Citroën był znaną już przed wojną w całej Polsce marką. Jej założyciel, Andre Citroën miał liczne związki z naszym krajem. To w Warszawie mieszkali jego dziadkowie, tu jego rodzice wzięli ślub, tu wreszcie jego siostra Jeanne wyszła za mąż za znanego warszawskiego biznesmena. Nic dziwnego, że właśnie w Polsce powstawały liczne salony i przedstawicielstwa marki. Jedno z nich miało swoją siedzibę w Łodzi.
Zobacz: Citroën Syguła – dealer Citroëna w Łodzi
W 1925 roku na ulice tego miasta wyjechało dziesięć nowych taksówek. Były to prawdopodobnie szeroko reklamowane wtedy samochody Citroën 10 HP. Donosił o tym dziennik politycznym, społeczny i literacki, Głos Polski.
“10 NOWYCH TAKSÓWEK. Wczoraj po południu po ulicach Łodzi zaczęło kursować 10 nowych, bardzo eleganckich taksometrów słynnej firmy paryskiej Citroen. Wozy te prawdziwie estetycznym swym wyglądem przyczyniają się znacznie do nadania naszemu miastu bardziej europejskiego wyglądu. Taxisy te należą do nowopowstałej firmy „Auto-Koncern” (przy ulicy Kilińskiego 83), która zarazem posiada reprezentację firmy Citroën na województwo łódzkie” – donosiła gazeta.
Budynek, w którym mieściła się firma, został wybudowany około roku 1880. Później była siedzibą różnych firm. W 1910 roku mieściła się tutaj siedziba “Braci Gerke”, z magazynem przędzy i wełny. Auto-Koncern działał tu około roku 1925. Później budynek był siedzibą stacji benzynowej Państwowej Fabryki Olejów Mineralnych. Na tym historia związana z motoryzacją się zakończyła i wróciły tu sprawy związane z przemysłem tekstylnym.
Dzisiaj willa jest zrujnowana i pozostawiona swojemu losowi.
źródło: Głos Polski : dziennik polityczny, społeczny i literacki. 1925-07-24 R. 8 nr 200
Najnowsze komentarze