Wczoraj bramy zakładu produkcyjnego PSA Peugeot Citroën opuścił jedenastomilionowy samochód. Był to Citroën C-Elysee, trójbryłowy kompakt, który ma spore szanse na zostanie bestsellerem z uwagi na prostą konstrukcję, przestronne wnętrze i atrakcyjnie skalkulowane ceny. Samochód ten można już zamawiać także u polskich dealerów.
Każdego dnia z taśm produkcyjnych fabryki w hiszpańskim Vigo zjeżdża ok. 1.600 samochodów. Zakłady produkują aktualnie sześć różnych modeli: C-Elysee i bliźniaczego doń Peugeota 301, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, Berlingo oraz Peugeota Partnera.
W 54-letniej historii z Vigo wyjeżdżało około 30 modeli. Najdłużej produkowanym samochodem był Citroën 2 CV, który powstawał w Vigo przez ćwierć wieku. Drugim co do „żywotności” był dostawczy C15 (produkowany w pewnym okresie także w polskich zakładach w Nysie), którego Hiszpanie produkowali przez 22 lata.
Jeśli chodzi o modele wyprodukowane w Vigo w największej liczbie egzemplarzy, to prymat wiodą dwa samochody: Xsara Picasso i Citroën Berlingo, z których każdy doczekał się ok. 1,5 miliona egzemplarzy.
Jakie zaś były poprzednie „milionowe” auta z hiszpańskiej fabryki? Kolejno w historii zakładów w Vigo zapisały się:
– Citroën GS – milionowe auto w roku 1978;
– Citroën BX – dwumilionowy samochód wyprodukowano w 1985 r.;
– Citroën AX – trzymilionowy pojazd w roku 1990;
– Citroën ZX – samochód nr 4.000.000 w roku 1995;
– Citroën Xsara – pięciomilionowe auto opuściło fabrykę w 1999 r.;
– Citroën Berlingo Modutop – sześciomilionowy pojazd zjechał z taśmy w roku 2001;
– Peugeot Partner – w 2003 roku był samochodem siedmiomilionowym;
– Citroën Xsara Picasso – zamknął ósmy milion w roku 2005;
– Citroën C4 Picasso – dziewięciomilionowy samochód w roku 2007;
– Citroën C4 Grand Picasso – w 2009 roku fabrykę opuścił dziesięciomilionowy samochód.
C-Elysee, który został 11-milionowym autem wyprodukowanym w Vigo, wkrótce zadebiutuje komercyjnie w kraju produkcji – jego premiera w Hiszpanii spodziewana jest w połowie miesiąca. Dzięki produkcji tego modelu oraz jego bliźniaka, Peugeota 301, przyszłoroczna produkcja fabryki w Vigo może sięgnąć nawet 400.000 egzemplarzy.
KG
Najnowsze komentarze