Obroty Grupy Renault osiągnęły poziom 10,489 miliardów euro, czyli o 11,7% więcej w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost ten jest głównie efektem ożywienia na rynku europejskim oraz sukcesu naszej gamy samochodów.
W pierwszym kwartale 2016 r. sprzedaż Grupy Renault na świecie wzrosła o 7,3% do poziomu 692.453 samochodów przy wzroście na rynku wynoszącym 1,5%.
W Europie sprzedaż Grupy wzrosła o 8,9% przy średnim wzroście rynkowym 8,2%, przede wszystkim dzięki sukcesowi nowych modeli marki (Espace, Kadjar, Talisman) oraz dobrej sprzedaży Clio 4 i Captura.
Pomimo załamania na rynkach Rosji, Brazylii i Algierii Grupa zwiększyła swoją sprzedaż na rynkach pozaeuropejskich o 4,7%. Zasadniczą rolę odegrał tu wzrost sprzedaży o 36,1% w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii.
Biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży w Europie, w pierwszym kwartale Grupa skorygowała swoje przewidywania dotyczące tego rynku. Przewidywany wzrost ma wynieść min. 5%. Poprzednie założenia przewidywały 2%. Natomiast przewidywany spadek dla Brazylii ma wynieść od 15% do 20%, a nie 6%, jak pierwotnie zakładano.
Grupa utrzymuje swoje cele na rok bieżący.
WYNIKI HANDLOWE – NAJWAŻNIEJSZE FAKTY W PIERWSZYM KWARTALE 2016
W sytuacji wzrostu światowego rynku samochodowego o 1,5%, sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 7,3% do poziomu 692.453 pojazdów. Udział Grupy w rynku wyniósł 3,1%, co daje wzrost o 0,2 punktu.
Renault umiejętnie wykorzystuje dynamikę rynku europejskiego. Sprzedaż samochodów Grupy wzrosła o 8,9% przy średnim wzroście rynkowym 8,2%. Obecnie udział Grupy w rynku wynosi 9,8%. Dzięki sukcesom Clio 4 (drugi najlepiej sprzedający się samochód w Europie), Captura, Kadjara, Espace i Talismana marka Renault odnotowała wzrost o 9,9%. Niedługo powinna również odczuć efekty wprowadzenia na rynek Nowego Mégane, które miało miejsce w pierwszym kwartale. Wzrost sprzedaży Dacii wyniósł 5,7%, głównie dzięki świetnym wynikom Sandero.
We Francji sprzedaż Grupy wzrosła w ciągu pierwszego kwartału o 8,6%, do poziomu 163.104 samochodów. Jej udział w rynku utrzymuje się na stabilnym poziomie 26,5%. Grupa uplasowała aż 4 swoje modele w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów osobowych na rynku, w tym Clio 4 w ścisłej czołówce. Po raz pierwszy od pięciu lat marka Renault przekroczyła próg 100 tys. sprzedanych samochodów w pierwszym kwartale. Sprzedaż samochodów osobowych Dacii wzrosła o 16,8%.
Poza Europą, pomimo trwającego kryzysu w Rosji i Brazylii, Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 4,7%, głównie dzięki doskonałym wynikom regionu Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii.
W regionie tym sprzedaż Grupy wzrosła o 36,1%, co zapewniło jej udział w rynku w wysokości 4,6% (+1,5 pkt.)
W Iranie, dzięki stopniowemu otwarciu tego rynku, sprzedaż Grupy skoczyła o blisko 600%. Jest to głównie efekt sukcesu Logana i Sandero. Udział Grupy w rynku wzrósł o 3,6 punktu do poziomu 4,2%.
W Indiach, które odnotowały 3,3% wzrostu na rynku, sprzedaż Renault wzrosła o prawie 200% dzięki sukcesowi modelu Kwid. Od momentu jego wprowadzenia na rynek Grupa zebrała ponad 120 tys. zamówień. W pierwszym kwartale klientom wydano blisko 23 tys. sztuk tego modelu.
W krajach Maghrebu, pomimo coraz większego udziału w rynku, sprzedaż spadła o 25,5% ze względu na załamanie się rynku algierskiego (-54,4%). W związku z wprowadzeniem w tym kraju nowych przepisów ograniczających import marka Renault uzyskała 31,9% udziału w rynku. Przyczynił się do tego sukces produkowanego lokalnie modelu Symbol.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż Grupy w Brazylii spadła podobnie jak cały rynek (-28,3%). W Argentynie Grupa sprzedała o 1,6% więcej samochodów, przy średnim wzroście rynkowym 3,3%.
W Eurazji udział Grupy w rynku wyniósł 11,9%, co daje wzrost o 1,3 punktu. Wzrost w większości krajów tego regionu pozwolił skompensować załamanie rynku w Rosji. Udział Grupy w rynku rosyjskim wzrósł o 0,2 pkt do poziomu 7,3%. Renault kontynuuje tu ofensywę produktową wraz z zaprezentowanym w marcu br. modelem Kaptur.
W regionie Azji-Pacyfiku ważnym wydarzeniem w pierwszym kwartale było rozpoczęcie działalności w Chinach i premiera Renault Kadjar produkowanego w zakładzie w Wuhan. W Korei Południowej, która jest największym rynkiem zbytu marki w tym regionie, Renault Samsung Motors zebrał 20 tys. zamówień na nowy model SM6 wprowadzony w połowie marca.
OBROTY ZA PIERWSZY KWARTAŁ 2016 R. DLA POSZCZEGÓLNYCH SEKTORÓW DZIAŁALNOŚCI
W pierwszym kwartale 2016 r. obroty Grupy wyniosły 10,489 miliardów euro, co stanowi wzrost o 11,7% w porównaniu do tego samego okresu 2015 r. (+16,3% bez uwzględnienia różnic kursowych).
Obroty sektora samochodowego wyniosły 9,942 miliardy euro (+12,6%) dzięki zwiększeniu zafakturowanej sprzedaży (+10,2 pkt.) i sprzedaży dla partnerów (+2,7 pkt.) Również mix cenowy i geograficzny miał dodatni wpływ (+ 2,8 pkt.). Korzystny efekt cenowy przełożył się na wzrost o 2,7 pkt. Był on związany głównie z podwyżkami cen na rynkach wschodzących w celu skompensowania spadku wartości walut (zwłaszcza w Rosji i Ameryce Południowej). Wzrost wartości euro w porównaniu do innych walut (peso argentyńskie i kolumbijskie, real brazylijski, rubel rosyjski itd.) wywołał pozytywny efekt (4,5 pkt).
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 547 milionów euro, co daje spadek o 2,1% w stosunku do roku 2015. Wzrosła natomiast liczba nowych umów finansowania (+10,2%). Średnia wartość portfela wyniosła 31,1 miliarda euro, co oznacza wzrost o 12,8%.
PESPEKTYWY 2016
W 2016 r. popyt na samochody powinien wciąż utrzymywać tendencję wzrostową (+2%). Rynek europejski, który w pierwszym kwartale wykazał większą dynamikę niż zakładano, powinien odnotować większy wzrost niż przewidywano – o 5% (w porównaniu do przewidywanych 2%). Większy będzie natomiast spadek na rynku brazylijskim (-15% do -20% zamiast uprzednio zakładanych -6%).
W tej sytuacji Renault planuje (przy przyjęciu tych samych zasad rachunkowych):
– zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w milionach euro) |
2016 |
2015 |
Różnica 2016/2015 |
I kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
9 942 |
8 829 |
+12,6% |
Finansowanie sprzedaży |
547 |
559 |
-2,1% |
Razem |
10 489 |
9 388 |
+11,7% |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze