Dzięki zajęciu w Rajdzie Hiszpanii miejsca tuż poza podium, Mads Østberg i Jonas Andersson zrobili ważny krok naprzód, awansując w klasyfikacji kierowców bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata o dwa miejsca. Dzięki punktom zaliczonym przez skandynawską załogę, zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team przystąpi do ostatniej rundy sezonu zajmując drugą pozycję w klasyfikacji producentów. Rajd Wielkiej Brytanii, runda zamykająca tegoroczną rywalizację w WRC, odbędzie się w Walii w dniach od 13. do 16. listopada.
Mads Østberg, zajmujący na początku ostatniego etapu Rajdu Hiszpanii czwarte miejsce, w niedzielę umiejętnie panował nad sytuacją i zachował tę pozycję do mety. Norweg szczególnie uważał na czasy swego konkurenta Daniego Sordo i regulował tempo swojej jazdy tak, by utrzymać się przed Hiszpanem. Jedyną w całym sezonie rundę rozgrywaną na nawierzchniach mieszanych (szutrowych i asfaltowych) Østberg zakończył na czwartym miejscu, zdobywając 12 ważnych punktów, dzięki którym przesuwa się w klasyfikacji kierowców z pozycji siódmej na piątą.
Kris Meeke, przez cały dzień wyruszający na trasy odcinków jako pierwszy, wykorzystał niedzielny etap, by wzbogacać swoje doświadczenia w jeździe po nawierzchniach asfaltowych bez presji wyniku. Na trzech dzisiejszych oesach brytyjski kierowca zanotował drugi czas. W zajęciu wysokiego miejsca i zaliczeniu dużej liczby punktów przeszkodziły mu wyłącznie przebicia opon w pierwszej części rajdu. Niemniej, Meeke zdobył dwa punkty za drugi czas na dodatkowo punktowanym odcinku Power Stage.
Khalid Al Qassimi, startujący trzecim DS 3 WRC, dotarł do mety na piętnastym miejscu. Kierowca zespołu Abu Dhabi Racing, Mohamed Al Mutawa, jadący Citroënem DS 3 R3, zwyciężył w kategorii WRC3.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Mads Østberg: „To był udany weekend. Czwarte miejsce stanowi znaczący wynik zarówno dla zespołu, jak i dla mnie indywidualnie. Byliśmy konkurencyjni na szutrze i trzymaliśmy dobre wysokie tempo na asfalcie. Jestem naprawdę zadowolony z zajęcia czwartego miejsca. Teraz niecierpliwie czekam na start w Rajdzie Wlk. Brytanii, w którym zamierzam jechać ofensywnie i walczyć o dobrą pozycję”.
Kris Meeke: „Jestem naprawdę dumny z tempa mojej jazdy w tym rajdzie, choć oczywiście żałuję, że nie mogłem rywalizować w nim o dużą liczbę punktów. Przebicie dwóch opon na jednym z pierwszych oesów, w sytuacji, w której miałem w aucie tylko jedno koło zapasowe, drogo nas kosztowało. Kiedy wróciliśmy na trasę rajdu, najważniejsze było skupić się na nowo i jechać jak najlepiej. Zaliczane przez nas czasy dowodzą, że to się udało. Kilkoma drugimi miejscami na odcinkach specjalnych pokazaliśmy, że umiemy jechać szybko. Ta lekcja przyda się także na przyszłość”.
Khalid Al Qassimi: „Mieliśmy w tym rajdzie lepsze i gorsze chwile. Nie jechałem na maksimum swoich możliwości. Na trasach asfaltowych umiem trzymać wysokie tempo wtedy, kiedy trasy są kręte i techniczne, natomiast w partach szybkich nie czuję się wystarczająco pewnie. Wiem, kiedy tracę sekundy, ale nie czuję się gotów do podejmowania większego ryzyka”.
Marek Nawarecki (Team Manager Citroën Racing): „Po dość trudnym początku rajdu, dzisiejszy ostatni etap zadecydował o zdobyciu cennych punktów w klasyfikacji producentów. Mads osiągnął swój cel, utrzymując zajmowaną pozycję aż do mety. Pokazał tym samym, że potrafi jeździć szybko po nawierzchniach asfaltowych. Także Kris udowodnił, że umie podnieść się po problemach, wrócić do walki i zaliczać czasy w ścisłej czołówce. Dlatego Rajd Hiszpanii kończy się dla nas pomyślnie i daje dobre rokowania na przyszłość. Do ostatniej rundy sezonu przystąpimy ufając w swoje siły, gotowi bronić drugiej pozycji w klasyfikacji producentów!”
Migawki z trasy
OS1 – Barcelona (3,20 km). Odcinek rozegrany we czwartek wieczorem, przeznaczony dla publiczności, mogącej z bliska oglądać rywalizację kierowców na asfaltowych ulicach stolicy Katalonii. Wygrywa Andreas Mikkelsen. Kris Meeke i Mads Østberg zajmują miejsca szóste i siódme. Sébastien Chardonnet zalicza 13 czas, wyprzedzając wszystkich konkurentów z klasy WRC2.
OS2 – Gandesa 1 (7,00 km). Kierowcy Citroënów korzystają ze sprzyjających warunków pogodowych (lekki wiatr rozwiewający kurz na drodze) i po raz pierwszy w bieżącym sezonie zaliczają dwa najlepsze czasy. Kris Meeke, szybszy od Madsa Østberga, jest blisko prowadzenia w klasyfikacji generalnej rajdu.
OS3 – Pesells 1 (26,59 km). Kris Meeke dojeżdża na metę odcinka z dwoma przebitymi kołami. Ponieważ w samochodzie ma tylko jedno koło zapasowe, odpada z walki w pierwszym etapie rajdu. Mads Østberg zmaga się z utrudniającym jazdę kurzem, traci kilka sekund i spada na ósmą pozycję. Najszybszy jest Hayden Paddon, startujący jako jedenasty. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej obejmuje Thierry Neuville. W kategorii DS3 R5 z rajdu odpada Stéphane Lefebvre.
OS4 – Terra Alta 1 (35,68 km). Otwierający stawkę Sébastien Ogier wykorzystuje pełną widoczność (unika kurzu wzbijanego kołami kolejnych aut). Francuz zalicza najlepszy czas na najdłuższym oesie pierwszego etapu i zostaje nowym liderem rajdu. Mads Østberg z trzecim czasem odcinka wraca do czołowej trójki.
OS5 – Gandesa 2 (7,00 km). Mads Østberg, ponownie trzeci, zmniejsza różnicę czasową dzielącą go od drugiego w klasyfikacji Thierry’ego Neuville, Sébastien Ogier umacnia się na czele rajdu.
OS6 – Pesells 2 (26,59 km). Mads Østberg kontynuuje walkę o drugie miejsce i na mecie odcinka zmniejsza dystans do lidera. Zwycięzcą odcinka jest Thierry Neuville.
OS7 – Terra Alta 2 (35,68 km). Przebicie opony zmusza Thierry’ego Neuville do zatrzymania auta na trasie odcinka i zmiany koła. Belg rusza na nowo za Madsem Østbergem, któremu bardzo przeszkadza wiszący w powietrzu pył. Norweg traci dużo cennych sekund i drugie miejsce. Lider Sébastien Ogier wygrywa oes, a na drugą pozycję wskakuje Jari – Matti Latvala W WRC2 na kilka kilometrów przed metą odcinka zatrzymuje się Sébastien Chardonnet.
OS8 – Tivissa (3,96 km). Po całym dniu jazdy po szutrze zawodnicy przystępują do rywalizacji na trasach asfaltowych. Kris Meeke, pierwszy na drodze, pokonuje krótki oes, którego nie zna z poprzednich edycji. Wygrywa go Jari – Matti Latvala, a w klasyfikacji generalnej Andreas Mikkelsen odbiera Madsowi Østbergowi drugą pozycję.
OS9 – Escaladei 1 (50,00 km). Na najdłuższym odcinku specjalnym rajdu Kris Meeke przebija oponę. W czołówce Jari – Matti Latvala próbuje zbliżyć się do lidera, Sébastiena Ogier. Mads Østberg traci w klasyfikacji rajdu kolejne miejsce, wyprzedzony przez Mikko Hirvonena.
OS10 – Colldejou 1 (26,48 km). Jari – Matti Latvala dalej zmniejsza dystans dzielący go od zajmującego pierwsze miejsce Sébastiena Ogiera. Za plecami czołówki bez zmian. Kris Meeke zalicza czwarty czas, a Mads Østberg szósty.
OS11 – Escaladei 2 (50,00 km). Podczas drugiego przejazdu nawierzchnia na oesie Escaladei jest bardzo zabrudzona. Sébastien Ogier wygrywa przed Jari – Matti Latvalą i Krisem Meeke. Mads Østberg korzysta z okazji, by odzyskać czwarte miejsce w tabeli.
OS12 – Colldejou 2 (26,48 km). Kris Meeke jest bardzo bliski kolejnej wygranej oesowej – Jari – Matti Latvala okazuje się szybszy tylko o 0,2 s. Różnica dzieląca lidera od wicelidera czyli Latvalę od Ogiera spada poniżej 30 s. Mads Østberg zachowuje czwartą pozycję.
OS13 – Salou (2,24 km). Krótki ostatni oes drugiego etapu rajdu, wytyczony o kilkaset metrów od parku serwisowego, nie przynosi zmian w klasyfikacji. Sébastien Ogier kończy etap przed Jari – Matti Latvalą, Mikko Hirvonenem i Madsem Østbergiem.
OS14 – La Mussara 1 (20,48 km). Najszybszy jest Jari – Matti Latvala, który przez cały czas ściga Sébastiena Ogiera, by zachować szanse na tytuł Mistrza Świata kierowców. Kris Meeke, pierwszy na trasie, zalicza drugi czas. Mads Østberg pilnuje zajmowanej pozycji. W kategorii WRC2 oes wygrywa Sébastien Chardonnet, który wrócił na trasę korzystając z Rallye2.
OS15 – Riudecanyes 1 (15,55 km). Jari – Matti Latvala po raz kolejny wygrywa na odcinku; kolejne miejsca zajmują Sébastien Ogier, Andreas Mikkelsen i Kris Meeke. Mads Østberg jest ósmy. Sébastien Chardonnet jadący Citroënem DS3 R5 ponownie najszybszy w WRC2.
OS16 – La Mussara 2 (20,48 km). Trwa passa wygranych Osowych Jari – Matti Latvali. Drugi jest Kris Meeke, a Andreas Mikkelsen, z trzecim czasem odcinka, awansuje na szóste miejsce kosztem Thierry’ego Neuville. Mads Østberg podnosi tempo na pierwszych międzyczasach, a w końcowej partii kontroluje czas, by zachować swoje miejsce,
OS17 – Riudecanyes 2 Power Stage (15,55 km). Jari – Matti Latvala wygrywa Power Stage i zalicza trzy punkty, wyprzedzając Krisa Meeke i Andreasa Mikkelsena. Sébastien Ogier, zwycięzca rajdu, zyskuje pewność, że w klasyfikacji kierowców już żaden z konkurentów nie zdoła mu zagrozić przed końcem sezonu. Andreas Mikkelsen, ukarany przez sędziów za spóźniony wjazd na start oesu, traci szóste miejsce, na które wraca Thierry Neuville.
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Hiszpanii (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3h46:44,6
2. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +11,3
3. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +1:42,2
4. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +2:13,3
5. Dani Sordo / Marc Marti (Hyundai i20 WRC) +2:22,2
6. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +4:01,0
7. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) +4:02,9
8. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +8:06,8
9. Hayden Paddon / John Kennard (Hyundai i20 WRC) +9:12,4
10. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta RRC) +12:39,8
…
15. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) +14:47,7
Klasyfikacja sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 12/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 242 pkt
2. Jari-Matti Latvala – 211 pkt
3. Andreas Mikkelsen – 150 pkt
4. Mikko Hirvonen – 108 pkt
5. Mads Østberg – 92 pkt
6. Thierry Neuville – 91 pkt
7. Kris Meeke – 84 pkt
8. Elfyn Evans – 71 pkt…
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 416 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 187 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 180 pkt
4. Hyundai Shell World Rally Team – 175 pkt
5. Volkswagen Motorsport II – 133 pkt
6. Jipocar Czech National Team – 45 pkt
7. Hyundai Motorsport N – 26 pkt
8. RK M-Sport World Rally Team – 25 pkt
Następną (ostatnią) rundą sezonu 2014 będzie Rajd Wlk. Brytanii (13-16 listopada 2014).
WRC: Mads Østberg awansuje o dwa miejsca w klasyfikacji kierowców
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze