Dwunasta, ostatnia ruda Wyścigowych Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC) FIA 2015 odbędzie się na torze Losail niedaleko Dohy w Katarze.
W Katarze poznamy Wicemistrza Świata w klasyfikacji kierowców. O ten tytuł rywalizuje dwóch zawodników zespołu Citroën Total: Sébastien Loeb i Yvan Muller. Przed finałowym wyścigiem dzieli ich w tabeli zaledwie pięć punktów.
Ma Qing Hua będzie bronił czwartego miejsca w klasyfikacji i jeżeli tego dokona, zespół Citroën Total osiągnie historyczny rezultat, plasując czterech swoich kierowców na czterech pierwszych miejscach w końcowej klasyfikacji.
José María López, od czasu rundy rozegranej w Tajlandii już pewien zdobycia tytułu mistrzowskiego*, też zapowiada udział w rywalizacji: kierowca z Argentyny ma szansę wyrównać lub poprawić niektóre rekordy ustanowione w sezonie 2014.
Katar, kraj goszczący po raz pierwszy na swoim terenie rundę Wyścigowych Mistrzostw Świata FIA, szykuje się na wielkie emocje związane z oglądaniem rywalizacji samochodów walczących bok w bok w ciasnym peletonie. Tor Losail, znany jako arena serii MotoGP, rozświetlony zostanie tysiącami świateł, ponieważ wyścig rozegrany zostanie po zmroku.
Wytyczone na początku roku cele zespołu Citroën Total zostały już osiągnięte, ale kierowcy i tak chcą zaprezentować się jak najlepiej na zakończenie sezonu. Tym bardziej że do rozstrzygnięcia pozostaje kolejność zawodników na drugim i trzecim stopniu podium. Sébastien Loeb po pierwszych rundach sezonu 2015 zajmował drugą pozycję w klasyfikacji kierowców, później jednak Yvan Muller odebrał mu ją, spychając na trzecią lokatę. W Tajlandii, gdzie José María López zapewnił sobie zdobycie drugiego z rzędu tytułu Mistrza Świata, Loeb zrewanżował się Mullerowi, odzyskując drugie miejsce w tabeli. Przed finałową rundą dziewięciokrotny Rajdowy Mistrz Świata WRC posiada pięć punktów przewagi nad Mullerem.
„Konieczność walki o tytuł wicemistrzowski nie zdarzała mi się często w mojej karierze. Tym razem jest inaczej i uznaję, że jeżeli tego dokonam, będzie to podsumowaniem pracy, jaką włożyłem w wyścigi WTCC przez te dwa sezony” – komentuje Sébastien Loeb. – „Ubiegły sezon zakończyłem na trzecim miejscu, z dwoma wygranymi wyścigami. W tym roku zanotowałem moje pierwsze pole position, wygrałem cztery wyścigi i obecnie jestem drugi w klasyfikacji generalnej. Będę bronił tej pozycji, szczególnie, że jej utrzymanie stanowiłoby również właściwe podziękowanie dla mojego zespołu inżynierów i mechaników. Byłoby to pięknym akcentem na zakończenie piętnastu sezonów, jakie spędziłem wspólnie z marką Citroën”.
„Kiedy ostatecznie traci się szansę na wygraną, kwestia tego, czy zajmie się miejsce drugie, czy trzecie, nie jest już tak ważna. Niemniej, chciałbym zakończyć sezon udanym występem, najlepiej zwycięstwem w jednym z dwóch wyścigów” – ocenia ze swojej strony Yvan Muller. – „Weekend w Tajlandii był dla mnie wyjątkowo frustrujący – kolizje sprawiły, że w żadnym z dwóch wyścigów nie pokonałem nawet jednego pełnego okrążenia. Dobry wynik na zakończenie tego roku byłby więc najlepszym sposobem rozpoczęcia przygotowań do nowego sezonu 2016!”.
REKORDY ISTNIEJĄ PO TO, BY JE POPRAWIAĆ
Choć José María López nie będzie bezpośrednio uczestniczył w finałowej rozgrywce o tytuł wicemistrza świata, on także pragnie zakończyć sezon 2015 możliwie najmocniejszym akcentem, tak samo, jak uczynił to w Makao w ostatnim wyścigu ubiegłego roku. Mając obecnie na swoim koncie już sześć pole positions, López stoi przed szansą wyrównania swojego ubiegłorocznego rekordu. Również dziesiąta wygrana w jednym z wyścigów plasowałaby go na poziomie osiągnięć statystycznych z sezonu 2014. Wreszcie, Argentyńczyk może pobić rekord liczby okrążeń ukończonych jako lider wyścigu – do tej pory zaliczył ich 104, a rekord ustanowiony przez Yvana Mullera w 2012 r. wynosi 106.
W klasyfikacji producentów Citroën celuje w rekord liczby zdobytych punktów (obecny rekord to 1.025 pkt w sezonie 2012), zamierza również walczyć o ustanowienie rekordu pod względem liczby zwycięstw w wyścigach jednego sezonu (obecnie: 21 w 2011 r.).
Ma Qing Hua zajmujący aktualnie czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców ma sporą przewagę w tabeli nad najbliższymi rywalami, którymi są Gabriele Tarquini, Norbert Michelisz i Tiago Monteiro. Jeżeli kierowca z Chin utrzyma swoją pozycję, będzie to oznaczało, że zawodnicy zespołu Citroëna zajmą cztery pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej w sezonie 2015 WTCC. Taka sytuacja nie zdarzyła się od czasu stworzenia tej serii wyścigowej w roku 2005 r.
Citroën będzie też walczyć o nagrodę Yokohama Trophy, przeznaczoną dla kierowców prywatnych, spoza zespołów fabrycznych. Mehdi Bennani, zawodnik niezależny zaliczający imponujące wyniki od czasu rozpoczęcia „azjatyckiego tournée” WTCC, zbliżył się w tabeli do Norberta Michelisza na dystans 7 pkt. Kierowca z Maroka, reprezentujący prywatny zespół Sébastien Loeb Racing, przed bliską sobie arabską publicznością z pewnością da z siebie wszystko i spróbuje wywalczyć to trofeum.
PROGRAM DWUNASTEJ RUNDY SEZONU
Ostatnia runda bieżącego sezonu odbędzie się 26. listopada, w czwartek i 27. listopada, w piątek. Na pierwszy z tych dni zaplanowano trzy sesje wolnych treningów, odpowiednio od godz. 12:30, 19:00 i 21:30. Kwalifikacje rozpoczną się w piątek o godz. 15:00. Po zmierzchu tor w Katarze zostanie oświetlony do nocnej rywalizacji. Do wyścigu nr 1 zawodnicy wystartują o godz. 21:30, a do wyścigu nr 2 o 22:40. Katar znajduje się w trefie czasowej GMT+3, od czasu obowiązującego we Francji dzieli go różnica + 2 godzin (przeliczone godziny startu obu wyścigów: 19:30 i 20:40).
* Wyniki te staną się oficjalne po opublikowaniu przez FIA.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze