Specjaliści z Peugeot Design Lab oraz Działu Projektowania i Stylu Alstom Transport opracowali nową generację tramwajów, które trafią na torowiska Strasburga, miasta, gdzie swoje siedziby mają m.in. Rada Europy, Parlament Europejski oraz Europejski Trybunał Praw Człowieka.
Początki komunikacji miejskiej w Strasburgu sięgają końcówki lat 70. XIX wieku, kiedy to w mieście jeździły tramwaje konne. W 1894 roku pojawił się na tamtejszych ulicach pierwszy tramwaj elektryczny. Miasto do dziś promuje transport tramwajowy. Aktualnie w Strasburgu kursuje sześć linii tramwajowych oznaczonych literami od A do F, które „odpoczywają” w trzech zajezdniach.
Łączna długość linii tramwajowych w Strasburgu, to około 60 km. Linie mają od 5,5 do 14,8 km długości, przystanki rozmieszczono średnio co pół kilometra.
Skoro znamy już realiza, to warto wspomnieć, że Peugeot Design Lab oraz Alstom Transport opracowały wspólny projekt tramwaju przyszłości. Ale wcale nie takiej odległej – składy takie, jak na grafikach poniżej, powinny wyjechać na torowiska Strasburga za dwa lata, jeszcze przed końcem 2016 roku. Miasto zamówiło 12 takich pociągów, co kosztować będzie 41 milionów euro. Docelowo po ulicach Strasburga kursować ma 50 takich składów.
„Dla miasta o takim wizerunku trzeba było opracować specjalny tramwaj, który będzie spójny zarówno z dotychczasowymi rozwiązaniami, jak i będzie się dobrze wpisywał w miejską przestrzeń” – skomentował Xavier Allard, dyrektor Działu Projektowania i Stylu Alstom Transport, europejskiego lidera w zakresie budowy tramwajów, firmy z siedzibą w Alzacji. Dodajmy przy tym, że śródmieście Strasburga od 1988 roku znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO, nic więc dziwnego, że władze dbają o estetykę całego miasta. – „Aby więc sprostać wymaganiom zaprosiliśmy do współpracy stylistów z Peugeot Design Lab znanych z ekspresji. Razem udaliśmy się na poszukiwanie wizualnych i jakościowych kodów, które byłyby idealne dla nowych tramwajów dla Strasburga” – dodał Xavier Allard.
Powstał projekt nadzwyczaj zwinnego, choć jednocześnie długiego i nowoczesnego składu. Całość ma łagodną formę, linie poprowadzone zostały płynnie, gładko, a technicznie pojazd spełnia najaktualniejsze wymogi stawiane tego typu konstrukcjom.
„Cała konstrukcja została zaprojektowana z logiczną prostotą, z zachowaniem wysokiej jakości i ogólną spójnością od początku do końca składu” – podsumował Cathal Loughnane, szef Peugeot Design Lab.
KG; grafiki: Peugeot
Najnowsze komentarze