Sto lat temu w Europie działało kilkadziesiąt fabryk samochodów. Oprócz znanych dzisiaj francuskich marek takich Citroën, Peugeot czy Renault, włoskich Alfa Romeo i Fiat, było dużo więcej firm. Relacja w czasopiśmie Auto z 1924 roku wymienia ich bardzo dużo. O części z nich pamiętamy, bo zapisały się w historii motoryzacji, wiele jednak zniknęło gdzieś w mrokach dziejów.
Zobacz: Historia marki Citroën – związki z Polską, dziadkowie z Warszawy
Dnia 8 grudnia 1924 roku otwarto w Brukseli belgijską wystawę samochodową. Jest to czwarty tegoroczny salon po salonie paryskim, londyń-skim i berlińskim. Wystawa tegoroczna wykazuje znaczne powiększenie w stosunku do lat ubiegłych, Bruksela staje się powoli jednem z centrów handlu samochodowego a salon belgijski zajmuje poczestne miejsce w szeregu podobnych przedsięwzięć. Wystawa ta potrwa do dnia 19 grudnia.
Zobacz: Historia Peugeot – od małego warsztatu do giganta motoryzacji
Komisarzem generalnym wystawy jest p. major Brassine i jemu to udało się zachęcić do wystawy poważne firmy ze wszystkich krajów. W hali głównej ustawione Są samochody turystyczne, po bokach karosserje na galerjach zaś akcesorja. W przy-budówce pałacu stoją ciężarówki, motocykle, rowery i dział lotniczy.
Zobacz: Historia Renault – kolega Citroena ze szkoły i wielki konkurent.
Francja reprezentowana jest najliczniej gdyż 32 fabrykami:
De Dion-Bouton,
Rochet-Schneider,
Berliet,
Renault,
Delage,
Rolland-Pilain,
Mathis,
Lorraine-Dietrich,
Voisin,
Panhard et Levassor,
Citroen.
Ballot,
Farman,
Fimilcar,
Peugeot,
Hotchkiss,
La Licorne,
Delahaye,
Hispano-Suiza,
Salmson-Vermorel,
Bignan,
Unic,
Chenard-Walcker,
Latil,
Suere etc.
Z belgijskich firm bierze udział 16, a mianowicie
Excelsior,
Minerwa.
Metallurgique,
Nagąnt,
Pipe,
de Breyne,
Germain,
Miesse,
Dunamis,
Imperja-Nessonvaux etc.
Z amerykańskich fabryk zainteresowały się wystawa belgijską i nadesłały swoje wyroby:
Buick,
Oackland,
Chevrolet,
Durant,
Oldsmobile,
Overland,
Willys-Knight,
Studebacker i inne – razem 14 fabryk.
Z włoskich widzimy na wystawie 8 marek
Fiat,
Alfa-Romeo,
Chiribiri
Lancia
Isotta-Fraschini,
W wystawie wzięły też udział trzy maszyny szwajcarskie, dwie austrjackie i jedna angielska.
źródło: Auto: ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne: organ Automobilklubu Polski: automobilizm, lotnictwo, sporty 1924.01.01 R.3 Nr 1.
Pisownia oryginalna
Originally posted 2021-10-29 20:01:26.
Najnowsze komentarze