W pierwszej chwili zerkając na okładkę aktualnego wydania pomyślałem, że MOTOR się tabloidyzuje do reszty i w dodatku zajął się polityką. Wszak wali po oczach hasłem „Tajny kalendarz premier”. A to chodzi o premiery motoryzacyjne! A co w tym takiego tajnego? MOTOR jednak się tabloidyzuje i udaje, że wprowadza tzw. dziennikarstwo śledcze, skoro do takich „tajemnic” dociera ;-)
MOTOR nr 28 (3342) z 10.VII.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Ami 8, B11 Familiale, Berlingo, C4 Torpedo, C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, CX, DS, ID, GSA, Xsara Picasso, DS 3, 3 Crossback, DS 5, 7 Crossback, 208, 2008, 308, 3008, 4008, 508, 5008, Partner, 8, Clio, Kadjar, Laguna, Megane, Twingo, A110, Duster, Logan, Sandero, sportowe
O samochodach elektrycznych (oczywiście z całkowitym pominięciem na tym polu osiągnięć francuskich i japońskich) traktuje Redaktor Burmajster we „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3. Wspomina tam o Chinach, które są już największym rynkiem samochodów elektrycznych. Potwierdza to słowa, którymi podsumowałem środowy artykuł o planach wprowadzenia na rynek chiński elektrycznego Kwida.
Na stronie 4. znajdziecie wynik sondy nawiązującej do artykułu zamieszczonego w poprzednim wydaniu tygodnika MOTOR. Chodzi o samochody kompaktowe, ale różne – minivana, sedana, hatchbacka i SUV-a. Aż 65% respondentów wskazało Citroëna C4 Picasso jako najlepsze auto rodzinne spośród czterech zaprezentowanych w artykule.
Na stronach 6-11 zamieszczono ów „odtajniony kalendarz nowości”. Co w nim ciekawego znajdziemy? Citroën jeszcze w tym roku pokaże następcę C3 Picasso, czyli C3 Aircrossa. W przyszłym roku C5 Aircross trafi na europejski rynek, a towarzyszyć mu będzie nowe Berlingo oraz nowy C4 Cactus. Na koniec dekady planowany jest następca obecnego C5.
Dacia już we wrześniu ma pokazać nowego Duster, a za dwa lata pojawią się nowy Logan i nowe Sandero. Nowy Duster jest już testowany w kamuflażu na drogach Hiszpanii:
MOTOR twierdzi, że w przyszłym roku czeka nas ofensywa ze strony marki DS Automobiles. Mają się pojawić znany już DS 7 Crossback, DS 3 Crossback i odświeżone DS 3, a za dwa lata nowe DS 5.
MOTOR wspomina też o tegorocznym liftingu Peugeota 308, zapowiada też na ten rok nowe 508. W roku 2018 zaplanowano debiuty odświeżonego Partnera i nowego 208, a rok później na drogi ma trafić nowy 2008. W 2020 roku liftingowi mają zostać poddane aktualne nowości – SUV-y 3008 i 5008.
Renault, które właśnie zakończyło odświeżanie gamy modelowej, szykuje na przyszły rok Megane R.S. i facelifting Twingo, a za dwa lata pojawić się mają nowe Clio, oraz poliftingowe Megane i Kadjar. No i jeszcze Alpine, które na przyszły rok szykuje podobno kabriolet na bazie A110, na rok 2019 crossovera i 300-konną odmianę A110, a na rok 2021 „duże coupe”.
O zlocie starych Citroënów odbywającym się właśnie w Ostrowie Wielkopolskim MOTOR wspomina w lewym dolnym rogu strony 12. Organizatorem jest Citroën Oldtimer Club, a w notatce wspomniano modele B11 Familiale, C4 Torpedo, CX, ID i GSA.
Koncern PSA wspomniano krótko w teście Opla Insignia Grand Sport zamieszczonym na stronach 18-21.
W dziale Laboratorium (strona 26.) MOTOR docenia Nowego Peugeota 3008 za fajną funkcję. Kiedy w aucie kończy się paliwo nawigacja proponuje wizytę na kilku najbliższych stacjach. Nie dość, że pokazuje drogi to nich, to robi to w kilku kolorach ułatwiając orientację. Fajny gadżet.
Citroën Xsara Picasso został użyty do testów oświetlenia. Porównano zwykłe, najtańsze żarówki H4 z niehomologowanymi Philipsami X-tremeUtlinon LED za 600 zł. LED-y okazały się zauważalnie lepsze, ale cóż z tego, skoro nie można ich używać na drogach publicznych? Cały test znajdziecie na stronach 32-33.
„Najlepsze silniki wg polski kierowców” zaprezentowano na stronach 38-40. Podzielono je pod względem paliwa oraz pojemności. Za najlepszy małolitrażowy silnik benzynowy uznano jednostkę PureTech montowaną m.in. do Citroënów C3 i Peugeotów 308 i 3008. W Top10 znalazł się jeszcze – na pozycji szóstej – dwulitrowy turbodoładowany silnik Renault spotykany m.in. w Lagunach. Z kolei wśród diesli do 2 litrów pojemności skokowej króluje 2.0 HDi spotykany m.in. w Citroënach C4 Picasso i Peugeotach 508 i 5008. Czwarte miejsce zajął silnik 1.6 HDi, a szóste 2.0 dCi od Renault.
W dziale Używane (strona 41) oceniono Citroëna C3 II generacji. Auto wypadło bardzo dobrze, jedynie osiągi i koszty uznano za przeciętne, reszta not – powyżej średniej, albo bardzo dobra!
Wśród samochodów „niepopularnych jako nowe, polecanych jako używane” (strony 42-45) MOTOR poleca m.in. Citroëna C4 Aircross (i wspomina bliźniaczego doń Peugeota 4008). Oba auta oceniono dobrze, choć zauważono brak francuskiego szyku. Pamiętam jednak, że C4 Aircross w polskich motogazetkach łatwego życia nie miał. Krytykowano go dość powszechnie. Dziś – chwalą na cztery gwiazdki.
Jeszcze więcej, bo pięć gwiazdek, przyznano Peugeotowi 207 SW Outdoor. Nie wiem, czemu uznano, że był to niepopularny model. Owszem, w tej niewielkiej klasie kombiaków segmentu B był popularniejszy model, ale i 207 SW sprzedawało się nieźle! I też motogaZetki nierzadko krytykowały go, by chyba w ten sposób wesprzeć sprzedaż Fabii Combi. Dziś auto jest chwalone.
W dziale MOTOR Retro (strona 54.) sporo wzmianek o Citroënach. Na Międzynarodowych Targach w Poznaniu zaprezentowano m.in. modele DS, Ami 8 i furgonetkę na bazie 2CV. Pokazano też na zdjęciu wyścigowe jednomiejscowe auta Citroëna oraz Renault 8 informując o tym, że ruszyła ich licencyjna produkcja w Bułgarii.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze