Citroen BX 16 Valve – auto, którym startowaliśmy dotychczas
Z fabryki samochód ten wyjechał, jako zwykła wersja Image z silnikiem 1,6 o mocy 92 KM, jednak została w nim zmieniona cała mechanika, która pochodzi z BXa GTi 16v. Silnik ma 1905 ccm pojemności i dysponuje mocą ok. 150 KM i 166 Nm momentu obrotowego. O takie parametry dba 16 zaworów – 8 dolotowych i 8 wydechowych.
Do tej pory zaliczyliśmy tym BXem dwa starty w Rajdzie Integracyjny Most. Pierwszy nasz występ nie był zbyt udany – zajęliśmy 4. miejsce w swojej klasie i 5. w klasyfikacji generalnej. Nie była to jednak wina samochodu, a kierowcy ;-) Na jednym z odcinków popełniłem błąd i dostaliśmy tzw. taryfę – dla nas było już po rajdzie.
Zeszłoroczny rajd okazał się dla nas dużo bardziej szczęśliwy, choć nie do końca – auto spisywało się świetnie, kręciliśmy bardzo dobre czasy, jednak dwa moje błędy pozbawiły nas zwycięstwa… W efekcie zajęliśmy drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i wygraliśmy naszą klasę pojemnościową. Auto pokazało swój potencjał, ujawniły się też pewne braki BXa jako auta rajdowego.
Jego zalety to przede wszystkim:
+ bardzo mocny i wytrzymały silnik (bez żadnych problemów dokręca się do 7.200 obr./min., nie tracąc nic na mocy), zapewniający świetne przyspieszenia
+ dobre prowadzenie auta w zakrętach
+ czuły układ kierowniczy
+ stabilność w długich i szybkich łukach (dzięki dużemu rozstawowi osi)
+ łatwość regulacji charakterystyki zawieszenia poprzez dobór odpowiednich sfer
+ mała masa pojazdu, wynosząca tylko trochę ponad tonę, co przy silniku o mocy 150 KM
daje bardzo dobre osiągi.
Niestety, nie ma róży bez kolców i auto ma też swoje wady:
– brak hamulca ręcznego na tylne koła, przez co sporo czasu traci się na nawrotach, które trzeba pokonywać „naokoło”
– duży rozstaw osi utrudnia sprawną jazdę w ciasnych zakrętach
– centralna instalacja hydrauliczna nie jest idealnym rajdowym rozwiązaniem – ubytek płynu praktycznie „zabija” działanie hamulców i wspomagania kierownicy.
Citroen ZX 1,9i Volcane – samochód zakupiony przeze mnie w grudniu 2006 roku
Jest to usportowiona wersja popularnego francuskiego kompakta. Więcej o tym egzemplarzu możecie przeczytać w zamieszczonym kilka miesięcy temu teście. Auto wyposażone jest w silnik tej samej pojemności, co opisywany powyżej BX 16 Valve. Ma on jednak jedynie 8 zaworów, a jego moc wynosi „tylko” 122 KM.
Moment obrotowy ma wartość 150 Nm. Zaletą tej jednostki napędowej jest za to duża elastyczność – auto solidnie przyspiesza już od około 2.000 obr./min. Cała zabawa z silnikiem kończy się jednak już przy 6.600 obr./min. Zawieszenie ZXa zestrojone jest w typowo sportowy sposób, to samo tyczy się układu kierowniczego. Całość „obudowana” jest pięciodrzwiowym nadwoziem.
Zaletami ZXa Volcane są przede wszystkim:
+ rewelacyjna przyczepność auta w zakrętach
+ bardzo duża czułość układu kierowniczego
+ hamulec ręczny działający na tylne koła – cecha przydatna przy pokonywaniu ciasnych nawrotów
+ niewielka masa auta
+ rozdzielenie od siebie układów hamulcowego, wspomagania kierownicy i zawieszenia, przez co zmniejsza się ryzyko unieruchomienia samochodu nawet przy uszkodzeniu jednego z układów
+ lepsza pozycja za kierownicą niż w BX
ZX ma też kilka wad:
– niedostatek mocy silnika, szczególnie przy wyższych obrotach
– dość nagle pojawiająca się na limicie nadsterowność
– auto praktycznie nie zostało wypróbowane w warunkach „bojowych” :-)
I tu mała uwaga. Pojechaliśmy ZXem po Torze Lublin podczas sportowego zlotu Peugeota.
Z powyższego porównania można łatwo wywnioskować, że te 2 auta świetnie się uzupełniają. Wady jednego są uzupełniane przez zalety drugiego. Największą bolączką BXa jest brak hamulca ręcznego działającego na tylne koła. Z kolei ZX ma problemy z niedoborem mocy. Ponadto BX jest już autem sprawdzonym w warunkach rajdowych. Jedyną okazją do sportowego wypróbowania ZXa był zlot miłośników Peugeota 205 GTi, który odbył się na Torze Lublin. Jazda Volcane po lubelskim obiekcie sprawiła zarówno nam, jak i ZXowi wiele przyjemności, jednak zdajemy sobie sprawę, że warunki torowe dalekie są od tych, które panują podczas rajdów. Dlatego też poprosiliśmy Was o pomoc w podjęciu decyzji którym autem wystartować. Oprócz przeprowadzonych wcześniej testów, na pewno weźmiemy pod uwagę Wasze sugestie.
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze