• Najnowsze

125 lat sukcesów Peugeot w motorsporcie

2020-06-17

Kawa lub frytki za kierownicą? To niebezpieczne

2021-01-22
Peugeot 508 PSE

Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim

2021-01-22

Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu

2021-01-22
Dacia Logan

Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?

2021-01-22

Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!

2021-01-21
Dacia Sandero

Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży

2021-01-21

Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku

2021-01-21
Renault 5 Turbo

Powrót Renault 5 Turbo? Legenda w nowoczesnej wersji

2021-01-21

Kiedy nowy Peugeot 308 pojawi się w Polsce? Nadjeżdża konkurent Volkswagena Golfa

2021-01-21

Linda Jackson na czele Peugeot to duże zaskoczenie dla branży

2021-01-21
piątek, 22 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

125 lat sukcesów Peugeot w motorsporcie

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2020-06-17
w Historia, Peugeot, Wiadomości
Czas czytania10min czytania
40 3
0
37
UDOSTĘPNIEŃ
122
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Kawa lub frytki za kierownicą? To niebezpieczne

Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim

Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu

Peugeot jest jedną z najstarszych wciąż aktywnych firm produkujących samochody. Historia marki sięga przeszło dwa wieki wstecz, bo Francuzi liczą działalność przemysłową firmy. Przez dobrze ponad połowę tego czasu Peugeot produkował – i produkuje po dziś dzień – także samochody. Przed kilkoma dniami minęło dokładnie 125 lat sukcesów marki w motorsporcie. To doskonała okazja, by przypomnieć najważniejsze momenty z tego czasu.

Od 125 lat Peugeot odnosi sukcesy w sportach motorowych. W bardzo różnych dyscyplinach zresztą, co potwierdza, że marka jest bardzo wszechstronna. Pierwszym ważnym zwycięstwem było to odniesione w dniach 11-14 czerwca 1895 r. podczas wyścigu na trasie Paryż-Bordeaux-Paryż. Ta data zbiega się też z pierwotnym terminem tegorocznego 24-godzinnego słynnego wyścigu w Le Mans. Wyścig realny się nie odbył, za to miały miejsce zmagania na torze wirtualnym. Przy okazji – wygrali Polacy!

Do Le Mans jeszcze wrócimy, ale że wspomniałem o terminie niedoszłego tegorocznego wyścigu, więc dokończę ten temat. Miał się on odbyć w ostatni weekend, a więc w tych samych dniach, w których Peugeot zanotował swój pierwszy tryumf w motorsporcie 125 lat temu. Marka zwyciężyła w Le Mans trzykrotnie, acz oczywiście znacznie później. Do wyścigów długodystansowych marka sygnowana kroczącym lwem powróci w sezonie 2022 i zacznie wówczas pisać kolejny rozdział swojej historii sportów motorowych. Mamy nadzieję, że będzie to rozdział równie pasjonujący, jak te napisane w ciągu minionych 125 lat aktywności sportowej.

Od chwili zwycięstwa modelu Type 7 napędzanego silnikiem o mocy raptem 3,7 KM w roku 1895, Peugeot zanotował wiele sukcesów, od mroźnych rajdów skandynawskich, przez wydmy Rajdu Dakar po szczyty górskie (Pikes Peak International Hill Climb). Przypomnijmy sobie najważniejsze z nich w ciągu tych 125 lat.

1895

Peugeot Type 7 wygrywa wyścig Paryż-Bordeaux-Paryż, który jest uważany za pierwszy w historii wyścig samochodowy. Przybywając początkowo na trzecim miejscu, napędzany 1.3-litrowym silnikiem o mocy 3,7 KM samochód prowadzony przez Paula Koechlina (FRA), został ogłoszony zwycięzcą po tym, jak okazało się, że sklasyfikowane na pierwszych dwóch miejscach pojazdy naruszyły zasady konkurencji. Koechlin ukończył wyścig o długości 1.768 km (731 mil) w 59 godzin i 48 minut.

1912-1919

Peugeot został trzykrotnym zwycięzcą Indy 500 w latach 1913–1919. Francuski kierowca wyścigowy Jules Goux wygrał Indy 500 w 1913 roku, stając się pierwszą osobą spoza Stanów Zjednoczonych, której udało się odnieść taki sukces, osiągając średnią prędkość 75,933 km/h podczas wyścigu na 200 okrążeń. Peugeot wygrał również wyścigi w 1916 i 1919 roku. W 1912 i 1913 roku Peugeot wygrał Grand Prix de l’Automobile Club de France.

Lata 60. XX wieku

Peugeot 404 został czterokrotnym zwycięzcą Rajdu Safari w Afryce Wschodniej, wygrywając w 1963, 1966, 1967 i 1968 roku. Z powodu trudnych warunków w 1963 i 1968 r. do mety dotarło tylko siedem pojazdów – reprezentujących zaledwie osiem procent startujących – zdobywając przydomek „Niezatapialna siódemka”. O sukcesach sportowych (i nie tylko) Peugeota 404 wspominaliśmy w materiale Peugeot 404 ma 60 lat.

Lata 70. XX wieku

W tej dekadzie Peugeot zyskał status rajdowej ikony. W 1975 roku Peugeot 504 wygrał rajd Safari, Rallye du Maroc i Rajd Bandama. W następnym roku 504 ponownie wygrał Rallye du Maroc i Bandama Rally. W 1978 roku prowadząc Peugeota 504 Coupé V6, Jean-Pierre Nicolas (FRA) wygrał Rajd Safari po raz trzeci w ciągu dekady dla marki Peugeot. Auto ukończyło też z sukcesem Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej.

Lata 80. XX wieku

Lata 80. były szczytem rajdów dzięki kultowej erze Grupy B. W tym okresie Peugeot odnosił sukcesy dzięki wielu fińskim asom rajdowym i jednemu genialnemu samochodowi. Peugeot 205 T16 stał się legendą w rękach Timo Salonena i Juhy Kankkunena, zdobywając mistrzostwa kierowców i producentów w 1985 i 1986 roku. 205 T16 z turbodoładowaniem był jednym z najbardziej udanych samochodów w erze Grupy B.

Peugeot zwyciężył także cztery razy w rajdzie Paryż-Dakar w latach 1987–1990 z modelami 205 T16 i 405 T16 prowadzonymi przez fińskich kierowców Ari Vatanena i Juhę Kankkunena.

W latach 80. Peugeot wygrał Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado, USA, w 1988 i 1989 roku. 405 T16 pilotowany przez Ari Vatanena w 1988 roku został uchwycony w filmie Climb Dance, który osiągnął kultowy status wśród entuzjastów sportów motorowych.

Lata 90. XX wieku

Ta dekada przyniosła sukcesy w wielu kategoriach motorsportu. W 1992 roku Peugeot wygrał legendarny 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy Le Mans wystawiając model 905 z 3.5-litrowym silnikiem V10. Samochód prowadzili Derek Warwick (GBR), Yannick Dalmas (FRA) i Mark Blundell (GBR). W następnym roku zespół Peugeot Talbot Sport stanął na podium dzięki modelowi 905.

Peugeot wziął udział także w wielu krajowych mistrzostwach, zdobywając dwa tytuły kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Francji (Peugeot 306 Maxi), i w Mistrzostwach Niemiec Super Touring w 1996 roku (Peugeot 406).

Pierwsza dekada XXI wieku

We wczesnych latach dziewięćdziesiątych Peugeot powrócił na najwyższy poziom w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Kontynuowano to na przełomie wieków. Prowadząc Peugeota 206 WRC, legendarny fiński kierowca rajdowy Marcus Grönholm sięgnął po dwa tytuły mistrzowskie w klasyfikacji kierowców w 2000 i 2002 roku, a Peugeot zdobył trzy tytuły w klasyfikacji konstruktorów w latach 2000-2002. W 2005 roku Nicolas Bernardi wygrał Rajdowe Mistrzostwa Francji jadąc Peugeotem 206 WRC.

W dalszym ciągu Peugeot odnosił sukcesy w Le Mans. Przełomowy 908 HDi FAP wykorzystał 5.5-litrowy silnik wysokoprężny V12 z podwójnym turbodoładowaniem (nie musiał tankować tak często, jak konkurencja napędzana benzyną, więc nie tracił czasu), aby wygrać Le Mans w 2007 roku. Od tego czasu technologia HDi zastosowana w celu poprawy osiągów i oszczędności paliwa stało się istotną częścią gamy samochodów drogowych Peugeot. W 2009 roku Peugeot 908 HDi FAP zwyciężył dwa razy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Po zakończeniu programu startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata pod koniec 2005 roku Peugeot skupił się na nowo powstałym cyklu Intercontinental Rally Challenge (IRC) w następnym roku. Peugeot zdominował mistrzostwa w latach 2007–2009, a Kris Meeke (GBR) zdobył tytuł w 2009 roku prowadząc Peugeota 207 S2000.

Druga dekada XXI wieku

Peugeot rozpoczął nową dekadę, zdobywając Intercontinental Le Mans Cup w 2010 i 2011 r. 908 HDi FAP nadal dominował na międzynarodowych torach wyścigowych. W 2011 roku Peugeot wygrał pięć z siedmiu wyścigów, które składały się na Intercontinental Le Mans Cup. Marka wygrała także cykl Le Mans Series w 2010 roku wystawiając Peugeota 908 HDi FAP.

2011 był ostatnim rokiem, w którym ścigał się Peugeot 908 HDi FAP. Ze względu na zmiany przepisów Peugeot wycofał się z cyklu, a od 2012 roku World Endurance Championship zastąpił Międzynarodowy Puchar Le Mans.

W 2013 roku Peugeot powrócił na Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado. We współpracy z Red Bullem Peugeot zbudował na zamówienie pojazd dla klasy Unlimited. Peugeot 208 T16 miał silnik o mocy 875 KM i ważył 875 kg. Samochód prowadził legendarny francuski kierowca rajdowy, Sebastien Loeb. Peugeot nie tylko pobił poprzedni rekord klasy 9m46,164s o ponad minutę, uzyskując czas 8m13.878s. Loeb pojechał szybciej, niż wskazywały na to symulacje komputerowe!

Peugeot szukał też kolejnych ciekawych wyzwań, zwłaszcza w atrakcyjnych dla kibiców formułach. Idealnie pasowały tu Mistrzostwa Świata w Rallycrossie. Mistrzowski tytuł zapewnił francuskiej marce Team Peugeot-Hansen korzystający z Peugeotów 208 WRX.

Rok później Peugeot powrócił do Rajdu Dakar. Wystawiono model 2008 DKR dla załogi Stephane Peterhansel (FRA) / Jean-Paul Cottret (FRA). Start zakończył się zwycięstwem!

Peugeot kontynuował sukcesy w Rajdzie Dakar w następnym roku z całkowicie nowym 3008 DKR, napędzanym 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym V6 HDi z podwójnym turbodoładowaniem, wytwarzającym 360 KM i 800 Nm momentu obrotowego. Stephane Peterhansel sięgnął po swoje 13. zwycięstwo w karierze w Dakarze, tym razem za kierownicą 3008 DKR. W tym samym roku taki sam samochód 3008 DKR wygrał również Rajd Jedwabnego Szlaku (Silk Way Rally), który wiódł z Moskwy (Rosja), przez Kazachstan i zakończył się w Chinach.

Rajd Dakar po raz kolejny padł łupem Peugeot, ale tym razem zwyciężył prowadzący 3008 DKR 2018 legendarny kierowca rajdowy Carlos Sainz (SPA). Hiszpan po raz trzeci w karierze wygrał w Rajdzie Dakar w 2018 roku.

Teraz, u progu nowej dekady XXI wieku, po 125 latach sportowych sukcesów, Peugeot zaprezentował 508 Peugeot Sport Engineered. Nowa wysokowydajna, niskoemisyjna hybryda zapewnia wyjątkową wydajność, a także ostry, atletyczny styl. Czy jest to swoista, już prawie drogowa zapowiedź startów w wyścigach długodystansowych?

„Niewiele firm może dorównać samochodowemu rodowodowi, jakim cieszy się Peugeot. Rocznica naszego dziewiczego sukcesu w pierwszym w historii wyścigu samochodowym jest doskonałym powodem, aby spojrzeć wstecz na 125 lat pionierskich sukcesów w zawodach. Dzięki naszej nowej submarce Peugeot Sport Engineered z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia tego dziedzictwa i wiedzy w zakresie sportów motorowych do naszych samochodów drogowych. Pierwszym dowodem na to będzie nasz zupełnie nowy 508 Peugeot Sport Engineered” – powiedział David Peel, dyrektor zarządzający Peugeot UK.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: 2008 DKR2052062073008 DKR404405406504508 Peugeot Sport Engineered905908historiaPeugeotrajdrallycrossSportType 7wyścigi
Udostepnij15Tweet9Udostepnij3
Poprzedni

Konfigurator Peugeot 3008 już działa. Ile kosztuje popularny SUV lwa?

Następny

Rusza unijne śledztwo antymonopolowe w sprawie połączenia PSA i FCA

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Rusza unijne śledztwo antymonopolowe w sprawie połączenia PSA i FCA

Grupa Pietrzak wspiera letnie kino w Katowicach

Ile kosztuje używana Dacia Duster od pierwszego właściciela?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • jahu o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • DonPedro o Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!
    • Aaaa o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Piotr o Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży
    • Tru o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • E D o Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • ORRO o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • Maciej o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • Adam o Używana Dacia Sandero Stepway i 100.000 km z silnikiem 0.9 TCe
    • Jozek o Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Kawa lub frytki za kierownicą? To niebezpieczne
    • Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu
    • Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!
    • Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży
    • Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku
    • Powrót Renault 5 Turbo? Legenda w nowoczesnej wersji
    • Kiedy nowy Peugeot 308 pojawi się w Polsce? Nadjeżdża konkurent Volkswagena Golfa
    • Linda Jackson na czele Peugeot to duże zaskoczenie dla branży


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.