W pierwszym, szczególnie długim i ciężkim dniu Rajdu Finlandii sytuacja w czołówce zmieniała się wielokrotnie. Trzy C3 WRC zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT ukończyły etap bez problemów. Craig Breen zajmuje czwarte miejsce, będąc pierwszym wśród kierowców spoza Finlandii.
Rajd rozpoczął się w czwartek wieczorem od przejazdu krótkiego, ulicznego odcinka Harju. Craig Breen zaliczył na nim czwarty czas i okazał się najszybszym z kierowców Citroënów C3 WRC.
Program na piątek był nietypowy dla rajdów WRC. Złożona z kilku oesów pętla przedpołudniowa, zazwyczaj powtarzana jest po południu. Tym razem, w długim oraz intensywnym pierwszym etapie rajdu, załogi już przed południem miały do dwukrotnego przejechania pętlę złożoną z trzech odcinków specjalnych – Halinen, Urria i Jukojärvi, o łącznej długości 83 km.
Na OS2 Kris Meeke zaliczył drugi czas – do wygrania oesu zabrakło mu 0,1 s. Później jednak brytyjski kierowca, zwolnił nieco tempo, nie mogąc znaleźć właściwego wyczucia fińskich odcinków specjalnych.
Duże przetasowania przyniósł OS4 (Jukojärvi 1) – z rajdu odpadli Ogier i Paddon; kłopoty miał także Tänak. Craig Breen lekko uszkodził podwozie samochodu przy twardym lądowaniu po jednym ze skoków i do końca pętli musiał radzić sobie z pogorszonym prowadzeniem samochodu. Nie przeszkodziło to jednak Irlandczykowi w utrzymywaniu pozycji tuż za podium klasyfikacji generalnej.
W połowie dnia Breen zajmował czwarte miejsce, ze stratą 14,2 s. do lidera i tylko 0,4 s. względem zawodnika bezpośrednio wyprzedzającego go w tabeli. Kris Meeke plasował się na miejscu siódmym, tracąc do lidera 20,2 s. i skarżąc się na brak pełnego wyczucia samochodu.
Po trwającym pół godziny serwisie w Jyväskyli zawodnicy wyruszyli na popołudniową część etapu. Czekało ich sześć kolejnych odcinków specjalnych: pokonywane dwukrotnie oesy Äänekoski i Laukaa, rozdzielone odcinkiem Lankamaa, a na koniec drugi przejazd ulicznej próby Harju.
Po OS8 Craig Breen, wyprzedzony przez Madsa Østberga, stracił czwarte miejsce w klasyfikacji, ale już na następnym odcinku odzyskał je. Na kolejnych odcinkach Irlandczyk rywalizował z Juho Hänninenem, który ostatecznie uplasował się wyżej, korzystając z pełnej znajomości rodzimego terenu.
Kris Meeke stale narzekał na brak wyczucia samochodu i tracił kolejne sekundy względem czołówki. Drugim powodem jego gorszych czasów było skrzywienie elementu układu kierowniczego po najechaniu na kamień leżący na torze jazdy. Po prowizorycznej naprawie uszkodzonego drążka, Meeke przystąpił do walki o ósme miejsce, atakując Thierry’ego Neuville.
Craig Breen ukończył etap na czwartej pozycji i ma dwa powody do zadowolenia: jest jedynym kierowcą spoza Finlandii w pierwszej piątce stawki i po pierwszym etapie utrzymuje się w walce o podium. W połowie rajdu od trzeciego miejsca dzieli go 14,9 sekundy.
Trzecim C3 WRC wystawionym przez Citroën Total Abu Dhabi jedzie Khalid Al Qassimi. Kierowca z ZEA ma za sobą szczególnie trudny dzień: przez niemal cały etap korygował ustawienia auta, nie mogąc znaleźć właściwej dla siebie konfiguracji. Na mecie etapu w Jyväskyli Al Qassimi zajmował dwudzieste miejsce w klasyfikacji generalnej.
Sobotni drugi etap jest krótszy, ale również intensywny. Załogi czeka 8 odcinków specjalnych, w tym dwa przejazdy legendarnego oesu Ouninpohja.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING
„Ogólny bilans pierwszego etapu rajdu jest dla nas pozytywny. Craig Breen przez cały dzień potrafił zaliczać czasy ustępujące najlepszym zaledwie o ułamki sekund. Obecnie jest liderem w nieoficjalnej klasyfikacji kierowców spoza Finlandii. Fakt ten jest dla mnie dowodem na poziom konkurencyjności Citroëna C3 WRC i właściwy kierunek pracy, jaką od kilku miesięcy nieprzerwanie wkładamy w ten samochód. Kris Meeke miał większe trudności z wejściem w dobry rytm, a uderzenie w kamień na pewno zmieniło jego nastawienie, skłaniając do większej ostrożności pod koniec etapu. Z drugiej strony, Kris pokazał dzisiaj rozsądną jazdę. W jutrzejszym etapie nie zamierzamy spuszczać z tonu i zachowujemy pełną koncentrację, wiedząc, jakie trudności kryją sobotnie trasy”.
CRAIG BREEN
„Dzień przebiegł dobrze, choć nie powiem, że perfekcyjnie. Na pętli porannej mocno uderzyłem o ziemię po skoku i miałem wrażenie, że na kolejnych odcinkach samochód prowadził się gorzej. Serwis w połowie dnia rozwiązał problem i mechanicy oddali mi auto jak nowe. Na pętli popołudniowej miałem z kolei inne problemy – w niektórych miejscach nasze notatki okazały się nie dość dokładne, przez co kilka fragmentów trasy przejechałem zbyt zachowawczo. W Finlandii trudno jest odzyskiwać stracone dziesiąte części sekund, ale mamy czas – to jeszcze nie jest nawet połowa rajdu”.
KRIS MEEKE
„Na pewno nie był to jaki dzień, na jaki się nastawiałem. Nie udawało mi się znaleźć takiego wyczucia samochodu, jakie w ubiegłym roku pozwoliło mi wygrać ten rajd. Pomimo naszych starań i pracy wykonanej w serwisie w połowie dnia, nie udaje mi się ustawiać auta na drodze tak, jak bym chciał i w rezultacie ciągle muszę szukać przyczepności. Na pewno nie pomógł też fakt, że ostatnie oesy musiałem przejechać ze skrzywionym drążkiem w układzie kierowniczym”.
KHALID AL QASSIMI
„Cóż, trudny dzień i spore straty czasowe. Miałem nieustanne problemy z wydobyciem z auta odpowiedniej trakcji; utrzymanie się na właściwym torze jazdy też nie przychodziło mi łatwo. Dużo pracowaliśmy nad poprawą ustawień samochodu, ale wydaje mi się, że mamy jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie”.
KLASYFIKACJA KIEROWCÓW PO ETAPIE I:
1. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC), 1:11:36,4
2. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC), +4,4
3. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC), +19,0
4. Breen / Martin (Citroën C3 WRC), +33,0
5. Hänninen / Lindström (Toyota Yaris WRC), +39,1
6. Østberg / Eriksen (Ford Fiesta WRC), +45,0
7. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC), +45,1
8. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC), +58,0
9. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC), +1:07,6
10. Tänak / Järveoja (Ford Fiesta WRC), +1:50,2
…
20. Al Qassimi / Patterson (Citroën C3 WRC), +7:04,9
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze