Podczas Rajdu Korsyki (Tour De Corse) zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team po raz pierwszy w tym sezonie wystawi trzy załogi w Citroënach C3 WRC. Ekipa największe nadzieje wiąże z załogą Kris Meeke / Paul Nagle, która po dramatycznych przygodach zwyciężyła w Rajdzie Meksyku. Obok niej o punkty dla zespołu walczyć będą Craig Breen i Scott Martin oraz Stéphane Lefebvre z Gabinem Moreau.
TOUR DE CORSE: KULTOWA RUNDA WRC!
Legenda Rajdu Korsyki kształtowała się od lat 50. ubiegłego wieku, wyprzedzając o parę dekad powstanie formalnego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W dawnych edycjach rajdu wąskie i kręte górskie drogi na wyspie stanowiły surowy test samochodów, zwłaszcza jakości prowadzenia, a także talentu i odwagi kierowców. Obecnie „Rajd Dziesięciu Tysięcy Zakrętów” również słynie ze swoich trudnych, technicznych odcinków oraz nierównych nawierzchni, mocno obciążających mechanikę samochodów. Ale Korsyka to nie tylko drogi, które bezlitośnie zużywają opony i hamulce, lecz także wspaniałe górskie krajobrazy i niezwykle zmienny klimat znany z nagłych załamań pogody. Bez względu na to, czy rajd odbywa się jesienią, czy – jak w tym roku – na wiosnę, rzadko zdarza się, by rywalizacji nie skomplikowały opady deszczu.
W poprzednim sezonie francuska runda Rajdowych Mistrzostw Świata WRC została rozegrana w październiku. W tym roku przeniesiono ją na kwiecień, pomiędzy dwa rajdy organizowane w Ameryce Łacińskiej – w Meksyku i Argentynie. Zespoły przyjęły tę reorganizację z zadowoleniem, bowiem pozwala ona uniknąć nieprzerwanej i przez to monotonnej serii sześciu rajdów szutrowych. Organizatorzy nie wprowadzili większych zmian w trasie rajdu – będzie ona niemal identyczna jak w roku 2016. Pierwsza pętla wytyczona jest na drogach w okolicach Ajaccio. W sobotę zawodnicy poruszać się będą w pobliżu Bastii, a w ostatnim dniu rajdu rozstrzygnięcia nastąpią na odcinkach specjalnych niedaleko Porto-Vecchio. Itinerer 60. edycji Rajdu Korsyki obejmuje tylko 10 odcinków specjalnych.
MISJA: WALKA O ZWYCIĘSTWO NA ASFALCIE
Ponieważ Rajd Monte Carlo traktowany jest jako zawody na mieszanej nawierzchni, Tour de Corse będzie pierwszą w tym roku rundą rozgrywaną w 100 proc. na asfaltach. Dla wnikliwych obserwatorów, a przede wszystkim dla inżynierów zespołów będzie to okazja do porównywania osiągów samochodów i wyciągania wniosków odnośnie do stopnia ich konkurencyjności. Do tej pory w bieżącym sezonie nie ma wyraźnego faworyta. Trzy pierwsze rajdy wygrali trzej różni producenci, dlatego pytania o atuty i przewagi poszczególnych samochodów wciąż pozostają otwarte.
Ekipa Citroën Total Abu Dhabi WRT liczy oczywiście na kontynuację dobrej passy i zaliczenie drugiego zwycięstwa z rzędu. Aby zwiększyć swoje szanse do maksimum, w Korsyce zespół po raz pierwszy wystawia trzy Citroëny C3 WRC. Do zdobywania punktów dla zespołu w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata nominowani są trzej kierowcy – Kris Meeke, Craig Breen i Stéphane Lefebvre. Oznacza to, że wszyscy oni będą walczyli o punkty, choć do tabeli trafia tylko wynik dwóch zawodników plasujących się na najwyższych pozycjach.
Natomiast zadania wyznaczone trójce kierowców są różne. Kris Meeke, pełen motywacji po zwycięstwie w Meksyku, będzie się starał potwierdzić swój potencjał pokazany w ubiegłorocznej edycji Rajdu Korsyki. Wówczas po stracie szans na zwycięstwo wskutek przebicia opony brytyjski kierowca zaliczył na kolejnych oesach serię znakomitych czasów. Z tempa jego jazdy wynika, że w tym roku powinien plasować się w ścisłej czołówce. Craig Breen, który w październiku ubiegłego roku zajął na Korsyce piąte miejsce, wykorzysta swoje doświadczenie i spróbuje ukończyć rajd na jeszcze wyższej pozycji. Inaczej do najbliższej rundy podchodzi Stéphane Lefebvre, mający za sobą tylko jeden występ w Tour de Corse w formacie WRC. Zadaniem młodego francuskiego kierowcy jest lepsze poznanie specyfiki tras, by móc w przyszłości mierzyć się z zawodnikami z rajdowej czołówki
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Dla francuskiego producenta Tour de Corse to oczywiście runda o szczególnym znaczeniu. Aby zwiększyć nasze szanse w walce o dziewiątą wygraną Citroëna na Korsyce, po raz pierwszy w bieżącym sezonie stawiamy na starcie trzy C3 WRC. Dzięki temu możemy podchodzić spokojniej do kwestii taktyki zespołu w czasie rajdu i dać naszym kierowcom nieco więcej swobody w jego rozgrywaniu. Kris i Craig, którzy mają za sobą udział w edycji ubiegłorocznej, wykorzystają swoje doświadczenie i pamięć tras, które w tym roku właściwie się nie zmieniły. Kris udowodnił, że potrafi być bardzo szybki na takich nawierzchniach – sądzę, że będzie on w stanie rywalizować o zwycięstwo. Stéphane nie startował na Korsyce w zeszłym roku, więc trzeba liczyć się z tym, że jego tempo będzie nieco odbiegało od najlepszych. Niemniej podchodzi on do tego rajdu z wielką ambicją pokazania się z jak najlepszej strony przed rodzimą publicznością”.
LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY
„Jedną z lekcji, jakie wynieśliśmy z Rajdu Monte Carlo, była konieczność pracy nad zawieszeniem. Dlatego podczas czterodniowych testów, które odbyliśmy w zeszłym tygodniu na Korsyce, skupialiśmy się przede wszystkim na tym elemencie. Ale nie tylko – zwracaliśmy uwagę także na inne ważne aspekty, takie jak regulacje elektroniczne mechanizmów różnicowych oraz łączenie typów opon. Kiedy po zakończeniu sesji porównaliśmy początkowe ustawienia samochodów z tymi, do jakich doszliśmy w ciągu czterech dni prób, sami kierowcy byli pod wrażeniem dokonanego postępu. Teraz naszym zadaniem będzie przełożenie tego postępu na wyniki zaliczone w rajdzie”.
KRIS MEEKE
„Na Korsyce wystąpię oczywiście jako zwycięzca Rajdu Meksyku, ale pamiętajmy, że są to dwie kompletnie różne rundy. Moim zdaniem Tour de Corse jest najważniejszym i najtrudniejszym ze wszystkich rajdów asfaltowych. Trasy odcinków zeszłorocznych bardzo mi odpowiadały i wiem, że walczyłbym o zwycięstwo, gdyby nie drobny błąd, który pozbawił mnie tej szansy. Nie mogę powiedzieć, że podchodzę do tego rajdu z wielką pewnością siebie, ale na pewno jestem bardzo zadowolony z pracy, którą wykonaliśmy podczas testów. Mamy dobry samochód, który prowadzi się stabilnie i przewidywalnie. Dopiero na trasie przekonamy się, czy jestem w stanie osiągnąć maksimum możliwości swoich i auta. Na razie czekam na start i liczę na to, że będę w czołówce”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Korsyki: 4
Najlepszy wynik: 4. miejsce (2015)
CRAIG BREEN
„Byłem zaskoczony, gdy uświadomiłem sobie, że jestem najbardziej doświadczonym zawodnikiem zespołu, jeśli chodzi o znajomość Rajdu Korsyki. To prawda, że znam jego trasy bardzo dobrze i naprawdę lubię ścigać się na tej wyspie. Widzę w tych drogach pewne podobieństwa do warunków, jakie mamy w Irlandii – mam na myśli na przykład nieprzewidywalną pogodę i nierówne nawierzchnie, nierzadko w złym stanie. Ubiegłoroczna edycja Rajdu Korsyki była moim pierwszym w całości asfaltowym rajdem w formacie WRC. Czułem się świetnie za kierownicą, dlatego mam nadzieję, że także w tym roku czeka mnie seria oesów, na których nie zabraknie mi pewności siebie. Wszyscy mamy nowe samochody, do których wykorzystania bardzo potrzebna jest pewność i zaufanie – trzeba po prostu dobrze się czuć za ich kierownicą. Jeżeli to mi się uda, powinniśmy zaliczyć dobry wynik”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Korsyki: 5
Najlepszy wynik: 4. miejsce (2013/Rajdowe Mistrzostwa Europy)
STÉPHANE LEFEBVRE
„Tour de Corse jest – obok Monte Carlo i Rajdu Finlandii – jedną z tych rund, których w WRC nie może zabraknąć, bo decydują o charakterze całego sezonu. Na Korsyce wystąpiłem w roku 2015, ale nie mam z tamtej edycji zbyt dobrych wspomnień. Przez cały czas lało; jazda była ekstremalnie trudna. Dlatego nadal uważam się za nowicjusza na tych drogach i mam świadomość, że mój brak doświadczenia będzie czynnikiem trudnym do pokonania. Zamierzam jednak dać z siebie wszystko i postaram się o najlepszy wynik, na jaki będzie mnie stać. Ostatnie testy pomogły mi doszlifować moją technikę jazdy na asfalcie. Moim zdaniem Citroën C3 WRC prowadzi się trochę jak samochód wyścigowy na torze”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Korsyki: 2
Najlepszy wynik: 11. miejsce: (2015)
RAJD KORSYKI W LICZBACH:
10 odcinków specjalnych o łącznej długości 316,80 km
53,78 km – długość najdłuższego w rajdzie odcinka Antisanti – Piggio di Nazza (OS9)
96,13 proc. – odsetek tras identycznych względem edycji 2016 Rajdu Korsyki
1600 km – taki dystans pokonali Kris Meeke, Craig Breen i Stéphane Lefebvre podczas trwających cztery dni testów przed rajdem
8 – liczba dotychczasowych zwycięstw Citroëna w Tour de Corse. Na Korsyce wygrywali: René Trautmann (1961 i 1963), Philippe Bugalski (1999), Jesús Puras (2001) i Sébastien Loeb (nieprzerwanie od 2005 do 2008).
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD KORSYKI 1999
W dwa tygodnie po zdumiewającym zwycięstwie w Katalonii dwaj Francuzi po raz kolejny wygrywają „ośką” rundę Mistrzostw Świata! Jadący Citroënem Xsara Kit-Car Philippe Bugalski (zmarły w 2012 r.) oraz Jean-Paul Chiaroni – obecnie koordynator ds. rekonesansu i prognoz pogody w Citroën Racing – sprzątnęli zwycięstwo sprzed nosa samochodów klasy WRC. Mało tego, na Korsyce Citroën triumfował podwójnie: drugi stopień podium zajęli Jesus Púras i jego pilot Marc Martí. Faworyci – Sainz, McRae, Auriol, Mäkinen i Burns – zepchnięci zostali na dalsze miejsca. Te dwie wygrane miały wielkie znaczenie dla Citroëna, bowiem przesądziły o podjęciu przez zarząd firmy decyzji o skonstruowaniu modelu Xsara WRC. Reszta, jak mówią, jest historią…
PYTANIE TOTAL: JAKIE SĄ NAJWIĘKSZE TRUDNOŚCI „RAJDU 10 000 ZAKRĘTÓW”?
Rajd Tour de Corse rozgrywany jest na wąskich, krętych drogach. Jazda wymaga wyjątkowo częstych hamowań i zmian biegów. Podobnie jak w wyścigach na torach ulicznych w Monako lub w Singapurze, olej w skrzyni biegów wystawiony jest w tej sytuacji na olbrzymie obciążenia. Każda zmiana biegu powoduje miejscowy wzrost temperatury w skrzyni, zachodzący na sprzęganych zębatkach. Jednocześnie siły odśrodkowe działające na zakrętach powodują przemieszczanie oleju z boku na bok wewnątrz obudowy skrzyni.
Po pewnym czasie ciągłe działanie tych dwóch czynników może prowadzić do spieniania środka smarnego. Zadaniem jego producenta jest niedopuszczanie do procesu emulsyfikacji, ponieważ zawarte w spienionym oleju powietrze pogarsza jego właściwości smarne. Aby temu zapobiec, inżynierowie firmy Total wzbogacają oleje przekładniowe dokładnie dobranymi dawkami specjalnych dodatków.
ODWIEDŹ ABU DABI: BUDYNEK ALDAR HQ
Ten nietypowy drapacz chmur o wysokości 110 m, o proporcjach dobranych zgodnie z ciągiem Fibonacciego, ma kształt monety ustawionej na krawędzi. Główna siedziba firmy Aldar, pierwsza budowla w krajach Bliskiego Wschodu o takiej formie architektonicznej, stanowi prawdziwy popis konstrukcji ze względu na swoje rozmiary. Wielkie wrażenie robi także kostium zewnętrzny wieżowca. Jego śmiały, nowatorski projekt doceniono, nagradzając Aldar HQ wieloma międzynarodowymi wyróżnieniami w dziedzinie architektury.
PROGRAM RAJDU TOUR DE CORSE (strefa czasowa GMT+2)
CZWARTEK 6 KWIETNIA
8:00: odcinek testowy (Sorbo Ocagnano)
PIĄTEK 7 KWIETNIA
8:15: start (Ajaccio – Parking Miot)
8:50: strefa zakładania opon (Porticcio)
9:22: OS1 – Pietrosella – Albitreccia 1 (31,20 km)
11:14: OS2 – Plage du Liamone – Sarrola-Carpocino 1 (29,12 km)
12:24: komasacja (Porticcio)
13:39: strefa zakładania opon (Porticcio)
14:11: OS3 – Pietrosella – Albitreccia 2 (31,20 km)
16:03: OS4 – Plage du Liamone – Sarrola-Carpocino 2 (29,12 km)
19:15: neutralizacja (Place Saint-Nicolas – Bastia)
20:30: serwis flexi A (lotnisko Bastia – 45 min)
SOBOTA 8 KWIETNIA
7:30: serwis B (lotnisko Bastia – 15 min)
8:40: OS5 – La Porta – Valle di Rostino 1 (48,71 km)
10:17: OS6 – Novella 1 (17,27 km)
13:03: serwis C (lotnisko Bastia – 30 min)
14:28: OS7 – La Porta – Valle di Rostino 2 (48,71 km)
16:08: OS8 – Novella 2 (17,27 km)
17:48: neutralizacja (Place Saint-Nicolas – Bastia)
18:58: serwis flexi D (lotnisko Bastia – 45 min)
NIEDZIELA 9 KWIETNIA
7:15: serwis E (lotnisko Bastia – 15 min)
8:58: OS9 – Antisanti – Poggio di Nazza (53,78 km)
12:18: OS10 – Porto-Vecchio – Palombaggia (10,42 km)
13:30: podium (Porto-Vecchio Marina)
17:30: parc fermé (Bastia)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze