Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Dochodzi na nich średnio rocznie do około 10 tysięcy wypadków, co stanowi ponad 30% wszystkich wypadków drogowych w Polsce*. Wielu niebezpiecznych dla życia i zdrowia zdarzeń można uniknąć, redukując prędkość przed skrzyżowaniem. Sytuacji nie poprawia fakt, że kilkaset fotoradarów nadzorowanych dotychczas przez straże gminne jest od początku 2016 roku wyłączonych z użytkowania. Szacuje się, że stacjonarne systemy kontroli prędkości mogą obniżyć liczbę wypadków od 18 do nawet 20% w odległości 250 metrów od miejsca pomiaru**.
Zawsze należy zwolnić przed skrzyżowaniem, aby móc prawidłowo ocenić sytuację na drodze. Bez względu na rodzaj skrzyżowania. Jednak w związku z tym, że prawie połowa wypadków spowodowana jest nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, to szczególną ostrożność należy zachować na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jak wykazują prowadzone w wielu krajach badania, fotoradary są skutecznym sposobem ograniczenia prędkości, a co za tym idzie – ograniczenia liczby wypadków i kolizji. Szczególnie w miejscach typu skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Przez wiele miesięcy może utrzymywać się efekt automatycznego zwalniania kierowców w miejscach umieszczenia niedziałających fotoradarów. Będą to robić z przyzwyczajenia. Być może bardziej świadomi uczestnicy ruchu drogowego uznają, że tak po prostu należy robić, bez względu na to, czy jest to zagrożone mandatem czy nie, bo poczucie bezpieczeństwa na drodze jest dla nich bardzo istotne – dodaje Zbigniew Weseli.
Wypadki na skrzyżowaniach to nie tylko polski problem. Komisja Europejska ocenia, że w większości krajów odsetek wypadków, które mają miejsce na skrzyżowaniach dróg kształtuje się na poziomie 40–60%***. Celem wielu instytucji prowadzących badania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego jest takie zaprojektowanie skrzyżowań, aby zapewniały efektywny ruch wszystkich uczestników ruchu (samochody osobowe, autobusy, ciężarówki, rowery i piesi) przy jednoczesnym wzroście komfortu i bezpieczeństwa.
* policja.pl
** SWOV (Instutite for Road Safety Research), Police traffic enforcement
*** European Commision, Road Safety, Junctions
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze