Jakoś tak się utarło, że związkom zawodowym nie jest po drodze z firmami, w których działają, co szczególne znaczenie zyskuje w Polsce. We Francji albo związkowcy bywają bardziej rozumni, albo może potrafią tam iść na rzeczywisty kompromis. Przykładem są ubiegłotygodniowe wydarzenia w PSA Peugeot Citroën.
W środę, 20.maja, odbyło się posiedzenie Centralnej Rady Zakładowej koncernu, na którym związki zawodowe w 89% poparły strategię Grupy opartą o plan Back in the Race. Opiera się on o Nową Umowę Społeczną podpisaną w 2013 roku w efekcie kryzysu, który mocno dotknął światową branże motoryzacyjną. Dialog społeczny uznano wówczas za kluczowy dla odbudowy fundamentów finansowych Grupy PSA. W efekcie powstała strategia łącząca oczekiwania firmy i pracowników co do planów i celów rozwoju.
Najwyraźniej przyniosło to efekty – wyniki z roku 2014 mówią o braku zadłużenia netto Grupy PSA i 2,2 miliarda euro operacyjnego free cash flow.
Nic więc dziwnego, że Philippe Dorge, wiceprezes PSA odpowiedzialny za zasoby ludzkie z dumą podkreśla, iż „Grupa PSA jest jedną z najlepszych we Francji pod względem konsultacji ze związkami zawodowymi w zakresie strategii biznesowej oraz wdrażania najnowszych przepisów bezpieczeństwa pracy. Dzisiejsze głosowanie dowodzi, że związki rozumieją zalety płynące z planu »Back in the Race« i z zadowoleniem zauważają, że wdrażanie tych postanowień przynosi bardzo szybkie efekty. A tylko w ten sposób możemy chronić i firmę, i naszych pracowników”.
Dzień później podpisano więc porozumienie dotyczące różnorodności i spójności społecznej, co zbiegło się akurat ze Światowym Dniem Różnorodności Kulturowej. Pod umową podpisali się przedstawiciele związków zawodowych FO, CFE-CGC, GSEA, CFDT oraz FTC.
Grupa PSA zobowiązała się w tym porozumieniu do promowania różnorodności podczas odnawiania zobowiązań zapisanych w umowie podpisanej we wrześniu 2004 roku. To wyraz społecznej odpowiedzialności koncernu. Różnorodność owa ma być promowana w ramach dialogu z pracownikami.
Szczególnie istotne postanowienie nowego porozumienia dotyczy kwestii zatrudniania młodych ludzi, co pozwala na rozpoczęcie kariery zawodowej, a wiadomo, że nie tylko we Francji bezrobocie wśród młodych ludzi jest zatrważająco wysokie. Duże znaczenie przykłada się także do mobilności w ramach Grupy oraz do rozwoju kariery w obrębie koncernu. Zasady funkcjonowania firmy trzeba możliwie dobrze dostosować do obiektywnych kryteriów wyboru, różnorodności środowisk i braku jakiejkolwiek dyskryminacji. Oznacza to m.in. indywidualizację podejścia do pracowników oraz zwracanie uwagi, np. podczas różnych szkoleń, na poszanowanie dla drugiego człowieka.
PSA od dawna wdraża różnego rodzaju programy mające na celu likwidację uprzedzeń i dyskryminacji z uwagi na płeć, pochodzenie, niepełnosprawność, miejsce zamieszkania, czy pochodzenie etniczne. Grupa ocenia pracowników jedynie pod względem jakości pracy, umiejętności, osiąganych wyników, zaangażowania w pracę.
„Cieszę się, że udało nam się podpisać nową umowę. Dotyczy ona kwestii różnorodności, która powstaje na kilku poziomach. Chcemy maksymalnie zindywidualizować podejście do każdego pracownika, aby upewnić się, że talenty każdego z nas są właściwie rozpoznane, co po prostu zapewni nam najlepsze możliwe wykorzystanie kadr i w efekcie rozwój światowy” – dodał Philippe Dorge.
A PSA Peugeot Citroën, to naprawdę koncern bardzo zróżnicowany. Zatrudnia ludzi reprezentujących aż 125 narodowości. 5.700 pracowników jest niepełnosprawnych. 35% pracowników we Francji i 30% w całej Grupie przekroczyło wiek 50 lat. Około 20.000 pracowników, czyli 19% zatrudnionych, to kobiety. Panie stanowią 20% kadry kierowniczej (i ten odsetek rośnie) i 11% wyższej kadry kierowniczej. W latach 2014-2015 PSA zatrudni 3.000 młodych ludzi, a czego 30% stanowić mają kobiety. Od 2009 roku przeszkolono w Grupie ponad 3.000 managerów pod względem poszanowania różnorodności pracowników.
KG
Najnowsze komentarze