Peugeot jest jedną z najstarszych wciąż aktywnych firm produkujących samochody. Historia marki sięga przeszło dwa wieki wstecz, bo Francuzi liczą działalność przemysłową firmy. Przez dobrze ponad połowę tego czasu Peugeot produkował – i produkuje po dziś dzień – także samochody. Przed kilkoma dniami minęło dokładnie 125 lat sukcesów marki w motorsporcie. To doskonała okazja, by przypomnieć najważniejsze momenty z tego czasu.
Od 125 lat Peugeot odnosi sukcesy w sportach motorowych. W bardzo różnych dyscyplinach zresztą, co potwierdza, że marka jest bardzo wszechstronna. Pierwszym ważnym zwycięstwem było to odniesione w dniach 11-14 czerwca 1895 r. podczas wyścigu na trasie Paryż-Bordeaux-Paryż. Ta data zbiega się też z pierwotnym terminem tegorocznego 24-godzinnego słynnego wyścigu w Le Mans. Wyścig realny się nie odbył, za to miały miejsce zmagania na torze wirtualnym. Przy okazji – wygrali Polacy!
Do Le Mans jeszcze wrócimy, ale że wspomniałem o terminie niedoszłego tegorocznego wyścigu, więc dokończę ten temat. Miał się on odbyć w ostatni weekend, a więc w tych samych dniach, w których Peugeot zanotował swój pierwszy tryumf w motorsporcie 125 lat temu. Marka zwyciężyła w Le Mans trzykrotnie, acz oczywiście znacznie później. Do wyścigów długodystansowych marka sygnowana kroczącym lwem powróci w sezonie 2022 i zacznie wówczas pisać kolejny rozdział swojej historii sportów motorowych. Mamy nadzieję, że będzie to rozdział równie pasjonujący, jak te napisane w ciągu minionych 125 lat aktywności sportowej.
Od chwili zwycięstwa modelu Type 7 napędzanego silnikiem o mocy raptem 3,7 KM w roku 1895, Peugeot zanotował wiele sukcesów, od mroźnych rajdów skandynawskich, przez wydmy Rajdu Dakar po szczyty górskie (Pikes Peak International Hill Climb). Przypomnijmy sobie najważniejsze z nich w ciągu tych 125 lat.
1895
Peugeot Type 7 wygrywa wyścig Paryż-Bordeaux-Paryż, który jest uważany za pierwszy w historii wyścig samochodowy. Przybywając początkowo na trzecim miejscu, napędzany 1.3-litrowym silnikiem o mocy 3,7 KM samochód prowadzony przez Paula Koechlina (FRA), został ogłoszony zwycięzcą po tym, jak okazało się, że sklasyfikowane na pierwszych dwóch miejscach pojazdy naruszyły zasady konkurencji. Koechlin ukończył wyścig o długości 1.768 km (731 mil) w 59 godzin i 48 minut.
1912-1919
Peugeot został trzykrotnym zwycięzcą Indy 500 w latach 1913–1919. Francuski kierowca wyścigowy Jules Goux wygrał Indy 500 w 1913 roku, stając się pierwszą osobą spoza Stanów Zjednoczonych, której udało się odnieść taki sukces, osiągając średnią prędkość 75,933 km/h podczas wyścigu na 200 okrążeń. Peugeot wygrał również wyścigi w 1916 i 1919 roku. W 1912 i 1913 roku Peugeot wygrał Grand Prix de l’Automobile Club de France.
Lata 60. XX wieku
Peugeot 404 został czterokrotnym zwycięzcą Rajdu Safari w Afryce Wschodniej, wygrywając w 1963, 1966, 1967 i 1968 roku. Z powodu trudnych warunków w 1963 i 1968 r. do mety dotarło tylko siedem pojazdów – reprezentujących zaledwie osiem procent startujących – zdobywając przydomek „Niezatapialna siódemka”. O sukcesach sportowych (i nie tylko) Peugeota 404 wspominaliśmy w materiale Peugeot 404 ma 60 lat.
Lata 70. XX wieku
W tej dekadzie Peugeot zyskał status rajdowej ikony. W 1975 roku Peugeot 504 wygrał rajd Safari, Rallye du Maroc i Rajd Bandama. W następnym roku 504 ponownie wygrał Rallye du Maroc i Bandama Rally. W 1978 roku prowadząc Peugeota 504 Coupé V6, Jean-Pierre Nicolas (FRA) wygrał Rajd Safari po raz trzeci w ciągu dekady dla marki Peugeot. Auto ukończyło też z sukcesem Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej.
Lata 80. XX wieku
Lata 80. były szczytem rajdów dzięki kultowej erze Grupy B. W tym okresie Peugeot odnosił sukcesy dzięki wielu fińskim asom rajdowym i jednemu genialnemu samochodowi. Peugeot 205 T16 stał się legendą w rękach Timo Salonena i Juhy Kankkunena, zdobywając mistrzostwa kierowców i producentów w 1985 i 1986 roku. 205 T16 z turbodoładowaniem był jednym z najbardziej udanych samochodów w erze Grupy B.
Peugeot zwyciężył także cztery razy w rajdzie Paryż-Dakar w latach 1987–1990 z modelami 205 T16 i 405 T16 prowadzonymi przez fińskich kierowców Ari Vatanena i Juhę Kankkunena.
W latach 80. Peugeot wygrał Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado, USA, w 1988 i 1989 roku. 405 T16 pilotowany przez Ari Vatanena w 1988 roku został uchwycony w filmie Climb Dance, który osiągnął kultowy status wśród entuzjastów sportów motorowych.
Lata 90. XX wieku
Ta dekada przyniosła sukcesy w wielu kategoriach motorsportu. W 1992 roku Peugeot wygrał legendarny 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy Le Mans wystawiając model 905 z 3.5-litrowym silnikiem V10. Samochód prowadzili Derek Warwick (GBR), Yannick Dalmas (FRA) i Mark Blundell (GBR). W następnym roku zespół Peugeot Talbot Sport stanął na podium dzięki modelowi 905.
Peugeot wziął udział także w wielu krajowych mistrzostwach, zdobywając dwa tytuły kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Francji (Peugeot 306 Maxi), i w Mistrzostwach Niemiec Super Touring w 1996 roku (Peugeot 406).
Pierwsza dekada XXI wieku
We wczesnych latach dziewięćdziesiątych Peugeot powrócił na najwyższy poziom w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Kontynuowano to na przełomie wieków. Prowadząc Peugeota 206 WRC, legendarny fiński kierowca rajdowy Marcus Grönholm sięgnął po dwa tytuły mistrzowskie w klasyfikacji kierowców w 2000 i 2002 roku, a Peugeot zdobył trzy tytuły w klasyfikacji konstruktorów w latach 2000-2002. W 2005 roku Nicolas Bernardi wygrał Rajdowe Mistrzostwa Francji jadąc Peugeotem 206 WRC.
W dalszym ciągu Peugeot odnosił sukcesy w Le Mans. Przełomowy 908 HDi FAP wykorzystał 5.5-litrowy silnik wysokoprężny V12 z podwójnym turbodoładowaniem (nie musiał tankować tak często, jak konkurencja napędzana benzyną, więc nie tracił czasu), aby wygrać Le Mans w 2007 roku. Od tego czasu technologia HDi zastosowana w celu poprawy osiągów i oszczędności paliwa stało się istotną częścią gamy samochodów drogowych Peugeot. W 2009 roku Peugeot 908 HDi FAP zwyciężył dwa razy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Po zakończeniu programu startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata pod koniec 2005 roku Peugeot skupił się na nowo powstałym cyklu Intercontinental Rally Challenge (IRC) w następnym roku. Peugeot zdominował mistrzostwa w latach 2007–2009, a Kris Meeke (GBR) zdobył tytuł w 2009 roku prowadząc Peugeota 207 S2000.
Druga dekada XXI wieku
Peugeot rozpoczął nową dekadę, zdobywając Intercontinental Le Mans Cup w 2010 i 2011 r. 908 HDi FAP nadal dominował na międzynarodowych torach wyścigowych. W 2011 roku Peugeot wygrał pięć z siedmiu wyścigów, które składały się na Intercontinental Le Mans Cup. Marka wygrała także cykl Le Mans Series w 2010 roku wystawiając Peugeota 908 HDi FAP.
2011 był ostatnim rokiem, w którym ścigał się Peugeot 908 HDi FAP. Ze względu na zmiany przepisów Peugeot wycofał się z cyklu, a od 2012 roku World Endurance Championship zastąpił Międzynarodowy Puchar Le Mans.
W 2013 roku Peugeot powrócił na Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado. We współpracy z Red Bullem Peugeot zbudował na zamówienie pojazd dla klasy Unlimited. Peugeot 208 T16 miał silnik o mocy 875 KM i ważył 875 kg. Samochód prowadził legendarny francuski kierowca rajdowy, Sebastien Loeb. Peugeot nie tylko pobił poprzedni rekord klasy 9m46,164s o ponad minutę, uzyskując czas 8m13.878s. Loeb pojechał szybciej, niż wskazywały na to symulacje komputerowe!
Peugeot szukał też kolejnych ciekawych wyzwań, zwłaszcza w atrakcyjnych dla kibiców formułach. Idealnie pasowały tu Mistrzostwa Świata w Rallycrossie. Mistrzowski tytuł zapewnił francuskiej marce Team Peugeot-Hansen korzystający z Peugeotów 208 WRX.
Rok później Peugeot powrócił do Rajdu Dakar. Wystawiono model 2008 DKR dla załogi Stephane Peterhansel (FRA) / Jean-Paul Cottret (FRA). Start zakończył się zwycięstwem!
Peugeot kontynuował sukcesy w Rajdzie Dakar w następnym roku z całkowicie nowym 3008 DKR, napędzanym 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym V6 HDi z podwójnym turbodoładowaniem, wytwarzającym 360 KM i 800 Nm momentu obrotowego. Stephane Peterhansel sięgnął po swoje 13. zwycięstwo w karierze w Dakarze, tym razem za kierownicą 3008 DKR. W tym samym roku taki sam samochód 3008 DKR wygrał również Rajd Jedwabnego Szlaku (Silk Way Rally), który wiódł z Moskwy (Rosja), przez Kazachstan i zakończył się w Chinach.
Rajd Dakar po raz kolejny padł łupem Peugeot, ale tym razem zwyciężył prowadzący 3008 DKR 2018 legendarny kierowca rajdowy Carlos Sainz (SPA). Hiszpan po raz trzeci w karierze wygrał w Rajdzie Dakar w 2018 roku.
Teraz, u progu nowej dekady XXI wieku, po 125 latach sportowych sukcesów, Peugeot zaprezentował 508 Peugeot Sport Engineered. Nowa wysokowydajna, niskoemisyjna hybryda zapewnia wyjątkową wydajność, a także ostry, atletyczny styl. Czy jest to swoista, już prawie drogowa zapowiedź startów w wyścigach długodystansowych?
„Niewiele firm może dorównać samochodowemu rodowodowi, jakim cieszy się Peugeot. Rocznica naszego dziewiczego sukcesu w pierwszym w historii wyścigu samochodowym jest doskonałym powodem, aby spojrzeć wstecz na 125 lat pionierskich sukcesów w zawodach. Dzięki naszej nowej submarce Peugeot Sport Engineered z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia tego dziedzictwa i wiedzy w zakresie sportów motorowych do naszych samochodów drogowych. Pierwszym dowodem na to będzie nasz zupełnie nowy 508 Peugeot Sport Engineered” – powiedział David Peel, dyrektor zarządzający Peugeot UK.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze