W dniach 11-15 czerwca 2024 ponownie rusza karawana „najpiękniejszego wyścigu świata”, 42. edycja 1000 Miglia, słynnego wyścigu na regularność samochodami zabytkowymi produkowanymi do 1957 roku.
Stellantis Heritage, organizacja odpowiedzialna za konserwację i ulepszanie zabytkowych samochodów marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, bierze udział w wydarzeniu 1000 Miglia 2024 przedstawiając trzy modele rzadkiej urody: Lancię Aurelię B20GT (1951), Alfę Romeo 1900 Sport Spider (1954) i Alfę Romeo Supersprint 1900C (1956).
Te trzy klejnoty wezmą udział wraz z ponad 400 innymi samochodami w zmaganiach na tradycyjnej trasie Brescia-Rzym-Brescia, wzbogaconej w tym roku specjalnym dojazdem pierwszego etapu do serca Turynu. Załogi złożone z wyjątkowych postaci będą na zmianę zasiadać za kierownicą, jak na przykład byli kierowcy Miki Biasion prowadzący Lancię Aurelię B20 GT czy Nicola Larini na pokładzie Alfy Romeo 1900 Sport Spider.
Jednocześnie w idealnym przekazie ponadczasowych wartości znajdziemy zupełnie nowe modele: Alfę Romeo Junior i Lancię Ypsilon, które będą samochodami wsparcia dla swoich przodków na ponad 2000 km wymagającej i fascynującej trasy. Nowa Lancia Ypsilon podróżuje po Włoszech w dniach, w których model trafia do włoskich dealerów
Dziś rozpoczyna się 42. edycja słynnego „1000 Miglia”, legendarnego wyścigu na regularność dla samochodów zabytkowych, zarezerwowanego dla modeli, które brały udział w historycznym wyścigu prędkości 1000 Miglia lub które powstały w tym samym przedziale czasu (od 1927 do 1957 roku).
Również w tej edycji, zgodnie z tradycją, to wspaniałe „ruchome muzeum” wyrusza z Brescii we wtorek 11. czerwca i powróci tam w sobotę 15. czerwca, po odwiedzeniu kilku z najbardziej sugestywnych miejsc we Włoszech. W tym roku, po raz pierwszy w historii rekonstrukcji 1000 Miglia, karawana zatrzyma się także w Turynie, mieście będącym symbolem włoskiej kultury motoryzacyjnej. Stolica Sabaudii wita Freccia Rossa po 76 latach: wcześniej w 1947 i 1948 roku, w czasie wyścigu prędkości, stolica Piemontu była miejscem wyścigu 1000 Miglia.
Zawsze po części w ramach wyścigu, a po części przygody, symbolu śmiałości i ducha odkrywców, 1000 Miglia będzie składać się z ponad 400 zabytkowych samochodów o nieocenionej wartości, w tym trzech klejnotów należących do historycznej kolekcji Stellantis. To Lancia Aurelia B20GT (1951) , Alfa Romeo 1900 Sport Spider (1954) i 1900C Super Sprint (1956). Dział Stellantis Heritage, którego zadaniem jest ochrona i rozpowszechnianie ponadczasowych wartości włoskich marek motoryzacyjnych, spośród których przechowuje kolekcję ponad 300 zabytkowych samochodów w Heritage Hub w Turynie, udostępnił te trzy modele, które dobrze reprezentują sportową tradycję marek Alfa Romeo i Lancia, i które zapisały się w historii włoskiej motoryzacji sportowej.
Lancia Aurelia B20GT, Granturismo par Excellence, o klasycznym i ponadczasowym uroku. Niezwykle elegancka w swoim czarnym nadwoziu w połączeniu z szarymi wnętrzami Lancii, jest jednym z 500 egzemplarzy pierwszej serii wyprodukowanej w 1951 roku. Ten konkretny samochód, zwykle wystawiany w Heritage HUB w Turynie, wziął udział w wyścigu prędkości 1000 Miglia w 1954, kończąc wyścig na dwunastej pozycji w klasyfikacji generalnej i trzeciej w klasie.
Aurelia była także pierwszym modelem Lancii, który odniósł znaczące sukcesy sportowe na poziomie międzynarodowym, ugruntowując swoją pozycję zarówno w wyścigach szosowych, jak i torowych. Tylko doskonała załoga mogła prowadzić taki samochód.
Z listą 17 wygranych rajdów i 40 zdobytych podiów w 79 rozegranych rajdach oraz dwoma wygranymi w Rajdowych Mistrzostwach Świata w Lancii, Massimo (aka Miki) Biasion usiądzie po prawej stronie Saviny Confaloni, znanej i cenionej dziennikarki motoryzacyjnej i lifestylowej, a także prezenterki telewizyjnej i autorki.
Alfa Romeo 1900 Sport Spider, prestiżowy prototyp barchetty zaprojektowany przez Franco Scaglione dla studia stylistycznego Bertone i rozwijany począwszy od „1900”, a także samochód, który wyznacza ponowne uruchomienie Alfy Romeo w okresie powojennym. Opracowano już wyrafinowany czterocylindrowy silnik „1900”, który zapewniał moc 138 koni mechanicznych, co przy masie zaledwie 880 kg pozwoliło prototypowi 1900 Sport Spider osiągnąć prędkość 220 km/h.
Ta bardzo rzadka Alfa Romeo z kolekcji Stellantis Heritage, pochodząca z Muzeum Alfa Romeo w Arese, brała już wielokrotnie udział w historycznej 1000 Miglia. Za kierownicą tegorocznej edycji zasiądzie były kierowca Nicola Larini, który startował także w Formule 1, ale którego wszyscy Alfisti pamiętają z niezapomnianego zwycięstwa w DTM, czyli Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych, za kierownicą legendarnej Alfy Romeo 155 2.5 V6 TI, który w 1993 roku pokonał najzacieklejszą niemiecką konkurencję.
Razem z Larinim będzie jego przyjaciel Luca Ciucci, zapalony kierowca jazdy na regularność i członek instytucji publicznej powiązanej ze światem motoryzacji.
Alfa Romeo 1900C Super Sprint, ulubieniec kierowców-dżentelmenów lat 50. XX wieku, montowana przez mediolańskie atelier Touring Superleggera, również wywodząca się z „1900”, ale wyposażona w ulepszony silnik, zaprojektowana tak, aby zapewnić odpowiedni przypływ adrenaliny miłośnikom osiągów.
1900 Super Sprint był uważany przez ówczesnych kierowców i prywatne zespoły za samochód skuteczny w zdobywaniu zwycięstw w swojej klasie: trzymanie się drogi, prędkość i niezawodność to cechy, które zapewniły mu sukces głównie w klasie Touring, ale także wśród GT z Coupe turystyczne.
W tym wydaniu Freccia Rossa na pokładzie tego egzemplarza znajduje się Andrea Farina, znany ze współpracy z Motor1, jedną z głównych stron internetowych poświęconych światowi motoryzacji. Wraz z nim pojedzie Davide Cironi, znana twarz małego ekranu i założyciel Drive Experience, kanału numer jeden we Włoszech poświęconego samochodom sportowym.
Te dwa egzemplarze z XX wieku są zwykle przechowywane w muzeum Alfy Romeo w Arese, razem z innymi wspaniałymi samochodami, które napisały 114 lat historii Biscione.
Wśród cudów 1000 Miglia 2024, te trzy historyczne perełki, idealnie przejmujące pałeczkę między przeszłością a teraźniejszością, będą podążać podczas trasy 1000 Miglia wraz z najnowszymi kreacjami swoich marek występującymi jako samochody wsparcia: Alfa Romeo Junior i Lancia Ypsilon, symbole ewolucji włoskiego geniuszu w sektorze motoryzacyjnym i transformacji energetycznej w kierunku mobilności dostępnej dla wszystkich i szanującej środowisko.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze