych złodziei. W tym tygodniu MOTOR wyszczególnił modele podatne na możliwość otwarcia drzwi oraz uruchomienia silnika przez złoczyńców ;-) W gamie Citroëna są to modele C3, C4 Picasso i Spacetourer, a także zaliczony do tej marki DS 4 Crossback. W przypadku Peugeota są to 508 i 3008. U Renault modeli jest więcej – Captur, Clio, Kadjar, Megane, Scenic, Talisman i Trafic. Artykuł na ten temat znajdziecie na stronach 38-39.

Na stronie 43. czytelnik tygodnika MOTOR wypytuje o Peugeota 508 RXH.

W materiale poświęconym kupowaniu aut używanych z gwarancją znajdziecie sporo przykładów aut francuskich. Pojawiły się tam Citroëny C1, C5 i DS5, Peugeoty 207, 301, 307 i 508 oraz Renault Clio i Megane, a na zdjęciach dostrzec można jeszcze 208-kę, 308-kę i 3008-kę. Cały ten artykuł znajdziecie na stronach 48-51.

I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR

Galeria

Dodaj komentarz

20 komentarzy do "Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 13/2017"

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Maruda
Gość

Panie Krzysztofie, załączę USB i skrzynia jest szyba :) do poprawki

pawelhks
Gość
„CITROËN WYGRAŁ PORÓWNAWCZY TEST Z VOLKSWAGENEM!” A gdyby jeszcze marketing Citroena dbal o eksponowanie naprawde swietnych rozwiazan zastosowanych w samochodzie (chocby mozliwosc wyswietlania ekranu nawigacji na dwoch ekranach, w tym na ekranie miedzy zegarami) to przewaga C4GP bylaby wyrazniejsza. Ale nawet na citroen.pl nikt sie nie chwali tym rozwiazaniem, pomimo, ze w poprzednim numerze Motor delektowal sie tym rozwiazaniem zastosowanym w Audi. Jedna rzecz mnie cieszy, oprocz generalnie bardzo pochlebnych opinii na temat C4GP napisanych w artykule w Motorze – coraz wiecej Picasso mozna spotkac na naszych ulicach. No i lyzka dziegdziu: jak to zauwazono w Motorze – vw daje… Czytaj więcej »
pawelhks
Gość

az specjalnie dzis zwrocilem uwage na to szarpanie skrzyni automatycznej w Picasso: na zimnym silniku poczulem zmiane z 1 na 2, pozniej rowniez cos tam na wyzszych biegach poczulem. Ale gdyby nie artykul plus Panstwa komentarze to bym nie zwrocil uwagi, bo to „szarpniecie” trwa ulamek sekundy i jest tak delikatne, ze naprawde musialem sie wczuc by je odkryc

Persy
Gość
Ode mnie parę słów o P2008 z EAT6: skrzynia chodzi płynnie i sprawnie, zmienia biegi wystarczająco szybko (a nawet bardzo szybko). Jest bardzo dobrze zestrojona z silnikiem. Czy szarpie? Czasami na zimnej skrzyni lekko czuć zmianę biegów z 1 na 2 i sporadycznie z 2 na 3. Ja się rozgrzeje (co trwa max 5 minut w zimie) zmiany są praktycznie nieodczuwalne. Nieco wyraźniej je czuć przy ostrzejszej jeździe – ale nie są to wielkie szarpnięcia, raczej bardzo delikatne. Myślę, że bardziej z racji zmiany obrotów silnika niż przełączania się „mechaniki” skrzyni. Jedyny problem jaki zauważyłem – czasami przy przechodzeniu z… Czytaj więcej »
Adam
Gość

Ten problem z szarpnieciem przy zmianie z 1 na 2, mam przy manualu w mocniejszej wersji. Nie wiem czy to kwestia dosc duzego momentu obrotowego, ale dalej zdarza mi sie zrobić „żabkę”. Szczególnie kiedy chcę troche dynamiczniej ruszyć i zbyt gwałtownie sciagne nogę ze sprzęgła. Pomiedzy innymi biegami problemu nie ma.

adi!
Gość

Ktoś chyba nie dostanie premii w Motorze za ten test VW z Citrenem :D

Co do handsfree to zwykłe straszenie czymś co niemieckie koncerny dopiero powoli wdrażają jakoby było niebezpieczne a prawda jest taka, że jak mają ukraść to czy jest handsfree czy nie to i tak ukradną więc po co sobie życie na co dzień utrudniać i rezygnować z tak świetnej funkcji :D

Łukasz
Gość

Ciekawe jak to działa w innych markach, u mnie w Peugeocie 508 działa jak jest ciepło, w zimie szwankuje, na mrozie praktycznie nie działa, mamy dwa takie same i w obu jest to samo, Pan z salonu opowiadał że jak to weszło to chciał poszpanować przed klientem, a że była zima to efekt był taki sam :(
Jakie macie doświadczenie z tym w innych modelach?

Vifo
Gość

Od 2003 roku karty w dwóch Renaultach bez zarzutu. Raz wymienione baterie.

Michał Z.
Gość

W C4GP też bezproblemowo działa.

gigant2009
Gość
W Renaulcie LII działo zawsze, jednak bateria wymieniana co dwa lata no i trzeba było wkładać kartę w „dziurkę” W LIII działa i działało zawsze, baterię wymieniają chyba podczas przeglądów, ja nigdy nie wymieniałem, a jedną z trzech LIII mam już 8 rok W RS również jak w LIII W Talismanie jeszcze lepiej, jest rewelacyjna rozpoznaje mnie przed samochodem, który „ożywa” nigdy nie zawiodła, ale jest jedno ale… po myciu myjką ciśnieniową w zimie mam kłopot z otwieraniem klapy na ruch, z pilota otwiera zawsze. Nie udało mi się tego usunąć, bo co przyjadę do ASO samochód jest już suchy… Czytaj więcej »
ŁukaszWwa
Gość

W LIII i Fluence HF działa swietnie. Jedyne drobne niedociągnięcie to mały zasięg z przodu samochodu – jeśli wysiądę i obejdę autko od strony maski, zdąży się w międzyczasie zamknąć. Ale to drobiazg. Nie ma kłopotu przy upałach ani mrozach.

Podobno w Talismanach czasem jest kłopot z poprawnym działaniem HF, gdy samochód jest mocno zabrudzony. Może w ten sposób Renault zachęca do dbania o czystość? :)

gigant2009
Gość

Sprawdziłem u siebie nie mam takiego problemu z Talismanem nawet w przypadku błota, soli, chlorku wapnia itp.działa bardzo dobrze, poza klapą bagażnika. W moim przypadku jest ok, choć staram się o czystość auta
Hand Free działa na pewno lepiej niż w LIII. Gdzie działa bez zarzutu.

toughluck
Gość

Dodam jeszcze, że złodzieje głównie kradną Volkswageny. Dowodzą tego statystyki, a także kwitnący rynek kradzionych części używanych.
Z kolei powodem istnienia takiego popytu na części są chore ceny na części oryginalne (do tego stopnia, że do Volkswagenów i Audi można kupić podrabiane części karoserii, które poznać da się po tym, że nie mają oryginalnych znaczków, a w przypadku przedniego pasa jest to bardzo widoczne).

Damian
Gość

„CITROËN WYGRAŁ PORÓWNAWCZY TEST Z VOLKSWAGENEM!” No to trzeba to opić ;)

Wojciech
Gość
„…zawieszenie Volkswagena uznano za lepsze. To w „Pikusiu” rzekomo „dudni na wybojach””. Szczyt kłamstw….. miałem ogromną nieprzyjemność jechać tym okropieństwem na kółkach z Pszczyny do Zakopanego (przerwa w Wadowicach). Nigdy więcej nie chce wsiadać do tego samochodu. Mam prawie 190cm a to niby zawieszenie komfortowe….. moje 4litery nie wytrzymały starcia z VW. Trzęsło na każdym wyboju a siedzenia STRASZNIE nie wygodna. Na myśl o korku od razu z kolegami mieliśmy łzy w oczach że będziemy musieli w tym czymś siedzieć jeszcze dłużej. Po przyjeździe wyskoczyliśmy z auta z wielką przyjemnością. Strasznie się ucieszyłem jak dotarła do mnie wiadomość że do… Czytaj więcej »
Red
Gość

Mnie ciekawi, dlaczego tabelkę testu porównawczego rozbili na dwie części – zwykle tego nie robili, gdy znane są ceny wszystkich modeli biorących udział w teście.

Citroenowi C4GP naprawdę musiał się udać, skoro już kolejny raz rozkłada na łopatki volkswagena – i to w niemieckiej gazecie. Strach pomyśleć, jaki łomot Citroen sprawiłby Touranowi, gdyby test przeprowadzili Francuzi…

Jeck
Gość
Witam, napiszę swoje spostrzeżenia, z ostatnich dni, mam C4GP (niestety nie nowego) którym jeżdżę kilka lat, który ma prawie wszystko, oprócz czujnika parkowania z przodu, ale jak to w życiu bywa coś się zepsuło, dokładnie pękł wąż od paliwa. Zostałem zmuszony do pożyczenia auta od znajomych, niestety padło na tourana. I co mogę powiedzieć, twarde niewygodne fotele, kiepska widoczność w lusterkach bocznych, do tyłu również katastrofa, małe radio, żadnych pokręteł w kierownicy, czy w jej pobliżu, z tyłu korbki(vw młodszy od mojej cytryny) banalny brak rolet w tylnych oknach w aucie aspirującym do miana rodzinnego, o czujniku parkowania nie wspomnę,… Czytaj więcej »
pawelhks
Gość

jeszcze jeden wazny aspekt, nie wiem czemu pomijany w testach i samej promocji C4GP przez Citroena. Kierunkowskazy – zwlaszcza przednie. Genialne rozwiazanie – wlaczam migacz, wiec gasnie led do jazdy dziennej. Proste, czytelne, zauwazalne dla kazdego. Dlaczego o tym wspominam? Wczoraj wyjezdzalem z mojego osiedla i z naprzeciwka jechal jakis nowy Lexus suvopodobny. Dopiero po kilku sekndach zauwazylem wlaczony kierunkowskaz, ktory ma umiejscowiony nad ledem do jazdy dziennej, dodatkowo nie swieci caly kierunkowskaz, ale diody plyna od wewnatrz na zewnatrz ala w ałdiku. Nie narzekam na moj wzork, ale tu naprawde nie widzialem tego migacza! Przeciez to wplywa na bezpieczenstwo!

wpDiscuz