To nie zdarza się często. To zdarza się bardzo rzadko, rzekłbym nawet. MOTOR na czołowym i największym zdjęciu na okładce aktualnego numeru pokazał samochód francuski! Ba, nowy samochód francuski, który dopiero wjeżdża do salonów dealerskich, a nie jakieś auto z działu Używane. To Peugeot 5008, którego test zapowiada okładka.

 

MOTOR nr 20 (3334) z 15.V.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron:
56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, 3, 4, 5, 207, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, RCZ, Captur, Clio, Espace, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Duster, Logan, Sandero

 

Ale pierwsze samochody francuskie pojawiły się już na stronie 4. w wynikach sondy. Czytelnicy tygodnika MOTOR odpowiadali na pytanie „Jaki używany samochód w cenie do 30 tys. zł jest Twoim zdaniem najciekawszy?”. Żaden z 30 modeli nie uzyskał miażdżącej przewagi, żaden nie uzyskał 9% wskazań. Na czele niemal ex aequo BMW 3 i Audi A4, acz trzeba sobie jasno odpowiedzieć, że za trzy dychy, to cudów tu raczej nie da się kupić. Zaskakująco wysoką pozycję – piątą – ma Citroën C5, najlepszy z „francuzów”. Zaskakująco wysoką jak na to, kto z zadowoleniem może czytać MOTOR ;-) C5-tka uzyskała 6,11% wskazań. Na szóstym miejscu Renault Laguna III (5,96%), która wyprzedziła Forda Mondeo i Škodę Octavię! Inne auta pozostające w kręgu naszych zainteresowań uplasowały się na miejscach 16. (Peugeot 308, 2,30%), 19. (Dacia Duster, 1,70%), 24. (Renault Megane II, 1,00%), 27. (Renault Laguna II, 0,50% i 29. (Peugeot 207 SW, 0,44%).

Potem jest mnóstwo ukłonów bitych na klęczkach przed Audi, aż na stronie 10. wspomniano, że Peugeot 308 przechodzi lifting. W materiale wspomniano też o kompaktowym SUV-ie 3008.

Marka Renault zanotowała przeszło 25-procentowy wzrost sprzedaży w Polsce w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Jest szóstą najchętniej wybieraną marką w naszym kraju jeśli chodzi o nowe samochody. W Top10 mieści się jeszcze Dacia z 19,4-procentowym wzrostem sprzedaży. Zajmuje dziewiątą pozycję. Tabelkę z tymi wynikami znajdziecie na stronie 11.

Obok – wybaczcie ten wtręt – MOTOR pisze o „nowych napędach Volkswagena”. Wspominają tam o silnikach TGI zasilanych gazem ziemnym. Ja bym dobrze sprawdził, czy ta skłonna do oszustw marka nie zechce ich napędzać cyklonem B… Wybaczcie, nie mogłem się powstrzymać ;-)

Na marginesie strony 12. podano skrócony cennik Renault Captura po liftingu. U nas znajdziecie pełną wersję ;-) z wyposażeniem nawet.

Strony 12-13 poświęcono na materiał podsumowujący ubiegłoroczną sprzedaż poszczególnych marek dostępnych w Europie. Podano po trzy najpopularniejsze modele w obrębie każdej z nich. Marki nas interesujące, to Citroën (najlepiej sprzedające się modele, to C3, C4 Picasso i C4 Cactus), Dacia (Sandero, Duster, Logan), DS (3, 4, 5), Peugeot (208, 308, 2008) i Renault (Clio, Captur, Megane). Renault było druga najchętniej kupowaną marką w Europie, Peugeot piątą, Citroën trzynastą, Dacia szesnastą, a DS trzydziestą drugą.

Zapowiadany na okładce test Nowego Peugeota 5008 MOTOR zamieścił na stronach 14-17. To wersja GT napędzana 180-konnym silnikiem BlueHDi połączonym seryjnie z automatyczną skrzynią biegów. Auto nie jest tanie, bo kosztuje 166.700 zł, ale kompletne wyposażenie łagodzi ból odczuwalny podczas wypisywania przelewu ;-)

Redaktor Laska wyjaśnia, że na fali niemalejącej mody na SUV-y i crossovery wielu producentów zmienia swoje modele. To nie tylko Peugeot – Autor wspomina także Renault z modelami Espace i Scenic. To jednak – w moim odczuciu – odpowiednio crossover i jednak wciąż minivan, gdy u Peugeota możemy spokojnie mówić o SUV-ach 3008 i 5008.

Oba mają bardzo podobną stylistykę, choć wg mnie 3008-ka ma lepsze proporcje. Peugeot 5008 jest dłuższy o niemal 19,5 cm od 3008, ale tylko o 2 cm wyższy od niego. Dzięki większemu o 16,5 cm rozstawowi osi wygląda dobrze, ale w moim odczuciu 3008 jest ładniejszy. To jednak kwestia gustu i… potrzeb. A tutaj wybrałbym jednak 5008 z uwagi na siedem miejsc, czego w 3008-ce mieć nie można. W 5008 są one seryjnie na polskim rynku, ale nie w każdym kraju tak jest, w niektórych dwa dodatkowe fotele wymagają dopłaty.

MOTOR narzeka, że opcjonalny szklany dach ogranicza przestronność na wysokość, że tych siedem miejsc jest seryjnych, i że bagażnik ma tylko 166 litrów, gdy rozłożone są wszystkie fotele. Na szczęście zaraz pochwalono regularny kształt kufra, a także to, że po złożeniu foteli drugiego i trzeciego rzędu, a także tego prawego z przodu można zamkniętą 5008-kąp przewieźć przedmioty o długości aż 280 cm! Zauważono też, że na fotelach trzeciego rzędu jest nieco przestronniej, niż u wielu konkurentów.

MOTOR pochwalił również przednie fotele, nieźle ocenił też te w drugim rzędzie.. Niestety stoliki umieszczone w oparciach tych przednich są dość nisko zawieszone. Nie brakuje za to schowków – łącznie mają 38 litrów pojemności! Ten w podłokietniku swobodnie zmieści dwulitrową butelkę.

Kokpit, to nie tylko rewelacyjny design, ale nawet łatwa obsługa! Tak, MOTOR pochwalił obsługę i-Cockpitu! Wykończenie (zarówno jakość, jak i materiały wykończeniowe) też uzyskało wysokie noty. Zachwyca bogate wyposażenie, również to z zakresu bezpieczeństwa.

Zawieszenie uznano za dość twarde, a kierownica świetnie leży w dłoniach i pozwala na dobrą kontrolę samochodu. Na szczęście nie dostrzeżono żadnych niepokojących odgłosów z podwozia, choć już silnik uznano za dość głośny. Skrytykowano brak napędu na cztery koła, zwłaszcza, że niektórzy tańsi rywale go oferują. Na szczęście MOTOR przytomnie stwierdza, że wielu klientów wcale z tego powodu nie rozpacza.

Na stronie 43. MOTOR odpowiada swojemu czytelnikowi, że wybór Dacii Duster na rynku wtórnym, to niezły pomysł.

W dziale Używane pojawia się przegląd piętnastu SUV-ów. MOTOR wśród modeli tanich w eksploatacji proponuje m.in. Renault Koleosa w pierwszej wersji. Sugerują wybór auta z dieslem 2.0 dCi („świetny silnik”), chwalą niską awaryjność tego modelu i dobry stosunek ceny do rocznika. Z kolei wśród samochodów, którymi śmiało można zjechać z asfaltu w teren wskazano m.in. Dacię Duster. To auto ma bardzo dobry napęd 4×4 (dowodzi tego choćby w Dacia Duster Elf Cup. W dodatku jest tanie w zakupie i eksploatacji, ma duży prześwit i dobre silniki, a czepiać się można jedynie relatywnie spartańskiego wykończenia, bo wyposażenie wersji 4×4 było zwykle całkiem przyzwoite. No ale od terenówki z reguły się cudów nie oczekuje.

O silnikach, które dość często sprawiają kłopoty, MOTOR pisze na stronach 50-53. Zauważa problemy z volkswagenowskimi 1.9 TDI i 2.0 TDI, owszem, ale krytykuje też motory 1.9 dCi i 1.5 dCi z Grupy Renault oraz 1.6 THP od PSA. Niestety jakoś nie zauważa gamy silników TSI/TFSI. Cóż – pewnie jest ich mało do kupienia na rynku wtórnym, a jak są, to uszkodzone ;-)

MOTOR wymienił modele, w których występują opisane silniki. W przypadku motoru 1.9 dCi były to Renault Megane II, Laguna II, Scenic II, Espace IV oraz Nissan Primera. Jeśli chodzi o mniejszego diesla Renault, to można go spotkać m.in. w Renault Clio, Megane, Scenic’u i Lagunie, kilku Nissanach oraz w Daciach Logan, czy Sandero. O Dusterze i innych modelach Dacii zapomniano ;-)

Motor 1.6 THP spotykany jest w wielu konstrukcjach PSA i BMW, m.in. w Citroënach C4, C5, DS3, DS4 oraz w Peugeotach 207, 208, 308, 508, 3008, 5008 i RCZ.

I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR

Galeria

Dodaj komentarz

6 komentarzy do "Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 20/2017"

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Staszek Mar.
Gość

Wasz test 5008 był dużo bardziej dokładny i ciekawszy niż Motoru. Czekam na testy 5008 GT

Vifo
Gość

„Ja bym dobrze sprawdził, czy ta skłonna do oszustw marka nie zechce ich napędzać cyklonem B…”
Sugestia Ojca Redaktora dotycząca sprawdzenia nie jest pozbawiona sensu ;-) wszak w Czechach nadal do świństwo produkują!

Michał Z.
Gość

„Oba mają bardzo podobną stylistykę, choć wg mnie 3008-ka ma lepsze proporcje.”- mam podobne zdanie, dla mnie 5008 to nadmuchany 3008, trochę szkoda. Pewnie gdyby 3008 nie istniał, to 5008 spodobałby mi się, a tak automatycznie porównuję go z mniejszym modelem i jest jak jest;) O wiele bardziej przypadł mi do gustu nowy Koleos.

Staszek Mar.
Gość

Podobnie jest z Captur / Kadjar. Captur jest śliczny i proporcjonalny, Kadjar … mniej. Dla mnie 3008 to mistrzostwo

wpDiscuz