Czwarty etap Rajdu Wielkiej Brytanii obejmował łącznie 84 km jazdy na czas, podzielonej na sześć odcinków specjalnych. Wszyscy nastawiali się na emocjonującą walkę o wygraną pomiędzy Latvalą a Loebem. Niestety, Citroën DS3 WRC z numerem startowym 1 nie dotarł do końca dojazdówki pomiędzy OS18 a OS19. „Bardzo tego żałuję, bo nastawiałem się na ten pojedynek z Jari-Mattim, który trwałby do samej mety” – powiedział Sébastien Loeb. – „Zdarzenie, które nas zatrzymało, było w sumie dość banalne: jechaliśmy wąską drogą, gdy z naprzeciwka, zza niewidocznego szczytu wyłonił się samochód. Jego hiszpański kierowca pomylił w stresie strony drogi i nawykowo zjechał na prawo, a jesteśmy przecież w kraju o ruchu lewostronnym. Doszło do zderzenia czołowego, w którym uszkodzona została chłodnica naszego Citroëna, uniemożliwiając nam dalszą jazdę. To kolejny dowód na to, że rajdu nie wolno uważać za rozstrzygnięty, dopóki nie odstawi się auta do parku zamkniętego za metą!”
Mechanicy zespołu dotarli na miejsce i naprawili samochód, aby mistrzowska załoga mogła dotrzeć nim na metę rajdu i wziąć udział w uroczystości jego zakończenia, odbywającej się pod zamkiem w Cardiff, stolicy Walii. „Nie pozwolimy, aby ten incydent zepsuł nam nasze wielkie święto” – zapewniał Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna. – „Sébastien, Daniel i Citroën Racing mają za sobą wspaniały sezon. Wygraliśmy w nim dziesięć z trzynastu rajdów, zdobyliśmy tytuły Mistrzów Świata w obydwu klasyfikacjach – producentów i kierowców – ustanowiliśmy nowe rekordy. Cały zespół stał na wysokości zadań i spełnił oczekiwania naszej marki. Sezon rajdowy WRC pozwolił nam dowieść poziomu naszej Créative Technologie na czterech kontynentach, od inauguracyjnego Rajdu Szwecji po zamykający – Wielkiej Brytanii. Te zwycięstwa i tytuły jeszcze głębiej zaszczepiają sportową rywalizację w genach Citroëna”.
„Do tej chwili nie mieliśmy właściwie czasu, aby nacieszyć się zdobytym tytułem mistrzowskim, bo ciągle coś się działo, trwała walka. Dzisiaj wstaliśmy o 4:30 rano, by ruszyć na trasę” – dodał Sébastien Loeb. – „Teraz nareszcie zaczynamy świętować to osiągnięcie w pełnym gronie. Dla mnie ogromnie liczy się każdy ze zdobytych tytułów, bo każdy wywalczony został w inny sposób. W tym sezonie poziom rywalizacji był bardzo wysoki. Musieliśmy walczyć do ostatniego rajdu. Jestem dumny ze swojej pozycji najbardziej utytułowanego kierowcy rajdowego w historii, sądzę natomiast, że nie zawsze słuszne są porównania pomiędzy różnymi dyscyplinami sportu. Ja na początku mojej kariery kierowcy nigdy nie spodziewałbym się, że dotrę tak daleko”.
W czasie, gdy mechanicy Citroën Racing naprawiali DS3 WRC nr 1, auto z numerem 2 toczyło rywalizację w walijskich lasach. Sébastien Ogier, autor trzech najlepszych czasów oesowych w ostatnim dniu rajdu, dojechał do mety na miejscu 11. „Dzięki dwóm przejazdom wszystkich odcinków specjalnych zdołałem lepiej poznać ich trasy i czyhające na nich pułapki” – komentował na mecie Ogier. – „Mam nadzieję, że będzie to procentowało w przyszłym roku. Staraliśmy się utrzymać tempo na tyle wysokie, by na bieżąco weryfikować nasze notatki i przy okazji dobrze się bawić. Szczerze gratuluję Sébastienowi i Danielowi ich tytułu mistrzowskiego. Jeszcze raz udowodnili, że są najlepsi i że wielki szacunek, jaki wzbudzają, jest w pełni uzasadniony”.
* Wynik ten będzie oficjalny po opublikowaniu wyników rajdu przez FIA.
Oficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Wlk. Brytanii:
1. JM. Latvala / M. Antilla Ford Fiesta RS WRC 3h27:03,5
2.M. Ostberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC +3:42,9
3. H. Solberg / I. Minor Ford Fiesta RS WRC +7:05,0
4. K. Meeke / P. Nagle Mini JCW +7:12,2
5. M. Wilson / S. Martin Ford Fiesta RS WRC +8:57,2
6. O. Tänak / K. Sikk Ford Fiesta RS WRC +9:27,0
7. E. Novikov / D. Giraudet Ford Fiesta RS WRC +9:47,7
8. D. Kuipers / F. Miclotte Ford Fiesta RS WRC +10:12,7
9. K. Block / A. Gelsomino Ford Fiesta RS WRC +16:01,2
10. A. Araujo / M. Ramalho Mini JCW +17:01,6
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po zakończeniu sezonu (po rundzie 13/13):
1. Sébastien Loeb – 222
2. Mikko Hirvonen – 214
3. Sébastien Ogier – 196
4. Jari-Matti Latvala – 172
5. Petter Solberg – 110
6. Mads Østberg – 88
7. Matthew Wilson – 63
8. Dani Sordo – 59
9. Henning Solberg – 59
10. Kimi Räikkönen – 34
11. Kris Meeke – 25
12. Dennis Kuipers – 21
13. Federico Villagra – 20
14. Khalid Al-Qassimi – 15
15. Ott Tänak – 15
16. Juho Hänninen – 14
17. Jewgienij Nowikow – 12
18. Hayden Paddon – 10
19. Martin Prokop – 7
20. PG Andersson – 6
21. Michał Kościuszko – 6
22. Ken Block – 6
23. Armindo Araujo – 5
24. O. Saliuk – 4
25. Peter van Merksteijn Jr – 2
26. B. Guerra – 2
27. Pierre Campana – 2
28. Bernardo Sousa – 1
29. Patrik Flodin – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po zakończeniu sezonu (po rundzie 13/13):
1. Citroën Total WRT – 403
2. Ford Abu Dhabi – 376
3. M-Sport Stobart Ford – 178
4. Petter Solberg WRT – 116
5. FERM Power Tools WRT – 54
6. Team Abu Dhabi – 54
7. Munchi’s Ford WRT – 38
8. Monster WRT – 27
9. Van Merksteijn Motorsport – 16
10. Brazil World Rally Team – 7
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze