Na japońskim torze w Montegi kierowcy Citroëna C-Elysée WTCC po raz piąty w tym sezonie odnieśli podwójne zwycięstwo. Yvan Muller zapisał na swoim koncie pierwszą wygraną w tym roku, a druga pozycja José Maríi Lópeza zapewniła mu trzeci z rzędu tytuł Wyścigowego Mistrza Świata. Dla Citroën Racing to kolejny krok w kierunku szesnastego tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów.
W nocy nad Montegi padał deszcz, ale już od rana nawierzchnia toru zaczęła szybko wysychać. Połączenie wysokiej temperatury z dużą wilgotnością powietrza zapowiadało trudne warunki dla stających na starcie kierowców.
Zgodnie z zasadą, według której pierwsza dziesiątka kwalifikacji startuje do wyścigu otwierającego w odwrotnej kolejności, Yvan Muller i José María López ustawili się na – odpowiednio – dziewiątym i dziesiątym polu startowym. Gdy zgasły czerwone światła, obydwaj kierowcy zespołu Citroën Total zaczęli sprawnie przebijać się przez stawkę i po chwili zajmowali już pozycje siódmą i ósmą. Po kilku kolejnych zakrętach Yvan wysunął się na szóste miejsce, wyprzedzając Toma Chiltona, a w parę sekund później w jego ślady poszedł Pechito.
W dalszej fazie wyścigu Muller szukał okazji do zaatakowania Nicka Catsburga. Pechito wykorzystał skupienie kolegi na aucie konkurenta i wyprzedził go, nie unikając drobnego kontaktu z jego samochodem. Wkrótce później broniący się Catsburg popełnił błąd i obydwaj kierowcy Citroënów znaleźli się przed nim, i zaczęli naciskać kolejnego rywala, Theda Bjorka. Bjork również nie wytrzymał presji i stracił swoją pozycję. Na mecie López i Muller zajęli miejsca czwarte i piąte – biorąc pod uwagę dalekie pozycje startowe, trudno było liczyć na więcej. Dzięki temu obydwaj zdobyli bardzo cenne punkty w obu klasyfikacjach – indywidualnej i zespołowej.
Po błyskawicznej wymianie uszkodzonych elementów karoserii dwa Citroëny C-Elysée WTCC fabrycznego teamu ustawiły się na pierwszych polach startowych do wyścigu głównego. Zawodnicy wystartowali perfekcyjnie, Pechito objął prowadzenie przed Mullerem. Obaj od początku narzucili bardzo wysokie tempo, którego reszta nie była w stanie dotrzymać. Na kolejnych okrążeniach dwa prowadzące Citroëny miały już komfortową przewagę i spokojnie zmierzały do mety po podwójne zwycięstwo. Na dwa okrążenia przed końcem wyścigu doszło do małego przetasowania: Citroën C-Elysée WTCC z numerem startowym 37 zwolnił, oddając zwycięstwo bliźniaczej maszynie z numerem 68. To José María López, któremu drugie miejsce wystarczało do zapewnienia sobie tytułu mistrzowskiego, podarował wygraną w Japonii koledze z zespołu.
Dzięki temu Yvan Muller po raz pierwszy w tym sezonie przekroczył linię mety jako zwycięzca. To dało alzackiemu kierowcy awans na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Dzieli je jednak z Tiago Monteiro, który zgromadził taką samą liczbę punktów.
Pechito López zajął drugie miejsce i zgromadził wystarczającą liczbę punktów, by zdobyć swój trzeci z rzędu tytuł Wyścigowego Mistrza Świata WTCC FIA. W tabeli kierowców Argentyńczyk na trzy rundy przed końcem sezonu ma 120 punktów przewagi.
Wśród producentów Citroën jako producent jest coraz bliżej szesnastego tytułu mistrzowskiego. Marka Citroën ma już na swoim koncie pięć pucharów świata w rajdach terenowych, osiem zwycięstw w klasyfikacji rajdowych mistrzostw świata i dwa tytuły mistrzowskie w wyścigach samochodów turystycznych WTCC. Trzeci z rzędu tytuł w tej ostatniej kategorii Citroën może zapewnić sobie już podczas następnej rundy w Szanghaju, która odbędzie się w dniach 24–25 września.
POWIEDZIELI NA MECIE
Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): Dzisiaj wszystko w naszym zespole funkcjonowało prawidłowo. W pierwszym wyścigu obaj kierowcy znakomicie przebijali się do przodu ze swych dalekich pól startowych. W drugim wyścigu zdobyli dwa pierwsze miejsca. Osiągnęliśmy część naszych celów, bo José María López obronił swój tytuł mistrza świata. Choć do wspólnego rozegrania pozostaje nam jeszcze kilka wyścigów, wchodzimy już w fazę kończącą naszą wspólną, piękną przygodę, rozpoczętą przed trzema laty. Podejmując decyzję o oddaniu Yvanowi dzisiejszego zwycięstwa, Pechito w piękny sposób zaprezentował ducha zespołu, który nam wszystkim daje motywację. Teraz zabieramy się za przygotowania do następnego wyścigu, w którym mamy szansę wywalczyć tytuł w klasyfikacji producentów. Chcielibyśmy również dołączyć do tego wicemistrzostwo wśród kierowców. Yvan w tym wyścigu zrównał się liczbą zdobytych punktów z Tiago Monteiro i znajdzie się w doskonałej sytuacji, by tego dokonać.
José María López (Citroën C-Elysée WTCC nr 37): Dzisiaj wieczorem z pewnością zaliczam się do najszczęśliwszych ludzi na świecie! Oglądając wyścigi w telewizji, można odnosić wrażenie, że kierowcy są ludźmi chłodnymi, bez emocji, ale zapewniam, że mnie emocje wprost rozsadzają. Spędziłem z zespołem Citroën Racing trzy fantastyczne sezony i myślę, że jest wielu kierowców, którzy chcieliby być na moim miejscu. Starty w serii WTCC były dla mnie wielką szansą i stanowiły piękny etap mojej kariery sportowej – wiem, że najwięcej zawdzięczam właśnie zespołowi! Co się tyczy mojego gestu dla Yvana, dla mnie był to sposób wyrażenia szacunku, jaki żywię dla tego zawodnika. Decyzję tę podjąłem samodzielnie i uwierzcie mi, że wcale nie było to dla mnie coś oczywistego. Wywalczenie zwycięstwa na torze jest zawsze trudne i miałem świadomość, że nie będzie mi łatwo pogodzić się z tym, że na podium nie usłyszę hymnu argentyńskiego – szczególnie w dniu, w którym zdobywam mistrzostwo świata. Jednak wiedziałem też, że pewnie nie będę już miał wielu okazji, by wykonać taki gest. Choć oczywiście zamierzam walczyć w ostatnich rundach sezonu: pamiętam przecież, że mamy jeszcze do zdobycia tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów.
Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC nr 68): Przede wszystkim pragnę pogratulować Pechito zdobycia trzeciego tytułu. Jest on obecnie najlepszym kierowcą w tej dyscyplinie sportów motorowych i w pełni zasłużył na ten sukces. Ale to nie tylko wielki kierowca, także wspaniały człowiek. Ja naturalnie nie oczekiwałem tego gestu z jego strony; sam wiem, jak miło jest wygrywać. Dlatego tym bardziej doceniam to, co on zrobił. Ja kiedyś postąpiłem tak samo, a niedawno powtórzyłem to w Argentynie, postanawiając pomóc jemu. Jest pomiędzy nami autentyczny wzajemny szacunek, a nade wszystko wspólna determinacja, by walczyć o zwycięstwa dla Citroëna. Teraz, gdy mam w tabeli tyle samo punktów co Tiago, chcę postarać się o drugie miejsce i tytuł wicemistrza na zakończenie sezonu.
* Wszystkie wyniki staną się ostateczne po oficjalnym potwierdzeniu przez FIA.
KLASYFIKACJE
WYŚCIG OTWIERAJĄCY
1. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
2. Rob Huff (Honda Civic WTCC)
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
4. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Thed Bjork (Volvo S60 WTCC)
7. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
8. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
9. Nestor Girolami (Volvo S60 WTCC)
10. Gabriele Tarquini (Lada Vesta WTCC)
…
16. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
17. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: Thed Bjork – 1:58,156
WYŚCIG GŁÓWNY
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
4. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Nestor Girolami (Volvo S60)
6. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Thed Bjork (Volvo S60 WTCC)
8. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
9. Rob Huff (Honda Civic WTCC)
10. Gabriele Tarquini (Lada Vesta WTCC)
…
15. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: José María López – 1:58,061
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. José María López – 319 pkt
2. Yvan Muller – 199 pkt
3. Tiago Monteiro – 199 pkt
4. Rob Huff – 178 pkt
5. Norbert Michelisz – 172 pkt
6. Mehdi Bennani – 160 pkt
7. Nick Catsburg – 145 pkt
8. Tom Chilton – 143 pkt
…
.16. Grégoire Demoustier 11 pkt
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:
1. Citroën – 791 pkt
2. Honda – 583 pkt
3. Lada – 440 pkt
4. Polestar – 235 pkt
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze