W drugim etapie Rajdu Finlandii, którego ozdobą były spektakularne skoki samochodów na legendarnym odcinku specjalnym Ouninpohja, Craig Breen i jego pilot Scott Martin utrzymali się w czołowej grupie. Przed krótkim niedzielnym etapem irlandzko-brytyjska załoga zajmuje piąte miejsce, a od drugiej pozycji dzieli ją niecałe pół minuty.
Drugi etap rajdu składał się z przejeżdżanej dwukrotnie pętli liczącej cztery odcinki specjalne: Pihlajakoski (OS14/20), Päijälä (OS15/21), Ouninpohja (OS16/19) i Saalahti (OS17/18). Urozmaiceniem względem typowego formatu rajdów, była inna kolejność startu do oesów podczas drugiej pętli.
Już na pierwszym sobotnim oesie Kris Meeke wyczuł nieprawidłową pracę układu kierowniczego w swoim samochodzie – konsekwencję uderzenia w kamień na trasie piątkowego etap. Brytyjczyk musiał zmagać się z tym defektem przez całą poranną pętlę. Po problemach Madsa Østberga na oesie Ouninpohja 1 Meeke awansował na ósme miejsce, ale jego strata względem Thierry’ego Neuville stale rosła.
Również Craig Breen, czwarty w klasyfikacji generalnej rajdu po piątkowym etapie, od pierwszych metrów drugiego etapu napotkał problemy: w porównaniu z poprzednim dniem, pogorszył się poziom przyczepności jego samochodu. Jadąc z ustawieniami zawieszenia gorzej dopasowanymi do warunków na sobotnich oesach, Breen popełniał drobne błędy i przestrzelił jeden zakręt. W konsekwencji Irlandczyk spadł na szóste miejsce, ale stracił tylko kilka sekund i zachował kontakt z rywalami wyprzedzającymi go w tabeli.
Kierowcy zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT nabrali lepszego tempa po przerwie serwisowej dzielącej obie sobotnie pętle. Na odcinku Ouninpohja 2 obydwaj zyskali po jednej pozycji w wyniku odpadnięcia Latvali. Co więcej, na trasie zaliczanej do najbardziej wymagających od samochodów w całym sezonie, obaj pokazali jak bardzo konkurencyjny jest Citroën C3 WRC. Meeke zaliczył czas plasujący go, z różnicą kilku dziesiątych sekundy, pomiędzy wynikami Neuville’a i Tänaka, którzy mieli na trasie lepsze warunki od Brytyjczyka.
Sporo zdarzeń przyniósł ostatni oes dnia, Päijäilä 2. Khalid Al Qassimi wpadł do rowu i uderzył w kilka dużych kamieni, ale szybko wrócił na drogę i dotarł do mety. W kilka minut później Kris Meeke doprowadził do mety odcinka samochód z wyglądającymi dramatycznie uszkodzeniami przedniej prawej części samochodu – skutkami eksplozji opony. Po zmianie koła Meeke dojechał do Jyväskyli i na mecie etapu oddał samochód w ręce mechaników.
Craig Breen przez całą drugą pętlę dnia skutecznie łączył tempo i regularność jazdy. Efektem jego starań było piąte miejsce w klasyfikacji generalnej na mecie etapu i strata 27,8 s. do zajmującego drugie miejsce Suninena. Kris Meeke spadł na ósme miejsce, a Khalid Al Qassimi, jadący trzecim z fabrycznych Citroënów, ukończył sobotni etap na siedemnastej pozycji.
Niedzielny, ostatni etap Rajdu Finlandii będzie krótki – składa się z czterech oesów, liczących w sumie 33,84 km jazdy na czas. Transmitowany w telewizji odcinek Power Stage rozpocznie się o godzinie 13:18.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING
„Sobota była kolejnym dniem, w którym pokazaliśmy skalę osiągów i możliwości Citroënów C3 WRC. Mam na myśli szczególnie odcinek Ouninpohja 2, na którym Kris Meeke nawiązał wyrównaną walkę ze zwycięzcami dwóch poprzednich rajdów. Z drugiej strony, mamy świadomość tego, że kiedy na trasach spada poziom przyczepności, osiągi naszych samochodów są wciąż niewystarczające. Dzisiaj rano było to szczególnie widoczne w jeździe Craiga Breena. Mimo to, Craig zdołał utrzymać się w czołowej grupie. W sytuacji, gdy niemal wszyscy zawodnicy dysponują samochodami nowej generacji WRC, wydaje się, że kluczowym czynnikiem, który decyduje o różnicach w Rajdzie Finlandii, jest doskonała znajomość terenu przez miejscowych zawodników. Z tego punktu widzenia szczególnej wartości nabiera jazda Craiga, który stale rywalizuje tutaj z Finami. Mam nadzieję, że jutro uda mu się zakończyć ten piękny rajd zajęciem satysfakcjonującego miejsca na mecie. Zespół daje mu pełną swobodę: Craig może atakować zgodnie z własną oceną sytuacji i zaufaniem do siebie”.
CRAIG BREEN
„Dla mnie bilans dzisiejszego etapu jest neutralny. Myślałem, że pójdzie mi lepiej, ale pojawiły się pewne trudności, związane z nowymi ustawieniami samochodu, które wybraliśmy na poranną pętlę. Po południu jechało mi się lepiej, znajdowałem więcej przyczepności, ale nadal nie było w tym perfekcji. Mam poczucie, że oddalam się od miejsca na podium. Z kolei liczby mówią, że od drugiego miejsca dzieli mnie mniej niż trzydzieści sekund. Jeżeli jutro dopisze mi szczęście, być może uda się nam awansować w klasyfikacji”.
KRIS MEEKE
„Mijają lata, a Ouninpohja wciąż pozostaje jedną z najwspanialszych tras do prowadzenia samochodu rajdowego. Dziś po południu poziom przyczepności był dobry, czułem się pewnie i mogłem atakować. W przerwie serwisowej pomiędzy pętlami zmieniliśmy sporo ustawień, z których wynikają pewne ciekawe wnioski na przyszłość. Bardzo się z tego cieszę. Na ostatnim odcinku specjalnym dnia przebiłem oponę najeżdżając na kamień. Chciałem jechać dalej, ale opona wybuchła, powodując uszkodzenia w prawym przednim narożniku auta. Na oko wydają się one duże, ale tak naprawdę nic poważnego się nie stało”.
KHALID AL QASSIMI
„Drugi dzień rajdu niewiele dla mnie zmienił – nadal wszystko było trudne. Stale pracowaliśmy z inżynierami, by znaleźć lepsze regulacje, jednak samochód wciąż pozostaje nadmiernie wrażliwy i wyczulony, zbyt łatwy do wytrącenia z równowagi na tych ultraszybkich trasach. Wiele razy najadłem się strachu, szczególnie na ostatnim oesie, na którym wpadliśmy do rowu, ocierając się o spore głazy. Na szczęście uniknęliśmy poważnych uszkodzeń auta, jesteśmy na mecie etapu i jedziemy dalej”.
KLASYFIKACJA KIEROWCÓW PO ETAPIE II:
1. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC), 2:13:02,7
2. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC), + 49,1
3. Hänninen / Lindström (Toyota Yaris WRC), +53,4
4. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC), +54,7
5. Breen / Martin (Citroën C3 WRC), +1:16,9
6. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC), +1:31,6
7. Tänak / Jarveoja (Ford Fiesta WRC), +2:07,5
8. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC), +2:59,1
9. Sordo / Martí (Hyundai i20 WRC), +3:54,0
10. Østberg / Eriksen (Ford Fiesta WRC), +4:23,6
…
17. Al Qassimi / Patterson (Citroën C3 WRC), +13:36,6
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze