Dziś początek weekendu, choć póki co wielu z nas jeszcze jest w pracy. Ale skoro mamy połowę piątku, to czas najwyższy na przegląd „Motoru”. W motoryzacji francuskiej dzieje się dużo, brakuje mi wolnego czasu, by publikować wszystko, bo przecież pracujemy z Jędrzejem zawodowo i zajęć mamy mnóstwo, a wortal, to tylko przyjemność, którą zajmujemy się w czasie wolnym, ale przecież stałych rubryk zabraknąć u nas nie może ;-) I od chwili, gdy opublikowaliśmy przegląd „Auto Świata” minęły dopiero niespełna cztery doby, a w tym czasie pojawiło się na naszych łamach kilkanaście tekstów.
„Motor” nr 39 (3196) z 22.IX.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C5, DS3, Xsara Picasso, 206, 208, 308, 407, RCZ, Captur, Clio, Eolab, Espace, Kangoo, kompaktowy SUV, Laguna, Megane, Twingo, Zoe, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Pierwszym francuskim samochodem pokazanym na łamach aktualnego „Motoru” jest Renault Eolab – koncept, który w przyszłym tygodniu pokazany zostanie na salonie w Paryżu. W tekście opublikowanym na dole strony 9. pojawiła się też wzmianka o Renault Zoe.
Obok znajdziecie równie krótką notatkę o Daciach Dokker Stepway i Lodgy Stepway oraz wzmiankę o Sandero.
Renault Twingo R.S., Renault Espace i kompaktowy SUV Renault pojawiły się na stronie 12. w materiale z cyklu Przyszłe premiery.
Renault Captura wspomniano w tekście zamieszczonym na stronie 10. traktującym o dziwnych nazwach samochodów.
Pierwszy większy materiał poświęcony autu francuskiemu znajdziecie na stronach 18-19. To tekst autorstwa Redaktora Grabowskiego opisujący Nowe Renault Twingo. Autor przypomniał nie tylko dwie poprzednie generacje, ale nawet – jako znawca historii motoryzacji, przed którym naprawdę chyle czoła – Renault 4CV sprzed blisko 70 lat. Dlaczego? Bo to auto również miało silnik z tyłu i napęd na tylne koła, a do tego okazało się pierwszym francuskim samochodem, który sprzedał się w ilości przeszło miliona egzemplarzy!
Nowe Twingo napędzane jest wyłącznie trzycylindrowymi silniczkami. Wolnossący, który niedługo trafi do naszej redakcji, generuje 70 KM, turbodoładowany ma o 20 KM więcej. Co ciekawe zapewnia niewiele gorsze osiągi, ale większa kulturę pracy. Redaktor Grabowski pochwalił też skrzynię biegów i układ kierowniczy i „ogromny zakres regulacji foteli przednich”.
Ogólny odbiór francuskiego „mieszczucha” jest w tym artykule naprawdę dobry. Twingo zostało potraktowane rozsądnie i bez zbędnych uprzedzeń – brawo!
Renault Megane R.S. wspomniano w początkach artykułu zamieszczonego na stronach 20-23.
Citroëna C4, Peugeota 407 i ogólnie koncern PSA wspomniano przy okazji publikacji na temat filtrów cząstek stałych i katalizatorów SCR. Szkoda, że przy tym drugim rozwiązaniu nie wspomniano o francuskich osiągnięciach – z wyliczanki można wnioskować, że tylko niemieckie koncerny to stosują. Co więcej – wygląda, jakby mieli w tym Bóg wie jakie osiągnięcia, bo napisano, że „jeszcze zanim wprowadzono normę Euro 6 (wrzesień tego roku) układy SCR montowano w niektórych Volkswagenach (…) oraz Mercedesach”. Ogromne osiągnięcie, dobrze, że chociaż podano, iż norma obowiązuje od paru tygodni ;-) A o Francuzach ani słowa…
Dość duży materiał poświęcony downsizingowi znajdziecie na stronach 32-37. Wspomniano tam także silniki francuskie, konkretnie 1.6 HDi (stosowany m.in. w Citroënach C3 i C4 oraz Peugeotach 206, ale też w wielu innych modelach marek francuskich, o których się nawet nie zająknięto), 1.6 THP (spotykany m.in. w Citroënach DS3, C4, C5 i Peugeotach 208, 308, czy RCZ) oraz 1.5 dCi (Renault Clio, Kangoo, Megane a także Dacie Logan, czy Duster)
Renault Lagunę wspomniano na stronie 39. w materiale poświęconym automatycznym skrzyniom biegów.
Dacię Logan MCV można dostrzec na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 43.
Ciekawe porównanie znajdziecie w dziale Używane – na stronach 46-47 doszło do bratobójczej walki, a w starciu wzięły udział Citroën C4 pierwszej generacji i Renault Megane w drugiej odsłonie. Cytryna wygrała (otrzymała maksymalny wynik pięciu gwiazdek!, Renia zebrała cztery) głównie dzięki jednostce napędowej, a rozpatrywano diesle. 1.5 dCi miewał sporo problemów w tamtych latach i stąd gorsza nota Renówki. Citroëna skrytykowano za nietrwałe obicia foteli (ale pochwalono za ich profilowanie), za to pozytywne noty zebrał układ jezdny. Z kolei podwozie Meganki uznano za hałaśliwe i ciut mniej komfortowe, za to fotele pochwalono za całość.
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na zdjęciu przy krzyżówce zamieszczonej na stronie 54.
I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 39/2014
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze