W mocnym cieniu światowej pandemii koronawirusa minęło 10 lat od chwili prezentacji Dacii Duster. Miała ona miejsce w marcu 2010 roku na salonie samochodowym w Genewie. Byliśmy tam obecni i widzieliśmy premierę na własne oczy. Dacia Duster zrobiła wówczas świetne wrażenie, ale chyba nikt wtedy nie przypuszczał, że narodził się taki hit!
Dacia Duster przez minionych 10 lat dowiodła, że posiadanie SUV-a nie musi być luksusem. Na modny samochód, który w dodatku okazał się nadzwyczaj dzielny w warunkach terenowych, teraz może sobie pozwolić niemal każdy. Okazało się szybko, że Duster był strzałem w dziesiątkę. W ciągu 10 lat na całym świecie sprzedano około 3,1 miliona egzemplarzy Dustera, pod markami Dacia oraz Renault.
W Szwajcarii, kraju swojej światowej premiery, w 2010 roku był najtańszym SUV-em na rynku. Dziś najtańsza wersja Dustera kosztuje tam 12.490 franków. W ubiegłym roku w tym bogatym kraju ten samochód zanotował 3.200 nowych rejestracji. W efekcie był najlepiej sprzedającym się modelem tego producenta. Przez minionych 10 lat nabywców w Szwajcarii znalazło ponad 23.000 Dusterów. A przecież początkowo Renault w ogóle nie zamierzał oferować Dacii w bogatych krajach Europy Zachodniej!
W czym tkwi sukces Dustera? To atrakcyjna, „męska” stylistyka SUV-a, dobrze skalkulowana cena, zaskakujące właściwości terenowe wersji 4×4 i rozsądne wyposażenie. Czyli mamy na pokładzie to, co potrzebne, ale bez wodotrysków. Idealne auto dla obecnego papieża – Franciszek nie lubi zbytku. Nic więc dziwnego, że otrzymał takie auto w ubiegłym roku. Dodajmy, że w latach swojej zakonnej posługi późniejszy papież, wówczas jeszcze Jorge Mario Bergoglio, jeździł w Argentynie samochodem Renault 4.
W drugiej generacji Dustera wprowadzonej na rynek dwa lata temu Dacia zrobiła kolejny krok i ulepszyła model we wszystkich jego aspektach. Oprócz nowych jednostek napędowych i atrakcyjnego wyglądu w Dusterze pojawiły się liczne elementy rodem z wyższych klas pojazdów. Podniosły jakość użytkowania Dustera. O jakich elementach mowa? To automatyczna klimatyzacja, bezkluczykowy dostęp i cztery kamery zapewniające widok z każdej strony pojazdu.
Dzisiaj Grupa Renault sprzedaje Dustera w ponad 100 krajach na całym świecie. Początkowo samochód był sprzedawany jako model Dacii w Europie. Od 2011 roku jest dostępny pod marką Renault w Ameryce Łacińskiej, a także na Ukrainie, w krajach Afryki, w Rosji i Indiach. Duster produkowany jest w Rumunii, Brazylii, Kolumbii, Rosji i Indiach.
Liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte przez minione 10 lat pokazują, jak popularny jest Duster w wielu krajach świata. Niedawno Duster zdobył tytuł najbardziej stabilnego finansowo SUV-a w swojej kategorii – konkurs ogłoszony przez Eurotax związany z wartością rezydualną pojazdów. Dzięki wynikowi na poziomie 66,7% Dacia Duster przewyższyła wszystkich innych konkurentów! To kontynuacja historii sukcesu Dacii na rynku samochodów używanych, gdzie jakość, niezawodność i popularność mają jeszcze bardziej bezpośredni wpływ na cenę. Ta i wiele innych nagród na arenie międzynarodowej potwierdzają dążenie marki Dacia do oferowania klientom wysokiej jakości samochodów w najlepszym stosunku ceny do wydajności.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Dacia
Najnowsze komentarze