Zasila samochody segmentu B, C oraz SUV-y. Układ 1.2 MHEV zastąpił jednostkę 1.2 PureTech już prawie we wszystkich modelach należących do marek Peugeot, Opel, Citroën i DS Automobiles. Pojazdy korzystające z tej technologii są określane jako miękka hybryda, czyli Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV), ale w odróżnieniu od większości napędów tego typu rozwiązanie pozwala pokonać pewien dystans wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego.
Pełna hybryda, ładowalna hybryda, hybryda miękka. Na rynku motoryzacyjnym mamy prawdziwy hybrydowy zawrót głowy. Producenci prześcigają się w możliwościach ograniczenia emisji CO2 z większym lub mniejszym udziałem jednostki elektrycznej w napędzie samochodu. Technologia idzie do przodu a granice pomiędzy poszczególnymi rodzajami napędu mogą się zacierać, czego przykładem jest napęd 1.2 MHEV lub też 1.2 Hybrid koncernu Stellantis, który zadebiutował w 2023 roku i rozprzestrzenił się niemal na całą gamę modelową marek: Peugeot, Opel, Citroën i DS Automobiles. Znajdziemy go również w samochodach Fiata, Jeepa i Alfy Romeo.
Nieważne, czy jest to miejski hatchback, kompakt, czy 7-miejscowy SUV, Stellantis wsadził technologię pod maski zarówno Opla Corsy, jak i Peugeot 5008. Dostępne są dwie wersje mocy: 100 lub 136 KM w zależności od modelu.
Test: Peugeot 308 MHEV 1.2 136 KM GT – kompaktowy high-tech. Ile pali w mieście?
Zadaniem napędu 1.2 MHEV jest z jednej strony zastąpienie benzynowego silnika 1.2 PureTech, znanego z problemów wynikających z zastosowania paska rozrządu w kąpieli olejowej a z drugiej, próba ograniczenia emisji CO2 w porównaniu do poprzedniej konstrukcji. Hybrydowy napęd wciąż opiera się na silniku o pojemności 1,2 litra, ale Stellantis zastosował łańcuch rozrządu zamiast paska, co ma zniwelować wcześniejsze bolączki, a także cykl pracy Millera, który ma poprawić efektywność cieplną procesu spalania.
Hybrydowy napęd Stellantis korzysta z dwusprzęgłowej przekładni, która została zintegrowana z silnikiem elektrycznym o mocy 21 KM. W pojazdach zamontowano akumulator o napięciu 48V, jak w standardowej miękkiej hybrydzie. Hybrydy określane mianem pełnych mają większe napięcia. Przykładowo Dacia Duster Full Hybrid została wyposażona w akumulator o napięciu 230 V, z kolei Renault Austral Full Hybrid wykorzystuje napięcie 400 V.
1.2 MHEV – spalanie
Stellantis informuje, że nowy układ napędowy zużywa ok. 1 l/100 km mniej w porównaniu z jednostką 1.2 PureTech sprzężoną z przekładnią EAT8. Według producenta nawet SUV-y takie jak Peugeot 3008 i 5008 w warunkach miejskich potrafią przez połowę czasu jeździć wyłącznie w trybie elektrycznym, jednak koncern ale nie podaje warunków, w jakich jesteśmy w stanie spełnić to założenie. Możliwość pokonania do 1 km bez emisji spalin, o których informuje producent wydaje się bardziej miarodajne.
Test: Nowy Peugeot 3008 1.2 136 KM eDCS 6. Zalety i wady SUV-a z lwem
Elektryczna jednostka wspomaga ruszanie i jest wykorzystywana do jazdy z niskimi prędkościami na przykład podczas manewrów parkowania, dodatkowo wspiera przyspieszenie pojazdu przy wyprzedzaniu dodając moment obrotowy i zwiększając dynamikę auta. Kilkukrotnie mieliśmy w redakcji samochody z układem 1.2 Hybrid 136, ale nigdy nie udało nam się uzyskać tak niskiego spalania jak w podawanych przez producenta danych technicznych, ani takiego jak w pełnych hybrydach. Przy dynamicznej jeździe po mieście modelem Peugeot 308 1.2 MHEV średni apetyt na benzynę wynosił 6,8 l/100 km. Zgodnie z cyklem WLTP samochód powinien zużywać 4,7-4,9 l/100 km.
Jazda Peugeot 3008 Hybrid 136 po mieście pozwoliła uzyskać wynik 5,5 l/100 km, ale podróż autostradą tym samym modelem zwiększył wynik do ok. 10 l /100 km. Średnie spalanie Citroënem C4 X Hybrid 136 wyniosło w czasie testu 5,7 litra, ale w mieście jesteśmy w stanie uzyskać nawet ok. 5 l/100 km jeśli się postaramy. Dużo zależy od charakteru jazdy, kierowcy oraz prędkości, jakie osiągamy.
Ile kosztuje nowy Peugeot 2008 w Polsce? Cena, wersje, wyposażenie
Najnowsze komentarze