Dacia świętuje 10. rocznicę powstania centrum logistycznego powołanego w 2005 roku pod nazwą Centrul de Export CKD 1 Logan. Dziś to centrum nazywa się Alliance International Logistic Network Mioneni (AILN Mioveni) i jest największym tego typu obiektem w Grupie Renault!
Od chwili powstania w 2005 roku owa platforma logistyczna wyekspediowała ponad 10 milionów m³ części lub zestawów części (demontażu w systemach CKD i SKD). Taka ilość jest równoważnikiem około 5,2 miliona samochodów!
AILN Mioveni ma 17 zakładów-klientów działających w ramach Aliansu Renault-Nissan.
„W 2005 roku ruszył program Logana znany pod nazwą kodową X90 i od tego czasu liczy się początek naszej międzynarodowej ekspansji. Zaczynaliśmy od 300.000 m³ w roku 2005, które ekspediowaliśmy do trzech krajów (Rosja, Maroko, Kolumbia), gdzie produkowano Logana. W roku 2014 osiągnęliśmy poziom 1,7 miliona m³ wysyłanych do 17 zakładów. Jeśli chodzi o dostawców, to możemy ich podzielić na trzy grupy – zakłady Dacii, wytwórcy w Rumunii, wytwórcy zagraniczni. Co tydzień wysyłamy 600 ciężarówek i 1.600 kontenerów z częściami. Staliśmy się szybko główną platformą logistyczną w Grupie Renault” – mówi Ştefan Gaibu, dyrektor odpowiedzialny w Dacii za logistykę.
Części wysyłane przez centrum logistyczne trafiają do kooperantów drogą lądową, koleją, lub drogą morską. Przed wysłaniem wszystkie muszą być odpowiednio zapakowane (w kartony, albo w metalowe stojaki wielokrotnego użytku – w zależności od wielkości i przeznaczenia). Oczywiście nie byłoby to wszystko możliwe bez odpowiedniego systemu informatycznego, dzięki któremu zawsze wiadomo, gdzie co jest i dokąd ma trafić. Po odpowiednim przeliczeniu, oznaczeniu i zaewidencjonowaniu można się wziąć za ekspedycję. Wiele części w kontenerach trafia pociągami do portu w Konstancy, a stamtąd jest ekspediowanych drogą morską. Inne takimi samymi pociągami, ewentualnie ciężarówkami, trafiają do odbiorców, do których łatwiej jest dojechać drogami, bądź koleją.
Kilka danych liczbowych na temat centrum logistycznego w Rumunii:
– powierzchnia całkowita – 150.000 m²
– powierzchnia podłogi (magazynowa) – 35.000 m²
– liczba pracowników – 330
– koszty inwestycji (2005-2014) – 24 miliony euro
– części wysłane w roku 2014 – 1,7 miliona m³
– części wysłane od roku 2005 – ponad 10,1 miliona m³
– liczba unikatowych części w magazynie – 7.261
– liczba części w magazynie z uwzględnieniem specyfiki klientów – 15.352
– liczba klientów Aliansu Renault-Nissan – 17
– liczba dostawców – 544 (93 z Rumunii i 451 z zagranicy)
I gdy tak patrzę, jak Rumuni zachowali własną markę (choć należą do francuskiego koncernu) i naprawdę wiele miejsc pracy, to tylko łza się w oku kręci, że Polacy, tak zawsze skłonni do pouczania innych, nie potrafili w podobny sposób zadbać o własne interesy… Bo produkcja samochodów, to jedno, ale kilka innych działów, to druga sprawa. Rumuni mają przecież i centrum design, i centrum logistyczne, i nawet ośrodek badawczo-rozwojowy w Titu, który miałem okazję zwiedzać nieco ponad rok temu.
I to się nazywa prywatyzacja we właściwy sposób…
KG; zdjęcia: Dacia
Najnowsze komentarze