Grupa Renault utrzymuje w pierwszym półroczu 2015 roku tendencję wzrostową i poprawia rentowność
- Wzrost obrotów Grupy o 12,0% do poziomu 22,197 miliardów euro.
- Wzrost sprzedaży o 0,8% do poziomu 1,38 miliona egzemplarzy.
- Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,069 miliarda euro (+47%), co stanowi 4,8% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2014 roku było to 729 milionów euro (3,7% obrotów).
- Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 656 milionów euro (+89%), podczas gdy w roku poprzednim wyniosła 348 milionów euro (odpowiednio 3,1% i 1,9% obrotów).
- Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 953 miliony euro (+105%) – w porównaniu do 464 milionów euro w pierwszym półroczu 2014 roku.
- Wynik netto wyniósł 1,469 miliarda euro (+83%), w stosunku do 801 milionów euro.
- Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym jest zbliżony do neutralnego poziomu (- 95 milionów euro).
W warunkach silniejszego niż przewidywano ożywienia na rynku europejskim, i to pomimo znacznego pogorszenia sytuacji na naszych głównych wschodzących rynkach, wyniki Grupy Renault za pierwsze półrocze pokazują, że wykonaliśmy kolejny krok do realizacji celów planu «Drive the Change».
Sukces odnowionej i poszerzonej gamy samochodów, dynamika wzrostu sprzedaży w Europie oraz dyscyplina w zarządzaniu zapewniają Grupie korzystną pozycję i umożliwiają realizację zakładanych celów w zakresie wzrostu obrotów i marży operacyjnej – oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault.
W pierwszym półroczu 2015 roku obroty Grupy wyniosły 22,197 miliarda euro, czyli o 12,0% więcej w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku.
Obroty sektora samochodowego wyniosły 21,065 miliarda euro (+12,4%) dzięki zwiększeniu sprzedaży poszczególnych marek Grupy oraz sprzedaży dla partnerów. Spadek wartości euro w porównaniu do innych walut (won koreański, funt szterling itd.) wywołał pozytywny efekt. Do wzrostu obrotów przyczynił się również korzystny efekt cenowy, związany z podwyżkami cen na rynkach wschodzących pod koniec 2014 roku, których celem było skompensowanie spadku wartości walut (zwłaszcza w Rosji i Brazylii).
Marża operacyjna Grupy w pierwszym półroczu 2015 roku zamknęła się kwotą 1,069 miliarda euro (+47%), co stanowi 4,8% przychodów, podczas gdy w 2014 roku wynosiła 729 milionów euro (3,7% obrotów).
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 308 milionów euro (+89%) do poziomu 656 milionów euro, co stanowi 3,1% przychodów. Ten doskonały wynik jest efektem rozwoju działalności oraz obniżenia kosztów. Różnice kursowe w tym półroczu okazały się korzystne. Ujemny był natomiast połączony efekt mixu, ceny i wzbogacenia wyposażenia modeli.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 413 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2014 roku było to 381 milionów euro.
Wzrost ten jest przede wszystkim zasługą wzrostu sprzedaży usług. Koszt ryzyka poprawił się do poziomu 0,31% średniej wartości portfela – w porównaniu do 0,47% w pierwszym półroczu 2014 roku.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 116 milionów euro (-265 milionów euro w pierwszym półroczu 2014 roku), głównie ze względu na koszty związane z podpisanym we Francji porozumieniem na rzecz konkurencyjności.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 953 miliony euro (+105%) – w porównaniu do 464 milionów euro w pierwszym półroczu 2014 roku. Ta poprawa wynika ze wzrostu marży operacyjnej oraz obniżenia pozostałych kosztów działalności operacyjnej o 149 milionów euro.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku (głównie Nissana) zamknął się kwotą 912 milionów euro – w porównaniu do 725 milionów euro w pierwszym półroczu 2014 roku (po uwzględnieniu straty spółki AVTOVAZ w kwocie 70 milionów euro).
Wynik netto wyniósł 1,469 miliarda euro (+83%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) 1,396 miliarda euro (5,12 euro/akcję w porównaniu do 2,75 euro/akcję w pierwszym półroczu 2014 roku, co oznacza wzrost o 86%).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jest zbliżony do neutralnego poziomu (-95 milionów euro), po uwzględnieniu wpływu wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 369 milionów euro.
Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2015 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) odpowiada 64 dniom sprzedaży – w porównaniu do 62 dni na koniec czerwca 2014 roku.
PERSPEKTYWY NA ROK 2015
W 2015 roku światowy rynek samochodowy powinien odnotować ok. 1-procentowy wzrost popytu pomimo wyraźnego spowolnienia na wschodzących rynkach. Natomiast rynek europejski powinien osiągnąć wzrost o minimum 5%.
W tej sytuacji Renault planuje:
- dalsze zwiększenie sprzedaży i obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
- dalsze zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy i jej sektora samochodowego,
- wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
SKONSOLIDOWANE WYNIKI GRUPY RENAULT
w milionach euro |
I półrocze 2015 |
I półrocze 2014 |
Różnica |
Przychody Grupy |
22.197 |
19.820 |
+2.377 |
Marża operacyjnaw % przychodów |
1.069 4,8% |
729 3,7% |
+340 +1,1% |
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej |
-116 |
-265 |
+149 |
Wynik na działalności operacyjnej |
953 |
464 |
489 |
Wynik finansowy |
-161 |
-124 |
-37 |
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
912 |
725 |
187 |
w tym: NISSAN |
979 |
789 |
+190 |
AVTOVAZ |
-70 |
-55 |
-15 |
|
|||
Podatki bieżące i odroczone |
-235 |
-264 |
+29 |
Wynik netto |
1.469 |
801 |
+668 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) |
1.396 |
749 |
+647 |
Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym |
-95 |
-.360 |
+265 |
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2015 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 29 lipca br.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania półrocznych sprawozdań Grupy Renault.
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2015 roku jest dostępne na stronie www.group.renault.com w rubryce „Finance”.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze