ZNACZĄCE FAKTY
Międzynarodowy rozwój Peugeot:
– 2.114.000 sprzedanych pojazdów* w 2011 r.,
– 48% sprzedaży zrealizowane poza Europą,
– model 408: wprowadzenie na rynek w Brazylii i Argentynie; 73 000 szt. Sprzedanych na rynkach w Chinach, Brazylii i Argentynie,
– Chiny: udany debiut modelu 508. Wzrostowy trend sprzedaży (+15%),
– zwiększenie sprzedaży w Rosji / na Ukrainie / WNP (+28,3%), w Azji (+14,2%) i Ameryce Łacińskiej (+9,2%),
– Peugeot 4. marką w Europie (samochody osobowe i dostawcze)
Umocnienie pozycji: dalsza praca nad sukcesem ofensywy produktów i oferty usług mobilnych:
– znaczący wzrost sprzedaży pojazdów Premium: 320.000 szt. (+40%),
– udana światowa premiera modelu 508: 123.000 sprzedanych pojazdów w 2011 r.,
– nowy model 308: sukces stylistyczny i technologiczny (e-HDi),
– RCZ, sportowe coupé referencją w swojej klasie (sprzedano ponad 19.000 szt.),
– przekroczony cel sprzedaży 3008: 135 .000 szt.,
– rozwój programu Mu: nowe punkty uruchomione w 8 krajach europejskich w 2011 r (+54% w stosunku do sytuacji na koniec 2010 r.).
* Pojazdy własnej produkcji oraz składane w systemie CKD
SYNTEZA
W 2011 r. ofensywa produktów, wizerunku i usług Peugeot pozwoliła marce osiągnąć wynik sprzedaży na świecie zbliżony do rekordu z 2010 r., kiedy firma obchodziła 200. rocznicę powstania.
Pomimo znaczącego osłabienia rynku w Europie, dzięki dużemu popytowi na wielkich rynkach pozaeuropejskich, będących w fazie wzrostu, firma Peugeot sprzedała 2.114.000 samochodów osobowych i użytkowych, czyli osiągnęła poziom zbliżony (-1,3%) do historycznego rekordu sprzedaży w 2010 r. (2.142.000 szt.).
Kontynuacja rozwoju międzynarodowego
Sprzedaż zrealizowana poza Europą osiągnęła poziom 48% całkowitej sprzedaży na świecie (wzrost o 3 punkty w stosunku do 2010r.), osiągając rekordowy wynik 1.014.000 sztuk.
Peugeot notuje stopniowy wzrost we wszystkich priorytetowych regionach rozwijających się: 9,2% w Ameryce Łacińskiej, 14,2% w Azji i 28,3% w Rosji (wraz z Ukrainą i WNP), wzmacniając dynamikę międzynarodowego rozwoju marki.
Jeśli chodzi o Stary Kontynent, silna recesja na rynkach Europy Południowej, zwłaszcza w Hiszpanii i Portugalii, gdzie Peugeot jest mocno zakorzeniony, znacząco zaważyła na wynikach sprzedaży marki: 1.100.000 pojazdów (-6,1% w stosunku do 2010 r.).
Umacnianie pozycji marki
2011 r. to dla Peugeot kolejny rok skutecznej realizacji strategii umacniania pozycji marki – światowa sprzedaż pojazdów klasy premium zwiększyła się o 40% w 2011 r. i osiągnęła poziom 320.000 sztuk.
Model 508, po udanym debiucie w Europie w pierwszym półroczu 2011 r., a następnie w Chinach w lipcu, został sprzedany w liczbie 123.000 sztuk. Tym samym potwierdza swoją obecność i ambicje na jednym ze swoich historycznych obszarów, czyli w segmencie D.
Crossover 3008, przy 135.000 sprzedanych sztukach, ustanowił nowy rekord sprzedaży, mimo iż jego wyjątkowa odmiana – 3008 HYbrid4, czyli pierwsza na świecie hybryda z silnikiem Diesla – zostanie wprowadzona do sprzedaży dopiero w lutym tego roku.
Sportowe coupé RCZ zostało sprzedane w zeszłym roku w ponad 19.000 egzemplarzy, wyczerpując możliwości produkcyjne fabryki i jednocześnie stając się referencją w swoim segmencie.
Modele reprezentujące serce rynku, czyli segment B: 107, 207 oraz 206+, znalazły w 2011 roku łącznie 836.000 nabywców, zaś odnowiony model 308 – 205.000.
Poza modelem 508 w Chinach, rok 2011 r. to także premiera Peugeot 408 w Brazylii i w Argentynie, Hoggara w Argentynie oraz 3008 i RCZ w Chinach.
Doświadczenie w ochronie środowiska
Marka kontynuuje redukcję wpływu swoich pojazdów na środowisko – średnia emisja CO2 w gamie Peugeot wyniosła na koniec 2011 r. 129 g/km, w porównaniu do 131,6 g/km w 2010 r. Oznacza to osiągnięcie już w tej chwili wyniku poniżej granicznej wartości 130 g/km, ustalonej przez Komisję Europejską na obowiązującą od roku 2015 r.
Prośrodowiskowa polityka marki przejawia się w ciągłym ulepszaniu silników cieplnych (downsizing), opracowaniu 3-cylindrowych silników benzynowych nowej generacji (1,0 l i 1,2 l) oraz zmniejszaniu współczynnika zużycie paliwa / emisja CO2. Pierwsze rezultaty tych działań pojawią się w 2012 r., w modelu 208.
Rozwój hybrydowych silników wysokoprężnych jest drugą podstawową osią zaangażowania Peugeot w ochronę środowiska:
– „mikro-hybryda” e-HDi z systemem Stop & Start nowej generacji, wprowadzona na rynek na początku roku, jest obecnie dostępna w modelach 308, 3008, 5008, 508 oraz Partner Tepee, a wkrótce również i w 208;
– „pełna hybryda” – napęd HYbrid4, łączący silnik wysokoprężny z jednostką elektryczną, dostępny będzie w 2012 r. w trzech modelach Peugeot: 3008 HYbrid4, 508 RXH oraz 508 sedan HYbrid4.
Trzecim kierunkiem jest samochód elektryczny, przeznaczony do jazdy po mieście i krótkich wypadów poza miasto – w pierwszym roku swojej sprzedaży iOn, pierwszy samochód elektryczny nowej generacji w Europie, pozwolił marce Peugeot potwierdzić swoją historyczną rolę pioniera w tym sektorze. Peugeot Scooters z kolei wprowadził na rynek w 2011 r. elektryczny skuter e-Vivacity.
Mu by Peugeot
Program Mu By Peugeot nabiera rozpędu: w 2011 roku liczba punktów usługowych Mu zwiększyła się w 8 krajach europejskich aż o 54%! Nowa usługa uruchomiona w 2010 r. na nowo definiuje relację między klientem a marką, o czym świadczy wskaźnik zadowolenia klientów na poziomie 92%.
PEUGEOT W EUROPIE (UE + EFTA + CHORWACJA)
Przy liczbie 1.092.000 zarejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych, mniejszej o 7,4% w stosunku do 2010 r., Peugeot osiągnął udział w rynku na poziomie 7,1%, zachowując uzyskane w 2010 roku 4. miejsce w klasyfikacji marek.
W segmencie samochodów osobowych (916.000 zarejestrowanych sztuk, -9,2% w stosunku do 2010 r.) oczekiwany spadek sprzedaży modeli 206+ i 207 w kontekście oczekiwania na pojawienie się modelu 208 został jedynie częściowo zrekompensowany w Europie przez dobre wyniki handlowe 508 oraz pozostałych modeli premium. W konsekwencji Peugeot zakończył rok 2011 r. udziałem w rynku na poziomie 6,7% (7,3% w 2010 r).
W segmencie samochodów użytkowych marka zwiększyła sprzedaż o 4%, do poziomu 176.000 sztuk, zachowując stabilną część rynku wynoszącą 10,4% (10,7% w 2010 r.) i potwierdzając tym samym swoją silną pozycję, wypracowaną w ostatnich kilku latach.
Europa Zachodnia (18 krajów)
Na rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej przy ogólnym spadku o 0,6%, sprzedaż Peugeot wyniosła 1.038.000 sztuk (-8%), co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 7,2% (7,8% w 2010 r.).
Znaczny spadek zamówień na rynkach Europy Południowej (Hiszpania, Grecja, Włochy, Portugalia) w poważnym stopniu wpłynął na wyniki marki, która w tym regionie ma silną pozycję. Głównym powodem było zakończenie produkcji modelu 207, reprezentującego najbardziej popularny segment B, co przełożyło się na globalny spadek sprzedaży do 56.000 sztuk (-22,5%). Wprowadzenie na rynek nowego modelu 208 powinno spowodować odwrócenie tego niekorzystnego trendu.
We Francji, przy stabilnym rynku samochodów osobowych i dostawczych w stosunku do 2010 r., marka Peugeot umocniła się na drugiej pozycji, ze sprzedażą wynoszącą 441.790 i udziałem na poziomie 16,8%.
W segmentach sedanów, kompaktowych monospace’ów i minivanów (C i D), marka potwierdziła dobrą pozycję swoich nowych modeli, zarówno pod względem wielkości sprzedaży, jak i udziałów w rynku. Model 508, wprowadzony na rynek w lutym 2011 r., jest od października liderem w swojej klasie z 1,3% udziału w rynku. 3008 z kolei przekroczył założone cele sprzedaży, osiągając 2,4% udziału w rynku przy 53.297 sprzedanych sztuk (1. miejsce w segmencie kompaktowych monospace’ów).
RCZ po raz kolejny udowodnił swoją atrakcyjność: 5.317 sprzedanych sztuk i udział w rynku na poziomie 0,24%.
W Niemczech, na dynamicznym rynku z ponad 3,4 mln zarejestrowanych pojazdów, Peugeot potwierdził swoje 3. miejsce wśród marek importowanych. Dobre przyjęcie 508, sukces modeli z „serca gamy” (308, 3008, 5008) oraz dynamika sprzedaży samochodów użytkowych pozwoliły marce zrekompensować straty na modelach 207 i 206+: Peugeot osiągnął 94.000 rejestracji (podobnie, jak w roku 2010) i udział w rynku 2,8%.
W Wielkiej Brytanii Peugeot zanotował łącznie 115.000 rejestracji samochodów osobowych i użytkowych oraz udział w rynku na poziomie 5,2%.
W Europie Południowej, w kontekście recesji na rynkach w 2011 r. (szczególnie w Hiszpanii), marka zanotowała 91.000 rejestracji (4,8% udziału w rynku) we Włoszech i 80.000 rejestracji (8,7.% rynku) w Hiszpanii. Peugeot potwierdził jednocześnie swoją mocną pozycję w obu tych krajach pod względem sprzedaży samochodów użytkowych: 2. miejsce w klasyfikacji marek we Włoszech oraz 3. w Hiszpanii.
Na pozostałych rynkach zachodnioeuropejskich marka potwierdziła swoje miejsce na podium w sprzedaży zarówno samochodów osobowych, jak i użytkowych: 3. miejsce w Belgii, w Holandii i w Portugalii, 2. miejsce w Danii.
Europa Środkowa i Wschodnia: wzrost udział w rynku
Na najbardziej dynamicznych, przeżywających rozkwit rynkach Europy Środkowej i Wschodniej (z wyjątkiem Polski), Peugeot zwiększył swój ogólny udział w rynku do 5,7% (5,3% w2010 r.). Wyniki są szczególnie godne uwagi w Chorwacji (8,4%), Słowenii (8,9%), na Słowacji (7,2%) oraz w Polsce (5,2%).
OFENSYWA MIĘDZYNARODOWA
Rok 2011 był kontynuacją międzynarodowej ekspansji Peugeot. Sprzedaż poza Europą wyniosła 48% globalnej sprzedaży marki, w porównaniu z 45% w 2010 r. Wzrost ten jest rezultatem działań mających na celu dostosowywanie oferty do specyficznych potrzeb klientów w różnych krajach na świecie. Wyniki sprzedaży:
– 190.000 sprzedanych sztuk (+9,2% w porównaniu do 2010 r.) w Ameryce Łacińskiej;
– 188.000 sprzedanych sztuk (+14,2%) w Azji;
– 45.000 sprzedanych sztuk (+23%) w Rosji;
– 458.000 sprzedanych części do montażu (-3%).
Chiny
Kompletna oferta Peugeot w chińskim segmencie C (modele 307 hatchback i sedan, 408 oraz 308) powinna zapewnić sprzedaż 150.000 samochodów rocznie, czyli około 60% całkowitej sprzedaży marki na tym rynku w roku 2012.
Wraz z premierą trzeciego w ciągu 18 miesięcy samochodu produkowanego lokalnie oraz uwzględniając niedawne wprowadzenie do sprzedaży importowanych modeli RCZ i 3008, marka Peugeot kontynuuje rozwój swojej gamy, aby osiągnąć ambitne cele założone dla tego rynku.
Rosja
W Rosji, w kontekście bardzo dynamicznie rozwijającego się rynku, Peugeot odnotował wzrost sprzedaży o 23%, osiągając wynik 45.000 sztuk. Sukces ten związany jest przede wszystkim z montowanym lokalnie modelem 308, ale również z 3008 oraz samochodami użytkowymi Partner i Boxer.
W Ameryce Łacińskiej Peugeot odnotował w 2011 roku wzrost sprzedaży do 190.000 sztuk (+9,2% w porównaniu do 2010 r.). Główną zasługą była szczególnie wysoka dynamika rynku argentyńskiego, gdzie sprzedaż modeli Peugeot wzrosła o 36%, zapewniając marce udział w rynku wynoszący 9,1%.
Perspektywy na rok 2012: kontynuacja umacniania pozycji i ekspansji międzynarodowej marki, zdobycie silnej pozycji w segmencie B
Na rok 2012 Peugeot wyznaczył sobie trzy jasne cele, oparte na wyjątkowo ambitnej polityce produktowej:
1. Ponowne zdobycie pozycji lidera w segmencie B dzięki modelowi 208
2. Kontynuacja umacniania pozycji marki
Rok 2012 to czas światowej premiery trzech modeli hybrydowych, wyposażonych w unikalną technologię Hybrid4, łączącą napęd elektryczny z wysokoprężnym: 3008, 508 RXH oraz 508 sedan. Dzięki nim marka będzie w stanie znacznie wyprzedzić konkurencję pod względem zastosowania w swoich pojazdach najnowocześniejszych technologii służących ochronie środowiska.
3. Kontynuacja rozwoju międzynarodowego
Dzięki ambitnym planom produkcyjnym marka planuje znaczny postęp w rozwoju międzynarodowym. Szczególne nadzieje pokładane są w nowym modelu 4008, sztandarowym produkcie z nowej oferty, przeznaczonym głównie na rynki pozaeuropejskie. Peugeot 308 rozpocznie podbój rynków w Brazylii i Argentynie w pierwszym kwartale 2012 roku, a nowy, lokalnie produkowany model Peugeot uzupełni gamę marki w Chinach jeszcze przed końcem 2012 roku.
Wyniki sprzedaży na świecie w 2011 roku prezentujemy na poniższej grafice.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze